Begroting in het regeerakkoord: supernota

Ik blijf het absurd vinden dat we uit het juiste gat de wereld invallen blijkbaar zo'n prestatie is die de verwezenlijking is van de persoon zelf, en dat alle geld dat je verwerft door deze verwezenlijking quasi onbelast zou moeten zijn tov. de 60%+ (werkgeversbijdrage meegeteld, ook 'reeds belast') voor effectief zelf iets te moeten doen door arbeid.

Met die nuance dat die persoon of personen wel voor dat geld of die bezittingen gewerkt hebben.
En daar ook gewoon reeds voor afgedragen hebben.
Moeten we mensen dan straffen omdat hun familie wel verstandig met geld konden omgaan, en dus iets hebben opgebouwd?

En familiekapitaal is ook snel terug weg als het in handen komt van personen die er niet mee kunnen omgaan hoor.

Met die nuance dat die persoon of personen wel voor dat geld of die bezittingen gewerkt hebben.
En daar ook gewoon reeds voor afgedragen hebben.
Moeten we mensen dan straffen omdat hun familie wel verstandig met geld konden omgaan, en dus iets hebben opgebouwd?

En familiekapitaal is ook snel terug weg als het in handen komt van personen die er niet mee kunnen omgaan hoor.
Again, alle geld heeft iemand ooit voor gewerkt.
En hoe is dat mensen straffen?
Ik vind het jammer dat je enkel met emotionele zaken afkomt, maar geen inhoudelijke argumentatie geeft.

Als je gewoon dezelfde emoties blijft herhalen, dan is er weinig discussiewaaede.

En hoe is dat mensen straffen?
Ik vind het jammer dat je enkel met emotionele zaken afkomt, maar geen inhoudelijke argumentatie geeft.

Als je gewoon dezelfde emoties blijft herhalen, dan is er weinig discussiewaaede.

Je geeft continu dingen aan je kind gedurende de eerste 25 jaar van zijn leven (gemiddeld paar honderd 1000 gedurende de hele opvoeding). Moet dat dan ook belast worden ?

Wel voor mij voelt een gift belasten als hij 30 is even slecht aan.

Een gift aan een goed doel is zelfs omgekeerd belast. Als in je recupereert een deel van je gift via je belasting.

Heb je zelf kinderen ?

Je geeft continu dingen aan je kind gedurende de eerste 25 jaar van zijn leven (gemiddeld paar honderd 1000 gedurende de hele opvoeding). Moet dat dan ook belast worden ?

Wel voor mij voelt een gift belasten als hij 30 is even slecht aan.

Een gift aan een goed doel is zelfs omgekeerd belast. Als in je recupereert een deel van je gift via je belasting.

Heb je zelf kinderen ?
Ja, maar akkoord dat het ook voor een groot stuk onbelast moet kunnen tot een bepaald niveau he. Dat is inderdaad ook een logisch en goed gegeven vanuit een maatschappelijk standpunt. En dat maakt het inderdaad ook een stuk complexer, dat begrijp ik ook.

Verder ben ik niet mee waarom verder men enkel de discussie op basis van emotie wilt voeren en de ratio gewoon aan de kant zou geschoven moeten worden als we het in functie van politiek beleid bekijken?

Maar het is wel een heel relevant punt en mijns inziens, de reden waarom het niet zo eenvoudig is, je kan niet zomaar wegzetten als dat er voor al het geld al eens gewerkt is. De normale cyclus van geld dat je verdient is dat het belast wordt bij het verdienen, en nadien nog een keer op het moment dat je het consumeert. Bij erfenissen plaats je daar nog een belastingspunt tussen waarbij je in diezelfde cyclus belast wordt als het in het bezit was van iemand die overlijdt.

En daar zijn zeker goede argumenten voor, zo is het een makkelijk moment om te belasten omdat het voor de erfgenamen meestal een extra is die ze niet nodig hebben voor hun basisbehoeften. Ze verliezen niks, ze krijgen gewoon minder.

Maar dat neemt niet weg dat er ook wat andere, en meer ongewenste gevolgen zijn. De reden waarom die erfenis er is zal vaak zijn omdat de overledene het geld liever aan zijn kinderen of andere erfgenamen gaf om uit te geven dan dat hij het zelf op deed. En je kan je vragen stellen hoe rechtvaardig en wenselijk het is om zoiets te belasten. Een erfenisbelasting is ook een soort belasting op niet-consumptie.

Als iemand een miljoen verdient in zijn leven en er een boot mee koopt, wordt ie niet belast, als ie het aan zijn kinderen laat om er iets mee te kopen wordt het wel belast.

Maar het is wel een heel relevant punt en mijns inziens, de reden waarom het niet zo eenvoudig is, je kan niet zomaar wegzetten als dat er voor al het geld al eens gewerkt is. De normale cyclus van geld dat je verdient is dat het belast wordt bij het verdienen, en nadien nog een keer op het moment dat je het consumeert. Bij erfenissen plaats je daar nog een belastingspunt tussen waarbij je in diezelfde cyclus belast wordt als het in het bezit was van iemand die overlijdt.

En daar zijn zeker goede argumenten voor, zo is het een makkelijk moment om te belasten omdat het voor de erfgenamen meestal een extra is die ze niet nodig hebben voor hun basisbehoeften. Ze verliezen niks, ze krijgen gewoon minder.

Maar dat neemt niet weg dat er ook wat andere, en meer ongewenste gevolgen zijn. De reden waarom die erfenis er is zal vaak zijn omdat de overledene het geld liever aan zijn kinderen of andere erfgenamen gaf om uit te geven dan dat hij het zelf op deed. En je kan je vragen stellen hoe rechtvaardig en wenselijk het is om zoiets te belasten. Een erfenisbelasting is ook een soort belasting op niet-consumptie.

Als iemand een miljoen verdient in zijn leven en er een boot mee koopt, wordt ie niet belast, als ie het aan zijn kinderen laat om er iets mee te kopen wordt het wel belast.
Erfenisbelasting is toch ook bij 'het verdienen'?

En de boot zit dan gewoon in de erfenis...

Erfenisbelasting is toch ook bij 'het verdienen'?

En de boot zit dan gewoon in de erfenis...
Da's niet echt verdienen, er is geen tegenprestatie, er is niets van waarde gecreëerd. Het is geld dat al verdiend is en dat nog eens van eigenaar veranderd en daarom nog eens belast wordt.

Neem nu dat in een koppel één van de partners geld heeft en de andere niet en ze kopen samen een groot huis waarbij het wel de rijke partner is die alles betaalt, ik denk dat niemand het normaal zou vinden dat dat geld om die reden nog eens extra belast zou moeten worden, omdat er iemand anders dan degene die het geld verdiend heeft ervan kan profiteren. Die situatie scheelt op dat vlak niet zo erg van een erfenissituatie. De persoon die het geld verdient beslist om een deel daarvan te laten gebruiken door anderen ipv het zelf op te doen en daarom wordt het geld extra belast.

Da's niet echt verdienen, er is geen tegenprestatie, er is niets van waarde gecreëerd. Het is geld dat al verdiend is en dat nog eens van eigenaar veranderd en daarom nog eens belast wordt.

Neem nu dat in een koppel één van de partners geld heeft en de andere niet en ze kopen samen een groot huis waarbij het wel de rijke partner is die alles betaalt, ik denk dat niemand het normaal zou vinden dat dat geld om die reden nog eens extra belast zou moeten worden, omdat er iemand anders dan degene die het geld verdiend heeft ervan kan profiteren. Die situatie scheelt op dat vlak niet zo erg van een erfenissituatie. De persoon die het geld verdient beslist om een deel daarvan te laten gebruiken door anderen ipv het zelf op te doen en daarom wordt het geld extra belast.

Maar het maakt toch geen sikkepit uit dat het geld al eens verdiend is? Het is gewoon een herverdelingsmechanisme. En dat herverdelingsmechanisme zal altijd tegen het rechtvaardigheidsgevoel gaan van degene die dat geld niet naar zichzelf ziet vloeien.

Daarnaast is er geen enkele reden om te stellen dat belastingen enkel moeten gebeuren op basis van meerwaardecreatie of... net zoals dat evengoed geld voor vermogenskadasters wat een heffing als de onroerende voorheffing ter voorbeeld kan gezien worden.

Daarnaast houdt niets on tegen om de waarde van een erfenis ipv in een lump sum te behandelen dit te spreiden over de toekomstige x jaar en hier dan ook bij de personenbelasting te steken aangezien het op dat moment een inkomstenstroom is.

En hoe een persoon dat inkomen krijgt. Maakt op dat moment geen sikkepit uit. Het is bij mijn weten nog altijd niet verboden om iemand 70k€ per jaar uit te betalen zonder hiervoor ook maar enige tegenprestatie te verwachten (of dat hier een meerwaarde aan gekoppeld is of moet zijn). En als dat dan ook perfect aanvaardbaar is, dan is er niets tegenstrijdig met het belasten van een erfenis wanneer dit geld overgedragen wordt naar een naaste.

Bij een koppel is er nog een wettelijk papiertje als zijnde een samenlevingscontract (met gemeenschap van goederen) waardoor je daar nog een uitzonderingsmodaliteit voor kan accepteren. Maar op het moment dat het naar de naaste gaat, gewoon omdat die in het juiste nest is terecht gekomen is toch geen enkele reden om te zeggen van daar heffen we een andere belastingsbasis op dan voor inkomsten uit arbeid.

Al kan ik voor die emotionele lading die het heeft er begrip voor opbrengen dat dit moeilijk is. Mijn nonkel noch mijn vader zijn over dat standpunt te spreken dat ik het zo interpreteer. Desondanks dat ze zelf altijd de mond vol hebben gehad dat je zelf uw toekomst moet maken zoals zij het ook gedaan hebben. Al geld dat in hun ogen voor een stuk zodanig dat je appreciatie hebt voor hetgeen in uw schoot geworpen wordt en je het niet "verbrast".

Maar er is gewoon geen enkele reden in mijn ogen om inkomstenstromen voor particulieren anders te behandelen van waar dat deze inkomstenstroom komt. Of dat nu arbeid, intresten, investeringen, etc... is.
Wil je toch dat die anders behandeld worden dan moet je er maar een bedrijfje voor opstarten en dan zijn dat de regels die tellen. Als je dan geld overschrijft van dat bedrijfje naar uw persoonlijk vermogen dan zie ik niet in waarom dat dit anders moet behandeld worden omdat er 5k komt uit een mengeling ervan of uit arbeid. 5k is 5k.

Nu bon, ik verwacht toch niet dat dat er ooit gaat doorkomen. En het is ook niet alsof het niet erdoorkomen mij benadeelt...

Ik vind successierechten absurd. Dat is geld dat al meermaals belast geweest is. Collega zijn broer had een zoontje van net geen 1 jaar toen hij plots geheel onverwacht kwam te overlijden. Accuut ziektebeeld welk hem 3 dagen na de eerste symptomen fataal werd. Koppel had recent een huis gekocht dat ze volop aan het renoveren waren. Dat kind, dat nog geen enkele financiële middelen heeft, moest onmiddellijk in eigen naam succesierechten ophoesten op een eigendom waar recent registratierechten op betaald waren en waar intussen enkele verbouwingen gebeurd waren waar BTW op betaald werd, gerealiseerd met belast inkomen van de ouders. Dat zijn drama’s. Dat kind verliest zijn vader en komt in een erbarmelijke leefsituatie terecht, namelijk een onafgewerkt huis want de mama heeft het geld dat voorzien was voor de verbouwingen grotendeels moeten ophoesten aan de successierechten (en kan het huis niet zomaar verkopen zonder omslachtige procedure). Er is toen een benefiet georganiseerd geweest om op zijn minst de noodzakelijke nutsvoorzieningen geïnstalleerd te krijgen. Dat is toch niet normaal?!

Wij doen dan ook bewust aan successieplanning. En zodra onze dochter er is zullen wij snel weer bij de notaris passeren :).

Ik vind successierechten absurd. Dat is geld dat al meermaals belast geweest is. Collega zijn broer had een zoontje van net geen 1 jaar toen hij plots geheel onverwacht kwam te overlijden. Accuut ziektebeeld welk hem 3 dagen na de eerste symptomen fataal werd. Koppel had recent een huis gekocht dat ze volop aan het renoveren waren. Dat kind, dat nog geen enkele financiële middelen heeft, moest onmiddellijk in eigen naam succesierechten ophoesten op een eigendom waar recent registratierechten op betaald waren en waar intussen enkele verbouwingen gebeurd waren waar BTW op betaald werd, gerealiseerd met belast inkomen van de ouders. Dat zijn drama’s. Dat kind verliest zijn vader en komt in een erbarmelijke leefsituatie terecht, namelijk een onafgewerkt huis want de mama heeft het geld dat voorzien was voor de verbouwingen grotendeels moeten ophoesten aan de successierechten (en kan het huis niet zomaar verkopen zonder omslachtige procedure). Er is toen een benefiet georganiseerd geweest om op zijn minst de noodzakelijke nutsvoorzieningen geïnstalleerd te krijgen. Dat is toch niet normaal?!

Wij doen dan ook bewust aan successieplanning. En zodra onze dochter er is zullen wij snel weer bij de notaris passeren :).

Het is niet omdat er iets schrijnend is dat het daarom niet normaal is.
Als ik een woning heb van 10 miljoen. En ik overlijd aan kanker op mijn 39 waardoor mijn kleine van 1j tgv de keuze om de erfenis over te laten aan mijn kind ipv mijn eega vind jij het dan logisch dat die kleine pagadder van 1j gewoon 10 miljoen in zijn schoot geworpen wordt en belangrijker dat die niet belast MOET worden ?

Gewoon omdat die per toeval in die wieg geboren is.
Het is een klotesituatie. Maar dat maakt het niet oneerlijk. En het is ook niet of dat de kleine pagadder die zijn vader verliest om dezelfde reden maar waar zijn ouders huren ineens beter af is...

mij lijkt dit een puur emotionele reactie ipv rationeel. En dat lijkt mij geen goede raadgever.

Al blijf ik het raar vinden dat die schuld saldo verzekering niet is tussengekomen. Ik had namelijk altijd verstaan dat die opdraait bij zo'n event voor de kosten van de erfenis van de woning. Al kan het mogelijks wel zijn dat je het zelf moet voorschieten, maar dat weet ik niet.

Maar het maakt toch geen sikkepit uit dat het geld al eens verdiend is? Het is gewoon een herverdelingsmechanisme. En dat herverdelingsmechanisme zal altijd tegen het rechtvaardigheidsgevoel gaan van degene die dat geld niet naar zichzelf ziet vloeien.

Daarnaast is er geen enkele reden om te stellen dat belastingen enkel moeten gebeuren op basis van meerwaardecreatie of... net zoals dat evengoed geld voor vermogenskadasters wat een heffing als de onroerende voorheffing ter voorbeeld kan gezien worden.

Daarnaast houdt niets on tegen om de waarde van een erfenis ipv in een lump sum te behandelen dit te spreiden over de toekomstige x jaar en hier dan ook bij de personenbelasting te steken aangezien het op dat moment een inkomstenstroom is.

En hoe een persoon dat inkomen krijgt. Maakt op dat moment geen sikkepit uit. Het is bij mijn weten nog altijd niet verboden om iemand 70k€ per jaar uit te betalen zonder hiervoor ook maar enige tegenprestatie te verwachten (of dat hier een meerwaarde aan gekoppeld is of moet zijn). En als dat dan ook perfect aanvaardbaar is, dan is er niets tegenstrijdig met het belasten van een erfenis wanneer dit geld overgedragen wordt naar een naaste.

Bij een koppel is er nog een wettelijk papiertje als zijnde een samenlevingscontract (met gemeenschap van goederen) waardoor je daar nog een uitzonderingsmodaliteit voor kan accepteren. Maar op het moment dat het naar de naaste gaat, gewoon omdat die in het juiste nest is terecht gekomen is toch geen enkele reden om te zeggen van daar heffen we een andere belastingsbasis op dan voor inkomsten uit arbeid.

Al kan ik voor die emotionele lading die het heeft er begrip voor opbrengen dat dit moeilijk is. Mijn nonkel noch mijn vader zijn over dat standpunt te spreken dat ik het zo interpreteer. Desondanks dat ze zelf altijd de mond vol hebben gehad dat je zelf uw toekomst moet maken zoals zij het ook gedaan hebben. Al geld dat in hun ogen voor een stuk zodanig dat je appreciatie hebt voor hetgeen in uw schoot geworpen wordt en je het niet "verbrast".

Maar er is gewoon geen enkele reden in mijn ogen om inkomstenstromen voor particulieren anders te behandelen van waar dat deze inkomstenstroom komt. Of dat nu arbeid, intresten, investeringen, etc... is.
Wil je toch dat die anders behandeld worden dan moet je er maar een bedrijfje voor opstarten en dan zijn dat de regels die tellen. Als je dan geld overschrijft van dat bedrijfje naar uw persoonlijk vermogen dan zie ik niet in waarom dat dit anders moet behandeld worden omdat er 5k komt uit een mengeling ervan of uit arbeid. 5k is 5k.

Nu bon, ik verwacht toch niet dat dat er ooit gaat doorkomen. En het is ook niet alsof het niet erdoorkomen mij benadeelt...
Het is idd een herverdelingsmechanisme maar één die enkel triggert omdat er iemand overlijdt en zijn vermogen zelf niet opgedaan heeft tijdens zijn leven, mensen in een andere situatie maar met evenveel geld moeten er niet aan bijdragen. Als we vinden dat er meer moet geherverdeeld worden, waarom belasten we dan niet gewoon alle inkomsten/uitgaven meer?

Ik denk dat een groot deel van het rechtvaardigheidsgevoel in deze kwestie afhangt van wie je als de belaste partij ziet. Degene wiens geld naar een erfgenaam gaat of degene die het geld erft. Ik was vroeger ook een voorstander van veel zwaardere, zelfs 100% erfenisbelasting omdat het niet zelf verdiend was en ik het beter vond daar geld te halen dan op alle andere manieren dat we de overheid financieren. Met ouder te worden ben ik wat van standpunt veranderd, misschien door het meer door de bril van een potentiële toekomstige erflater te beschouwen, en voelt het meer aan als een extra belasting van de erflater die belast wordt omdat ie zijn geld doorgeeft ipv het opdoet.

Ik vind successierechten jammer omdat je imo vermogensopbouw over verschillende generaties heen net niet in de weg mag staan want dat is gewoonweg positief dat dat gebeurt. Nu is het haast een incentive om al je geld op te maken tegen dat je dood bent en dat is raar.
Bovendien vind ik het zeker vandaag ook een weinig effectieve maatregel. Er zijn nog te veel manieren om die belasting te ontwijken, manieren die vooral toepast kunnen worden door de écht grote vermogens. Dus die ontlopen as per usual gewoon de dans.

Het is niet omdat er iets schrijnend is dat het daarom niet normaal is.
Als ik een woning heb van 10 miljoen. En ik overlijd aan kanker op mijn 39 waardoor mijn kleine van 1j tgv de keuze om de erfenis over te laten aan mijn kind ipv mijn eega vind jij het dan logisch dat die kleine pagadder van 1j gewoon 10 miljoen in zijn schoot geworpen wordt en belangrijker dat die niet belast MOET worden ?

Gewoon omdat die per toeval in die wieg geboren is.
Het is een klotesituatie. Maar dat maakt het niet oneerlijk. En het is ook niet of dat de kleine pagadder die zijn vader verliest om dezelfde reden maar waar zijn ouders huren ineens beter af is...

mij lijkt dit een puur emotionele reactie ipv rationeel. En dat lijkt mij geen goede raadgever.

Al blijf ik het raar vinden dat die schuld saldo verzekering niet is tussengekomen. Ik had namelijk altijd verstaan dat die opdraait bij zo'n event voor de kosten van de erfenis van de woning. Al kan het mogelijks wel zijn dat je het zelf moet voorschieten, maar dat weet ik niet.
Schuldsaldo denkt enkel de openstaande schuld naar verzekerd percentage. Het hangt vaak ook af welke exacte producten/contracten je afsluit en wie als begunstigde in het contract opgenomen staat. Bij een aankoop/verbouwing/bouw leen je ook niet de volledige som. Onze bouw bestaat eveneens voor 40% uit een woonkrediet, rest zijn eigen middelen. Net daarom plan ik ook onmiddellijk nadat onze dochter geboren is een product bij de bank af te sluiten dat zij gewoon de successie op onze woonst kan dragen zonder al teveel gedoe, ik heb geleerd uit die case.

10 miljoen is een heel andere rangorde dan een gezin met een bescheiden gezinswoning.
Zoals hier eerder aangehaald zullen de grote vermogens wel afgedekt zijn met allerlei mechanismen om successierechten zoveel mogelijk te vermijden. Heb genoeg miljoenen in een maatschap zien verdwijnen als accountant.

Ik vind successierechten jammer omdat je imo vermogensopbouw over verschillende generaties heen net niet in de weg mag staan want dat is gewoonweg positief dat dat gebeurt. Nu is het haast een incentive om al je geld op te maken tegen dat je dood bent en dat is raar.
Is vermogensopbouw dan zo positief? Oprechte vraag trouwens.

Als herverdelingsmechanisme ben ik nog wel akkoord met het principe, en als men de belasting op arbeid verlaagt lijkt me dat zelfs verdedigbaar. Maar de volgende opmerking is voor mij de kern van de zaak;
Bovendien vind ik het zeker vandaag ook een weinig effectieve maatregel. Er zijn nog te veel manieren om die belasting te ontwijken, manieren die vooral toepast kunnen worden door de écht grote vermogens. Dus die ontlopen as per usual gewoon de dans.
Dit maakt het helemaal een absurd oneerlijke belasting natuurlijk. Niet enkel "treft" het mensen bij een overlijden, maar dan ook nog eens enkel mensen die zich niet hebben ingedekt wegens niet onderlegd of er gewoon niet bij stilgestaan.

Het is idd een herverdelingsmechanisme maar één die enkel triggert omdat er iemand overlijdt en zijn vermogen zelf niet opgedaan heeft tijdens zijn leven, mensen in een andere situatie moeten er niet aan bijdragen. Als we vinden dat er meer moet geherverdeeld worden, waarom belasten we dan niet gewoon alle inkomsten/uitgaven meer?

Zie je nu zelf niet de discrepantie ?

Uw oplossing voor het afschaffen van erfenissen is om de inkomsten of de uitgaven meer te belasten. Waarbij de inkomsten uit arbeid al degenen zijn die het zwaarste belast worden. En als je geen uitgaven doet omdat je het geld oppot of spaart dat de verhoging van de belastingen daarop dan ook niet logisch of een impact heeft.

Wat in een consumptieeconomie waar onze economie op dit moment vooral gebaseerd is het enorm belangrijk is, ook voor onze overheidsfinanciën en ons economisch systeem. Want op elke stap binnen dat circulaire consumptiepatroon wordt er een stuk aan herverdeling gedaan.

En iemand die ervoor kiest om dat NIET te doen, die draagt daar dan ook niet aan bij.

Triggeren op een overlijdenis is dan ook niet anders dan al de andere triggers die er zijn in onze economie. Waarbij een erfenis gezien wordt als zijnde het eindpunt van het vermogen van een individu en zijn rechten en dus ook het ideale moment om een eindheffing te realiseren voor de overgang van het kapitaal naar een ander. Met als intentie om de hoeveelheid aan belastingen die de gewone mensen moeten betalen die altijd hebben bijgedragen aan de economie en het systeem te beperken. En opnieuw, daar is niets mis mee. Behalve dan het emotionele aspect.

Ik denk dat een groot deel van het rechtvaardigheidsgevoel in deze kwestie afhangt van wie je als de belaste partij ziet. Degene wiens geld naar een erfgenaam gaat of degene die het geld erft. Ik was vroeger ook een voorstander van veel zwaardere, zelfs 100% erfenisbelasting omdat het niet zelf verdiend was en ik het beter vond daar geld te halen dan op alle andere manieren dat we de overheid financieren. Met ouder te worden ben ik wat van standpunt veranderd, misschien door het meer door de bril van een potentiële toekomstige erflater te beschouwen, en voelt het meer aan als een extra belasting van de erflater die belast wordt omdat ie zijn geld doorgeeft ipv het opdoet.

Ik ben niet voor 100% erfenisbelasting. Ik vind nog altijd dat er een doorgave moet zijn. Juist omdat in mijn ogen net zoals bij het kapitalisme dit een stuk is waarom we meer doen dan gewoon het middelmatige. En ik niet geloof in communisme. En op de wijze die ik heb doorgegeven blijft dat er nog altijd. Zonder dat je ook raakt aan de bedrijven. Maar bij de vermogensopbouw van de particulier draag je dan wel correct bij aan het geheel van onze maatschappij. En als we het systeem willen doen en laten draaien en onze sociale zekerheid niet willen laten imploderen dan hebben we een diversificatie van inkomsten nodig. Juist om het voor iedereen fair te houden.
Want voor elk punt kan wel de vraag gesteld worden van waarom wordt die heffing of belasting gehouden.

Voor mijn vader is dat exact dezelfde redenering die hij hanteert. Maar ik heb van mijn vader nu eenmaal leren sparen. En ik kan perfect vaststellen dat de oorzaak voor een groot stuk van dat opgebouwd kapitaal is door het feit dat hij niet heeft meegedaan aan zaken die de economie doen draaien. Net zoals ik dat niet doe of echt heb gedaan (wat aan de oorzaak ligt van een groot gedeelte van mijn kapitaal - samen met een deftig inkomen natuurlijk). En ik vind het dan niet meer dan normaal dat er een rechtzetting dient te gebeuren omdat ik niet op eenzelfde wijze de maatschappij heb gesponsord. Ik zou het oneerlijk vinden als dat gebeurd tijdens mijn leven (want ik vind het nog altijd dat een individu het recht heeft om zo zijn leven te leiden), maar na mijn leven zie ik niet in waarom er dan geen stuk een solidariteitsheffing aan de maatschappij mag komen voor het voor een stuk niet deelnemen aan het circulaire aspect van onze economie.

10 miljoen is een heel andere rangorde dan een gezin met een bescheiden gezinswoning.
Zoals hier eerder aangehaald zullen de grote vermogens wel afgedekt zijn met allerlei mechanismen om successierechten zoveel mogelijk te vermijden. Heb genoeg miljoenen in een maatschap zien verdwijnen als accountant.
Het was dan ook een voorbeeld, en men weet ondertussen dat ik graag extremen gebruik, om het punt te maken. Voor de rest is er voor mij geen verschil of je 100k, 200k, 1 miljoen, 5 miljoen, 10 miljoen of whatever hebt. Het principe is voor mij van toepassing voor elkeen.
Het feit dat er mechanismen zijn om successierechten te vermijden wil daarom niet zeggen dat je de heffing moet verlagen. Want zelfs al verlaag je die, dan ga ik als die tools er zijn die nog altijd vermijden.

Neen, dat is geen factor in de bepaling of dat herverdelingsmechanisme er moet zijn. Dat bepaal je onafhankelijk hiervan. Maar als je hebt geopteerd dat dit herverdelingsmechanisme wenselijk is dan lijkt het mij evident dat de volgende stappen die moeten genomen worden is om die uitzonderingen eruit te gooien.

Om die reden ben ik ook van opinie dat je dit herverdelingsmechanisme moet hervormen naar een inkomstenbelasting van een particulier. Waarbij je dan tegelijkertijd de uitzonderingsmodaliteiten die er bestaan bij een NV of maatschappij of bedrijfje zodanig moet hervormen en versimpelen dat het makkelijker te verifiëren en controleren is. En er dan ook geen manieren zijn hoe een accountant miljoenen kan doen verdwijnen via allerhande spitsvondigheden.

Maar dat is niet iets wat van vandaag op morgen in orde zal zijn. Maar voor mij is het wel een noodzakelijke piste. Als we dat niet doen dan gaan we geheid tot de constatatie komen dat we de inkomsten uit arbeid zullen moeten gaan verhogen om aan de uitdagingen tegemoet te komen en dat we serieus het mes zullen moeten gaan inzetten in onze sociale uitgaven en wensen als maatschappij.

Laatst bewerkt:
Naar mijn mening kan je eigenlijk de problematiek van succesierechten niet bespreken zo lang je daar het ganse fiscale niet mee in rekening brengt. In de huidige situatie waar arbeid zwaar belast wordt is het in mijn ogen ook pijnlijk dat men succesierechten heft op vermogens opgebouwd met gelden uit arbeid. Komt dat geld uit winsten van vermogen is dat in mijn ogen wel wenselijk dat we daar succesierechten op heffen. Het is een problematiek die je niet op 1 punt kan gaan bekijken of aanpakken.

Is vermogensopbouw dan zo positief? Oprechte vraag trouwens.
Zonder een erfbelasting heb je veel meer incentive om je vermogen op te bouwen ipv alles uit te geven. Doorgaans gaat dat gepaard met investeringen wat op zijn beurt dan weer welvaart met zich mee brengt. Welvaart dat zich niet beperkt tot de eigenaar van het geld. Die kapitaalsaccumulatie is gewoon iets goed.

Zie coucke. Die blijft investeren in allerhande projecten en fondsen. Een stuk ervan is durfkapitaal dat rechtstreeks naar zeer innovatieve zaken gaat. Ik denk niet dat je zou betwisten dat we daar als samenleving profijt van kunnen hebben.

Zonder een erfbelasting heb je veel meer incentive om je vermogen op te bouwen ipv alles uit te geven. Doorgaans gaat dat gepaard met investeringen wat op zijn beurt dan weer welvaart met zich mee brengt. Welvaart dat zich niet beperkt tot de eigenaar van het geld. Die kapitaalsaccumulatie is gewoon iets goed.

Zie coucke. Die blijft investeren in allerhande projecten en fondsen. Een stuk ervan is durfkapitaal dat rechtstreeks naar zeer innovatieve zaken gaat. Ik denk niet dat je zou betwisten dat we daar als samenleving profijt van kunnen hebben.
Dat gaat in tegen alle economische principes. Je draait het om. Uitgeven = de economie stimuleren. Niet uitgeven = de economie niet stimuleren.

Alsook echt absurd om te zien dat mensen hier blijven beweren dat er door een erfenisbelasting plots mensen niet meer zouden durven investeren. Denk je nu echt dat een Coucke in zijn beslissingen er echt om maalt of dat meer of minder miljoenen op zijn bankrekening zijn op het punt dat hij dood zou vallen? Dat is zijn motivatie? Niet al hetgeen hij door zijn leven kan verwezelijken en alsnog(!) veel achterlaten voor zijn nalatenschap eventueel. Again : Niemand pleit voor een 100% belasting op erfenis.

Edit: En dan een "unsure" smiley. Kun je misschien ook inhoudelijk reageren? Kijk ook zoals Sylverscythe aanhaalt : Een paar jaar terug hadden we negatieve interestvoeten vanuit de nationale bank, juist omdat dit geld niet werd gespendeerd.

Hadden wij niet het "probleem" dat er miljarden op spaarrekeningen stonden te vergaan? Die "doorgaans", hoe zeker zijn we daarvan?

Terug
Bovenaan