besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Hehe, karma!

Waarom bekende A-merken nu de tol betalen voor hun hebzucht. “Voor veel consumenten is het simpel: zonder korting kopen ze dat dure poetsmiddel niet”

Ik zag onlangs deze site op reddit passeren die meest significante kortingen opsomt in de Colruyt.
Zo zie je direct de kortingen waar je het over hebt.
Als je het kan permiteren om in bulk te kopen kan dit wel interessant zijn.

prettige prijzen.png

1,3 kilo spinazie: 2 eur bij een lokale boer. Kan je met een gezin van eten,
Patatje erbij en stukje kip: voor een paar eur pp een warme maaltijd.

Oké, geen fancy schotel, maar degelijk eten en goedkoop.

Eten duur? Ik denk er het mijne van,
Als je een beetje kan en wil koken heb je dan ook meteen een serieuze voorsprong. Al ga je je calorieën niet uit die spinazie halen.
Het duurste in dat gerecht gaat die kip zijn. Al kost een plofkip uit de Aldi amper wat.

Laatst bewerkt:
Uiteraard heb ik dat gelezen, maar als je nu in 2025, met winkelprijzen en niet groothandelprijzen, op een productieprijs uitkomt die gelijkwaardig is aan de winkelprijs 3 jaar geleden, vind ik de 217% prijsstijging opmerkelijk, gelet op de marges die men heeft.

Als jij dat compleet normaal vindt, is dat jouw goed recht. Net zoals ik dat opmerkelijk mag vinden hoe prijzen op amper een paar jaren zo gigantisch stijgen, ongeacht de specifieke reden erachter. 217% blijft opmerkelijk op 3 jaar.
Ik denk dat je gewoon de marge die men neemt + alle andere kosten onderschat.
De specifieke grondstoffen zijn zoveel (of zelfs meer) gestegen. Elektriciteit een periode ook door de oorlog (en wegens de voordien genoemde vertraging bij conserven, kan het goed zijn dat dit pas jaren later zichtbaar in de prijs is). Er is ook nog algemene inflatie die op andere aspecten van de supply chain doorwegen (zoals loon van de mensen die erbij betrokken zijn). Dan is het toch niet abnormaal dat het eindproduct ook hard stijgt?

En ja, als er een specifieke reden voor een specifiek product is en de reden is overduidelijk, dan vind ik dat niet opmerkelijk. Tenzij je de afgelopen 3j in een grot leefde en niet snapt hoe bepaalde globale belangrijke evenementen impact gehad hebben natuurlijk...

Als je een beetje kan en wil koken heb je dan ook meteen een serieuze voorsprong. Al ga je je calorieën niet uit die spinazie halen.
Het duurste in dat gerecht gaat die kip zijn. Al kost een plofkip uit de Aldi amper wat.
De vraag is of die plofkip ook te vreten is. Prijs-kwaliteit kan je toch voor enkele centen extra kip hebben die van smaak heel wat beter is. Ik vind het wat ridicuul hoe de maatschappij de dag van vandaag met voeding lijkt om te gaan. Het is een basisbehoefte en veel mensen lijken toch te verlangen dat zoiets zo goedkoop mogelijk moet zijn ( zelf ten koste van de kwaliteit) terwijl men voor andere zaken (vooral diegene die zichtbaar zijn voor de buitenwereld) wat minder "prijsbewust" is.

De vraag is of die plofkip ook te vreten is. Prijs-kwaliteit kan je toch voor enkele centen extra kip hebben die van smaak heel wat beter is. Ik vind het wat ridicuul hoe de maatschappij de dag van vandaag met voeding lijkt om te gaan. Het is een basisbehoefte en veel mensen lijken toch te verlangen dat zoiets zo goedkoop mogelijk moet zijn ( zelf ten koste van de kwaliteit) terwijl men voor andere zaken (vooral diegene die zichtbaar zijn voor de buitenwereld) wat minder "prijsbewust" is.
Volledig akkoord hoor. Het is zoals die smaakloze lappen rundsvlees zonder vet, je hebt dan op papier steak maar is dat het waard?

Nu, als het zo goedkoop mogelijk moet omdat je geen geld hebt is dat iets anders. Al zou ik dan bonen en linzen leren eten.

Spinazie is mijn default als "salade" nu, geen idee of het beter is qua prijs maar lijkt me meer voedzaam te zijn.
Opletten dat je niet te veel spinazie eet. Als student at ik er heel vaak (in de microgolf met room was dat goedkoop en gemakkelijk als warme groente). Maar spinazie bevat veel oxaalzuur en ik kreeg er een niersteen van, bijzonder pijnlijk.

Opletten dat je niet te veel spinazie eet. Als student at ik er heel vaak (in de microgolf met room was dat goedkoop en gemakkelijk als warme groente). Maar spinazie bevat veel oxaalzuur en ik kreeg er een niersteen van, bijzonder pijnlijk.

Alles met te voor is slecht. Te veel, te weinig. (Behalve te tten)

Volledig akkoord hoor. Het is zoals die smaakloze lappen rundsvlees zonder vet, je hebt dan op papier steak maar is dat het waard?
Die magere lappen rundsvlees zijn wel ideaal om je eigen beef jerky te maken aangezien die eerst 12 uur marineren voordat je ze droogt.
Het is ook echt pakken goedkoper dan kant en klare beefjerky te kopen.

Die magere lappen rundsvlees zijn wel ideaal om je eigen beef jerky te maken aangezien die eerst 12 uur marineren voordat je ze droogt.
Het is ook echt pakken goedkoper dan kant en klare beefjerky te kopen.
Gohja, maar beef jerky is IMO ook zoiets dat populair is geworden op heel die high-protein golf. Leuk als je dat lekker vindt maar op zich ook wel een beetje een nodeloze luxe als je geld wil besparen.

Ja ok maar ik spreek dan van mss een kilo in een week voor 3. Het is niet alsof "sla" zo vaak voorkwam op mijn menu. Maar het is bijvoorbeeld een goede vervanger in een hamburger

Maar de prijs van die basisbehoefte is in de loop ter jaren ook een pak hoger geworden. In België moet je toch ook al wat meer moeite doen lijkt me om echt kwalitatief slechter eten te hebben. Bij echt slechte kwaliteit denk ik dan vooral aan die dollar-stores die je soms in de VS ziet waar iets in een vacuümverpakking in de frigo ligt voor 99 cent dat ergens moet lijken op vlees maar waarschijnlijk 80% versneden karton is.

In België heb je toch vrij makkelijk ook voor een lage prijs toch nog kwalitatief eten. Ik koop mijn kip steeds in bulk in de Lidl, dat is dan soms 6,99 euro voor 1 kg kip terwijl ik voor dat geld in pakweg de Carrefour misschien 1 kipfilet heb. Terwijl ik qua smaak eigenlijk vrijwel geen verschil merk (daar hebben we kruiden voor).

Nu ook niet overdrijven héé .
Voor €7 hebt ge bij de Carrefour al een gebraden kip van rond 1 kg . ;) (koop ze regelmatig en als de spaarkaart vol is krijg ik er ééntje gratis . ;) )

Alles met te voor is slecht. Te veel, te weinig. (Behalve te tten)
te t te n bevat dubbele te, dat heft dat weer op.

Vriendin doet bij ons meestal de boodschappen, die verschoot vooral van de sintchocolade hier

(en ja, binnen 5 weken is het hier sint, dus die mag bij ons al in de winkels liggen :))

te t te n bevat dubbele te, dat heft dat weer op.

Vriendin doet bij ons meestal de boodschappen, die verschoot vooral van de sintchocolade hier

(en ja, binnen 5 weken is het hier sint, dus die mag bij ons al in de winkels liggen :))

Ja boodschappen worden duur.

Vrouw en ik hebben gemeenschappelijke rekening waar we elke maand een 2k opzetten voor de hypotheek/boodschappen/energie/water/etc..

Energie is ondertussen al verhuisd naar mijn rekening, internet en streamingdiensten ook. Tot voor covid konden we dat allemaal betalen van die maandelijkse 2000 euro. Ondertussen is mijn bijdrage elke maand al richting 1500 euro aan het evolueren, zij neemt dan wat extra kosten voor de kinderkledij en dergelijke op haar. Kindergeld wordt ook op de gemeenschappelijke gestort en is er elke maand mee aan aan boodschappen. Als ik de statistieken trek van bancontact uitgaves per maand in Aldi/Delhaize/Colruyt dan is het bijna x2 gegaan tov 5 jaar terug. En het is niet dat die jongens van ons de grootste eters zijn. Denk dat we 5 jaar terug meer uitgaven aan pampers voor hen.

Ik heb nog Colruytbonnen van rond 2013 met daarop een aantal artikelen, het meest opvallende voor mij is de Colruyt Everyday Gouda kaas van 500g, dat is van 1.55 gegaan rond 2013 naar 1.99 in 2021 en is in 2025 3.55.
Hier is een langer overzicht van enige tijd geleden op mijn blog: https://www.fighttofire.com/groceries-in-belgium-an-extensive-comparison-of-colruyt-vs-lidl/

Op Reddit was er een jaar geleden iemand die een bon vond van 2005:

Ik heb nog Colruytbonnen van rond 2013 met daarop een aantal artikelen, het meest opvallende voor mij is de Colruyt Everyday Gouda kaas van 500g, dat is van 1.55 gegaan rond 2013 naar 1.99 in 2021 en is in 2025 3.55.
Hier is een langer overzicht van enige tijd geleden op mijn blog: https://www.fighttofire.com/groceries-in-belgium-an-extensive-comparison-of-colruyt-vs-lidl/
Alle melk-producten zijn zwaar de lucht in gegaan sinds 2021. Van 2021 naar 2022 is de melkprijs (die boeren aanrekenen dus) met 93% gestegen. Van €0.373 naar €0.548 per liter.

En ook niet vergeten dat er tot 2020 enorme overproductie was (dat de prijzen dus omlaag duwden). Daar zijn tal van protesten voor geweest in 2020 alvorens daar verandering (zie hierboven) in gekomen is:

En dat is dan uiteindelijk ook de aanzet voor een belangrijke on-topic tip: Als je echt wilt besparen, koop dan niet blindelings altijd dezelfde producten maar probeer het wat te onthouden/in de gaten te houden wat sterker stijgt dan de inflatie. Er zijn veel producten die maar tijdelijk meer stijgen dan de inflatie door specifieke redenen (zie pasta hierboven). Zoek (waar mogelijk) daar dan alternatieven voor waar dit niet van toepassing is. Een slechte oogst of andere regionale factoren kunnen zo een enorme impact hebben.
Nog zo'n voorbeeld daarvan is olijfolie, dat enorm geschommeld heeft de afgelopen 3j en nu terug aan het zakken is:

En natuurlijk, volg het nieuws. Daarom dat ik specifiek pasta & olijfolie aangehaald heb want dat is telkens ook in het nieuws gekomen (met de reden).

Ja boodschappen worden duur.

Vrouw en ik hebben gemeenschappelijke rekening waar we elke maand een 2k opzetten voor de hypotheek/boodschappen/energie/water/etc..

Energie is ondertussen al verhuisd naar mijn rekening, internet en streamingdiensten ook. Tot voor covid konden we dat allemaal betalen van die maandelijkse 2000 euro. Ondertussen is mijn bijdrage elke maand al richting 1500 euro aan het evolueren, zij neemt dan wat extra kosten voor de kinderkledij en dergelijke op haar. Kindergeld wordt ook op de gemeenschappelijke gestort en is er elke maand mee aan aan boodschappen. Als ik de statistieken trek van bancontact uitgaves per maand in Aldi/Delhaize/Colruyt dan is het bijna x2 gegaan tov 5 jaar terug. En het is niet dat die jongens van ons de grootste eters zijn. Denk dat we 5 jaar terug meer uitgaven aan pampers voor hen.
Nagel op de kop, ervaar juist hetzelfde en wij zijn dan maar met 3...

Terug
Bovenaan