Battle Royale: the 1990's - Round 1

Gorki - Ooit Was Ik Een Soldaat 6
Jones & Stephenson - The First Rebirth 4

Wie stemt voor het tweede nummer heeft dringend nood aan een hergeboorte met hopelijk betere muzieksmaak in dat leven. Sterkte.

Gorki - Ooit Was Ik Een Soldaat 7
Moeilijkere keuze vandaag. Beide niet slecht, maar ook niet heel goed, vooral nogal eentonig. Beide ook Belgisch.

Gorki - Ooit Was Ik Een Soldaat 8

Twee totaal verschillende genres. Ik ga toch voor Vos

Gorki - Ooit Was Ik Een Soldaat 8
Jones & Stephenson - The First Rebirth 5

Nooit iets gehad met Gorki, vind hem maar een zagevent. Echt elke zin is hier bijna hetzelfde gezongen. Nooit de hype rond die groep begrepen.
First Rebirth is gewoon een zalige schijf en pure nostalgie.

Luc De Vos had wel een specifiek stemgeluid. Nogal iel. Breekbaar, ook. Ik begrijp dat dit niet voor iedereen is. Wel een mooie tekst. Mia wordt te vaak gedraaid, maar muzikaal toch ook heel erg mooi.

Het is niet dat Mia te vaak wordt gedraaid, het is dat de rest van het oeuvre van Gorki te weinig wordt gedraaid. Enfin, da's een euvel dat veel artiesten overkomt op de Belgische radio wanneer ze niet elk jaar een nieuwe single uitbrengen.

Gorki - Ooit Was Ik Een Soldaat 9

Ik ben niet de grootste Gorki fan of kenner, maar dit liedje is nog wel best mooi.
Maar meneer @Avondland , uw nominatie is werkelijk een abominatie van een nummer, ronduit vreselijk. Ik twijfel ook aan de mentale capaciteiten van iedereen die hierop al gestemd heeft.

Laatst bewerkt:

Ik ben niet de grootste Gorki fan of kenner, maar dit liedje is nog wel best mooi.
Maar meneer @Avondland , uw nominatie is werkelijk een abominatie van een nummer, ronduit vreselijk. Ik twijfel ook aan de mentale capaciteiten van iedereen die hierop al gestemd heeft.
Wees blij dat ik geen Pantera heb genomineerd.

troost u, ik twijfel aan de mentale capaciteiten en persoonlijkheid van mensen die zelfs in muziek zich elitair verheven voelen.

troost u, ik twijfel aan de mentale capaciteiten en persoonlijkheid van mensen die zelfs in muziek zich elitair verheven voelen.
giphy.gif

Gorki is poezie die op muziek wordt gezet. Luc de Vos schreef onconventionele, prachtige teksten die veel mensen nog steeds bij de keel grijpen. Leek mij ook gewoon een fijn mens. Puur muzikaal vind ik het allemaal weinig spannend, of ge nu naar dit luistert, of lieve kleine piranha, of mia, het is allemaal wel een beetje meer van hetzelfde.

Buiten irritatie opwekken doet het andere nummer mij niks. Platte muziek geboren uit een subcultuur die ik nooit begrepen heb.

Gorki - Ooit Was Ik Een Soldaat 10

Gorki - Ooit Was Ik Een Soldaat 11

Easy choice.

Van Gorki ken ik eigenlijk enkel hun debuutalbum, maar dat is (imo) dan ook wel meteen zowat de beste nederlandstalig plaat ooit gemaakt. Helemaal grijsgedraaid vroeger. Ik zou dan ook eerder daar een nummer van gekozen hebben i.p.v. dit livenummer. Al ligt het inderdaad wel helemaal in lijn met de rest.

Dat ander nummer vond ik nog wel leuk beginnen, als in, daar zou ik goed beschonken op een fuif of trouwfeest in de latere uurtjes wel op kunnen gáán. Maar meer ook niet. Het wordt ook al snel iets té veel puur gebonk. Geen muziek waar ik graag naar luister of opzet in de wagen ofzo.

Gorki - Ooit Was Ik Een Soldaat 12

The First Rebirth vind ik geinig, maar ook niet veel meer dan dat.
En dan wordt het moeilijk tegen één van mijn favoriete nummers van Gorki. Al moet ik toegeven dat ik bijlange niet het hele oeuvre ken.

Terug
Bovenaan