Bepamperen van kinderen

Ik weet niet of het een tendens is, maar ik zie in mijn omgeving toch kinderen die echt in een beschermende cocon worden opgevoedt. Niets komt aan de kinderen voordat het eerst voorbij de ouders komt. Die kinderen hebben dan ook geen enkele weerbaarheid. Als hen dan toch iets overkomt (platte band met de fiets of de leerkracht is boos op hen), dan is het meteen totale paniek, overstuur, wenen...

Ik heb zelf ook al eens een ouder gehad die me opbelde omdat één van mijn kinderen haar kind zou pesten. Ik viel uit de lucht natuurlijk, maar als ik dan wat doorvroeg ging dat over een storm in een glas water. Ze was ook boos op de school want die deden er niets aan. Uiteraard niet, want het ging ook gewoon nergens over... Het kwam natuurlijk niet in haar op dat haar kind misschien overdreven reageerde...

Wat voor mij in deze discussie ontbreekt is concreet wat nu eigenlijk "bepampering" is. In de thread waar de discussie niet thuishoorde werd er gesproken over een moeder die hielp bij huiswerk bijvoorbeeld, terwijl dat volgens mij algemeen net als een normaal, positief iets wordt bekeken bij kinderen in de (vroegere jaren van de) lagere school. Mijn moeder heeft dat bij mij ook gedaan, toch al 30+ jaar geleden, en ik heb niet de indruk dat ik moeilijk functioneer door "bepampering". Is bepampering misschien niet gewoon zo'n woordje zoals "woke" in politieke discussies, een stok om mee te slaan als je met iets niet akkoord gaat?
Opnieuw vanuit de ervaring van mijn vrouw als leerkracht: ouders die de leerkrachten van hun niet altijd even goed opgevoede kinderen opzadelen met heel wat psychologische begeleiding en opvolging. Dat daar teveel eieren onder worden gelegd en dat dit niet de kerntaak is van leerkrachten. Dat ook het contact met de ouders stroef en omslachtig wordt omdat die de school wel eens zouden durven aanklagen, waardoor ook de administratieve werklast wordt vergroot omdat alle stappen die je als leerkracht onderneemt om een kind "mee te krijgen" moeten worden genoteerd.

en dan verbeteren we dat samen.
Even los van de bepampering discussie.
Is het verbeteren niet de taak van de leerkracht? Op die manier weet de leerkracht of kinderen het onderwerp begrepen hebben of niet.
Ik hoor wel meer mensen zeggen dat ze samen het huiswerk verbeteren en heb dit nooit begrepen, maar misschien ligt het aan mij? (geen sarcasme)

Meisje van bijna 2j hier in co-ouderschap.

Ik doe hetzelfde, in de zin dat ik ofwel samen met haar in de speelhoek dingen teken/maak, of samen met haar speel. Ofwel maak ik eten, doe ik de afwas, etc en probeer ik haar mee te laten doen (ze is net geen 2 nu). Ik denk dat ik wel chance heb dat ik een vrij braaf kind heb met goeie motoriek, ik geef die gewoon echte glazen, ze doet geen bavet meer aan om te eten, af en toe knoeit ze wel eens wat of laat ze iets vallen maar eigenlijk valt dat allemaal goed mee. Ze is ook al vanaf haar ~6m zindelijk met betrekking tot kaka-pampers. Pipi doet ze nog altijd wel in haar pamper maar ook daar houdt ze het vrij goed op en doet ze altijd haar best om op het potje te gaan.

Maar ik probeer haar dus inderdaad gewoon mee te betrekken in alles wat ik 's morgens doe (koffie zetten, bokes smeren, dingen pakken en opruimen). Ik zet veel muziek op, maar bijna nooit kinderliedjes, gewoon dingen die ik zelf hoor maar ik blijf wel aan de 'brave' kant van het spectrum, ik ga geen Sun O)) op max volume knallen. Ze zit echt vaak gewoon op mijn arm terwijl ik in de potten zit te roeren, ze doet mee koffie in het machine, ze vult de pepermolen terug bij, ze doet de gesneden patatjes in de kom, etc. Ze heeft ook zo'n leertoren die ze zelf wat verschuift. Ondertussen zingen en dansen wij.

Eigenlijk doen wij gewoon alles samen. Samen spelen, maar ook samen 'werken'.

Voor het slapengaan hang ik ook vast aan wat ze (door de mama) gewend is geworden, dus ze valt in slaap in mijn armen, en dan leg ik haar heel voorzichtig in haar bedje (dat duurt gemakkelijk een half uur), en dan slaapt ze tot ~2u 's nachts. Dan wordt ze wakker, wilt ze wat melk drinken, en daarna slaapt ze verder bij mij in bed. Ze wilt ook de hele nacht geknuffeld worden. Voor mij is dat geen probleem, maar als ik alleen had kunnen beslissen zou ik daar veel meer op geoefend hebben om haar zelfstandiger te leren slapen.

Op de crèche is dat bijvoorbeeld geen probleem, daar leggen ze die gewoon in haar bedje en dan gaat ze slapen, maar hier thuis lukt dat (nog) niet. Het is nog maar recent dat ze opnieuw bij mij 'mag' slapen (is een hele struggle geweest met mijn ex), dus ik ben al lang blij dat het gewoon weer kan. Of dat nu een verhaal is van 'verkeerd aangeleerd' of wij hebben gewoon een kind dat veel nood heeft aan nabijheid, uiteindelijk is er niemand die het zeker weet.

1 constante gedurende de opvoeding is dat wij de dochter nooit hebben laten huilen. Als ze verdrietig is, gaan we er naartoe en troosten we haar. Voor de rest, probeer ik haar wensen ook te respecteren. Ze kan eigenlijk vrij goed zeggen wat ze wel en niet wilt, dus van mij mag ze echt wel mee bepalen wat ik op haar boterham smeer, of ze wilt eten, wat ze wilt drinken etc. Ik 'forceer' eigenlijk zelden tot nooit, en ik vind de meeste dingen die ze wilt doen ook wel gewoon prima, of grappig, of ik laat haar gewoon zelf ontdekken dat wat ze wilt proberen niet gaat lukken.

Soms gebeurt het wel eens dat ze dan geen broek wilt aandoen en dan ga ik haar niet gillend toch een broek aandoen, ik praat efkes met haar, of ik verleg de focus efkes naar iets anders, en dan zeg ik van 'ok maar nu gaan we wel echt de broek aandoen, papa heeft ook een broek aan en we leven nu eenmaal in een maatschappij waar in uw bloot gat rondlopen niet aanvaard wordt. Het is trouwens koud buiten en ik wil niet dat uw billen eraf vriezen.' en dan kijkt die mij zo wat glazig aan en dan lukt het 9/10 keer wel. Ik spreek in het algemeen trouwens ook normaal tegen haar, ik pas natuurlijk wel een beetje mijn woordenschat aan (ook niet altijd) maar ik ga daar niet gelijk ne spastenkop met een kopstem tegen haar zitten koetjie-koetjie doen.

Dus ja, op sommige vlakken zullen mensen wel zeggen dat ze bepamperd wordt, ze krijgt mega veel aandacht van ons allebei, ze kan zich niet goed alleen bezighouden, ze wilt eigenlijk altijd bij mij zijn ongeacht wat ik aan het doen ben, en ze slaapt niet door in haar eigen bedje.
Maar wel een kind dat 99% van de tijd kei vrolijk is, dat mega blij is van zowel haar mama als papa te zien, tot nu toe (hout vasthouden) nog nooit problemen gehad bij de wissels.

De mama is veel meer van de 'ze mag niet overprikkeld zijn'-school terwijl ik veel meer de neiging heb om allerlei activiteiten te plannen, overal op bezoek te gaan, en gewoon buiten te komen, en ik denk dat beiden wat dat betreft wel belangrijk zijn.

Ik denk dat alle ouders starten met een idee van hoe ze het willen aanpakken en dan tot de conclusie komen dat ze toch aardig moeten bijsturen in functie van hoe hun kind effectief is. Mensen die gemakkelijke kinderen hebben steken graag pluimen in hun gat omdat dat een bevestiging is dat ze het goed hebben aangepakt als ouder, en dat zal voor een deel wel zo zijn maar ik denk dat het vooral een kwestie is van veel geluk hebben.

Is het verbeteren niet de taak van de leerkracht? Op die manier weet de leerkracht of kinderen het onderwerp begrepen hebben of niet.
Ik hoor wel meer mensen zeggen dat ze samen het huiswerk verbeteren en heb dit nooit begrepen, maar misschien ligt het aan mij? (geen sarcasme)
Ik zie daar toch geen graten in? Samen huiswerk maken is iets anders, maar je kan toch wel even nakijken of het juist is. Wel opletten dat je de op school aangeleerde methodes wel respecteert.

Bij huiswerk van mijn dochter durft mijn vrouw te helpen en zelf invullen, hebt haar al gezegd daar leert ze niks van op die manier.

Ik zie daar toch geen graten in? Samen huiswerk maken is iets anders, maar je kan toch wel even nakijken of het juist is. Wel opletten dat je de op school aangeleerde methodes wel respecteert.

Hier het 1ste leerjaar en ook al de comment gekregen van de juf om niet te verbeteren omdat ze dan niet zien wat het kind wel of niet kan.

Bij zijn fouten leg ik wel soms uit waarom of vraag ik naar de wat en hoe van de fout om te zien of hij het begrijpt.

Bepamperen is voor mij ook kind teveel afschermen / cocon.

Ik die daar ook meer en andere dingen mee dan madam, ook al commentaar gekregen dat ik die laat werken met een zaag / tang/ mes in de tuin.

Maar dan gaan ze dus naar school met huiswerk dat altijd volledig juist is?
Of leg je het dan uit maar laat je de fouten staan zodat de leerkracht het ook ziet?

Of leg je het dan uit maar laat je de fouten staan zodat de leerkracht het ook ziet?
In dat opzicht heb je wel gelijk, het kan niet de bedoeling zijn dat een kind met perfect huiswerk naar school gaat omdat papa en mama die hebben verbeterd. Dat was mijn bedoeling ook niet. Het ging me meer over de ouderlijke betrokkenheid bij wat een kind allemaal moet leren in zijn schoolcarrière. Dat je gerust naast je kind kan zitten om extra uitleg te geven als het vragen heeft.

Wat is eigenlijk het nut van deze discussie? Persoonlijk vind ik dat, zolang een kind gelukkig is en weet dat die bij zijn/haar ouders steeds terecht kan met bekommernissen, dat ieder zijn kind opvoedt zoals die zelf wil. Ik zal nooooit iemand zijn of haar opvoedingsstijl becommentariëren. Ik zal luisteren als iemand zijn of haar frustraties wil ventileren, maar zal nooit een standpunt innemen. Iedere ouder weet hoe die het best met zijn kind omgaat. Iedere ouder kent zijn kind het best. Heeft een kind meer hulp nodig bij huiswerk, slaapt die beter op de kamer van de ouders, wtf stoort ons dat? Dat ligt allemaal zodanig gevoelig. Laat iedereen binnen zijn huismuren doen wat die wil. Wij nemen toch ook geen standpunt in rond hoe iemand zijn relatie invult?

Zelf loop ik dan ook in een boog rondom moeders met ‘tips’. Ik zal vragen stellen naar hetgeen mij interesseert of nieuwsgierig maakt, maar commentaar gaat het ene oor in en het andere uit.

Ik heb zo onlangs een storm over mij heen gekregen omdat ik op een feestje extra aparte gebakjes voorzien had voor een hoogzwangere dame waarvan ik maar al te goed wist dat ze niet immuun was voor toxoplasmose en dus de rest van het gebak niet mocht eten. Ik heb dat als extra voorzien, zij was vrij om te kiezen wat zij in haar mond stak. Ik wist gewoon hoe het voelde om steeds te moeten hopen dat er iets op de menu staat dat ik mag eten. Die persoon heeft mij voor al onze gasten staan uitkafferen.
Vandaar: leven en laten leven. En al zeker als er hormonen spelen :unsure:.

Laatst bewerkt:
Ik heb dat aan de leerkracht gevraagd. Want ik keek ook altijd hun huiswerk na en duidde aan wat fout was. Ik deed het nooit voor hen, maar ik zou wel uitleggen tot ze het juist hadden.

Maar die zei toch ook dat ze liever zien dat de kinderen het alleen doen en dat ze kunnen zien waar de fouten zitten. Want soms is het gewoon omdat de oefening onduidelijk is/niet goed uitgelegd. Als alle ouders dat dan gaan verbeteren blijft wordt dat niet opgelost in de klas.

Wat is eigenlijk het nut van deze discussie?

Wel..

Persoonlijk vind ik dat, zolang een kind gelukkig is en weet dat die bij zijn/haar ouders steeds terecht kan met bekommernissen, dat ieder zijn kind opvoedt zoals die zelf wil. Ik zal nooooit iemand zijn of haar opvoedingsstijl becommentariëren. Ik zal luisteren als iemand zijn of haar frustraties wil ventileren, maar zal nooit een standpunt innemen. Iedere ouder weet hoe die het best met zijn kind omgaat. Iedere ouder kent zijn kind het best. Heeft een kind meer hulp nodig bij huiswerk, slaapt die beter op de kamer van de ouders, wtf stoort ons dat? Dat ligt allemaal zodanig gevoelig. Laat iedereen binnen zijn huismuren doen wat die wil. Wij nemen toch ook geen standpunt in rond hoe iemand zijn relatie invult?

Zelf loop ik dan ook in een boog rondom moeders met ‘tips’. Ik zal vragen stellen naar hetgeen mij interesseert of nieuwsgierig maakt, maar commentaar gaat het ene oor in en het andere uit.
Ik ben het fundamenteel oneens met dat stuk in het vet :p En dat is dan het nut van dit soort discussie, ik denk dat het bijvoorbeeld ok moet zijn om zaken die fout zijn op te merken en mensen daar op aan te spreken. Dat we (als maatschappij) moeten durven stellen "hey dit of dat is niet juist". ipv gewoon te gaan met iedereen zijn eigen waarheid.

En jij hebt een andere mening daarover en daarom kan er dus discussie zijn ^^

Mijn schoonzus maakt de taken van haar kinderen als ze het moeilijk vinden... Zelfs nu nog in het middelbaar.
En staat ook bij elk minder goed cijfer of nota aan de schoolpoort om een gesprek met de leerkracht te eisen...
Dat vind ik persoonlijk bepamperen

Mijn schoonzus maakt de taken van haar kinderen als ze het moeilijk vinden... Zelfs nu nog in het middelbaar.
En staat ook bij elk minder goed cijfer of nota aan de schoolpoort om een gesprek met de leerkracht te eisen...
Dat vind ik persoonlijk bepamperen
Amai, daar heb ik dan ook ne lage dunk van precies. Dan snapt ge het hele concept van scholing precies niet.

Als ouder zou het uw taak (of toch één van de taken) moeten zijn om uw kind klaar te maken om zelfstandig / zelfredzaam in het leven te laten staan. Zowel wanneer hij het nest verlaat als 'nu' op een leeftijdsgebonden manier.

Het bepamperen is imo dus uw kind de kans ontnemen om die zelfredzaamheid/zelfstandigheid te ontwikkelen. En dat op alle vlakken: als hogeschoolstudent zou het niet meer nodig moeten zijn dat je helpt met hun schoolwerk, uw 18-jarige moet zijn emoties onder controle hebben en geen driftbuien meer krijgen, uw 16-jarige zou toch al zelf een warme maaltijd moeten kunnen op tafel zetten etc.

De discussie zal hem dus vooral gaan over wat we met welke leeftijd koppelen

Wel..

Ik ben het fundamenteel oneens met dat stuk in het vet :p En dat is dan het nut van dit soort discussie, ik denk dat het bijvoorbeeld ok moet zijn om zaken die fout zijn op te merken en mensen daar op aan te spreken. Dat we (als maatschappij) moeten durven stellen "hey dit of dat is niet juist". ipv gewoon te gaan met iedereen zijn eigen waarheid.

Daar zijn grenzen in. Als ik een vierjarig vriendinnetje van mijn dochter haar klas op een verjaardagsfeestje cola zie drinken heb ik mijn bedenkingen erbij, maar ga ik dat niet uiten. Dat is leef en laat leven. Wanneer ik fysiek geweld zie is dat een andere zaak, maar dat zijn al extreme gevallen. Ik denk dat we in onze maatschappij echter te ver aan het gaan zijn met het guilt-trippen van medemensen. Influencers zijn daar heel zichtbaar in ("kijk mij eens het perfecte leventje leiden!"), maar ik merk dat ook bij niet-influencers op sociale media. Dat zal altijd wel ergens in de mens zitten om te pronken met wat je hebt, maar soms gaat dat een ongezonde toer op.

Klopt, het is eigenlijk verbeterd, maar verbeteringen doen we in het groen, zoals afgesproken met de leerkrachten. Is het niet duidelijk, dan schrijven we het erbij.
Mijn zoon heeft dyslexie en dyscalculie en moest zich altijd met heel veel moeite erdoor sleuren, altijd heel onzeker, mede door zijn kleine gestalte en het feit dat hij sprintplus (een voorleespakket) nodig had etc. Hij had/heeft die begeleiding 's avonds wel nodig om alles op het gemak te bekijken. Huiswerk wordt bovendien wel verbeterd in school, maar er is geen tijd voor uitgebreide extra uitleg.

Het 4de leerjaar kwam hij uit met gemiddeld 70%, maar hij wou nietmeer, hij was (het) moe, slechte (wilde) groep kinderen, zeer onzeker etc. Samen met de school heb ik dan beslist (want mijn ex doet niks voor school, gezondheidszorg whatever) hem het 4de te laten overdoen (alhoewel op basis van punten daar geen reden voor was) om hem wat 'rust' te gunnen, hem zelfzekerder te laten worden en in een rustigere klas te plaatsen.

Dat jaar extra heeft hem goed gedaan om zelfzekerder te worden, minder speels etc. We verbeteren nog altijd samen, maar zijn foutenlast is gevoelig gedaalt, hij pikt alles sneller op, kent ondertussen zowat alle trucjes die ik hem bijbreng om te rekenen etc. Sprintplus is sinds dit schooljaar zelfs nietmeer in gebruik op aanraden van de klasleerkracht en het verbeteren zou eigenlijk nietmeer nodig zijn. Hij heeft in het 6de leerjaar momenteel 85% gemiddeld en gaat terug met een glimlach op het gezicht naar school. Moet daar wel verlof voor opofferen in zijn examenweek, maar dat heb ik er zo voor over.

Ben er vrij zeker van dat de intensieve begeleiding door mij, gecombineerd met de goede zorgen en overleg met de school mijn zoon met veel meer vaardigheden en kennis uit het lager gaat komen dan dat hij het alleen met de school had moeten doen. Je kan van een school niet verwachten dat ze elk kind dat wat moeite heeft zo begeleid, want daar is gewoon geen geld/personeel voor.

Er is wel geen duidelijk definitie van juist of fout, tenzij je naar extremen gaat kijken zoals lijfstraffen. Ik heb toch ook wel wat reservaties bij een maatschappij waar een wildvreemde even tussenkomt op basis van een momentopname hoor.

Ik vermoed dat het vooral een vorm van bindingsangst/verlatingsangst is van moeders dat het lang op kamer slapen triggert.

Ik vind het opmerkelijk dat hier nog geen reactie op gekomen is. Het zal toch zeker wel het kind zijn bij wie er bindingsangst/verlatingsangst is waardoor het het apart slapen vermoeilijkt. Denken dat mama's hun kinderen per se bij hun in bed willen houden :wtf:, ja die gaan graag op hetzelfde uur als hun kind slapen ongetwijfeld.

Sommige kinderen hebben het daar echt heel lastig mee, en niet iedereen wil zijn kinderen trainen door ze te laten wenen. En raar maar waar lukt dat ook niet voor elk kind. Mijn oudste is apart gaan slapen en hebben we het zo gedaan (even laten wenen, troosten, weer weg, rinse en repeat). Bij mijn jongste werkte dat voor geen meter. Die paniek ging alleen in stijgende lijn. Dan kies ik voor mijn en zijn comfort en dan heeft het inderdaad tot zijn 4 jaar geduurd eer hij alleen doorsliep.
Nu: ik heb hem nooit bij ons in bed genomen, ik ging bij hem in bed liggen tot hij in slaap viel (en ik viel dan soms ook een halfuur in slaap). en 's nachts als hij riep van hetzelfde. Die had die nabijheid echt nodig (en dat betekent niet dat we niet verder oefenden). Ondertussen stuurt hij mij 's avonds zelf zijn bed uit 'want je ging maar 2 minuten blijven'. Het zal dan allemaal toch niet zo erg voor hem geweest zijn.

Ik vind gans die discussie over wat de goeie manier van opvoeden is toch best vermoeiend. Er zijn een aantal dingen die uiteraard heel er duidelijk niet oké zijn, maar voor de rest denk ik dat het allemaal niet zo nauw steekt als ge uw kind graag ziet en ook communicatief zijt met hen.
Ik ben ook helemaal geen fan van dat autoratieve 'het moet zo want mama en papa beslissen dat', als mama en papa iets beslissen dan zal daar wel een goeie reden voor zijn en is dat toch ook geen probleem om dat te zeggen. En als ze iets willen doen/proberen dat an sich geen kwaad kan - ookal vind gij het geen goed idee, laat ze dat eens doen en dan weten ze het ook 🤷‍♀️
Ik heb echt geen energie op overschot om continu dingen af te dwingen.

En om daar in discussie over te gaan met een andere (tenzij het over een gevaarlijke situatie gaat), dat lijkt mij ook niet veel nut te hebben. Alsof andere mensen die overtuigd zijn van hun groot gelijk gaan luisteren? Een conversatie hebben over hoe gij iets aanpakt en hoe een ander, met elkaar niet af te breken, das iets anders.

Ik zet veel muziek op, maar bijna nooit kinderliedjes, gewoon dingen die ik zelf hoor maar ik blijf wel aan de 'brave' kant van het spectrum, ik ga geen Sun O)) op max volume knallen.

Geen kritiek maar moet ik daarop uitmaken dat kinderliedjes opzetten voor u niet oké is? ik heb net de indruk dat mijn kinderen heel veel leerden (en leren) van kinderliedjes en luisterverhalen. Er wordt hier ook veel gezongen daardoor. Ze zijn zo ook gewend om gewoon zelf muziek te gaan opzetten dat zij leuk vinden (en ja dan moet ge ook door pipi kaka fases, bedankt tekentovenaar).

Wel..

Maar hoe weet jij of iets fout is voor een kind? Hoe weet jij dat die ouder al niet alles geprobeerd heeft, vb in de context van in de eigen kamer slapen, en op den duur gewoon toegeeft uit algemeen comfort van het gezin?
Nogmaals in de context dat een kind algemeen gelukkig is en weet dat die bij zijn/ouders altijd terecht kan. In geval van agressie bijvoorbeeld zal dat al niet gelden.

Ik heb het andere uiterste ook gezien en dat werkt evenmin. Mijn vriend is als kind van zelfstandigen vrij snel in de armen van een nanny overgelaten, zijn ouders hadden nooit tijd voor hem. Die is daardoor eveneens getekend voor het leven. Die is introvert, emotioneel gesloten (ik moet daar alles uit sleuren), is gevoelig voor verslavingen (gamen), etc. Die heeft zichzelf leren reguleren. Die heeft leren zijn angst tegenover andere mensen te overwinnen. En die doet het professioneel zeer goed, die verdient goed zijn boterham, die is gemotiveerd om een ‘betere’ papa te zijn, is zacht van aard tegenover iedereen rondom zich etc. Maar die kan niet gelukkig terugkijken naar zijn jeugd en met zijn ouders zal er altijd een zekere afstand bestaan. Ik bel voor het minste naar mijn ouders omdat ik weet dat die met veel plezier helpen, hij zal eerder bakken geld uitgeven om zijn ouders niet om hulp te moeten vragen (vb hulp bij de bouw van ons huis, die gaat al snel offertes vragen voor wat beplanting terwijl ik weet dat mijn papa en nonkel met heel veel plezier dat komen doen).

Terug
Bovenaan