Beats/experimental elektronica

Ondertussen hebben ze ook de album versie van de lijst gepubliceerd. Moest 'm zelfs niet openen om te zien wat op 1 stond. Voor de rest pretty cool, veel dingen die ik niet ken.

Duidelijkere link voor clercqie: https://www.albumoftheyear.org/user...dvisors-top-100-electronic-records-2000-2025/

https://www.albumoftheyear.org/user...visors-the-best-electronic-tracks-of-2000-25/

Ik ben al een decennium geen club meer binnen gestapt en als ik elektronische muziek beluister, zijn het ook steevast albums. Ik vind het daarom wel leuk dat ze in hun eigen woorden focussen op "enduring club classics" en bewust wat grote kleppers eraf gelaten hebben van albums die sowieso op de andere lijst gingen komen. Daardoor kende ik ook heel veel nummers op de lijst niet, en wat ik wel ken vind ik erg goed. Heb de lijst een paar keer op shuffle op gehad en zonder het te beseffen had ik ineens twee glowsticks vast toen Two Months Off van Underworld langs kwam.
Kiezen is verliezen in zo een geval maar euh geen:

Leftfield - Leftism
The avalanches - Since I left you
Massive Attack - Mezzanine
Nicolas Jaar - Space is only noice

Is toch wel opmerkelijk

Mijn persoonlijke nummer één zelfs! Overstijgt de genres.

Opmerkelijk om Rustie - Glass Swords te zien staan. Heb dat album grijs gedraaid maar had nooit de indruk dat het vreselijk goed onthaald geweest is.
Een 8 op pitchfork! Dat album is echt banger na banger. Al eeuwen niet meer gehoord ik ga nog eens wat geld op bandcamp gaan uitgeven.

<3

Kiezen is verliezen in zo een geval maar euh geen:

Leftfield - Leftism
The avalanches - Since I left you
Massive Attack - Mezzanine
Nicolas Jaar - Space is only noice

Is toch wel opmerkelijk
Zoals de meeste publicaties is RA doorheen de jaren meer gediversifieerd (op zich een positief iets), waardoor deze lijstjes wel wat hun focus verliezen, imo.
Voor mijn smaak was ik meer fan van hun recaps van de jaren 2000 en 2010s:

Nieuwe prachtige dingen op 'do you have peace?', label dat ontstaan is vanuit een aantal Young Echo-leden. Onder andere Jabu releasete er eerder een paar fantastische albums.

Dit keer is het een collab-album tussen Teresa Winter, Birthmark, Guest en A. Childs. Verwacht atmosferische/etherische contemporary dingen. Schoonheid alom, zeer mooie artwork ook weer. Voor de fans, check zeker ook de vorige release van Birds Of Peace Orchestra.

Hen Hoose Collective - The Twelve

Glasgows collectief van 12 vrouwelijke en non-binaire artiesten.
Maar belangrijker: deze plaat is muzikaal dikke fun. Niet eenvoudig om er een genre op te plakken, maar heb gekozen om het hier te plaatsen omdat het toch wel wat (poppy) elektronica invloeden bevat. Zal waarschijnlijk ook wel liggen aan het feit dat het hier ook om een collectief gaat, maar moest soms ook aan SAULT denken (zij het met veel meer pop invloeden)

'In Control' is alvast een fijne dansplaat. Out Of My Mind had mij ook direct mee bij een eerste luisterbeurt, net als Promise en Rich (Katy's in Space), wat nu al mijn guilty pleasure is van 2026.

Laatst bewerkt:

2 uurtjes aan klassieke, heady machine funk door een jong talent uit Dallas. Weinig vernieuwend misschien maar wel heel strak uitgevoerd.

Dit zou wel eens z'n interessantste release kunnen zijn sinds Flamagra. Jammer dat hij weer voor een EP gegaan is.

Terug
Bovenaan