Battle Royale: the 1990's - Round 2 - START 25/06

Beck - Where It's At - 1
The Verve - Bitter Sweet Symphony - 6

Ik herinner me zelfs een Thunderdomeversie van Bitter Sweet Symphony.

Lemon Tree van Fools Garden had hier ook bij kunnen passen.

Beck - Where It's At - 2
The Verve - Bitter Sweet Symphony - 6

Ik heb een heel korte tijd in mijn jonge jaren intensief naar Beck geluisterd, voor mij een van de essentiële nineties artiesten. Enerzijds omdat hij vanuit de DIY hoek opgekomen is, anderzijds omdat hij de belichaming was van de zin voor avontuur van dat decennium. Hij liet zich niet in hokjes stoppen en plunderde blues, funk, rock, folk, hiphop, country,... wanneer het hem uit kwam, hij heeft ook de samplecultuur buiten hiphop wat mee op de kaart gezet.
Helaas is hij al snel dat avontuurlijke en vooral het scherpe kantje verloren en was het vanaf de eeuwwisseling allemaal minder interessant. Maar Odelay -> Mutations -> Midnite Vultures is een geweldige run van albums en Where It's At is nog altijd een heerlijk nummer.

Bitter Sweet Symphony ook goed en ook wel een iconisch nummer van de nineties maar andere nummers van The Verve liggen me persoonlijk beter.

Beck - Where It's At - 3
The Verve - Bitter Sweet Symphony - 8

+'je voor de The Doors achtige intro.
The Verve ook een heel goede en gekende intro. Ik blijf er een haat/liefde met hebben. Langs de ene kant vind ik het maar een zagelied, maar langs de andere kant bevat het toch echt wel goede elementen. Maar hier dus toch een puntje voor Beck.

edit: lol at die unplugged versie

Beck - Where It's At - 4

Hmm eens een clash die niet easypeasy is, het zijn 2 leuke liedjes, maar dat van Beck vind ik dan toch net iets leuker.

Beck - Where It's At - 5

Beck met een heel cool nummer dat blijk geeft van zijn eclectische smaak. Onverdiende achterstand momenteel.

The Verve heeft me nooit veel gedaan.

Beck - Where It's At - 5
The Verve - Bitter Sweet Symphony - 9

fan van beide nummers, maar nog nét iets meer van BSS

Beck - Where It's At- 7
The Verve - Bitter Sweet Symphony - 11

Op voorhand niet gedacht, maar Where It's At gaat het hier enkel afleggen tegen een handvol nummers voor mij. Pure awesomeness. Die liveversie die @Tonerider deelde versterkt dat alleen maar. Dank daarvoor.

Doet me ook beseffen dat ik dringend eens verandering moet brengen in mijn zeer selectieve kennis (vnl post 2000 qua albums) van de Beckbackcatalogue.

Ik kan niet echt gewetensvol stemmen, ik ben immers verscheurd tussen al die goeie nummers. Daarom ben ik even aan het wegdromen op een Nederpop-monument uit 1994 (ttz de ganse Sing Sing-CD):

Terug
Bovenaan