Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

The Wipers – Youth Of America 2
Big Daddy Kane – Ain’t No Half-Steppin 3

Mijn inzendingen back to back zeg! Zoveel goeie hiphop in de 80s waar ik nog had uit kunnen kiezen. Boogie Down Productions, LL Cool J, De La Soul, Slick Rick, Eric B & Rakim... Maar uiteindelijk toch voor Big Daddy Kane gegaan omdat zijn sound toch een soort template geworden is voor de hiphop uit de Golden Age van de 90s.

Laatst bewerkt:
Wat moet ik verstaan onder de Golden Age?

Twee heel erg goede nummers vandaag, amai. Big Daddy Kane beter dan verwacht, aangezien ik weinig voeling heb met het hip-hopgenre. Puntje erbij voor de nominatie die momenteel achterstaat, nu kan ik het weer gelijkstand maken. Gepast voor twee nummers die voor mij allebei door mogen.

The Wipers – Youth Of America 3

Wat moet ik verstaan onder de Golden Age?

De golden age van hiphop is een periode tussen pakweg 1985 en 1995 waar de innovatie van het genre pijlsnel de hoogte in gegaan is en het min of meer de vorm heeft die we nu kennen. Wat uiteraard niet wil zeggen dat innovatie stilstaat, integendeel zelfs.

In de jaren tachtig was hiphop een nieuw genre en heeft vele gezichten gehad op korte tijd maar Big Daddy Kane is voor mij de persoon die het genre de 90s heeft ingetrapt. En voor je het vraagt, nee zijn naam heeft niets met Charles Foster Kane te maken :biglaugh:

Nieuwe muziek brengt hij niet meer uit maar live wel nog steeds zijn gekende laidback flow.

The Wipers – Youth Of America 4

Cool nummer van de daddy. Heel andere stijl en sound dan Public Enemy van gisteren, maar ik hou wel van deze 'meer simpele' flow vergeleken met de hoogstandjes in meer hedendaagse rap die voor me niet altijd even goed werkt op ritmisch vlak.

Maar goed, mijn stem ging wel altijd naar Wipers gaan. Een van de bands die me heel nauw aan het hart liggen. Greg Sage was een punker die eigenlijk gewoon studio-muzikant wou zijn en het genre tot zijn limieten wou laten uitstrekken. En dan in omgekeerde richting dan de hardcore punk uit dezelfde periode die steeds maar harder en sneller wou gaan, gingen de Wipers introspectief en uitgestrekter (Krautrock invloeden). Luister ook heel goed naar dat machtige gitaargeluid van Sage, die grote liefhebber van buizenversterkers was en de warme, genuanceerde distortion die je daarmee creëert.

Youth of America is hét iconische nummer, maar de eerste 4 Wipers albums in hun geheel zijn gewoon allemaal klassiekers en een absolute must voor rock/punk liefhebbers wat mij betreft

Weer geen grote fan van beide nummers, maar Youth Of America wint het wel gemakkelijk van hiphop, waar ik echt niet van hou.
The Wipers – Youth Of America 5

De tracklist van het volledige Youth Of America album op streaming is wel verkeerd, voor wie curieus zou zijn : kant A start met Taking Too Long tem When It's Over, en kant B zijn dan No Fair en de titelsong als hekkensluiter, wat toch veel beter werkt qua opbouw

The Wipers – Youth Of America 6

Aangenaam verrast door Youth of America, die 10 minuten zijn voorbij gevlogen en verveelde geen seconde

Ain't No Half-Steppin iets te laid back voor mij, voor mij zijn er betere hiphop nominaties in deze BR

The Wipers – Youth Of America 7

2 bands en 2 nummers die mij onbekend zijn.
The Wipers vond ik een zeer aangename ontdekking, blijkbaar als punk niet als punk klinkt kan ik het nog wel best smaken. Hier ga ik wel eens een volledig album van opzetten vandaag.
Big Daddy Kane bevalt me beter als Public Enemy gisteren, maar over het algemeen blijft hiphop mijn genre niet.

Wel fan van Wipers maar vandaag ga ik toch voor Big Daddy Kane. Er zitten al genoeg gitaren in de lijst.

Big Daddy Kane – Ain’t No Half-Steppin 4

Big Daddy Kane – Ain’t No Half-Steppin 5

The Wipers: wat een roeptoeter en na 2 minuten afgezet
Big Daddy Kane: aan het begin had ik ook iets van 'beter dan The Wipers', maar ik zal het waarschijnlijk nooit meer opzetten, maar naarmate het vorderde vond ik het beter en beter. Misschien moet ik me toch eens wat meer in die zijn repertoire of het genre gaan verdiepen (de enige hiphop/rap cd's die ik heb is 1 van The Fugees en 1 best of van MC Hammer (die ik eigenlijk nog redelijk regelmatig draai))

Big Daddy Kane – Ain’t No Half-Steppin 8

Youth Of America duurt 10 minuten en voelt ook zo aan.. Ain’t No Half-Steppin is een zalig warm hip hop dekentje. +1 dus.

The Wipers – Youth Of America 9

@clercqie vatte het perfect samen eigenlijk.
Ik hou zo ongelofelijk hard van muzikanten en bands die genres overstijgen of uitdagen.

En precies ook van muzikanten die eigenlijk meer 'nerd/techneut' zijn dan performer.
Echt genieten hoe Greg Sage zijn gitaar laat klinken (en ook anders naargelang de plaat/song).

En ze hebben ook gebaldere nummers voor wie 10 minuten een brug te ver is. Op hun eerste plaat zelfs een nummer dat door Nirvana werd gecoverd (naam ontglipt me even), maar dat is nog seventiesmateriaal.

En tot slot ook wel echt balen dat Wipers tegen Big Daddy Kane uitkomt. Zalige hiphop. Zalige song. Ik hoop op een draw tegen middernacht.

En ze hebben ook gebaldere nummers voor wie 10 minuten een brug te ver is. Op hun eerste plaat zelfs een nummer dat door Nirvana werd gecoverd (naam ontglipt me even), maar dat is nog seventiesmateriaal.
The Wipers zijn weliswaar in 1978 opgericht maar hun eerste, geniale, plaat stamt uit 1980. Nirvana had oorspronkelijk de openingstrack D-7 gecoverd van die plaat maar na bezwaren van platenmaatschappij Geffen werd het openingsnummer van de B-kant gecovered "Return of the rat". Persoonlijke favoriet op die debuutplaat blijft "Windowshop for Love" dat inderdaad een stuk gebalder is.

The Wipers – Youth Of America 11

@Crock voegt op gepaste wijze toe aan de perfecte samenvatting van @clercqie. Eerste 3 albums van Wipers vind ik geweldig.
Big Daddy Kane ook een zeer leuk nummer, had zin om een turtleneck aan en een grote gouden ketting om te doen.

Terug
Bovenaan