Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Dit is een moeilijke...

Pixies is zo'n nummer dat ik associeer met legendarische Chiro fuiven hier in de buurt maar veel verder dan hun hits ben ik niet geraakt.

NIN is vooral gekend van hun puike Johnny Cash cover :oi22: en vooral een heel indrukwekkende live band.

Op basis van deze twee nummers vind ik NIN net iets straffer maar het is close.

Nine Inch Nails - Head like a hole 6
Pixies - Where is my mind? 10

Pixies - Where is my mind? 11

Puntje voor Where is my mind omdat dat vroeger één van mijn favoriete nummers was en er mee voor gezorgd heeft dat ik meer alternatieve muziek ging luisteren en ook meer Pixies. En zo werd Doolittle één van mijn favoriete platen ooit.
Zelf nog getwijfeld om een nummer van die plaat te kiezen hier, en dan zou ik waarschijnlijk ietwat atypisch voor 'Hey' gegaan zijn.
Mijn favoriete nummer van die plaat verandert ook wel regelmatig, which is awesome.

Van Nine Inch Nails ken ik eigenlijk amper iets, buiten Hurt en Closer. Moet daar precies eens wat dieper induiken, but where to start?

Pixies - Where is my mind? 11

Puntje voor Where is my mind omdat dat vroeger één van mijn favoriete nummers was en er mee voor gezorgd heeft dat ik meer alternatieve muziek ging luisteren en ook meer Pixies. En zo werd Doolittle één van mijn favoriete platen ooit.
Zelf nog getwijfeld om een nummer van die plaat te kiezen hier, en dan zou ik waarschijnlijk ietwat atypisch voor 'Hey' gegaan zijn.
Mijn favoriete nummer van die plaat verandert ook wel regelmatig, which is awesome.

Van Nine Inch Nails ken ik eigenlijk amper iets, buiten Hurt en Closer. Moet daar precies eens wat dieper induiken, but where to start?
Sowieso Downward Spiral, dat is een essential. Als je maar niet genoeg kan krijgen en je wil wagen aan een dubbel-LP, kan je ook The Fragile eens proberen.
Maar daartegenover staat ook het prachtige, atmosferische Ghosts. Absoluut de moeite!

Ik zou heel graag een stem willen uitbrengen, maar het is in mijn ogen onmogelijk.

Zowel Nine Inch Nails als Pixies zijn het zoveelste zwarte gat in mijn muziekkennis. Omdat ik Where is my mind al enkele keren op de radio heb gehoord en Nine Inch Nails echt als iets nieuws werd ervaren door mij, dacht ik eerst de stem te geven aan NIN. Maar ik begin (eindelijk) in te zien dat Where Is My Mind wel een terechte klassieker is. Beide songs hebben qua stijl ook eenzelfde geluid, eenzelfde soort rauwheid met scherpe randen die niet gevijld hoeven te worden want dat is net hun waarde. Geweldig dat ik deze twee songs écht heb leren kennen middels deze Battle Royale, ze gaan dan ook beide in mijn rock-playlist.

The Fragile van NIN was in zijn timeframe een fantastische plaat, integriteit werd behouden en ze namen afstand van MTV en mainstream radio. Of het de tand des tijds heeft overleefd is een andere zaak.

Nine Inch Nails - Head Like A Hole 7
Pixies - Where Is My Mind? 12

Ooit in een ver verleden vaker naar geluisterd. Blijft een prima plaat.

Nine Inch Nails - Head Like A Hole 8
Pixies - Where Is My Mind? 12

Pijnlijk pijnlijk. Beiden mochten het ver schoppen van mij.

Sowieso Downward Spiral, dat is een essential. Als je maar niet genoeg kan krijgen en je wil wagen aan een dubbel-LP, kan je ook The Fragile eens proberen.
Maar daartegenover staat ook het prachtige, atmosferische Ghosts. Absoluut de moeite!
Nu aan nummer 9 van Ghosts en dit is fantastisch en ik had dit nooit zelf opgezet met enkel eigen desk research. You nine inch nailed it 😍

Pixies - Where Is My Mind? 13

NIN heeft nooit geklikt bij mij. Af en toe geprobeerd om erin te geraken, maar dat is niet gelukt. Opeth is nog zo'n band.

Pixies - Where Is My Mind? 14

NIN is te 90's. Die horen niet thuis in dit decennium.
Ik kan dit Pixies-nummer niet loskoppelen van die ene film uit 1999, dus die zijn ook zowat ninetiesachtig.
Gitaar hierin is iconisch (met dank aan).

Dead Kennedys – Holiday In Cambodia - 1
Tina Turner – We Don’t Need Another Hero - 0

Zo cheesy dat het misschien terug goed wordt ? Nah, duim naar beneden voor Tina. Punksong van de DK's die verder gaat dan drie akkoorden rammen.

Dead Kennedys - Holiday in Cambodia 2
Tina Turner - We don't need another hero 0

I don't need another 80s pop song. Holiday in Cambodia is een van de beste punknummers allertijden , coole sound en top Jello op zang. Verkocht!

Dead Kennedys - Holiday in Cambodia 5
Tina Turner - We don't need another hero 1

Holiday in Cambodia kende ik niet, denk zelfs gewoon niets van DK. Ik vond het zeer leuk, al ben ik precies nog niet overtuigd van de vocals.
Tina Turner heeft enkele uitstekende liedjes, maar deze We Don't Need Another Hero is daar geen van. Amai, vond het echt slecht zelfs... Dan maar doorgespoeld met Nutbush City Limits.

Terug
Bovenaan