besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

HZIV is de mutualiteit van de staat.
Het enige verschil met de andere mutualiteiten is alle extra's die terugbetaald worden. (diegene die dus niet wettelijk verplicht zijn.)
CM/Voorzorg/etc... zijn gewoon organisaties die winst moeten maken, daarmee lokken ze u met al die extra's;

Ik zit al sinds mijn geboorte bij de HZIV, mijn ouders en broer ook.

Binnen brengen van briefjes kan via de post. ( ge krijgt gratis enveloppes waar geen postzegel op moet)
Meeste dokters doen dat trouwens digitaal, ik krijg 2-3 dagen na mijn doktersbezoek al mijn geld terug
Toch een opmerking hierbij: HZIV is goedkoper als volwassene die nooit iets nodig heeft, maar vanaf je kinderen krijgt komt om het even welke mutualiteit meestal veel voordeliger uit. Bij de geboorte krijg je premies, en voor bv orthodontie krijg je veeeeel meer geld terug. Daarnaast ook dingen als logopedie, psychologie, sportabonnementen, brillen, oordoppen,... Je hebt die 100 euro snel terugverdiend.

Scheren met een safety razor waarvan je de mesjes vervangt ipv wegwerp supermarkt systemen.

Ik heb 1x geïnvesteerd in een safety razor 10 jaar geleden en scheer mij met scheermesjes die 11ct per stuk kosten en een keer of 4-5 gebruikt kunnen worden voor ze bot zijn. Zelfs met duurdere mesjes kom je nog altijd pakken goedkoper uit dan met bvb. Gilette.
En als je toch de gewone Gilette wil gebruiken. Koop u een Mach 3 ipv de fancy pants scheermessen. kwalitatief betere mesjes en dat scheert minstens even glad als elke proglide/ball/... variant

Aan de mensen met een visa: zou het niet hebben van een visa er net niet meer voor zorgen dat je minder uitgeeft?

Een tip dat ik van iemand op reis geleerd heb om te besparen op hotelkosten: je boekt je hotel via booking.com en nadat je reactie gekregen hebt annuleer je de boeking maar heb je wel het mailadres waardoor je rechtstreeks nog goedkoper (rond de 20%) kan boeken.

Die deed dat altijd zo en is nog maar 1x geweigerd geweest omdat het hotel dacht dat hij van booking was om hen eens te testen.
Waarom zou het hotel dat doen als je weet dat commissie voor booking 15% is?

Aan de mensen met een visa: zou het niet hebben van een visa er net niet meer voor zorgen dat je minder uitgeeft?

Uiteraard. Je kunt met moeite een vliegticket boeken of een hotel, dat zal goedkoper zijn. Het niet hebben van geld zorgt er ook voor dat je minder uitgeeft, namelijk niks. Maar dat is serieus comfort inboeten.

We zijn misschien trots op onze bancontact, maar dat is een Belgisch ding. Met wat chance is er een maestro logo op je kaartje en kun je in Europa er iets mee doen. Maar eens je online iets wil kopen in een niet-Belgische/Europese shop, veel succes met je bancontact kaartje. Als je naar Amerika gaat, kun je ook niet veel aanvangen als je geen CC hebt, en in sjakamakistan zal het nog erger zijn.

Hier in elk geval niet echt. Of mijn geld nu van mijn rekening gaat, of op de rekening van Visa komt, daar merk ik in praktijk niks van eigenlijk.
Ik denk dat dat enkel het geval is als je al in de situatie zit dat er op uw bankrekening zodanig weinig staat dat je geblokkeerd zou geraken...

Een tip dat ik van iemand op reis geleerd heb om te besparen op hotelkosten: je boekt je hotel via booking.com en nadat je reactie gekregen hebt annuleer je de boeking maar heb je wel het mailadres waardoor je rechtstreeks nog goedkoper (rond de 20%) kan boeken.

Die deed dat altijd zo en is nog maar 1x geweigerd geweest omdat het hotel dacht dat hij van booking was om hen eens te testen.
Vreemd. Wij hebben een commissie aan Booking van 13% (12% commissie + 1% transactiekosten). Maar Booking geeft soms zélf kortingen, die ze aftrekken van hun eigen commissie. Dus in slechtste geval is de prijs die je kan bekomen rechtstreeks, zonder dat de eigenaar in zijn eigen vel schiet, 13% minder (zit blijkbaar wel variatie op per locatie, maar meer dan 17% is het nooit).

Dus als je 1000 euro bij ons ziet staan op Booking.com kan je effectief tot 830 euro "vragen" aan ons.

Een e-mailadres krijg je trouwens nooit als eigenaar bij booking. En googlen lijkt me eenvoudiger om contact op te leggen met een verhuurder.

Waarom zou het hotel dat doen als je weet dat commissie voor booking 15% is?

Vreemd. Wij hebben een commissie aan Booking van 13% (12% commissie + 1% transactiekosten). Maar Booking geeft soms zélf kortingen, die ze aftrekken van hun eigen commissie. Dus in slechtste geval is de prijs die je kan bekomen rechtstreeks, zonder dat de eigenaar in zijn eigen vel schiet, 13% minder (zit blijkbaar wel variatie op per locatie, maar meer dan 17% is het nooit).

Dus als je 1000 euro bij ons ziet staan op Booking.com kan je effectief tot 830 euro "vragen" aan ons.

Een e-mailadres krijg je trouwens nooit als eigenaar bij booking. En googlen lijkt me eenvoudiger om contact op te leggen met een verhuurder.

Geen idee, zelf nog nooit gedaan, maar pak dat hij er een slag in sloeg met die 20% en het dan 15% ofzo is. Dan nog is het 150€ op 1000€. Daar kun je ook wel eens mee gaan eten.

Als eigenaar krijg je idd geen email adres, maar degene die boekt krijgt wel jullie email adres waarmee ze contact kunnen opnemen.

De commission structure is land afhankelijk ifv wat de wet toelaat. In Frankrijk is er een hele fuzz geweest dat hotels een contract met Booking moesten tekenen waarin stond dat ze nooit een kamer goedkoper gaan verkopen dan wat ze Booking aanbieden. Wel "moesten", het was dat contract of niks.

Dus veel hotels dat getekend en dan vb 4 van de 8 kamers aan booking gereserveerd en 1 kamer verhuurd via booking en je prijzen niet mogen laten zakken omdat er 1 booking kamer bezet is.

Wij hebben toch ook al veel prive nummers gekregen in het buitenland als we via booking gaan...

Scheren met een safety razor waarvan je de mesjes vervangt ipv wegwerp supermarkt systemen.

Ik heb 1x geïnvesteerd in een safety razor 10 jaar geleden en scheer mij met scheermesjes die 11ct per stuk kosten en een keer of 4-5 gebruikt kunnen worden voor ze bot zijn. Zelfs met duurdere mesjes kom je nog altijd pakken goedkoper uit dan met bvb. Gilette.
Interessant deze.
Ik scheer 2 tot 3x week mijn hoofd en de dure wegwerpmesjes zijn al lang een ergernis die ik nog niet heb aangepakt. Meestal koop ik ook 1x jaar ergens bulk mesjes.

De safety razer even opgezocht maar eerste gedacht is dat je veel voorzichtiger en geduldiger moet zijn tijdens het scheren om snijwonden te voorkomen?
Klopt dit? Want dan zou ik dus inboeten aan comfort.

Interessant deze.
Ik scheer 2 tot 3x week mijn hoofd en de dure wegwerpmesjes zijn al lang een ergernis die ik nog niet heb aangepakt. Meestal koop ik ook 1x jaar ergens bulk mesjes.

De safety razer even opgezocht maar eerste gedacht is dat je veel voorzichtiger en geduldiger moet zijn tijdens het scheren om snijwonden te voorkomen?
Klopt dit? Want dan zou ik dus inboeten aan comfort.
Welja die safety razors werden als veiliger alternatief op de markt gebracht voor de gewone rechte messen die je nog bij een barbier of kapper ziet, en waarmee je echt gewoon iemand de keel kan oversnijden. Die huidige cartridge-varianten zijn dan weer nog veiliger dan die safety razors (en ook inderdaad duur voor wat het is).

Ik heb het ook ooit overwogen, maar dan leerde ik mijn vrouw kennen die vond dat ik wat baard moest laten staan, en dat trim ik nu dan gewoon. Als je een niet te dure trimmer of meteen een kleine tondeuze kan gebruiken, is dat misschien nog het goedkoopste.

Ik snap die redenering niet. Alsof mensen voor de fun in een groot huis wonen en dan slaapkamers leeg laten staan of zo ?
Veel oudere mensen, wanneer de kinderen eenmaal uit hun huis zijn blijven in die grote woning wonen.
Mijn grootouders zo tot vorig jaar in een open bebouwing gewoond, met 4 slaapkamers. Worden volgend jaar 90.

Kadastraal inkomen, verwarming, kuisen,...

Veel oudere mensen, wanneer de kinderen eenmaal uit hun huis zijn blijven in die grote woning wonen.
Mijn grootouders zo tot vorig jaar in een open bebouwing gewoond, met 4 slaapkamers. Worden volgend jaar 90.

Zuiver rationeel klopt dit, maar oudere mensen hebben veelal geen zin om hun vertrouwde omgeving te verlaten natuurlijk. Ik denk dat zo'n mensen dan nog liever in enkele kamers blijven leven en de rest laten verkommeren dan dat ze verhuizen.

In de veronderstelling dat je verhuist van een groot oud huis naar een klein en modern appartement, zou dat KI nog kunnen tegenvallen... Niemand gaat van een huis van de jaren 50-60 verhuizen naar een app van de jaren 50-60...

En laten leegstaan. Zet de chauffage boven af en niet kuisen. De bomma die hier juist gestorven is, daar zijn we de boel aan het leeghalen. Daar zijn kamers waar waarschijnlijk niemand in 20-30y binnen geweest is :rofl:

Kadastraal inkomen van mijn vader of grootmoeder haar woning (iets van een 280 - 400+m2) waarbij vb bij mijn vader zijn garage grofweg 210m2 is (wegens extra kelder, en puntdak) ligt tussen de 380 en de 550. Ik weet echt niet of je kunt zeggen het KI van kleinere woningen daarom goedkoper is.

Dat verwarmen is ook niet van toepassing, aangezien de kamers die ze iet gebruiken, de verwarming gewoon uitstaat.
Dat kuisen wordt zo 1 keer om de 2 - 3 maanden eens een kuisvrouw erop los gelaten in die niet gebruikte zones. Terwijl de zones die ze wel regelmatig gebruiken bij wijze van spreken elke week geboend / geschrobt werden (grootmoeder) of om de maand (vader, bij mij) eens geschrobt wordt. Met mogelijks dat ik of mijn vader eens elke 2 weken er met de opnemer erdoor ga. Al heb ik dat nu ondertussen bij mij vervangen met een robotstofzuiger die dat dan elke week eens doet.

Volgens mij overschatten mensen echt die kosten hoor. Behalve natuurlijk als je het allemaal pico bello in orde wilt hebben en blijven hebben. Maar meestal verwaterd dat met de leeftijd even hard.

In de veronderstelling dat je verhuist van een groot oud huis naar een klein en modern appartement, zou dat KI nog kunnen tegenvallen... Niemand gaat van een huis van de jaren 50-60 verhuizen naar een app van de jaren 50-60...

En laten leegstaan. Zet de chauffage boven af en niet kuisen. De bomma die hier juist gestorven is, daar zijn we de boel aan het leeghalen. Daar zijn kamers waar waarschijnlijk niemand in 20-30y binnen geweest is :rofl:
Met veel meer kans op schimmel, waterinsijpeling die onontdekt blijft, ongedierte,...

De waarde van het huis zakt ook door gebrek aan onderhoud.
Ik merk dat aan mijn eigen ouders en hun overburen ook, eigenlijk een huis dat te groot is voor hen, te moeilijk is in onderhoud, maar een professional inschakelen? Ho maar! Daar gaan we geen geld aan geven toch?!?
Ik woon nu al in een huis dat "te groot" is voor mijn gezin, laat staan dat ik hier nog zal blijven eens de dochter niet meer hier woont "voor het geval er ooit kleinkinderen komen die eens in de maand blijven logeren". :unsure:
(Mijn ouders hebben dus effectief aan hun 50ste een nieuwbouw gezet met 3 slaapkamers "want ze wilden kleiner gaan wonen" 🙈)

Terug
Bovenaan