Bedrieglijk faillissement?

Weet iemand wanneer een gewoon faillissement een bedrieglijk faillissement wordt?
Zijn er bepaalde criteria? Wie beslist dat?
Is het ook de taak van de curator om te onderzoeken of er opzettelijk bedrog in het spel is?

Ik stel de vraag omdat ik bepaalde informatie heb over een bedrijf dat recent failliet is gegaan,
waarbij de feitelijke situatie zeer anders is dan wat men officieel ziet.

De zaakvoerder kennende als bedrieger had ik dit faillissement al 4 jaar geleden voorspeld.
Bovendien is het de tweede maal dat dit bedrijf failliet gaat, met schulden.
De eerste keer als comm. v. en nu als BV met dezelfde naam.

Bovendien is de zaakvoerder in januari een nieuwe BV gestart met een andere bedrijfsnaam, maar met net dezelfde activiteiten
en de social media van het oude bedrijf werden gewoon hernoemd naar het nieuwe.

Dit is al minstens het 3de faillissement van deze zaakvoerder, die de facto in een woning woont van 1M euro.

In principe ben ik ook gedupeerd door dit bedrijf, ik heb er als freelancer voor gewerkt.
Maar na onderzoek naar de achtergrond van de zaakvoerder, ben ik direct gestopt met mijn activiteiten.

Tweede vraag:
Mijn vermoeden is altijd geweest dat deze zaakvoerder vroeger een beroepsverbod werd opgelegd.
Want hoewel hij Belgische bedrijven runt als baas/eigenaar , is hij officieel ergens te bespeuren in statuten.
Bovendien ken ik getuige geweest van het gebruik van valse stukken en fake emails.
Maar wegens privacy-redenen mag niemand navragen of iemand een beroepsverbod heeft?

Laatst bewerkt:
Failliet gaan als een CommV is niet zo handig natuurlijk, dan was hij persoonlijk aansprakelijk voor alle schulden van de vennootschap. Misschien is hij dan ook persoonlijk failliet gegaan, maar dan lijkt me het sterk dat hij zijn huis nog heeft...

Los daarvan, er zijn verschillende faillissementsmisdrijven, waaronder 'wrongfull trading' en de kennelijk grote fout die heeft bijgedragen aan het faillissement. Verder is er nog de algemene bestuurdersaansprakelijkheid en de oprichtersaansprakelijkheid. Dan zijn er nog bepaalde foutloze aansprakelijkheden o.a. voor de RSZ bij een 3e faillissement.
Dit zijn dit verschillende rechtsgrond met elk andere toepassingsvoorwaarden en sancties.

Wat kan werken is de curator aanschrijven met jou grieven of zelf een vordering instellen; of eventueel een strafklacht, gezien de eventueel begane misdrijven.

Ben je zelf volledig betaald geweest? Dan ben je geen schuldeiser in het faillissement en zie ik ook niet in hoe je benadeeld bent?

Het is niet omdat iemand failliet gaat en dat die persoon "miljonair" is, dat een faillissement frauduleus is.

Het is ergens de bedoeling van een vennootschap dat het risico zich beperkt aan de inleg juist om te motiveren dat mensen risico's nemen.
Je krijgt geen beroepsverbod omdat je failliet bent gegaan. Je krijgt beroepsverbod als je failliet bent gegaan door zware fouten (en dat moet een rechter bepalen.)

Failliet gaan als een CommV is niet zo handig natuurlijk,
Blijkbaar doodsimpel: De werkende vennoot kan een limited liability company zijn.

in UK richt het koppel een ltd op.
een maand later richten ze in BE een GCV op, met de vrouw als werkende vennoot met 99% van aandelen,
en de man als anonieme stille vennoot met 1%.
een maand na die oprichting, verkoopt de werkende vennoot als haar aandelen aan de LTD, waarvan zij officieel director is.

de facto is de man de zaakvoerder, hij komt zelfs in de media, tekent offertes en contracten.
5 jaar later gaan ze failliet met veel schulden.

de man richt dan onder eigen naam een BV op met exact dezelfde bedrijfsnaam, zelfde adres, zelfde personeel, neemt alle klanten
en ontwikkelde software over van de GCV.
5 jaar later gaat deze terug failliet.

6 maand vóór dit faillissement, richt de man opnieuw een BV op, met licht gewijzigde naam,
zelfde adres, zelfde personeel, neemt alle klanten en ontwikkelde software over van de vorige BV.
En begint opnieuw.

Voor dit alles was de man de facto al zaakvoerder van een BVBA, terwijl zijn vrouw officieel zaakvoerder was.
ook deze ging failliet met schulden.

De man doet er blijkbaar alles aan om gedurende +15 jaar nergens officieel vermeld te staan als zaakvoerder, terwijl hij het de facto wel is.
Naar de buitenwereld doet hij alsof hij in die periode werknemer van een bekend bedrijf, maar meerdere bronnen binnen dat bedrijf spreken dat tegen.

De man photoshopt documenten bij mekaar om werknemers/leveranciers/klanten te overtuigen dat zijn website heel wat geld waard is.

Als 'feitelijke bestuurder' kan je ook bestuurdersaansprakelijkheid oplopen.

Een CommV kan inderdaad een andere vennootschap als werkende vennootschap hebben, maar in dat geval is de CommV verplicht een jaarrekening neer te leggen bij de NBB.

Het klopt dat het (in België) te makkelijk is om misbruik te maken van vennootschapsstructuren/faillissementen. Er zijn veel te weinig magistraten die zich bezig houden met de vervolging ervan. (Ik dacht ooit in een Pano reportage gehoord te hebben dat het er 5 waren voor de volledige provincie Antwerpen...)

Ik snap eigenlijk niet hoe het kan dat notarissen daar in meegaan. Zij hebben toch mee verantwoordelijkheid (al zal dat in de praktijk wel meevallen) voor de eerste jaren van de vennootschap? Hun financieel plan moet goed zijn en ze doen toch opzoekwerk naar de historie van de oprichter?

Ik snap eigenlijk niet hoe het kan dat notarissen daar in meegaan. Zij hebben toch mee verantwoordelijkheid (al zal dat in de praktijk wel meevallen) voor de eerste jaren van de vennootschap? Hun financieel plan moet goed zijn en ze doen toch opzoekwerk naar de historie van de oprichter?
Ik heb 3 weken geleden een BV opgericht (consultancy), ik heb mijn financieel plan zelf opgesteld en de notaris heeft het nauwelijks vastgehad. Misschien heeft een medewerker er wel even naar gekeken, maar bij de oprichting is het zelfs niet ter sprake gekomen terwijl ik duidelijk vermeldde dat er geen boekhouder bij betrokken was.

De notaris kan ook moeilijk al die assumpties nagaan, ze moeten vooral zien dat er een financieel plan voor handen is, maar niet elke assumptie gaan factchecken. Geen idee of ze de historie nagaan van wat je daarvoor al hebt gedaan, ik denk dat ze dat wel kunnen maar ik betwijfel of dat de standaard procedure is.

Neen. Tussenkomst van de notaris is enkel vereist voor de oprichting (van sommige types, zoals een BV - Comm. V. niet), meer niet.

Frauduleuze faillissementen zijn inderdaad een probleem. In het Brusselse wordt er (bij gebreke aan mankracht) gewoon geen enkel onderzoek meer naar gedaan. Daardoor verhuizen er nog veel vennootschappen last minute naar het Brussels gewest om vervolgens failliet te gaan.

Ik heb geleerd om oplichters volledig te laten vallen en te blokkeren in mijn leven. Niets dan frustratie en negativiteit.

Altijd voorschotten vragen tot 50%, dan ben je al minder gefrustreerd als je dat eens meemaakt.

Ik ben omgeven door oplichters, al was het maar door mensen die een mentale ziekte faken en zo verder gaan met hun triestig leven. Ik ken ook zelfstandigen die doen wat jij hier allemaal schrijft. Gewoon blokkeren man en geen seconde energie in steken. Hopeloos 🙂

Er is geen actief bestuursverbod. dat had ik ook niet verwacht, aangezien hij in 2019 de BV onder eigen naam oprichtte.

Maar ik heb net contact gehad met de curator van het vorige faillissement (de comm. v.)
en ze hebben geprocedeerd om de man aansprakelijk te stellen, maar rechtszaak verloren wegens gebrek aan bewijs.
Maar ze gaan in beroep.
Ik kon aan telefoon al minstens 2 stukken vernoemen die de curator en dus de rechtbank niet kende.

dus het ziet ernaar uit dat het ons zal lukken om de man onbeperkte aansprakelijk te stellen voor dat failissement.

Gewoon blokkeren man en geen seconde energie in steken.
ik ben inderdaad abrupt gestopt toen ik de fraude begon te begrijpen.
Als freelancer was het slechts een neven-projectje.
maar ik heb van personeel schrijnende verhalen gehoord die me energie geven om aan parket/rechtbank
de informatie te geven waarover ik beschik.

Terug
Bovenaan