Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Slayer – Angel Of Death - 2
Tracy Chapman – Fast Car - 1

Elke metalhead weet dat Slayer deel uitmaakt van de G4 in Trash Metal.
Wie de beste is, laat ik in het midden. Net als wie de eerste was. Ze hebben alle vier hun charme en steengoede albums.
Feit is dat het album Reign in Blood een all-time klassieker is.
Tien songs op nog geen half uur. Dan weet je dat het razendsnel gaat i.t.t. de snelle auto waarin Tracy zich dronken achtte en zich afvroeg of het dat was waarom de auto zo snel ging. Volgens mij had de chauffeur deze klassieker opgezet.

Het begint met een beginseconde dat meer dan 50% van de metal-populatie zou moeten kennen.
Dat je moeite hebt om de achttien seconden erna te herkennen, kan ik nog vergeven, maar dan komt een scream waar zowel Neve Campbell als andere scream queens het onderspit voor moeten delven en dat onder het gedonder van Lombardo zijn gedrum. Alsof Tom Araya zijn testikels werden geplet, maar beseft dat hij zich mannelijk moet gedragen en lager gaat met de schreeuw ter afronding.
De gitaren denderen voort en dan komt het citaat waar menig jood van rechtveert en klacht wil indienen tegen Slayer: “Auschwitz, the meaning of pain, the way that I want you to die.” Figuren zoals Dutroux en De Gelder mogen zich aangesproken voelen als hun langharige gevangenisgenoten deze tegen de muur zetten ter waarschuwing dat ze ogen op hun rug moeten hebben.
Je voelt je persoonlijk aangevallen door Tom, alsof JIJ de schuldige bent van de Holocaust en dat werkt perfect, want hij waarschuwt dat er nog 400k gaan sterven. De boomstammen worden neergedropt en roepen: “wakker worden, mensen! De doodsengel is daar!”
Hij verhaalt hoe Mengele zijn slachtoffers aanpakte. De ene luisteraar denkt dat Slayer Mengele aanbidt; de andere hoe ze hem aanklagen wegens wandaden tegen de mensheid.

Er komt een lichte verpozing. Een rustmomentje om te ontsnappen aan de gruwelpraktijken van de Duitser.
En hij begint weer met martelen.
Voor degenen, die twijfelen dat dit een lofzang is aan Mengele, komt volgend stuk: “Millions laid out in their crowded tombs, sickening ways to achieve the holocaust.” Meer dan duidelijk anti-Mengele en tegen de wanpraktijken van de Duitsers. Een beetje later komt iets soortgelijks terug met de vrije vlucht van Joseph (werd gevangengenomen, maar men wist niet wat zijn rol was en de VS liet hem vrij).

Het dubbel gitaarwerk is chaotisch gesprek tussen Europa en de VS, van hoe het mogelijk was dat ze hem konden laten gaan. De wegstervende gitaar is de lachende echo van een ontsnapte Mengele…
Lombardo zijn afsluitende drumbommen laten ons weten dat zoiets nooit meer mag gebeuren. We moeten wakker blijven en onze koppen niet in het zand steken.
Araya benadrukt dat zulke mensen moeten opgespoord worden en schreeuwt zijn bijnaam nog een keer om de slachtoffers een stem te geven.

Jammer dat Tracy hier tegen uitkomt. Ze is een stem waard.
Alleen al om deze uitleg zou ik voor Slayer gaan, zonder het nummer geluisterd te hebben. Echter ligt het genre me echt niet om hier meer in te zien als cava, net zoals Metallica. Goed voor op een festival te gaan zien als er niets beter is.

Jammer dat het tegen Fast car uitkomt. Een van de beste nummers ooit. Dit komt toch heel dicht bij perfectie.

Slayer – Angel Of Death - 6
Tracy Chapman – Fast Car - 5

TIL dat Reign In Blood op Def Jam is uitgekomen :bow: :lol:

Andere noemenswaardige Def Jam albums:

Public Enemy – It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
Jay-Z – The Blueprint
Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy
Beastie Boys - Licensed to Ill
Slick Rick - The Art of Storytelling
Rihanna - Good Girl Gone Bad
Frank Ocean - Channel Orange

Over een stijlbreuk gesproken...

Slayer – Angel Of Death - 7

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRGGGGGGHHHHHH :hakkuh::feelsgood:

Slayer – Angel Of Death - 9

Beste thrash metal nummer van deze BR. Misschien wel het beste nummer in het genre.

Slayer – Angel Of Death - 10

Fast car krijgt veel liefde van mij maar Angel of Death overpowered dit voor mij moeiteloos. Wat een nummer! Die tekst, de 'in your face' snelheid en dan de openingsschreeuw die me live altijd kippenvel gaf.

SLAYER _O_

Slayer – Angel Of Death - 11

Zeker fan van Fast Car maar na de twee liedjes back to back te beluisteren kan ik alleen maar concluderen dat het Slayer moet zijn. Niet mijn favoriete band, verre van, ik vind hun solo’s ook een beetje irritant, Mar de kracht van dit nummer is gewoonweg niet te schatten.

Slayer – Angel Of Death - 12

Wat de heren net boven me zo ongeveer zeiden. Jammer voor Tracy want echt wel een mooi nummer.

Slayer – Angel Of Death - 13

Ik volg. Met een nummer over snelle bakfietsen was het wel een ander verhaal geweest.

Slayer ligt mij precies ook een pak beter dan Metallica.

Let op wat je zegt, niets verkeerd met vrouwen die geen klassieke "vrouwenstem" hebben.
Slayer – Angel Of Death - 14

Is het hier naar de einde van de week slepende alle remmen los vrijdag of is het hier tijd voor het muzikaal equivalent van ne fokking dinsdag of donderdag? Ik heb helemaal niets met het genre waarin Slayer zich vertoeft maar Godsallemaggi, ideaal om de werkweek ermee kapot te trappen is het wel.

Dit terwijl ons Tracy haar stem meerdere malen om de drie woorden overslaat bij een riedeltje dat aan het o zo gezellige kumbaya-kampvuur van de plaatselijke jeugdbeweging ineen is geflanst en na wat gecirclejerk onder de al te fanatieke jeugdbewegers is uitgegroeid tot zowaar een single waar de pretentie vanaf druipt. Neen, geef me geen glad geproducete akoestische simpleton-akkoordjes van den Action waarbij iemand er o zo graag bij wilt horen en zich iemand wilt voelen, wel beuheu. Neen, geef me dan maar fokking Slayer dat huizen omvertrapt, u in uw smoel stampt en u tinnitus voor het leven bezorgt. FOK JA!!!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan