Begroting in het regeerakkoord: supernota

Maar ook niet te weinig belasten zodanig dat je het geld ergens anders moet gaan halen. Ergo bij de hard werkende welvaart opbouwende inwoner.

Dus wacht even, we moeten het niet gaan halen bij die hard werkende welvaart opbouwende inwoner. 100% mee akkoord.
Maar heel belangrijk. Dus die persoon die heel zijn leven zijn kloten heeft opgegooid en mee heeft bijgedragen aan het opbouwen van deze welvaart, langs allerlei kanalen belastingen heeft betaald. En dan op het einde van zijn leven er niet in geslaagd is om al zijn vermogen op te doen, of er voor heeft gekozen een beetje opzij te houden voor zijn nageslacht, die moeten we dan heel erg gaan belasten?
Want dat is het uiteindelijk wel.
Opnieuw, jij blijft dit verkeerd voorstellen. Het draait niet rond het krijgen van exact dezelfde kansen of met exact evenveel geld te moeten beginnen aan het leven. Maar wel rond het feit dat elke kind zich moet kunnen ontplooien. En dat we DAARVOOR in het belang van onze eigen maatschappij die dan ook alle kansen moeten geven.
Als ze ze niet grijpen... ja pech dan hé. En als je dat wilt doen, dan heb je nu eenmaal geld en fondsen nodig. Maar elk kind dat we op die manier kunnen de kansen laten grijpen draagt bij aan onze toekomst en onze welvaart. Nu en in de toekomst voor ons pensioen.

Dus ja dat is belangrijk. Maar op geen enkel punt heb ik ook maar ooit gezegd dat we naar het communisme moeten overgaan zoals jij het claimt.

Ja maar nu al krijg jij als individu al alle kansen. Ook al kom jij uit een zeer arm gezin, die financiële steun die bestaat nu al.
Nee het is niet makkelijk om uw leven op te bouwen als je geboren bent in de armoede, en het is veel makkelijker als er financieel een fameuze buffer achter u staat.
Het lijkt mij dan ook geen probleem te zijn op dat vlak van te weinig middelen voor kansarme jongeren, gewoon een verkeerde inzet van de middelen. En vooral geen duidelijke doelstellingen voor de steun die ze kregen, nog te vaak is het veel te vrijblijvend en is het gewoon geld dat verkwist wordt.

Een heffing op een erfenis is een zeer eerlijke en faire belasting als je meritocratie in rekening neemt. Wat als je een maatschappij wilt hebben waarin moeite doen en uw best doen belangrijk is dat dan ook super belangrijk is.

Meritocratie is dan ook een opvatting die ik ondersteun.
Maar jij bekijkt dit vanuit een verkeerde invalshoek. Die mensen die dat vermogen hebben opgebouwd, dat is hun verdienste en dat is door hun werk. Het is dan ook een keuze van hun om dit na te laten aan hun kinderen waardoor zij inderdaad een duw in de rug krijgen, en ja een voorsprong nemen.
Maar die voorsprong is niet alles, er zal nog altijd zelf moeten gewerkt hebben en er zal nog altijd zelf moeten ingestaan worden voor zijn merites.

En laat ons eerlijk zijn. Iemand die een duw in zijn rug van 500k krijgt van zijn ouders die heeft een enorme voorsprong tov de persoon die die 500k moet zien te bijeenscharrelen met inkomen uit zijn eigen zweet. Dus er is wel wat ruimte om daar vanaf te siphoneren.

Ik denk dat niemand dat weerlegt dat dit een fameuze hulp is.
Maar we moeten mensen toch niet gaan straffen omdat ze geboren zijn in een gezin die financieel verder hebben gedacht dan de volgende dag? Dus omdat er mensen bestaan die niet dit geluk hebben moet dit maar volledig verdwijnen.
Dat is toch ook niet eerlijk?

Het is dan ook geen kwestie of er ruimte is om te "siphoneren" zoals je graag wilt noemen. Maar of dit eerlijk en gegrond is om dit te doen.
Of het eerlijk is dat het werk van een persoon die hard voor dat geld heeft gewerkt, zorg heeft gedragen voor zijn financiën en gewoon al een massa belastingen heeft betaald nog eens extra af te straffen omdat hij zo zorgvuldig is geweest. En bij uitbreiding zijn nageslacht af te straffen.

En dan op het einde van zijn leven er niet in geslaagd is om al zijn vermogen op te doen, of er voor heeft gekozen een beetje opzij te houden voor zijn nageslacht, die moeten we dan heel erg gaan belasten?
Neen, dat is toch zeer een valse stelling? De stelling die passeert is niet 'heel erg gaan belasten'. De stelling is 'gelijk belasten'.
Meritocratie is dan ook een opvatting die ik ondersteun.
Maar jij bekijkt dit vanuit een verkeerde invalshoek. Die mensen die dat vermogen hebben opgebouwd, dat is hun verdienste en dat is door hun werk. Het is dan ook een keuze van hun om dit na te laten aan hun kinderen waardoor zij inderdaad een duw in de rug krijgen, en ja een voorsprong nemen.
Maar die voorsprong is niet alles, er zal nog altijd zelf moeten gewerkt hebben en er zal nog altijd zelf moeten ingestaan worden voor zijn merites.
Is dat zo? Aangezien ik hier nog geen enkel cijfer heb zien passeren buiten 'minder' of 'afschaffen' lijken jullie mij ook te pleiten voor miljoenen weinig tot onbelast te laten. Als je vele miljoenen erft, daar is dan nog weinig meritocratie aan hoor. Maar je hebt gelijk, het is degene die het opbouwt zijn verdienste. Niet diens kinderen.
Ik denk dat niemand dat weerlegt dat dit een fameuze hulp is.
Maar we moeten mensen toch niet gaan straffen omdat ze geboren zijn in een gezin die financieel verder hebben gedacht dan de volgende dag? Dus omdat er mensen bestaan die niet dit geluk hebben moet dit maar volledig verdwijnen.

Het is dan ook geen kwestie of er ruimte is om te "siphoneren" zoals je graag wilt noemen. Maar of dit eerlijk en gegrond is om dit te doen.
Of het eerlijk is dat het werk van een persoon die hard voor dat geld heeft gewerkt, zorg heeft gedragen voor zijn financiën en gewoon al een massa belastingen heeft betaald nog eens extra af te straffen omdat hij zo zorgvuldig is geweest. En bij uitbreiding zijn nageslacht af te straffen.
Wederom dat emotionele aspect, kun je dat aub weglaten? Altijd dat 'straffen'. Er wordt niemand gestraft. Alles wat hier staat is emotioneel. Dat is geen basis om te argumenteren. Er wordt niemand gestraft. Er verdwijnt niets volledig. En dan wederom het drogargument dat je blijft herhalen van 'is reeds belast', waar je nog geen enkele keer deftig op gereageerd hebt. Het is niet omdat je het blijft herhalen dat je plots gelijk hebt. Ik zou het appreciëren als je inhoudelijk reageert zonder terug te vallen op emotionele drogredenen en ontkrachte argumenten. Anders blijven we gewoon langs elkaar door argumenteren.

Als ik mijn stoute schoenen zou aantrekken zou ik nu kunnen beweren dat jij enkel de werkende mens wilt straffen. Jij wilt dat de werkende mens gestraft wordt omdat zij alle belastingen moeten dragen omdat jij geen spreiding wilt van belastingen en dat alle rijken onbelast moeten kunnen doen wat ze willen met hun geld 'want dat is al eens belast'.

Vind je dat een eerlijke voorstelling van je standpunt? Neen toch? Net zoals zo'n zwart-wit voorstelling in de ene richting ongepast is, is dat in de andere richting ook.

Het is een kwestie van eerlijk belasten. Het lijkt me inderdaad wel duidelijk dat er verschillende mensen verschillende zaken anders aanvoelen als je het over eerlijk hebt. Als ik het over eerlijk heb, dan wilt dat zeggen "zoveel mogelijk gelijk belasten naargelang inkomsten". Maar tegelijkertijd zelfs ook, om het nog wat complexer te maken, zo weinig mogelijk aparte potjes. Er is nu een systeem van schijven bij arbeidsbelasting, een systeem van schijven bij erfenis, een systeem bij roerende voorheffing (vrijstelling), ... Belastingen worden des te eerlijker als je alle bijeen kunt nemen. Bv. Nu krijg je vaak steun, die enkel gebaseerd is op arbidsinkomen, dat is ook niet logisch. Degene die 500k steun heeft gekregen van een erfenis, maar nog geen inkomen heeft na zijn studies krijgt vollop overheidssteun, degene die heel zijn studies gewerkt heeft en vlak daarna dan ook verder werkt na de studies zal minder steun krijgen. Nu trek ik het al veel groter dan enkel erfeniskwesties, maar al dit soort gegevens moeten meer gelijk beschouwd worden aan elkaar. Dat vind ik eerlijkheid.

Maar ja, qua erfenis, dat is één van de weinige zaken waar ik nog een uitzondering "a la Vooruit" zou voorzien ook. 250k onbelast/minder belast (een serieuze belastingsvermindering tov. nu!) Maar daarbovenop, belast het aub gewoon zoals al de rest.

Laatst bewerkt:
Maar heel belangrijk. Dus die persoon die heel zijn leven zijn kloten heeft opgegooid en mee heeft bijgedragen aan het opbouwen van deze welvaart, langs allerlei kanalen belastingen heeft betaald. En dan op het einde van zijn leven er niet in geslaagd is om al zijn vermogen op te doen, of er voor heeft gekozen een beetje opzij te houden voor zijn nageslacht, die moeten we dan heel erg gaan belasten?
Die persoon wordt niet meer belast. Zijn nazaten of aan de personen die aan wie men het geld doorgeeft worden belast. En die belasting wordt gesteld op eenzelfde wijze als dat andere inkomens belast worden.

Ja maar nu al krijg jij als individu al alle kansen. Ook al kom jij uit een zeer arm gezin, die financiële steun die bestaat nu al.
Nee het is niet makkelijk om uw leven op te bouwen als je geboren bent in de armoede, en het is veel makkelijker als er financieel een fameuze buffer achter u staat.

En hoe denk jij dat we die kansen hebben kunnen geven ? Door onder andere de bijdragen vanuit erfenissen. Het zou een pak beter zijn dat we de uitzonderingen die eronderuit muizen ook zouden kunnen laten bijdragen. Maar als we die kansen wensen te behouden en oa belastingen uit arbeid willen doen laten dalen en rekening houdende met al de uitdagingen die er zijn nu en in de toekomst dan kunnen we het ons niet veroorloven om nu cadeaus te geven bij het doorgeven van enorme inkomensstromen.
Dat zou gewoonweg niet correct zijn.

Het lijkt mij dan ook geen probleem te zijn op dat vlak van te weinig middelen voor kansarme jongeren, gewoon een verkeerde inzet van de middelen. En vooral geen duidelijke doelstellingen voor de steun die ze kregen, nog te vaak is het veel te vrijblijvend en is het gewoon geld dat verkwist wordt.

Elke persoon die de kansen die wij leveren niet grijpt is defacto in die theorie een verspilling. Voor mij is dat niet het geval, maar is dat een investering in diegenen die er wel in slagen om de kansen te grijpen. Met de hoop dat dit er zoveel mogelijk zullen zijn. Voor degenen waar het effectief een verkwisting is daar gaat het hopelijk dan zoveel mogelijk in onze economie.

Wat niet wil zeggen dat we het niet minder vrijblijvend kunnen maken. Maar dan is de aanpassing die we moeten doen niet de bijdragen verminderen maar het te hervormen zodanig dat het minder vrijblijvend is en het minder verspild wordt. Al moeten we realiseren dat zolang we bezig zijn met mensen die het recht hebben om vrije wil te hebben dat verkwisting er altijd gaat bijzijn. Dat ga je nooit kunnen uitsluiten. En dat moeten we dan ook gewoon accepteren als de kost die erbij hoort.

En zij kunnen dat ook nog altijd doorgeven. Waardoor hun kinderen en die hun kinderen en die hun kinderen en... je begrijpt het wel... een duw in de rug kunnen krijgen en een voorsprong nemen.

Het enige dat een deftige belasting op erfenissen doet is dat ook bij zeer grote bedragen op termijn door het herverdelingsaspect er nog altijd zal moeten gewerkt worden en hebben. En dat is gewoon fair en in mijn ogen als je een meritocratisch systeem wenst waar niet alles bepaald wordt door de wieg waarin je geboren wordt gewoon noodzakelijk in de maatschappij.

Het is in mijn ogen 1 van de grootste maatregelen die je kan en moet nemen om ervoor te zorgen dat hetgeen WAT je doet belangrijker is dan hetgeen van WIE je komt of om het crue te zeggen wie je aan de haak slaat. Al zal en moet ook dat altijd wel een impact hebben. Aangezien dat 1 van de redenen is voor mensen om die extra moeite te doen. En dat moet altijd blijven bestaan want het is wat ons doet ijveren om het beter te doen. Maar dat er een heffing komt vanwege de maatschappij kan gewoon perfect gezien worden als zijnde een faire bijdrage.

Opnieuw, het is geen straf. Net zoals elke andere belasting geen straf is. Het is een bijdrage aan onze maatschappij die ons de mogelijkheid heeft gegeven om ons geluk en dat van onze nazaten zo te kunnen uitbouwen. En waarvan het gewoon logisch is dat anderen die mogelijkheid in onze maatschappij ook krijgen. En als je ervoor wil zorgen dat anderen ook vanuit meritocratische waarden dat geluk moeten kunnen maken en vinden dan moet je ook de barrières die er zijn hiervoor zijn dan wegwerken. En inkomstenstromen van generatie op generatie zijn voor anderen die dit NIET hebben zo een barrière. Een barrière waar het niet fair is om die van dag 1 op dag 2 volledig teniet te doen. Maar waar het wel belangrijk is dat er op termijn ingegrepen wordt.

En dat is dan ook wat er gebeurt. Men verliest een stuk. Dit is perfect eerlijk en aanvaardbaar. Wat niet wil zeggen dat ik niet perfect begrijp dat dit wrang aanvoelt. Maar puur rationeel bekeken is dit gewoon de weg die we als maatschappij moeten doen als je een voorstander bent van meritocratie. Net zoals dat je het ook niet volledig kan wegbelasten als je voorstander bent van een meritocratie. Aangezien het dan te veel een communistisch systeem wordt waar iedereen gelijk is. En dat werkt niet en dat willen we ook niet. Maar een correcte belasting ten bate van de maatschappij die ons al die kansen geeft en gegeven heeft. Neen dat is perfect aanvaardbaar.

al begrijp ik dat voor mensen die denken dat de maatschappij op geen enkele manier deelgenoot is of verantwoordelijk is voor de meritocratie die ze hebben opgebouwd dit onlogisch is of lijkt. Maar het is gewoon een feit dat ook de maatschappij de voorwaarden creëert om dit mogelijk te maken. Ten voordele als ten nadele.

En dit is eerlijk en gegrond in onze maatschappij.
Als je geen zorg draagt voor uw financiën dan is er natuurlijk niets om te "siphoneren" maar dan is er ook niets om uw volgende generatie een duwtje in de rug te geven. En voor sommigen kan dat potentieel de reden zijn om dat niet te doen. En dan is dat maar zo, dan zal die volgende generatie het zelf moeten doen. En bij degenen die het wel doen daar hebben hun nageslacht nog altijd dat duwtje in de rug of die voorsprong.
Ik zou dat dan ook doen ongeacht de belasting die er gehoffen wordt. Aangezien voor mij die kansen bieden aan mijn nageslacht belangrijker is dan de potentiële extra consumptie die ik had kunnen genereren door zelf dat geld op te souperen.

Wederom dat emotionele aspect, kun je dat aub weglaten? Altijd dat 'straffen'. Er wordt niemand gestraft. Alles wat hier staat is emotioneel. Dat is geen basis om te argumenteren. Er wordt niemand gestraft. Er verdwijnt niets volledig. En dan wederom het drogargument dat je blijft herhalen van 'is reeds belast', waar je nog geen enkele keer deftig op gereageerd hebt. Het is niet omdat je het blijft herhalen dat je plots gelijk hebt. Ik zou het appreciëren als je inhoudelijk reageert zonder terug te vallen op emotionele drogredenen en ontkrachte argumenten. Anders blijven we gewoon langs elkaar door argumenteren.
Het is eerder omgekeerd, dat argument is je al verschillende keren grondig uitgelegd, je hebt er niet meer op gereageerd en herhaalt nu continu dat het een drogreden is zonder erover te willen discussiëren. Jij ziet het strikt als een belasting van de ontvanger, en die is er idd nog niet op belast, maar het is ook een belasting betaald door de erflater en die is er wel al op belast. Het is een kwestie van perspectief en je kan discussiëren over wat het meest speelt maar het argument dat het al belast werd een drogreden noemen is fout.

Het is eerder omgekeerd, dat argument is je al verschillende keren grondig uitgelegd, je hebt er niet meer op gereageerd en herhaalt nu continu dat het een drogreden is zonder erover te willen discussiëren. Jij ziet het strikt als een belasting van de ontvanger, en die is er idd nog niet op belast, maar het is ook een belasting betaald door de erflater en die is er wel al op belast. Het is een kwestie van perspectief en je kan discussiëren over wat het meest speelt maar het argument dat het al belast werd een drogreden noemen is fout.

Als ik zou meegaan in die theorie dan :

1) zou het feit dat de erflater zijn geld wil doorgeven er een belasting geheven worden op het bedrag dat zijn vermogen verlaat.
2) er een belasting geheven worden op het moment dat het bedrag dat de ontvanger aan zijn vermogen toevoegt.

Ik heb nog nooit gehoord van een factuur die gestuurd wordt aan de erflater voor het mogen vererven van zijn vermogen aan zijn ontvanger. Ik heb enkel gehoord van een belasting die meegedeeld wordt aan de ontvanger voor het mogen ontvangen van de erfenis.

De enige uitzondering waar je dit potentieel zou kunnen inroepen is bij bankgift of schenking en daar klopt het defacto ook niet aangezien je dan enkel 1 hebt ipv 1 en 2. En dan is dat nog aan een beperkt tarief.

Dus mij lijkt die theorie gewoon fout vanuit een rationeel argument. Ongeacht van welke nifty uitleg die je er probeert aan te geven om eerlijk te zijn.

Als ik zou meegaan in die theorie dan :

1) zou het feit dat de erflater zijn geld wil doorgeven er een belasting geheven worden op het bedrag dat zijn vermogen verlaat.
2) er een belasting geheven worden op het moment dat het bedrag dat de ontvanger aan zijn vermogen toevoegt.

Ik heb nog nooit gehoord van een factuur die gestuurd wordt aan de erflater voor het mogen vererven van zijn vermogen aan zijn ontvanger. Ik heb enkel gehoord van een belasting die meegedeeld wordt aan de ontvanger voor het mogen ontvangen van de erfenis.

De enige uitzondering waar je dit potentieel zou kunnen inroepen is bij bankgift of schenking en daar klopt het defacto ook niet aangezien je dan enkel 1 hebt ipv 1 en 2. En dan is dat nog aan een beperkt tarief.

Dus mij lijkt die theorie gewoon fout vanuit een rationeel argument. Ongeacht van welke nifty uitleg die je er probeert aan te geven om eerlijk te zijn.
Wie effectief betaald of juridisch de belastingplichtige is maakt niet echt uit. Onze systeem zit verheven van voorbeelden waar degene die betaalt anders is dan degene die de belasting effectief draagt. De meeste werknemers betalen nooit belastingen, alles wordt door de werkgever betaald via werkgeversbijdragen en bedrijfsvoorheffing. Toch is er niemand die zegt dat België een belastingparadijs is voor werknemers, iedereen beseft dat los van wie betaalt, het voornamelijk de werknemer is die hierdoor minder overhoudt.

Hetzelfde met erfenisrechten. In het voorbeeld van iemand die weet dat alles of het meeste van wat ie nog gaat verdienen naar de erfenis zal gaan komt dat er gewoon op neer dat ie minder zal kunnen nalaten. Als hij de beslissing moet maken of ie nog moeite doet om extra te verdienen, zal ie niet enkel rekening houden met de inkomstenbelastingen maar ook met de erfenisbelastingen. Die twee bij elkaar opgeteld gaan bepalen hoeveel ie kan doorgeven. Bij die persoon zal dat aanvoelen als een belasting op zijn verdienste, het tast zijn mogelijkheid aan om te doen met zijn geld wat ie wil doen.

Laatst bewerkt:
1. De hoogte van de belasting wordt duidelijk bepaald door naar wie het gaat. Niet van waar deze komt. Dit maakt al duidelijk dat niet de erflater, maar de ontvanger de belasting betaald.
2. Zelfs al draai je het om, zijn er heel wat transacties die reeds belast zijn en toch nog eens belast zijn. Dat an sich is weinig reden dat het niet zou mogen / kunnen.
3. De transactie bij een erfenis wordt maar één maal belast. De erfenisbelasting zelf. Waar het geld oorspronkelijk ooit vandaan komt bij een transactie maakt in de regel niet uit om de hoogte van de belasting te bepalen. Dat zou vrij discriminerend zijn lijkt me, om hier rekening mee te houden.

Dus zelfs al draai je het perspectief om (punt 1), wat de wetgever momenteel duidelijk niet doet, blijven punt 2 & 3 staan.

1. De hoogte van de belasting wordt duidelijk bepaald door naar wie het gaat. Niet van waar deze komt. Dit maakt al duidelijk dat niet de erflater, maar de ontvanger de belasting betaald.
2. Zelfs al draai je het om, zijn er heel wat transacties die reeds belast zijn en toch nog eens belast zijn. Dat an sich is weinig reden dat het niet zou mogen / kunnen.
3. De transactie bij een erfenis wordt maar één maal belast. De erfenisbelasting zelf. Waar het geld oorspronkelijk ooit vandaan komt bij een transactie maakt in de regel niet uit om de hoogte van de belasting te bepalen. Dat zou vrij discriminerend zijn lijkt me, om hier rekening mee te houden.

Dus zelfs al draai je het perspectief om (punt 1), wat de wetgever momenteel duidelijk niet doet, blijven punt 2 & 3 staan.
1. Moest je loon belast op basis van de grootte van de werkgever, dan verandert dat niks aan wie die belasting voornamelijk draagt.
2. Idd, maar die worden economisch ook wel bij elkaar opgeteld want dat is wat er in realiteit gebeurd. Vennootschapsbelasting wordt samen geteld met roerende voorheffing op dividenden. Twee heel andere transacties, op ander tijdstippen, betaald door andere personen maar toch is ze samentellen de enige manier om er correct naar te kijken.
3. Dat het een belasting is op een transactie is net wat de discussie wat veroorzaakt. Al het geld dat we verdienen, verdienen we om er zaken mee mee te doen. Je kan het belasten op het moment dat dat geld binnenkomt (bvb inkomstenbelasting) en/of op het moment dat we er iets mee doen (bvb BTW) maar dat maakt eigenlijk niet veel uit. Als we uitgaan van een simpel voorbeeld waarbij al het geld dat je verdient ook wordt uitgegeven en onderhevig is aan BTW, dan maakt het voor de mensen niets uit of je 10% inkomstenbelastingen heft en 50% BTW, of 40% inkomstenbelasting en 20%BTW. (wiskundig niet correct maar je snapt wel wat ik bedoel) Dat zijn gewoon identieke situaties omdat het hier wel om hetzelfde geld gaat, of eerder, want over "hetzelfde" geld spreken is eigenlijk niet relevant, het wordt uit dezelfde waarde creatie cyclus (ook geen ideaal woord) genomen door de overheid.

Of je kan het bekijken als dat de belasting die je dient te betalen bepaald wordt door aan wie je het wilt nalaten.
Het is een kwestie van hoe je er naar kijkt, en dat kan je op twee manieren doen.

En ik herhaal het nog eens dat het initieel ging over Wallonië die de hoogte van de belasting op erfenis ging verlagen.
Jij vond dat niet goed, een race to the bottom. Tegenargumenten zijn dat Wallonië gewoon meer oplegt dan Vlaanderen en dat een verlaging gerust over gesproken mag worden, dat dit geen race to the bottom hoeft te betekenen.
Ik pleit voor alle duidelijkheid ook niet voor een volledige afschaffing, maar wel voor een correct verdeling. Zo kan er voor mij gerust wat gehaald worden bij zeer grote vermogens en bedrijven. Mogen er veel achterpoortjes dicht en fiscale koterijen afgeschaft worden.
En kan er dus ook bij gevolg een daling van de loonlast komen en andere zaken die nu te zwaar belast worden.

Wie effectief betaald of juridisch de belastingplichtige is maakt niet echt uit.

Waarom zou dat niet uitmaken? Natuurlijk maakt dat uit. Aangezien als er kosten zouden zijn bij de erflater en ik zat in een NV dan had ik die kosten in mijn NV kunnen aftrekken.

Onze systeem zit verheven van voorbeelden waar degene die betaalt anders is dan degene die de belasting effectief draagt. De meeste werknemers betalen nooit belastingen, alles wordt door de werkgever betaald via werkgeversbijdragen en bedrijfsvoorheffing. Toch is er niemand die zegt dat België een belastingparadijs is voor werknemers, iedereen beseft dat los van wie betaald, het voornamelijk de werknemer is die hierdoor minder overhoudt.

Arbeidsbelasting is voor een stuk betaald door de werkgever en voor een stuk door de werknemer. De werkgeversbijdrage is een belasting die voor de volle 100% betaald wordt door de werkgever. De bedrijfsvoorheffing op het loon van de werknemer is een belasting die betaald wordt door de werknemer maar die voor het gemak al bij de bron wordt afgehaald.
Of om het even uit te splitsen (principematig niet getalmatig).

Als ik mijn werknemer 1000€ brutoloon wens te geven. Dan betaal ik als werkgever een heffing van 300€ (zit ook een formule achter, maar laat mij even in de steek) op die 1000€ om mijn werknemer die 1000€ te kunnen uitkeren.
Mijn werknemer ontvangt die 1000€ en betaalt a rato van de belastingstarieven zijn 0 - 55% + RSZ erop. Om ervoor te zorgen dat de werknemer niet alles erdoor jaagt en ineens met een schuld van ik weet niet hoe groot zit heeft de overheid gevraagd om dit al via een voorheffing te regelen zodanig dat die hamer van de belasting niet te hoog is.

Conform mijn hoger vermelde uitleg is de werkgeversbijdrage 1 en de bedrijfsvoorheffing 2. De werknemer ziet die heffing nooit. En het is niet omdat de werkgeversbijdrage verlaagt naar 150€ dat daarom het brutoloon van de werknemer met dat exacte bedrag zou verhogen.

Dus neen dat specifieke voorbeeld is NIET verschillend. Het is exact een voorbeeld van hoe een transfer van een bepaald inkomen (die 1000€) van 1 partij naar een andere partij standaard belast wordt bij beide partijen.
Dat jij dit anders wil zien is ten uwe conto.

En als we terug gaan naar de conto WAAROM dit zo kan anders belast worden is omdat de werkgever deze zaken in zijn kosten kan steken en dus niet ten volle 100% deze kost draagt. Daarom dan ook dat bij een erflating er door de overheid geen extra heffing gesteld wordt om die erfenis over te laten aan de ontvanger dewelke de erflater dient te betalen (juist omdat die juridische entiteit door het overlijden ook niet meer bestaat). Waardoor het dan ook totaal oneerlijk is om dat zo wel te willen bekijken.

Hetzelfde met erfenisrechten. In het voorbeeld van iemand die weet dat alles of het meeste van wat ie nog gaat verdienen naar de erfenis zal gaan komt dat er gewoon op neer dat ie minder zal kunnen nalaten. Als hij de beslissing moet maken of ie nog moeite doet om extra te verdienen, zal ie niet enkel rekening houden met de inkomstenbelastingen maar ook met de erfenisbelastingen. Die twee bij elkaar opgeteld gaan bepalen hoeveel ie kan doorgeven. Bij die persoon zal dat aanvoelen als een belasting op zijn verdienste, het tast zijn mogelijkheid aan om te doen met zijn geld wat ie wil doen.
Dat kan gerust allemaal zo aanvoelen. Maar om crue te zeggen. Hoe het aanvoelt maakt geen sikkepit uit bij beleidsregels of zou dat tenminste niet mogen doen. En zeker ook niet in een rationele discussie. Al weet ik dat dit enorm moeilijk is. Wat ook de reden is waarom men dan werkt met uitzonderingen om de pil te verzachten. Maar puur rationeel zou dat gewoon niet mogen als je het fair wil houden naar iedereen.

dit is dus een voorbeeld van het emotionele argument :
3. Dat het een belasting is op een transactie is net wat de discussie wat veroorzaakt. Al het geld dat we verdienen, verdienen we om er zaken mee mee te doen. Je kan het belasten op het moment dat dat geld binnenkomt (bvb inkomstenbelasting) en/of op het moment dat we er iets mee doen (bvb BTW) maar dat maakt eigenlijk niet veel uit. Als we uitgaan van een simpel voorbeeld waarbij al het geld dat je verdient ook wordt uitgegeven en onderhevig is aan BTW, dan maakt het voor de mensen niets uit of je 10% inkomstenbelastingen heft en 50% BTW, of 40% inkomstenbelasting en 20%BTW. (wiskundig niet correct maar je snapt wel wat ik bedoel) Dat zijn gewoon identieke situaties omdat het hier wel om hetzelfde geld gaat, of eerder, want over "hetzelfde" geld spreken is eigenlijk niet relevant, het wordt uit dezelfde waarde creatie cyclus (ook geen ideaal woord) genomen door de overheid.

De intentie van het systeem om op zoveel mogelijk punten een heffing te realiseren is juist om ervoor te zorgen dat iedereen bijdraagt aan de maatschappij naar "vermogen". Niet dat enkel degenen die hun inkomen toevallig halen uit de punten waar effectief op belast wordt ervoor opdraait. En een erfenis is dan ook juist het ideale punt om fairness te voorzien tussen de vorige generatie en de toekomstige generatie. Met als doelstelling om elke aparte belasting liefst zo beperkt mogelijk te houden maar waarmee we onze uitgaven als maatschappij ook wel mee kunnen dekken.

Zo een belasting op zoveel mogelijk punten voelt voor de meeste mensen ook het meest eerlijke aan. Al zullen mensen altijd klagen over de belastingen die ze betalen en zal de kwaadwillige altijd fulmineren tegen de (r)overheid wanneer ze het oneens zijn om tegelijkertijd te fulmineren dat die overheid niet hard genoeg tussenkomt wanneer zij eens aan de ontvangende in plaats van de betalende kant staan.
En dan is de uitleg : we betalen al genoeg belastingen. Waarna ze dan evengoed zelf in de pot zitten te graaien waarover ze aan het fulmineren waren.

Maar opnieuw dit zijn puur emotionele reacties. Niet rationeel. En rationeel gezien is het gewoon logisch wat er gebeurd. Ongeacht op hoeveel punten in de maatschappij dat we als overheid een graantje meepikken. Om de maatschappij mogelijk te kunnen maken die men verwacht. Een maatschappij die oa door onze welvaart ook niet even goedkoop kan opgezet worden als degene waar de welvaart minder is. Onze mensen werken (of proberen we toch niet te laten werken) nu eenmaal niet voor een sociale dumpingsloon waardoor deze groep geen menswaardig leven zou kunnen leiden.

Waarom zou dat niet uitmaken? Natuurlijk maakt dat uit. Aangezien als er kosten zouden zijn bij de erflater en ik zat in een NV dan had ik die kosten in mijn NV kunnen aftrekken.

Arbeidsbelasting is voor een stuk betaald door de werkgever en voor een stuk door de werknemer. De werkgeversbijdrage is een belasting die voor de volle 100% betaald wordt door de werkgever. De bedrijfsvoorheffing op het loon van de werknemer is een belasting die betaald wordt door de werknemer maar die voor het gemak al bij de bron wordt afgehaald.
Of om het even uit te splitsen (principematig niet getalmatig).

Als ik mijn werknemer 1000€ brutoloon wens te geven. Dan betaal ik als werkgever een heffing van 300€ (zit ook een formule achter, maar laat mij even in de steek) op die 1000€ om mijn werknemer die 1000€ te kunnen uitkeren.
Mijn werknemer ontvangt die 1000€ en betaalt a rato van de belastingstarieven zijn 0 - 55% + RSZ erop. Om ervoor te zorgen dat de werknemer niet alles erdoor jaagt en ineens met een schuld van ik weet niet hoe groot zit heeft de overheid gevraagd om dit al via een voorheffing te regelen zodanig dat die hamer van de belasting niet te hoog is.

Conform mijn hoger vermelde uitleg is de werkgeversbijdrage 1 en de bedrijfsvoorheffing 2. De werknemer ziet die heffing nooit. En het is niet omdat de werkgeversbijdrage verlaagt naar 150€ dat daarom het brutoloon van de werknemer met dat exacte bedrag zou verhogen.

Dus neen dat specifieke voorbeeld is NIET verschillend. Het is exact een voorbeeld van hoe een transfer van een bepaald inkomen (die 1000€) van 1 partij naar een andere partij standaard belast wordt bij beide partijen.
Dat jij dit anders wil zien is ten uwe conto.
Op korte termijn klopt dat waarschijnlijk omdat er juridische gevolgen zijn die niet zomaar op lossen of af te dwingen zijn maar het is niet zo dat moest er een slimmerik in pakweg de jaren 80 beslist hebben om werkgeversbijdragen af te schaffen, maar de belastingen aan de werknemerskant evenveel te verhogen, dat we dan nu met dezelfde brutolonen zaten. Het zou absurd zijn om te denken dat we daardoor nu dan allemaal netto minder gingen verdienen en België dus de laagste loonkosten zou hebben van alle West-Europese landen. De realiteit zou zijn dat de wereld bijna identiek was aan nu, omdat juridische ficties, zeker op termijn, de economie niet sturen. Als het wel zo zou werken kunnen we onze loonhandicap gewoon oplossen met wat creatieve naamgeving van onze belastingen.

Je mag me ook wel eens uitleggen waar hier precies het emotionele van het argument zit want ik volg niet helemaal vrees ik:

Op korte termijn klopt dat waarschijnlijk omdat er juridische gevolgen zijn die niet zomaar op lossen of af te dwingen zijn maar het is niet zo dat moest er een slimmerik in pakweg de jaren 80 beslist hebben om werkgeversbijdragen af te schaffen, maar de belastingen aan de werknemerskant evenveel te verhogen, dat we dan nu met dezelfde brutolonen zaten.
Het zou absurd zijn om te denken dat we daardoor nu dan allemaal netto minder gingen verdienen en België dus de laagste loonkosten zou hebben van alle West-Europese landen. De realiteit zou zijn dat de wereld bijna identiek was aan nu, omdat juridische ficties, zeker op termijn, de economie niet sturen. Als het wel zo zou werken kunnen we onze loonhandicap gewoon oplossen met wat creatieve naamgeving van onze belastingen.

Ik zie de relevantie hierin niet in het discussiepunt. Noch boeit het om in hypotheses te redeneren waar het onmogelijk is om te bepalen wat het zou worden.
Het punt is en blijft dat er in het verleden een slimmerik ooit heeft gekozen gehad om belastingen op die manier te heffen. Om welke reden, ik weet het niet. Maar het is gewoon een feit en een klein beetje verstaanbaar dat je het op die manier doet. Op meerdere punten belastingen heffen wordt namelijk makkelijker aanvaard dan op 1 of 2 plaatsen enorm grote percentages heffen.

Je mag me ook wel eens uitleggen waar hier precies het emotionele van het argument zit want ik volg niet helemaal vrees ik:
Nergens ik had in de subtekst verstaan of gelezen dat het de intentie was om het te doen overkomen als de (r)overheid. Daarom ook die benaming.
Lijkt echter nu ik het opnieuw lees dat dit niet de intentie was, dat het eerder uw intentie was om de onbelangrijkheid van de verdeling te duiden dan dat het kritiek was op de hoogte waaraan we uitkwamen.

Om dan in te gaan op uw statement. Als we een belasting heffen van 10% op inkomsten en 50% op BTW of 40% op inkomsten en 20% BTW dat klopt niet. Tuurlijk maakt dat uit. Hell mensen gaan naar Frankrijk, Duitsland of Nederlend inkopen doen omdat oa. de BTW daar 19% was ipv 21%. Net zoals dat er mensen vanuit Frankrijk een tijdje terug in België kwamen tanken omdat het eventjes wat goedkoper was tgv lagere accijnzen (als ik mij nog goed herinner).

Hierdoor ga je dan ook niet hetzelfde bedrag aan belasting ontvangen. Want er bestaat niet zoiets als de gemiddelde belg. Iedereen heeft zijn eigen omstandigheden. Om die reden is het dan ook zo belangrijk dat je op een zo divers mogelijke aantal punten belastingen/bijdrages heft als je de bijdrage aan onze maatschappij eerlijk wil houden.

Het zijn ook zaken zoals dit die een beetje oneerlijk zijn, en de middenklasse het gevoel geeft dat zij de enigen zijn die steeds kop van jut zijn, en misschien is dat gevoel dus ook wel terecht. Als Fabiola al het verkeerde voorbeeld geeft, tjah…

Het zijn ook zaken zoals dit die een beetje oneerlijk zijn, en de middenklasse het gevoel geeft dat zij de enigen zijn die steeds kop van jut zijn, en misschien is dat gevoel dus ook wel terecht. Als Fabiola al het verkeerde voorbeeld geeft, tjah…

Maar als je de successiebelasting vermindert wordt het hierdoor niet eerlijker. Die mensen gaan nog altijd die legale of minder legale uitzonderingen proberen te vinden. En laat ons eerlijk zijn, ze zullen er ook alles aan doen om eventuele vermogensbelasting die we ter vervanging zouden introduceren evengoed te ontwijken. Waardoor de middenklasse nog meer kop van jut zou zijn.

De oplossing is dan ook dat dergelijke spitsvondigheden gewoon illegaal zijn.

Het lijkt me dat er bij de buitensporig langdurig werklozen ook wel wat geld valt te besparen.
Uiteindelijk kan dit ook dubbel winst zijn voor de overheid want ze kunnen besparen op de uitkeringen en nog eens geld verdienen aan de economische activiteit van die mensen.

(geen idee waarom die grote lege ruimte hierboven staat, ik krijg ze echt niet weg sorry)
Vooral in de hoofdstad zitten mensen langdurig thuis: 58,6% van de uitkeringsgerechtigden is al meer dan 2 jaar werkloos. Maar liefst een kwart van de Brusselse werklozen heeft al 8 jaar of langer geen job meer gehad.

Ik vind het altijd wat dubbel zo'n zaken.
1) als je leest dat je daar als ontvanger tot 70% zou mogen afdragen vind ik het niet meer dan normaal dat je de boel fiscaal gaat optimaliseren. Die tarieven zijn compleet van de pot gerukt.

2) Wat veel vergeten wordt is dat je voor zo'n constructies op voorhand een percentage gaat betalen op de huidige waarde met geen enkele garantie dat de waarde later nog minstens evenveel gaat zijn. De fiscus heeft dus vroeger geld in handen. Dat dat percentage te laag is ben ik wél mee akkoord, die 3% die je daarop betaalt is verhoudingsgewijs te weinig (net zoals die erfbelasting te hoog is buiten rechte lijn).

3) van al die fiscale spitsvondigheden zijn er al een pak die iédereen kan doen zonder daarvoor ingewikkelde constructies op te zetten. Schenken met behoud van vruchtgebruik, een aandelenportefeuille doorgeven met een jaarlijkse last & vervreemdingsverbod, een dikke enveloppe met nieuwjaar,... Dat zijn allemaal geen moeilijke dingen, maar je moet wel de moeite nemen om ze te doen. De mensen klagen ook graag, maar een beetje inspanning mag ook wel.

Die schenkbelasting moet gewoon omhoog (Vlaanderen is ridicuul goedkoop op zo'n vlakken) en je erfbelasting buiten rechte lijn mag wel iets naar beneden. Maar iedereen die klaagt dat het "enkel voor de rijken is" slaat de bal toch mis imo.

Ik vind het altijd wat dubbel zo'n zaken.
1) als je leest dat je daar als ontvanger tot 70% zou mogen afdragen vind ik het niet meer dan normaal dat je de boel fiscaal gaat optimaliseren. Die tarieven zijn compleet van de pot gerukt.

2) Wat veel vergeten wordt is dat je voor zo'n constructies op voorhand een percentage gaat betalen op de huidige waarde met geen enkele garantie dat de waarde later nog minstens evenveel gaat zijn. De fiscus heeft dus vroeger geld in handen. Dat dat percentage te laag is ben ik wél mee akkoord, die 3% die je daarop betaalt is verhoudingsgewijs te weinig (net zoals die erfbelasting te hoog is buiten rechte lijn).

3) van al die fiscale spitsvondigheden zijn er al een pak die iédereen kan doen zonder daarvoor ingewikkelde constructies op te zetten. Schenken met behoud van vruchtgebruik, een aandelenportefeuille doorgeven met een jaarlijkse last & vervreemdingsverbod, een dikke enveloppe met nieuwjaar,... Dat zijn allemaal geen moeilijke dingen, maar je moet wel de moeite nemen om ze te doen. De mensen klagen ook graag, maar een beetje inspanning mag ook wel.

Die schenkbelasting moet gewoon omhoog (Vlaanderen is ridicuul goedkoop op zo'n vlakken) en je erfbelasting buiten rechte lijn mag wel iets naar beneden. Maar iedereen die klaagt dat het "enkel voor de rijken is" slaat de bal toch mis imo.
Vergeet wel niet dat je schenken niet mag ontmoedigen. Die zaken geven namelijk een serieuze boost aan de economie. Het geld wordt dan sneller in de economie gepompt tov wanneer het opgepot wordt en pas bij de erfenis valt.

Vergeet wel niet dat je schenken niet mag ontmoedigen. Die zaken geven namelijk een serieuze boost aan de economie. Het geld wordt dan sneller in de economie gepompt tov wanneer het opgepot wordt en pas bij de erfenis valt.
Nee absoluut moet het aangemoedigd worden, vandaar dat al die pistes liefst zo breed mogelijk bekend moeten zijn.
Alleen mag er daar ook wel een onderscheid gemaakt worden qua schalen. Als je iemand momenteel 10k, 100k of 500k schenkt maakt allemaal niet uit. En daar kun je wel wat meer verschil in gaan steken.

Da's een mooi voorbeeld om aan te tonen dat er wel degelijk een onderscheid is. RSZ, belastingen, patronale bijdrages, gemeentelijke opcentiemen, da's allemaal dezelfde transactie die belast wordt. Ze hadden dat juridisch in 1 pot kunnen steken, of kunnen verdelen over 100 kleine potjes, maar dat maakt economisch gezien allemaal niet uit, je moet een bepaald aandeel van je beroepsinkomen afgeven aan de staat.

Het gaat namelijk niet om het geld zelf, het gaat om de economische realiteit erachter, niet alle transacties zijn gelijk. Bij een inkomstenbelasting heb je typisch drie partijen, in het geval van iemand in loondienst is dat de werkgever, die prestaties krijgt, de werknemer, die een loon krijgt en de staat, die belastingen krijgt. Bij inkomstenbelasting gaat het altijd om een waarde-creërende actie: In het begin van de maand had niemand van de drie partijen iets, op het einde van de maand is iedereen rijker.
Een inkomstenbelasting in België is al lang niet meer correct te beschouwen als een belasting op je inkomen uit je beroep. Dit gewoon omdat:
- een groot deel van sommige inkomstens niet belast wordt, of afzonderlijk belast (en belastingsvrij in te geven in de inkomstenbelasting)
- de aftrekbare inkomsten scheef verdeeld zitten en véél hoger zijn bij hogere inkomsten

Enkele voorbeelden:
- inkomsten uit onroerende goederen wordt zwak belast in België en enkel fictief. De mensen met (in verhouding tot totaal inkomen) het grootste onroerende goed dat wél belast wordt (en néé, da's niet hun eigen woning) wonen in Lasne en Knokke-Heist. Meer dan 3 keer zoveel als het nationale gemiddelde.
- aftrekbare investeringen zitten dan weer dubbel zo vaak (in percentage) bij inwoners uit (opnieuw) Lasne, Terhulpen en Sint-Martens Latem.
- het aantal zaken dat buiten de inkomstenbelasting geregeld wordt (extra-legale voordelen, ...) zit, ook al heb ik hier geen bewijs van wegens bewust door sommige partijen onbeschikbaar gehouden, meer dan waarschijnlijk ook disproportioneel bij die gemeenten.

En dat heeft verre van een waarde-creërende actie te maken, onroerende goederen creëren op zich geen waarde waarbij iedereen wint. Aftrekbare investeringen idem. Pas op, die aftrekbare investeringen kunnen een doel hebben, maar als die disproportioneel veel bij hogere inkomsten komen, dan weet je dat er wss iets scheef zit.
Ja, er zijn er geweest, voor de laagste lonen.
Maar op de normale lonen? Volgens mij zijn de belastingsschalen nog steeds dezelfde?
Vooral lastenverlagingen op kap van de RSZ, waardoor de RSZ met onderfinanciering zit.
En de 'normale' lonen hebben héél mooie belastingsverminderingen gekregen via:
- tax shift (niet gefinancierd)
- extra-legale voordelen (echt geexplodeerd de laatste 30 jaar)

Vooral lastenverlagingen op kap van de RSZ, waardoor de RSZ met onderfinanciering zit.
En de 'normale' lonen hebben héél mooie belastingsverminderingen gekregen via:
- tax shift (niet gefinancierd)
- extra-legale voordelen (echt geexplodeerd de laatste 30 jaar)
Een niet-gefinancierde lastenverlaging kan je niet meetellen he. Dan kunnen ze ook de belasting op arbeid op 0% zetten (exact mijn punt dus, zolang de overheid met een schuldenberg zit, is een extra belasting bij x geen lastenverlaging bij y. Die extra belasting dient op de schuldenberg te verkleinen).

En het gebruik van extra-legale voordelen is geëxplodeerd, maar zijn er effectief zoveel bijgekomen? Ik werk nu 14 jaar, en eigenlijk zijn er in die 14 jaar geen extra-legale voordelen bijgekomen (of minder belast geworden)? Integendeel eigenlijk, VAA op verschillende dingen is gestegen of er bij gekomen.

Terug
Bovenaan