Belgische cord-cutters?

Zou je overwegen je Belgisch kabelabonnement op te zeggen of heb je het al gedaan?

• Niet van toepassing: ik heb er nooit één gehad

Stemmen: 18 14,8%
  • Ja, reeds opgezegd

Stemmen: 51 41,8%
  • Ja, ik overweeg het te doen in de toekomst

Stemmen: 41 33,6%
  • Neen, ik kijk wel nog naar klassieke lineaire televisie

Stemmen: 12 9,8%

• Totaal aantal stemmers
    122
  • Opiniepeiling gesloten .

KnightOfCydonia

Well-known member
Crowdfunder FE
Dit artikel waarbij de Belgische zenders blijkbaar gaan beslissen over welke technologie je in huis mag hebben en welke niet, heeft me nog eens goed doen nadenken:

Ik heb het afgelopen jaar nog maar één televisieprogramma écht live gevolgd: De Mol op Vier.
Sporadisch ook wel een paar actua-programma's op VRT/Canvas en wedstrijden van de Rode Duivels, maar die kan je allen online streamen.
Vroeger keek ik ook nog wel naar Doctor Who op BBC, maar ja, die televisieserie is compleet ten gronde gericht door Chris Chibnall en de BBC's politiek.

Voor al het overige heb ik vooral gekeken naar streamingdiensten (Netflix en Disney+). Wat me eigenlijk tot de factuur brengt:
Netflix en Disney+ kan ik voorlopig nog delen, kost me ongeveer € 90 per jaar (eigenlijk krijg ik Netflix van m'n vader, en betaal ik Disney+ voor vader/zus).

Televisie zit in m'n kabel/internet/gsm-pack van Orange, waar ik op zich heel tevreden van ben qua internet en gsm, maar waarvan ik dat televisiegedeelte dus nauwelijks gebruik. Even cijferen leert me dat ik dus € 180 per jaar betaal, voor nog geen handvol programma's, waarbij ik dus straks zelfs nog geforceerd reclame moet kijken ondanks dat één van de selling-points voor digitale televisie net was dat je dit kon doorspoelen? Bovenop de grote hoeveelheid product placement reeds aanwezig in programma's bij De Mol denk ik bijvoorbeeld aan BMW (niet storend), JBC (niet storend), die hondenverzekering en Streamz (wél storend en geforceerd).

Voor dat bedrag kan ik beter m'n televisie-abonnement opzeggen en mezelf ergens uitnodigen om naar dat ene programma te gaan kijken en meermaals op goed eten en drank trakteren. Of zelf m'n streaming-abonnementen op m'n eentje betalen (en delen).

Zijn hier nog mensen die (in Vlaanderen) reeds hun kabel hebben opgezegd? Al dan niet met of zonder nog streaming daarnaast te gebruiken?

Voor onze verhuis vorige december was de situatie dat ik ooit, bij het alleen gaan wonen, had beslist een digibox te kopen i.p.v. een digicorder omdat ik toch amper thuis was en waarschijnlijk vanalles ging opnemen om er nooit naar te kijken. En dat was ook zo, zeker vanaf we met twee waren was de toegevoegde waarde van de kabel enkel eens het journaal, toevallig op iets interessant terecht komen, en wat "human interest" uitlachTV op TLC. De rest, en dat bleek dan 90% van de tijd te zijn, was het Netflix.

Dus bij de verhuis de kabel zo gelaten, nog een abonnement op Amazon Prime genomen, en nu kijken we dus gewoon via streaming. Netflix, Amazon Prime, VTMGo (vervangt de TLC-rommel met andere rommel), en VRTNu (dat spijtig genoeg niet op de nieuwe Samsung TV werkt).

Als ik zo terugkijk naar het afgelopen jaar, heb ik enkel het nieuws gekeken. Ik overweeg daarom nu toch wel heel hard om gewoon mijn TV abonnement af te zeggen ... alsook de vaste telefonie die ik nog nooit gebruikt heb. Enkel nog internet en hetgeen dat ik dan win aan prijs kan ik beter spenderen aan enkele leuke streaming diensten.

Wij hebben al bijna 2 jaar geen klassieke tv meer. Klassieke tv is al lang dood en begraven. Alles wat je wil zien kan je even goed online bekijken, ook als het eens iets op één, vtm of vier is.

In onze nieuwe woonst enkel een internet abo genomen met voldoende bandbreedte om te streamen. Onbeperkt dus. Alles valt te streven en zelfs voor de klassieke zenders is er vrtnu of de website casten naar de tv. Mevrouw overtuigen ging wat moeizaam, maar na 2 jaar casten is dat goed gelukt. Het helpt ook dat ik geen coax naar de living heb getrokken.

Ondanks dat ik relatief veel tv kijk overweeg ik ook sterk om het op te zeggen. VRT, VTM, Vier kan je prima casten. Dat in combo met paar streamingdiensten en klaar is kees.

Ik ben zoals de poster hierboven opmerkt wel nog (relatief) jong en kinderloos. Met kinderen is het een ander verhaal misschien (al kan je via Ketnet ook veel streamen bv dacht ik).

en mij verbaast het net dat ik de enige ben die het nooit heeft gehad. Ik kom toe met Netflix, Amazon prime, Disney Plus, spotify en PS5.

dat gezegd zijnde, ik heb nooit voeling gehad met Vlaamse of Belgische televisie. Voor kleine kinderen misschien interessant, maar ik heb het niet nodig gehad (van jongs af aan al beginnen gamen en lezen en buitenspelen)

Bijna 20 jaar geleden tv al opgegeven. Ganse dag die 9/11 herhalingen waren hier de druppel. Maar de reclame was'k ook al beu.

Veel mensen zonder jonge kinderen hier precies.
De mijne worden gek wanneer ik lineaire tv opzet. Ze willen een andere reeks, reclame doorspoelen, twee zenders tegelijk kijken, meer afleveringen van hetzelfde, etc.

Geef ze daarentegen Netflix of YouTube en ze vinden zelf hun weg.

Nooit een TV kabel gehad hier.
Ik heb enkel een flybox en dus beperkt internet per maand. Nooit problemen mee gehad, al zorgt het thuiswerk voor enige spanning op mijn internetgebruik. Vlaamse zenders stream ik gewoon via hun eigen online platformen. Werkt allemaal prima.
Op termijn zal ik wel naar een oplossing gaan met onbeperkt internet, vermoedelijk zal dat EDPnet worden (of iets anders als er een 'betaalbare' provider opduikt waarvoor je geen Proximus of Telenet kabels aan je huis nodig hebt).

Ik heb twee jonge kinderen in mijn gezin (5 en 7) en twijfel al een tijdje om mijn kabel op te zeggen. Kinderen kijken zelf ook vooral Netflx en Disney+. Ketnet/VTM Kids kijken ze via digibox maar kan in principe even goed gestreamd worden (zoals we net ook op vakantie deden bvb)

Waarom ben ik dan nog overgegaan tot het knippen? Ik zou BBC missen en ik hou er ook wel van om 'per toeval' op een leuke film/docu/serie te belanden op bvb de Nederlandse zenders

(Een andere reden is wss ook dat mijn vrouw nog te graag zapt 🙈)

Ik twijfel zelf al een tijdje om mijn kabelabonnement op te zeggen maar de vriendin kijkt wel graag eens naar programma's genre Blind gekocht, Huis Gemaakt, Thuis, ...

In principe staat hier enkel kanaal één op.

Is er voor ons een mogelijkheid om zowel live als uitgesteld te kijken naar alle programma's van één ? Wat hebben we hiervoor nodig ?
Misschien kan ik ze zo wel overtuigen.

Ik twijfel zelf al een tijdje om mijn kabelabonnement op te zeggen maar de vriendin kijkt wel graag eens naar programma's genre Blind gekocht, Huis Gemaakt, Thuis, ...

Is er voor ons een mogelijkheid om zowel live als uitgesteld te kijken naar alle programma's van één ? Wat hebben we hiervoor nodig ?
Al van de VRT nu app en website gehoord?

Hier ook al 2 jaar zonder kabel.
Disney+ en Netflix abo en dan nog de gratis apps (Youtube, VrtNU, VTMgo, Goplay, ...).
Nog geen moment spijt van gehad eigenlijk

Ook de Olympische spelen via de Sporza-stream op tv bekeken.

De vrouw dacht ook dat ze haar TLC-programmas ging missen, maar die staan ook op VTMgo en zelfs Netflix.

@DwightSchrute Via VRTnu kan je zowel live als uitgesteld kijken.

Hier al bijna 2j. zonder kabel tv.
Enkel nog netflix op een tv scherm en dvd's.
Netflix stream ik via een Xbox One.
Vroeger fervent kijker van NatGeo en Discovery, maar de oninteressante programma's en reclame waren er te veel aan.
Nu betaal ik +-66€ voor all-in internet en netflix.
F1 volg ik via RTBF Live.

Hier sinds een aantal jaar enkel internet. Kijk wel af en toe naar de grote Vlaamse zenders en tot voor kort was dat via de verschillende apps/websites en dan casten naar TV. Spijtig genoeg heeft geen enkele zender een app voor ieder platform (Vier/Vijf zelfs geen enkele app, shame on you), daarom sinds een aantal maanden Telenet Flow TV genomen voor €10/maand waarmee je alle Vlaamse zenders native op Android TV kan zien. Maar is louter voor het gemak eigenlijk.

De voorbeelden die je aanhaalt is niet enkel Eén hè. Gaat ook over VTM en Play4, dus hou daar rekening mee voor je uw koord cut ;)

Terug
Bovenaan