besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Heeft er iemand ervaring met radiatorventilatoren zoals deze: https://www.speedcomfort.nl/

Zou een besparing kunnen geven tot 22% aan gas. Elektriciteitsverbruik is bijna te verwaarlozen. ( ongeveer 1W per set)
Ervaring niet, daarvoor moet je eens bij mensen horen die iets van verwarming kennen. Maar zo krijg je wel meer opwarming door convectie, dan bij een klassieke radiator die zoals de naam al zegt vooral voor opwarming door straling (radiatie) zorgt. Ik wil best geloven dat je thermostaat sneller zijn setpoint zal bereiken, maar ik weet niet of het even comfortabel zal aanvoelen en even lang warm zal blijven.

Das gewoon Martens Pils in een andere verpakking toch? En daar wordt in onze contreien vooral van gezegd dat ge er het schijt van krijgt...
Martens brouwt voor verschillende huismerken ook. Ik gok dat die ketens zelf kunnen bepalen welke samenstelling de pils heeft (Buval wordt daar bv. ook gebrouwen).

En los van het brouwen voor derden is Martens ook nog heel actief in bottelen voor derden, ik heb ooit gehoord dat Martens eigenlijk de grootste brouwerij van België is in capaciteit maar dat dat gewoon over heel veel verschillende kleinere merken gespreid is

Daarbovenop heb je ook elke dag het gevoel dat je je werkgever te slim af bent dus het ook een investering in persoonlijk geluk
Ja, zo zijn er nog he: uw waterfles op het werk pas vullen ipv thuis, uw ochtendkakske op het werk pas doen, thuis geen koffie drinken maar op het werk als die daar gratis is,... 🙈

En los van het brouwen voor derden is Martens ook nog heel actief in bottelen voor derden, ik heb ooit gehoord dat Martens eigenlijk de grootste brouwerij van België is in capaciteit maar dat dat gewoon over heel veel verschillende kleinere merken gespreid is
Off topic (sorry) maar 't is de 2de grootste van België na AB Inbev.

Nochtans terugverdientijd van minder dan 2 jaar, geen slechte investering :)

Dat is :
gegeven de recordprijs die we nu hebben voor elektriciteit blijft.
Gegeven dat je nooit telewerkt en altijd op kantoor gaat want anders is je terugverdientijd nog veel langer
Gegeven dat je je batterypack nooit eens vergeet.
Gegeven dat je batterypack geen slijtage kent na 300 cyclussen.

Toch wel betere dingen dan dat toch?

Zou beter dan een tijdsschakelaar op je router steken dat die niet blijft draaien als je niet thuis bent. Dat moet je maar één keer doen. Ik heb liever "Fire & Forget" besparingstips. Ene keer doen en je moet er nooit meer aan denken. Een router met Wifi zou 6 watt verbruiken gemiddeld gezien dus 0,144 kwh dus 0,10 per dag of 36,5 euro op jaarbasis. Stel dat je die 2/3de van de tijd je die niet nodig hebt (slapen of buiten) of je kan enkel de Wifi zelf uitzetten (kan in sommige routers, schema programmeren wanneer je Wifi moet uitstaan. )

Dat is :
Gegeven dat je nooit telewerkt en altijd op kantoor gaat want anders is je terugverdientijd nog veel langer

Zou beter dan een tijdsschakelaar op je router steken dat die niet blijft draaien als je niet thuis bent. Dat moet je maar één keer doen. Ik heb liever "Fire & Forget" besparingstips. Ene keer doen en je moet er nooit meer aan denken. Een router met Wifi zou 6 watt verbruiken gemiddeld gezien dus 0,144 kwh dus 0,10 per dag of 36,5 euro op jaarbasis. Stel dat je die 2/3de van de tijd je die niet nodig hebt (slapen of buiten) of je kan enkel de Wifi zelf uitzetten (kan in sommige routers, schema programmeren wanneer je Wifi moet uitstaan. )
Elk stopcontact is hier een dubbel en de bovenste schakel ik altijd. Die van de tv schakel ik allemaal en ik heb 1 'road warior' in wezen een mobiele socket die schakelbaar is die ook direct powermeeting doet.
Door alles s nacht af te zetten wat af kan bespaar ik op jaarbasis 300+kWh.

T was mij eerder voor de Fun + paar praktische zaken zoals zo'n vliegenlamp automatisch aanzetten of ventilator etc...
--> heb zo van die digitale chimes die gekoppeld zijn aan m'n bel. Eentje in de keuken en 1 op de bureau. Kom je hier na 1am bellen, heb ik je niet gehoord. Geen belletje trek dus :') enkel mogelijks teleurgestelde kids of zatlappen op de smartphone/camera feed als ze over de poort durven kruipen.

Ook schakelschema voor de NAS etc.

Maar aan huidige prijzen zo terug te verdienen denk ik dan. Losstaande dat ik effectief zaken aan of af kan zetten op basis van zonne opbrengsten. Praktisch schakel ik zo de opladers van onze elektrofietsen en pomp ik wat water rond in de moestuin.

Hier wel een volledige loxone installatie maar dit kan je op microschaal tegenwoordig El cheapo.
Ben je nog wat technisch aangelegd nog redelijk pro met HA, openHAB, node red ,...

Laatst bewerkt:
Ik vind veel van de tips hier toch soms persoonlijk en situationeel...

Ik zal er enkele uitpikken die in mijn geval niet echt van toepassing zijn (at random van de laatste paar pagina's, zijn maar een paar voorbeelden):
  1. Ga niet winkelen als je honger hebt want dan pak je zoetigheden mee, maar ga op zaterdagvoormiddag na het ontbijt: Ik ga meestal boodschappen doen voor ik begin te koken dus met honger en nog nooit zoetigheden meegepakt. En op zaterdagvoormiddag is het over de koppen lopen dus inboeten qua levenskwaliteit t.o.v. op een weekdag rond 19u...
  2. Composteer zelf! Ik heb het overwogen toen men hier overschakelde naar gewogen GFT, ik kon zelfs een gratis compostvat krijgen i.p.v. een GFT container. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik:
    1. Een deel afval heb dat in de GFT container mag die niet/moeilijk composteert
    2. Ik de compost niet zelf zou kunnen opgebruiken wegens te kleine tuin
    Ik heb er even mijn afvalafrekening bijgenomen. De afgelopen 3j heb ik gemiddeld per jaar €9.12 aan GFT ophalingen. Het containerpark (waar ik wel tot 100kg per jaar gratis mag binnenbrengen) ligt hier een eind vandaan + op een locatie die ik zelden passeer. Aankoop compostvat (of materiaal om zelf een hoop te maken) + naft om 2~3x per jaar naar het containerpark te rijden met het afval dat ik niet kan composteren zorgt ervoor dat dit geen besparing is...
  3. Zelf schoonmaakmiddelen maken komt soms goedkoper uit, soms duurder. Dus zeker niet altijd een besparingstip :P

Andere tips tonen dan weer aan hoe subjectief levenskwaliteit is. Want dat is toch een terugkerend onderwerp in het topic. Wat sommigen met plezier laten/aanpassen is voor anderen toch een ander verhaal. Ik kook bijvoorbeeld graag, dus ik kan beamen dat zelf koken + porties invriezen zeker kosten zal besparen. Langs de andere kant betekent dit ook dat ik sommige producten zoals rauw rood vlees niet bulk ga inkopen om rauw in te vriezen want zo vries je letterlijk je vlees kapot, dat is voor mij wel inboeten op levenskwaliteit als ik dat vlees dan moet klaarmaken en opeten :P
Maar voor mensen die niet graag koken/niet kunnen (en niet willen leren) koken is het zelf moeten koken dus ook inboeten op levenskwaliteit ;)

Heeft er iemand ervaring met radiatorventilatoren zoals deze: https://www.speedcomfort.nl/

Zou een besparing kunnen geven tot 22% aan gas. Elektriciteitsverbruik is bijna te verwaarlozen. ( ongeveer 1W per set)
Het is niet mogelijk om met zo'n ventilator op magische wijze meer warmte te genereren en zo te besparen op gas. Waar het wel voor kan zorgen is dat de warmte van uw radiatoren sneller aan de omgevingslucht wordt afgegeven en dat het naar uw gevoel dan ook rapper warm is en de thermostaat misschien een beetje lager kan, geen idee. Misschien ook wat winst met dat je uw muren niet opwarmt. (maar die geven die warmte uiteindelijk ook weer af, en dit kan je ook regelen met radiatorfolie)

Al bij al, dit soort claims moet je met een serieuze korrel zout nemen. Er zit een bepaalde hoeveelheid warmte energie in uw verwarmingssysteem en hoe je die afgeeft aan uw omgeving maakt niet uit voor hoeveel warmte energie je nodig hebt om die omgeving op een bepaalde temperatuur te krijgen, het heeft hoogstens zijn invloed op hoe snel het gebeurt (en hoe snel het weer afkoelt). Wat wél zijn invloed heeft is hoe snel die warmte weer weglekt, m.a.w. isolatie.

Dat is :

Dat verhaal van de battery pack is gewoon wat trollen hoor. Kan niet anders.

Het is niet mogelijk om met zo'n ventilator op magische wijze meer warmte te genereren en zo te besparen op gas. Waar het wel voor kan zorgen is dat de warmte van uw radiatoren sneller aan de omgevingslucht wordt afgegeven en dat het naar uw gevoel dan ook rapper warm is en de thermostaat misschien een beetje lager kan, geen idee. Misschien ook wat winst met dat je uw muren niet opwarmt. (maar die geven die warmte uiteindelijk ook weer af, en dit kan je ook regelen met radiatorfolie)

Al bij al, dit soort claims moet je met een serieuze korrel zout nemen. Er zit een bepaalde hoeveelheid warmte energie in uw verwarmingssysteem en hoe je die afgeeft aan uw omgeving maakt niet uit voor hoeveel warmte energie je nodig hebt om die omgeving op een bepaalde temperatuur te krijgen, het heeft hoogstens zijn invloed op hoe snel het gebeurt (en hoe snel het weer afkoelt). Wat wél zijn invloed heeft is hoe snel die warmte weer weglekt, m.a.w. isolatie.
Ik heb er idd ook mijn twijfels over. De reviews die ik er over lees zijn over het algemeen wel vrij positief.
Maar moest het effectief zo energiebesparend zijn (22%), dan zou er momenteel toch een pak meer reclame voor gemaakt worden zou ik denken.

Ik heb er idd ook mijn twijfels over. De reviews die ik er over lees zijn over het algemeen wel vrij positief.
Maar moest het effectief zo energiebesparend zijn (22%), dan zou er momenteel toch een pak meer reclame voor gemaakt worden zou ik denken.
TOT 22% wil natuurlijk niet zeggen: gegarandeerd 22%.
Wel "we hebben gemerkt dat het alles tussen de 0% en 22% kan zijn".

Ik ga volgende maand een paar bosbessen- en frambozenstuiken planten. Als je wat groene vingers hebt is dat een leuke bezigheid die goed oplevert. Eens geplant is het onderhoud miniem. Wij eten dat met massas.

4 struiken van elk leveren geschat 40 kg fruit op terwijl een bakje van 500 gr 5-6€ kost.

Terug
Bovenaan