Battle Royale: the 1990's - Round 1

Aphex Twin - Nannou 1
Pantera - Cowboys From Hell 2

Ik heb Pantera altijd al lelijke stomme redneck metal gevonden. Dit is de zanger van Pantera mensen:

Aphex Twin - Nannou 2
Pantera - Cowboys From Hell 3

Pantera is een soort metal waar ik dan weer onnozel van wordt. Hoor er toch ni teveel groove in tbh... De anekdotes over de frontman zijn de icing on the cake.

Niet voor de hand liggende keus van een Aphex Twin nummer, maar wel schoon. Rustig na al die metalherrie. Springt er wat minder uit op zichzelf, maar het is de range van Richard D James waardoor hij legendarisch is geworden in electronica kringen

Aphex Twin - Nannou 3
Pantera - Cowboys From Hell 5

Ja, Anselmo is nen twat. Maar ik blijf dit één van de meest iconische metal riffs ooit vinden.

Kleine rant trouwens over "ik kan de artiest niet loskoppelen van de muziek". Ik heb het daar altijd moeilijk mee omdat dat heel subjectief is.

Genoeg artiesten die ondanks hetgeen ze hebben uitgestoken toch nog op handen worden gedragen of wiens gedrag vergeten lijkt te zijn.

Bv die hele baby groupie movement uit de jaren '60 of '70. Page, Bowie, Jagger, Tyler..
Clapton z'n racistische uitlatingen (en zijn halfslachtige excuses daarvoor). Om dan nog maar te zwijgen over over de Noorse black metal scene..

Persoonlijk ook een issue met bv een Barman die ik begin jaren 2000 frequent in de studentencafé's op de Ossenmarkt in Antwerpen tegenkwam en daar zat en of high studentes zat lastig te vallen. Desondanks kan ik wel genieten van een instant street.

Soit om maar te zeggen: zoveel mensen die op z'n minst flawed te noemen zijn. Maar bij de ene blijkt dat het wel een struikelblok te zijn om van de muziek te kunnen genieten en bij de ander niet. En ik vind dat echt bizar.

Aphex Twin - Nannou 3

Ja, Anselmo is nen twat. Maar ik blijf dit één van de meest iconische metal riffs ooit vinden.

Kleine rant trouwens over "ik kan de artiest niet loskoppelen van de muziek". Ik heb het daar altijd moeilijk mee omdat dat heel subjectief is.

Genoeg artiesten die ondanks hetgeen ze hebben uitgestoken toch nog op handen worden gedragen of wiens gedrag vergeten lijkt te zijn.

Bv die hele baby groupie movement uit de jaren '60 of '70. Page, Bowie, Jagger, Tyler..
Clapton z'n racistische uitlatingen (en zijn halfslachtige excuses daarvoor). Om dan nog maar te zwijgen over over de Noorse black metal scene..

Persoonlijk ook een issue met bv een Barman die ik begin jaren 2000 frequent in de studentencafé's op de Ossenmarkt in Antwerpen tegenkwam en daar zat en of high studentes zat lastig te vallen. Desondanks kan ik wel genieten van een instant street.

Soit om maar te zeggen: zoveel mensen die op z'n minst flawed te noemen zijn. Maar bij de ene blijkt dat het wel een struikelblok te zijn om van de muziek te kunnen genieten en bij de ander niet. En ik vind dat echt bizar.
Om je te troosten: ik heb Pantera echt nooit goede muziek gevonden, zelfs voordat ik wist wat voor eikeltje anselmo is. dus zijn gedrag heeft eigenlijk geen invloed gehad op mijn mening van Pantera

Aphex Twin - Nannou 3

Elk zijn manier om daar mee om te gaan. Als ik een beeld zie van de zanger van een band die een nazigroet doet dan ga ik die band niet meer luisteren. Sinds ik ontdekt heb dat Scott Kelly jarenlang zijn vrouw (en gezin) heeft geterroriseerd en geslagen kan ik geen muziek meer horen met zijn stem in. En ik hou enorm hard van Neurosis, gelukkig kan ik hun laatste plaat "guiltfree" luisteren.

Zelfde met Burzum trouwens, door ouder te worden kan ik de persoon en zijn daden niet meer loskoppelen van de muziek. Filosofem is een meesterwerk maar ik zal het niet meer opleggen.

Tupac, Warren G, helft van Mobb Deep hebben in de gevangenis gezeten, Anselmo slechts 1 nachtje.
Warren G en Prodigy zaten in de gevangenis voor illegaal wapenbezit. Op zich nog minder problemen mee dan de holocaust steunen. But that's just me. :unsure:

Aphex Twin - Nannou 5

Warren G en Prodigy zaten in de gevangenis voor illegaal wapenbezit. Op zich nog minder problemen mee dan de holocaust steunen. But that's just me. :unsure:

Aphex Twin - Nannou 5
Dan is het beter om de ondergang van de wereld en de dood van de hele mensheid te vieren, amirite? Dat is tenminste inclusief. j/k

Er is nog wel een verschil tussen een bandlid dat zich als een edgy douchebag gedraagt of een band die zich zeer edgy profileert met extreme denkbeelden. Pantera valt dan toch duidelijk in dat eerste veld. Maar inderdaad: iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken wat zijn geweten kan dragen - ik kan zowel genieten van Ska-P als van Peste Noir.

Ik moet nog nadenken over mijn stem, want het nummer van Aphex Twin vind ik eerder een ASMR-spektakel dan een nummer. Pantera heeft me nooit kunnen bekoren.

Zo maf. Alsof die early rock & roll, jazz legendes en meesterlijke composers allemaal geen psychopaten waren.. Denk maar eens aan de huisvrouwen van toen die deze kinders elke dag huisden.

Maar daar blijft ge grotendeels van gevrijwaard omdat het "roddel circuit" best beperkt bleef.

Iedereen natuurlijk zijn manier om daar met om te gaan, maar muziek en kunst in het algemeen toeschrijven op één persoon of één band hun succesvolle plaat of nummer is bijna altijd al iets commercieel geweest en bijgevolg volledig fout. Nog meer dan ooit in dit moderne tijdperk is het grotendeel de opsomming van wat een gemeenschap al jaren cultiveert.

Om dan nog een schuld gevoel te dragen voor "het ervaren van" is absurd.
En wat dan met vergiffenis? Of is iemand altijd al zijn slechtste moment?

Of willen we in de toekomst enkel ai gegenereerde schuldvrije muziek? :unsure:

Ik heb vooral tegen Pantera gestemd
:unsure:
Kom kom, ge zijt al actief voor bleeps en bloops aan het stemmen. Tegen gitaren!
Het volgende is een roze tutter, glowsticks en een paar buffalo's. De gemeenschap verwelkomt u.

Aphex Twin - Nannou 7

Terug
Bovenaan