Battle Royale: the 2020's - Round 2

Danger Mouse & Black Thought - Aquamarine - 1
Vanishing Twin - Big Moonlight - 4

Jammer dat ik niet op Aquamarine kon stemmen want dat vind ik een uitstekend nummer. Maar ware het niet voor de kinderliedjes die hier ook luidop draaien, zou Big Moonlight misschien wel mijn meest afgespeelde nummer van 2024 kunnen zijn.

Danger Mouse & Black Thought - Aquamarine - 2
Vanishing Twin - Big Moonlight - 4

Moeilijke keuze, Vanishing Twin is een zeer leuke ontdekking geweest maar Cheat Codes van Danger Mouse was hier een erg geliefd album destijds, zeker omdat we wijlen MF DOOM nog eens te horen kregen. Ik ga voor de underdog!

Danger Mouse & Black Thought - Aquamarine - 2
Vanishing Twin - Big Moonlight - 5

Danger Mouse is best goed voor hiphop te zijn, maar dan vind ik Vanishing Twin toch vele malen interessanter.

Danger Mouse & Black Thought - Aquamarine - 3
Vanishing Twin - Big Moonlight - 5

Doorgaans neig ik sneller naar dromerige muziek, maar die plaat van Danger Mouse & Black Thought heb ik grijsgedraaid.

Danger Mouse & Black Thought - Aquamarine - 4
Vanishing Twin - Big Moonlight - 6

Een van de betere hiphop releases van de voorbije jaren imo.

Danger Mouse & Black Thought - Aquamarine - 5
Vanishing Twin - Big Moonlight - 7

Vind de mouse echt goed, had er hiervoor nog niet van gehoord. Vanishing Twin kan me tot op heden nog niet bekoren.

Vanishing Twin - Big Moonlight - 8

Big Moonlight heeft iets funky dat goed blijft hangen. Aquamarine is zeker niet slecht maar er is imo betere hip hop.

Vanishing Twin - Big Moonlight - 9

Allebei goed maar VT ietsje beter. Als troostprijs zet ik morgen het album van DM&BT nog eens op.

Danger Mouse & Black Thought - Aquamarine - 6
Vanishing Twin - Big Moonlight - 9

Moeilijke om te kiezen. Vind beide best wel goede nummers. Maar toch voor Danger Mouse gegaan omdat ik de rap echt wel goed vindt en dat gebeurt niet vaak.

Chat Pile - Why - 0

Wet Leg - Chaise Longue - 1

Al is het Why tegen de hardstyle versie van een babyshark K3 cover zal ik nog tegen Why stemmen. Want zelfs dat fictief nummer (dat nooit mag uitkomen) is minder irritant dan 2 minuten lang een kerel die steeds intenser why zingt met verschrikkelijke vocalen en een riff die alsmaar intenser wordt.

Ja ik snap nu al iets meer wat Chat Pile is en van Cool World snap ik nog een beetje waarom mensen het goed vinden. Maar Why is op zijn eigen manier even onnozel als "We got the moves" vorige ronde.

Chat Pile - Why - 1

@Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield, nu zijt ge gewoon de Chat Pile fans aan het triggeren. :-p

Die "2minuten lang een kerel die steeds intenser why zingt met [...] een riff die alsmaar intenser wordt." is natuurlijk het hele punt van dat nummer. Een oersimpele vraag zonder enige verbloeming als aanklacht tegen de wantoestanden in de US mbt armoede en dakloosheid, en velen die daar de ogen voor sluiten. En hij herhaalt het tot het punt de schedel doorboort van de luisteraar.

Je kan dan nog iets geven om die boodschap of niet, maar in ieder geval is dit voor mij een masterclass in executie qua samensmelting tussen vorm en inhoud.

Chat Pile - Why - 1

@Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield, nu zijt ge gewoon de Chat Pile fans aan het triggeren. :p

Die "2minuten lang een kerel die steeds intenser why zingt met [...] een riff die alsmaar intenser wordt." is natuurlijk het hele punt van dat nummer. Een oersimpele vraag zonder enige verbloeming als aanklacht tegen de wantoestanden in de US mbt armoede en dakloosheid, en velen die daar de ogen voor sluiten. En hij herhaalt het tot het punt de schedel doorboort van de luisteraar.

Je kan dan nog iets geven om die boodschap of niet, maar in ieder geval is dit voor mij een masterclass in executie qua samensmelting tussen vorm en inhoud.
Tuurlijk is de boodschap meer dan terecht maar als we nummers hier punten gaan geven op basis van "is de boodschap terecht" en niet op basis van de vorm waar ze in zit hadden we ook allemaal op Exile moeten stemmen. En die vorm vind ik verschrikkelijk om naar te luisteren.

Tuurlijk is de boodschap meer dan terecht maar als we nummers hier punten gaan geven op basis van "is de boodschap terecht" en niet op basis van de vorm waar ze in zit hadden we ook allemaal op Exile moeten stemmen. En die vorm vind ik verschrikkelijk om naar te luisteren.
We gaan mekaar niet overtuigen, which is fine, maar toch nog even duiden dat ik weldegelijk mijn punten heb gegeven op basis van de vorm en niet louter op de boodschap.

Het is de manier waarop ze het brengen, zowel tekstueel als muzikaal, die het zo hard laat binnenkomen bij me. Veel meer dan factuele reportages of nieuwsitems het doen. Die riff bv doet voor jou weinig, voor mij en velen hier denk ik is die gewoon echt filthy in de beste zin van dat woord.

Terug
Bovenaan