Beleggen op latere leeftijd

Ik heb een deel steken in LTS. Dat is een vorm van tak 21 sparen met gewaarborgd kapitaal en een relatief laag maar wel gegarandeerd rendement. Instapkosten waren ook 0%.

Vanaf 60 jaar (ik word er straks 51) vervalt ook de boete en is ook de uitstapkost 0%. Haal ik het eerder af dan zijn de gevolgen wel groot maar goed zolang ik dat zelf weet is het goed.

Op je 51e denk ik dat het zeker niet slecht is om na te denken over gewaarborgd kapitaal omdat je dan waarschijnlijk minder risico wil lopen en je beleggingshorizon wat korter legt. En het belastingvoordeel begint ook een grotere impact te hebben op het rendement tot aan je pensioen dan wanneer je bv. nog 30 jaar moet werken.

Bij ons is het +-4700€ bruto per jaar dat de werkgever er in steekt per werknemer. Geen idee of dit veel of weinig is?
Het is de eerste keer dat ik er echt bij stil sta.

€4700 bruto in groepsverzekering per jaar is sowieso wel een deftig bedrag. Liantis spreekt over typisch 3-5% van het brutoloon en bij mijn werkgevers tot nu toe zat dat ook in die range qua werkgeversbijdrage.
Er zijn altijd wel bedrijven of sectoren die het beter doen, maar dat lijkt me eerder uitzonderlijk, ook als ik hoor hoe dat bij vrienden werkt.

Op je 51e denk ik dat het zeker niet slecht is om na te denken over gewaarborgd kapitaal omdat je dan waarschijnlijk minder risico wil lopen en je beleggingshorizon wat korter legt. En het belastingvoordeel begint ook een grotere impact te hebben op het rendement tot aan je pensioen dan wanneer je bv. nog 30 jaar moet werken.
De woonbonus hier is van 2015 dus vorig jaar zakte het bedrag dat ik kon aftrekken van de belastingen van 2280 naar 1520€.
De regering heeft in het verleden LTS in hetzelfde potje gestoken als de woonbonus dus het was in het verleden voor mij niet interessant om daar mee te beginnen.

Maar sinds vorig jaar kan ik 930€ aftrekken via LTS (max LTS is 2450 - 1520). Omdat ik tevens 51 jaar word leek het mij wel interessant om dan jaarlijks 930€ er in te steken. Dat is niet enorm veel geld en het risico is heel klein. Het was dus een combinatie van leeftijd en het wegvallen van een stukje woonbonus belastingsaftrek dat mij deed besluiten een klein bedragske er in te beginnen steken.

Ik hoop tegen mijn pensioen ergens te landen tussen 150 en 200 k ... met een beetje geluk is dat wel te doen. Dat is toch een aardig bedragje waar je toch wel even mee verder kan. (niet eeuwig natuurlijk).

@schiptrekker misschien is LTS ook voor jou een goed idee? Ik weet niet wat uw exacte leeftijd is maar het topic is ' ..latere leeftijd..' .. houdt wel rekening met bovenstaande moest je tevens de woonbonus hebben.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan