Battle Royale: the 1990's - Round 1

Lil' Troy - Wanna Be A Baller 0
2Pac - Changes 11

Desondanks Changes mijlen van Wanna Be A Baller staat, is het toch hiphop waar ik me zelden aan waag. Eigenlijk heel veel van die 90s hiphop supersterren 2Pac, Biggie, Dre, Eminem en Snoop (met uitzondering van Doggystyle) doen me bitter weinig.

Geen fan van beiden. Van 2Pac had ik zelf California Love gekozen.
So Many Tears hierzo. Al is Dear Mama wel zijn beste nummer.

Even een top 25 gemaakt van zijn extreem geëxploiteerde discography die na zijn dood nauwelijks nog te navigeren valt. Absurd veel bescheten compilaties. Vrijwel alles na die eerste 5 albums mag je wel negeren.
Snoop (met uitzondering van Doggystyle) doen me bitter weinig.
Heeft Snoop ook nooit overtroffen. En in zekere mate, Dre ook niet.

2Pac - Changes 13

Wie had overigens Lil' Troy gekozen? En had ge geweten dat hij tegen 2 Pac opging, welk nummer had ge in de plaats gekozen? :p

2Pac - Changes 15

Net als @shiftyke heb ik dat gedeelte van de 90s hiphop scene grotendeels langs mij laten liggen. Ik vond ATCQ, cypress hill, de la soul etc meer mijn ding, misschien ook wel logisch als white boy dat het leven waar vaak over gerapt wordt in die klassieke east/westcoast hiphop mij minder aanspreekt, maar tegenwoordig kan ik het wel pruimen. Tupac was een grote artiest, maar heb tegelijkertijd een stevige aversie voor macho's en dat was hij wel.

Gemakkelijke keus hier, hoewel @Koonut gelijk heeft, Dear Mama,Brenda's Got a Baby of Keep Ya Head Up is stukken beter dan dit.

Dus ja Tupac was een buitengewoon getalenteerde artiest, politiek ge-engageerd en diep beschadigd tegelijkertijd en afhankelijk van welke plaat ge opzet krijgt ge de persoon die zijn gaven afwisselend gebruikt voor sociale empathie (Brenda's Got a Baby gaat over een 12-jarig meisje dat incest overleeft en haar kind in een container dumpt, dat hij schrijft op 20-jarige leeftijd) of voor macho posturing en east coast/west coast diss tracks.

Hij groeit op een een huishouden met alleen maar vrouwen, bezingt de lof van de zwarte vrouw, maar belandt wel in de bak voor sexual abuse. Complex figuur.

Voor zij die benieuwd zijn waar Lil Troy zijn sample heeft gehaald:
Ik vind de productie op dat nummer (van Lil Troy wel te verstaan) voor de rest zo barebones en saai. Een keer dat ge er op begint te letten wordt ge toch chagrijnig :D

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan