Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Dead Kennedys - Holiday in Cambodia 6
Tina Turner - We don't need another hero 1

Ik ken de Queen of Rock 'n' Roll eigenlijk vooral van de 'Hoe laat is het? Tien na. Tien na wat? Tien na Turner' mop.
Dit nummer gaat daar weinig aan veranderen.

Dead Kennedys - Holiday in Cambodia 6
Tina Turner - We don't need another hero 2

Tina Turner was gewoonweg goed. Bakken talent.
Het contrast qua stijl is natuurlijk groot met de Dead Kennedys. Ook wel een goed nummer, maar ik ga hier toch voor de '80s vibe en de ongelooflijk krachtige stem van Tina.

Mano Negro – Soledad 1
Dead Moon – Dead Moon Night 0

Twee tracks die garanti later sneuvelen wegens coole sound maar geen anthem kwaliteiten en ze belichamen al helemaal niet de 80s. Manu Chao moet je niet te vaak uit de kast halen want anders wordt je die afgezaagde festivaltentsfeer beu maar Dead Moon kan het niet winnen.

Mano Negra - Soledad 1
Dead Moon _ dead moon night 1

Hoewel ik Soledad van Mano Negra oprecht een van de leukere nummers uit deze BR vindt, gaat mijn punt toch naar mijn eigen nominatie DEad Moon. Mijn admiratie voor dit trio uit Portland kan ik moeilijk onder stoelen of banken steken. De band die geliefd was door muzikanten die later Grunge op de kaart zouden zeiden (mudhoney, soundgarden, nirvana) maar die zelf nooit grunge speelde. Een garage punkrockband die liever zijn eigen onafhankelijkheid bewaarde dan op een lucratieve tour te gaan met Nirvana ten tijde van In Utero. Drie muzikanten die hun integriteit en DIY ethos altijd op de eerste plaats zetten en alleen daarom al 95% van de hier genomineerde artiesten uit de Eightees achter zich laat als morele winnaar.
Dat Dead Moon Night deze battle niet zou winnen, dat wist ik op het moment van de nominatie ook al. Dead Moon Night is weliswaar een van de bekendere nummers van de band en is daarom ook gekozen, de echte parels van Dead Moon als 54/40 or fight of deadin the saddle zijn nummers die puur muzikaal beter zijn maar die nog minder anthem achtige kwaliteiten hebben. Nuja voor een band die integriteit op 1 zette moet men niet gaan verwachten plots voor een major te tekenen of radiovriendelijke oorwurmen te produceren. Dead Moon Night is een klassieke Dead Moon track met de verdomd coole gitaarsound, de unieke, altijd ietwat opgejaag klinkende zang die het vooral van zijn doorleefdheid moet hebben dan op van de pure zangtevhnische prestatie. Dead Moon is een band die ik tot op mijn laatste dag zal koesteren want eerlijk, een band als dead moon ben ik erna nooit meer echt tegengekomen. Zo geprezen door andere muzikanten , zo integer en diy gebleven. Hulde voor Dead Moon. En als ik vandaag ook maar 1 iemand kan overtuigen dat de 80's meer waren dan wat vluchtige synthpop songs gemaakt voor massaconsumptie, dan ben ik al een tevreden mens.

Mano Negra - Soledad 1
Dead Moon - Dead Moon Night 3

2 nummers en groepen die mij onbekend zijn. Mano Negra vond ik maar niets. Dead Moon vond ik dan wel wat interessanter.

Mano Negra - Soledad 3

Kende beide nummers niet, maar toch wel een ontdekking deze BG voor mij, voor beide nummers. Wat de keuze maken natuurlijk er niet gemakkelijker op maakt.

Het is Soledad geworden, maar Dead Moon Night heeft evenzeer recht om in de volgende ronde te geraken.

Mano Negra - Soledad 4

@FloresMagon161 altijd fijn om wat meer achtergrond te krijgen over de genomineerde nummers! Het gitaarwerk van Dead Moon Night is chef's kiss, de zang pakt me helaas wat minder mee.

Mano Negra associeer ik veel meer met de 90's dan met de 80's, maar Manu Chao en Mano Negra hebben echt wel een bepalende rol gespeeld in mijn muzikale 'vorming'. Zij hebben mij als kind, samen met Buena Vista Social Club, op de weg van de "niet-Westerse" muziek gezet, en ik heb daar nog altijd mijn hart in verloren.

Mano Negra - Soledad 5

Ben vandaag eens meer in de mood voor de vrolijkere ska punk van Mano Negra. De hoes van die plaat is dan weer van een bedenkelijk niveau...

Dead Moon was ook tof!

Terug
Bovenaan