Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

The Wipers – Youth Of America 13
Big Daddy Kane – Ain’t No Half-Steppin 8

Big Daddy Kane heeft goede vibes maar The Wipers moet ik dringend eens gaan opzoeken.

The Wipers – Youth Of America 14
Big Daddy Kane – Ain’t No Half-Steppin 8

BDK is zeker een goed nummer maar dit nummer van Wipers blaast me keer op keer weg. Lang getwijfeld tussen deze en I Am The Resurrection, blij dat beide meedoen.

Wipers moet ik dringend eens gaan opzoeken.

Screenshot_20260128-222342~2.jpg

The Wipers – Youth Of America 14
Big Daddy Kane – Ain’t No Half-Steppin 9

De zang bij The Wipers deed het niet voor mij, dus een beetje hippin anda hoppin

Killing Joke – Love Like Blood - 1
The Smiths – I Know It’s Over - 0

Voor mij één van weinige mindere tracks op de Smiths LP The Queen Is Dead. Morrissey zou later solo beter verdoezelen dat zoiets geen topsong is met een illuster arrangement en scherpere productie. Killing Joke wint moeiteloos met een onverslaanbaar nummer

Laatst bewerkt:
Killing Joke - Love Like Blood 2
The Smiths - I know it's over 0

Killing Joke vind ik een leuke band op hun eerste twee albums (1980-1981) , erna zegt het mij beduidend minder. Love like blood stamt uit die "mindere" periode en als ik naar dat nummer luister dan herken ik de band van die eerste twee albums eigenlijk niet meer. Sommigen zullen dit wegzetten als evolutie, persoonlijk houd ik het op plat op de buik gaan voor commercie. Zonde.
The Smiths, nooit echt mijn ding geweest. De aanwezigheid van Morrissey is voor mij eigenlijk al genoeg om die band als de pest te mijden, maar bon voor BR doen we een efforke. I know it's over is zeker niet het slechtste nummer dat ik van the Smiths gehoord heb maar het boeit me ook geen seconde. Die zang te theatraal, de muziek zelf te voorspelbaar en saai, de tekst komt binnen als een passage uit het dagboek van een mentaal labiele tiener.
Puntje voor Killing Joke omdat ik van deze band tenminste weet dat ze beter kunnen.

Laatst bewerkt:
Killing Joke - Love Like Blood 3

Killing Joke tot nu toe de ontdekking van de Battle Royale voor mij. Geweldige stem, het geheel klinkt zo donker maar toch met een zekere lichtheid. Topnummer

The Smiths hebben zeker op The Queen is Dead betere nummers die iets minder kabbelen en gewoon meer rechttoe rechtaan zijn, en zo heb ik The Smiths nog altijd het liefst. Dat Morrisey dan nog eens zo een ettertje geworden is helpt ook niet echt.

Killing Joke - Love Like Blood 5
Met een goed nummer van The Smiths zou mijn stem sowieso naar hen gaan, maar zoals anderen al zeiden is dit nummer nogal saai.

Killing Joke - Love Like Blood 6

Op zich vond ik niets mis met I Know It's Over maar Killing Joke had me helemaal mee. Straks Night Time eens opzetten

Killing Joke - Love Like Blood 6
The Smiths - I know it's over 1

Love Like Blood is zo'n typische waarvan zowel band als songnummer geen enkel belletje doet rinkelen, en dan beginnen de eerste noten en herken je het direct. Maar goed, ook tegen een 'mindere' The Smiths is het mijn inziens niet opgewassen. Ik zou zelf niet voor dit nummer gekozen hebben, maar had een van hun grotere hits genomineerd geweest, dan had je hier allicht weer commentaren gelezen van 'te veel airplay, beu gehoord'. Dus damned if you do, damned if you don't. Geen fan van de mens Morrissey, maar The Smiths horen bij het allerbeste dat muzikaal ooit is voortgebracht, en zeker wat betreft de 80's.

Killing Joke - Love Like Blood 8

Killing Joke ooit leren kennen op een feestje in Café Café in Hasselt. Onverwoestbaar nummer.

I know it's over komt wel veel beter binnen dan gedacht, omdat ik mij altijd baseer, als ik aan dat nummer denk, op het eerste deel van dat nummer, dat een wat saaiere uitstraling heeft. Maar bouwt mooi op en in zijn totaliteit dus wel een heel mooi nummer. Maar ik heb ook wel nog steeds een lichtere voorkeur voor de iets stevigere/snellere Smiths songs. Ik zou zelf voor The Headmaster Ritual gegaan zijn (met dank aan mijn vroegere leerkracht Engels). Maar ik kan tot slot ook wel niet naast het feit kijken dat Morrissey een ongelofelijke kakvent is. Gelukkig is er Johnny Marr nog om daarin wat te compenseren.

Killing Joke - Love Like Blood 9

Nog één van mijn grijsgedraaide 80s platen. Zonde dat het nummer Eighties niet is genomineerd eigenlijk. Eighties in de 80s battle, beter kon toch niet? :unsure: Night Time is hier ook erg sterk op. Zelf had ik waarschijnlijk één van deze twee gekozen.
Ondanks de zeer magere score voor The Smiths vind ik dit toch best een mooi en zelfs breekbaar nummer eigenlijk. Was ik niet zo'n fan van Killing Joke, ik had er misschien op gestemd...

Killing Joke - Love Like Blood 11

The Smiths is zeker geen slecht nummer en ik sluit me aan bij Crock qua opmerking over de opbouw en totaliteit van de song, maar het kan niet op tegen Killing Joke.

Killing Joke - Love Like Blood 12

Ik kan mijn mening over The Smiths niet eloquenter verwoorden dan Flores hierboven al deed.

Terug
Bovenaan