Begroting in het regeerakkoord: supernota

Ik interpreteer het toch ook zoals JPV dus effectief pensioen en niet "stoppen met werken".
Er is immers vandaag niemand meer die op "brugpensioen" kan na een loopbaan van 30/35 jaar. DIt werd reeds afgeschaft in vorige legislaturen.
Uiteindelijk zijn het de "gewerkte" jaren die tellen voor uw pensioen, als ge dus niet aan het vooropgesteld minimum gaat komen door vroeger te stoppen (lees: niet noodzakelijk in pre-pensioen te gaan), gaat de -5% regel per jaar in voege treden.

Vroeger uittreedt is voor mij iedereen die van plan is vroeger te stoppen met werken dan 67, of geen volledige loopbaan heeft, ongeacht of dit nu een vervroegde pensioenregeling is of niet.
dit is wat er staat:
1737665868834.png

Het gaat echt over per jaar vroeger uittreden voor en per jaar opname na de wettelijke leeftijd, 100% zeker van dat dit bedoeld wordt als referentie naar vervroegde pensioendatum.

Er is immers vandaag niemand meer die op "brugpensioen" kan na een loopbaan van 30/35 jaar. DIt werd reeds afgeschaft in vorige legislaturen.
Uiteindelijk zijn het de "gewerkte" jaren die tellen voor uw pensioen, als ge dus niet aan het vooropgesteld minimum gaat komen door vroeger te stoppen (lees: niet noodzakelijk in pre-pensioen te gaan), gaat de -5% regel per jaar in voege treden.
Je moet héél duidelijk het verschil zien tussen de 35-jaren van 156 dagen en de 33-45 jaar die telde voor brugpensioen.

die 35 jaar is aan 156 dagen effectief gewerkte dagen, die 25-45 jaar van brugpensioen waren 312 dagen, maar daar telde bvb tijdskrediet, tijdelijke werkloosheid, soms zelfs volledige werkloosheid, legerdienst etc allemaal mee.

Het stelsel van 60 jaar met 33 jaar loopbaan bestaat wel degelijk nog hoor (is alleen niet meer populair gezien je nog beschikbaar moet zijn voor de arbeidsmarkt).

dit is wat er staat:
Bekijk bijlage 37443

Het gaat echt over per jaar vroeger uittreden voor en per jaar opname na de wettelijke leeftijd, 100% zeker van dat dit bedoeld wordt als referentie naar vervroegde pensioendatum.
Dat is dan quasi niemand ? Hoeveel mensen komen immers in aanmerking voor vervroegde uittreding (waarvoor de leeftijd toch al serieus is opgeschroefd), en hebben op dat moment geen 35 loopbaanjaren ? Halftijdsen ?
We maken ons dan druk voor niets blijkbaar. Ge kunt dus nog steeds perfect stoppen aan 60 (dan hebben de meesten toch al 35 jaar gewerkte jaren op de teller staan).

Laatst bewerkt:
Dat is dan quasi niemand ? Hoeveel mensen komen immers in aanmerking voor vervroegde uittreding (waarvoor de leeftijd toch al serieus ios opgeschroefd), en hebben op dat moment geen 35 loopbaanjaren ? Halftijdsen ?
Vervroegde uittreding kan vanaf 62 jaar, wat 38,2% ook doet:

Als je nu kijkt naar het aantal mensen met het aantal jaren met minstens 1 dag effectief gewerkt (dus niet de gelijkgestelde dagen), dan kom je aan dit:

1737667208318.png

tel je nu de gelijkgestelde dagen erbij, dan hebben véél meer mensen plots 40-meer jaar:
1737667251285.png

Dit zefgt natuurlijk niets over het aantal mensen met 156-dagen, maar toont wel aan dat weinig mensen aan zowel die regel van 35 jaar met 156 dagen ALS die >7000 dagen in totaal zullen komen.

meer cijfers hierover kan je hier vinden: https://www.pensionstat.be/file/cc7...573b7eadf96/rapport-loopbaansamenstelling.pdf

Dan maar allemaal halftijds gaan werken om aan genoeg dagen te komen zeker ;-)
7020 dagen is 45 jaar halftijds. Maar dus ook 15 jaar voltijds en 30 jaar halftijds.

Zwangerschapsverlof, loopbaanonderbreking met motief zorg en Geboorteverlof zou tellen als effectief gewerkt (naast natuurlijk gewerkt/verlof), de rest niet.

Vervroegde uittreding kan vanaf 62 jaar, wat 38,2% ook doet:

[
Maar op 62 zou ik toch verwachten dat de meerderheid reeds 35 gewerkte jaren op de teller heeft staan, dus geen impact van de maatregel -5% per jaar minder gewerkt. Diegene die dan nog niet aan 35 gewerkte jaren komt (met slechts 156 gewerkte dagen per jaar nodig), die heeft zijn pensioen al op voorhand opgenomen. Gelijkgestelde periodes mogen gerust geschrapt worden, geen bezwaar tegen.

Maar op 62 zou ik toch verwachten dat de meerderheid reeds 35 gewerkte jaren op de teller heeft staan, dus geen impact van de maatregel -5% per jaar minder gewerkt. Diegene die dan nog niet aan 35 gewerkte jaren komt (met slechts 156 gewerkte dagen per jaar nodig), die heeft zijn pensioen al op voorhand opgenomen. Gelijkgestelde periodes mogen gerust geschrapt worden, geen bezwaar tegen.
Opnieuw: je kan, behalve enkele uitzonderingsstelsels, niet meer voor je 62 je pensioen opnemen. Je kan wél vroeger stoppen met werken, maar die 2 moet je uit elkaar halen.

Specifiek voor 62-jarigen die op pensioen gaan, vind ik geen cijfers, maar wie 65 jaar was in 2019 had gemiddeld 17,1 gewerkte en 8,8 gelijkgestelde jaren (in "volle" jaren gerekend). Gemiddeld zitten ze dus onder de 35 gewerkte jaren (à 156 dagen/jaar gerekend) én hebben ze slechts 5335 dagen gewerkt.

Mediaan cijfers vind ik niet en daardoor zijn de cijfers van hierboven natuurlijk wel vertekend door mensen die slechts enkele jaren in België werken of die bvb al na 2 jaar arbeidsongeschikt worden (je zal langs de andere kant geen mensen hebben van 65 jaar die al 55 jaar werkten :)), maar ik denk dat je zou verschieten hoeveel mensen er niet aan komen.

Thx @JPV voor de verduidelijkingen en inzichten - nog interessante materie, het doorprikt ook wat de perceptie van de hard/veel werkende Belg.

Jammer dat ik niet meer info kon vinden over de terugverdieneffecten van +/- 8 miljard: in het verleden is de doelstelling quasi nooit gehaald - gezien de huidige economische en financiële situatie zou een goede huisvader de nodige conservatieve marge moeten inbouwen om zekerheid te verwerven.

Laatst bewerkt:
Op de BEFIRE reddit zien ze hun toekomstplannen ineenstorten.
Triestig om te zien eigenlijk hoe we geforceerd zullen worden om te blijven werken ongeacht hoeveel je al bijgedragen hebt aan het systeem.
Ik vind het wel een bijzonder effectieve maatregel maar als ze dat echt willen doorvoeren doen moeten ze dat onmiddelijk met 5% per jaar invoeren en niet geleidelijk.

Anders krijg je voor het effect dat het grootste oudere deel van de werkende bevolking de dans zal ontspringen.

Oprechte vraag: is verhuizen naar het buitenland een optie? De boel hier verpatsen in België en uwen ouden dag doorbrengen in pakweg Portugal/Spanje/Italië/of waar dan ook?
Je stelt de vraag niet aan mij, maar ik denk wel dat die stap nogal groot is, en een pak groter wordt als je ouder bent. Allemaal mooie landen om op verlof te verblijven, maar er effectief wonen en je dagelijkse leven in een andere taal doen (laat staan het papierwerk). Ook de band met familie en vrienden gaat daar sowieso onder lijden, ook al zegt iedereen initieel dat ze "zeker op bezoek komen".

Zelf hou ik die optie wel open, omdat mijn vrouw niet van hier is, en zij dus sowieso geen bezwaar zou hebben tegen haar oude dag in het thuisland doorbrengen. Maar dan spreken we wel over Latijns-Amerika, met 7u tijdsverschil, wat al die effecten van hierboven enkel versterkt. En we hebben een dochter, die toch vooral hier zal opgroeien. Anderzijds, tenzij de economie daar in sneltijd zoals de onze wordt, heb je voor wat je hier betaalt om in een WZC te verkommeren daar een inwonende verpleegster.

Triestig om te zien eigenlijk hoe we geforceerd zullen worden om te blijven werken ongeacht hoeveel je al bijgedragen hebt aan het systeem.
Ik vind het wel een bijzonder effectieve maatregel maar als ze dat echt willen doorvoeren doen moeten ze dat onmiddelijk met 5% per jaar invoeren en niet geleidelijk.

Anders krijg je voor het effect dat het grootste oudere deel van de werkende bevolking de dans zal ontspringen.
Of triestig om te zien hoeveel er eigenlijk wel niet zijn die gewoon bitter weinig plezier halen uit hetgeen ze dagdagelijks doen en iedere bijdrage aan de samenleving als een straf zien.

Of triestig om te zien hoeveel er eigenlijk wel niet zijn die gewoon bitter weinig plezier halen uit hetgeen ze dagdagelijks doen en iedere bijdrage aan de samenleving als een straf zien.
Dat doorgedreven individualisme, vaak gewoon zuiver egoïsme dat ingaat tegen burgerzin, is volgens mij ook gewoon typisch voor een welvarend land zoals het onze. Het merendeel van de mensen in de (hogere) middenklasse heeft gewoon geen noemenswaardige problemen, en daardoor ook bitter weinig empathie. En misschien eerder mijn idee, maar ik heb de indruk dat door onze uitgebreide sociale zekerheid het gangbaar is om te denken dat de staat het wel oplost en het niet aan ons is, wij willen gerustgelaten worden en ons geld tellen.

Van de pensioenhervorming lig ik niet wakker.

Als je FIRE wilt, zorg dan tenminste dat je echt FIRE bent -> je zou moeten kunnen rondkomen met 0 pensioen tot je het loodje legt.

Dat is alleszins mijn doel, ik reken op 0,0 pensioen later en alle extra is een bonus. (net omdat ik bijlange geen 40 jaar of wat dan ook wil werken, ga ik er ook niet op rekenen dat de overheid dan tussenkomt later).

Dat doorgedreven individualisme, vaak gewoon zuiver egoïsme dat ingaat tegen burgerzin, is volgens mij ook gewoon typisch voor een welvarend land zoals het onze. Het merendeel van de mensen in de (hogere) middenklasse heeft gewoon geen noemenswaardige problemen. En misschien eerder mijn idee, maar ik heb de indruk dat door onze uitgebreide sociale zekerheid het gangbaar is om te denken dat de staat het wel oplost en het niet aan ons is, wij willen gerustgelaten worden en ons geld tellen.
Volledig akkoord hoor maar ik begin het onderhand toch wel ferm op mijn heupen te krijgen van dat hypocriet gedoe. God ganse dagen zitten wenen en zagen over hoe hard ze wel niet werken, hoeveel ze wel niet moeten afdragen, met hippe hashtags smijten maar van zodra er een scheet verdraait zit staan ze met hun hand open om te ontvangen van de overheid. Als ze dan toch allemaal zo slim zijn waarom hebben ze dan niet door dat ge gewoon kunt een lager betaalde job nemen zodat je het minimumloon krijgt en je kan profiteren van alle voordelen van de sociale zekerheid. En dan moet je helemaal niet hard werken en kan je gerust 40 jaar of langer aan de slag blijven. #beat the system. En als je toch je dollars wil tellen, doe het dan in stilte en stop met janken zoals een echte self made rijke.

1) Als je "FIRE" afhangt van 5% van je winsten af te dragen of niet, ben je niet FIRE. Werk dan 6mnd langer voor je FIREt. Ik zou graag eens een simulatie zien waar die 5% een grote impact heeft op je toekomst.

2) Eet een biefstuk minder per maand op je pensioen

3) Beetje naief volk dat FIRE volk. Voor je het weet, zijn ze verrast dat ze geld gaan halen waar het zit. Namelijk wie wil FIREn ipv te werken ...

Dat doorgedreven individualisme, vaak gewoon zuiver egoïsme dat ingaat tegen burgerzin, is volgens mij ook gewoon typisch voor een welvarend land zoals het onze. Het merendeel van de mensen in de (hogere) middenklasse heeft gewoon geen noemenswaardige problemen, en daardoor ook bitter weinig empathie. En misschien eerder mijn idee, maar ik heb de indruk dat door onze uitgebreide sociale zekerheid het gangbaar is om te denken dat de staat het wel oplost en het niet aan ons is, wij willen gerustgelaten worden en ons geld tellen.

Ik wil ook mijn geld tellen, maar ik ben niet zo naief om te denken dat ze mij dat gewoon gaan laten doen terwijl een ander zich wel mag krom werken tot zijn 67.

Ik ben nog altijd niet van plan om tot mijn 67 te werken. Ik ben wel bereid om wat soberder te leven nu (allemaal relatief) om los van overheidsgeneuzel probleemloos op mijn 55 of 60 te kunnen stoppen/uitbollen.

Van de pensioenhervorming lig ik niet wakker.

Als je FIRE wilt, zorg dan tenminste dat je echt FIRE bent -> je zou moeten kunnen rondkomen met 0 pensioen tot je het loodje legt.

Dat is alleszins mijn doel, ik reken op 0,0 pensioen later en alle extra is een bonus. (net omdat ik bijlange geen 40 jaar of wat dan ook wil werken, ga ik er ook niet op rekenen dat de overheid dan tussenkomt later).

Subiet gaan ze nog klagen dat hun 400k in het groepsverzekering die hen jaarlijks X moet opbrengen leeggeroofd is door de overheid - WHAT A SURPRISE !

Ik wil ook mijn geld tellen, maar ik ben niet zo naief om te denken dat ze mij dat gewoon gaan laten doen terwijl een ander zich wel mag krom werken tot zijn 67.

Ik ben nog altijd niet van plan om tot mijn 67 te werken. Ik ben wel bereid om wat soberder te leven nu (allemaal relatief) om los van overheidsgeneuzel probleemloos op mijn 55 of 60 te kunnen stoppen/uitbollen.
Dat is dan ook de luxe als je ergens in de hoge middenklasse zit lijkt me, ik denk dat velen hier een beetje realiteitszin missen als ze denken dat ze vroeger gaan stoppen met werken dat de grote meerderheid van de bevolking én dan nog een volledig pensioen gaan krijgen.
Dit om dan gemiddeld tot hun 82ste (of wat is de levensverwachting tegenwoordig) te leven en hun laatste jaren verzorgd te worden door iemand die een pover loon verdient en geen keuze heeft dan tot zijn/haar 67ste door te gaan trouwens.

Dat is dan ook de luxe als je ergens in de hoge middenklasse zit lijkt me, ik denk dat velen hier een beetje realiteitszin missen als ze denken dat ze vroeger gaan stoppen met werken dat de grote meerderheid van de bevolking én dan nog een volledig pensioen gaan krijgen.
Dit om dan gemiddeld tot hun 82ste (of wat is de levensverwachting tegenwoordig) te leven en hun laatste jaren verzorgd te worden door iemand die een pover loon verdient en geen keuze heeft dan tot zijn/haar 67ste door te gaan trouwens.

De slogan 'rendementen uit het verleden....' staat nochtans genoeg in your face overal. Maar als je 5-8y geleden begonnen bent met beleggen, kun je misschien wel de realiteit uit het oog verliezen.

Terug
Bovenaan