besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Nog een tip om in tijden van dure elektriciteit wat te besparen: koop een grote powerbank, neem hem mee naar je werk en laadt hem tijdens de werkuren op op kosten van het bedrijf. Thuis kan je dan je gsm en laptop opladen met de elektriciteit die je gestolen hebt van het werk. In het verlengde kan je ook een battery charger meenemen om opnieuw op kosten van de chef je lege batterijen op te laden. Zie het als een soort extralegaal voordeel. Mijn powerbank staat alvast op (checkt) 94%, dankuwel
Powerbank: je elektrische auto?
En dan thuis je elektrische auto aansluiten op je elektriciteitsnet om te verwarmen en koken.

Op verlof let ik daar niet veel op.
Maar in de supermarkt zal ik gerust choco van een onbekend merk kopen i.p.v. Nutella, of Freeway/River cola om hier en daar wat euro's uit te sparen.

Raar dat je niet altijd die besparing doet als het hetzelfde is voor je...

Hier zijn het altijd witte producten koeken, behalve DeliChocs en chocoas (die van de colruyt zijn :puke:)

Denk niet dat het hier overigens al aan bod kwam, maar de ultieme, allerbelangrijkste tip over levenskwaliteit is er eentje over hoe gelukkig je je voelt: je subjectief gevoel van geluk gaat, ongeacht welke materiele 'verbeteringen' je in je leven aanbrengt altijd naar een plateau terugkeren als er aan je fundamentele basisbehoeften voldaan is (geen kou, geen honger, geen eenzaamheid). Een scherpere tv, sjiekere auto, groter huis, snellere koersfiets: je bent het na twee weken gewoon en je geluk is na een klein sprongetje terug op zijn eerdere niveau beland. Van aankoop naar aankoop leven om iets van geluk te voelen gaat je vooral heel veel geld kosten. Zelfde geldt ook in omgekeerde richting; leven met minder comfort/luxe zorgt voor een korte dip, maar ben je evenzeer na een aantal weken gewoon. Als je dus je algemeen gevoel van welzijn laat afhangen van hoe gelukkig je je voelt, is er enorm veel potentieel om te besparen zonder aan 'levenskwaliteit' in te boeten.

Natuurlijk, gezien onze economie op exact het omgekeerde is opgebouwd (kopen maakt je gelukkig!), zullen velen dit als boeddhistische nonsens beschouwen, of alleszins niet toepasbaar op zichzelf. Maar het is wel een wetenschappelijk feit.

Stel uw diepvriezer in op -18°C. Elke graad lager kost je 5% extra verbruik
Een lege diepvriezer verbruikt meer dan een volle. Vul de lege ruimtes met piepschuim
Ontdooi de diepvriezer regelmatig. Een ijslaag vermindert het vriesvermogen waardoor het energieverbruik stijgt

Hier zijn het altijd witte producten koeken, behalve DeliChocs en chocoas (die van de colruyt zijn :puke:)

Om te besparen of gewoon omdat er geen smaakverschil is?

Om eerlijk te zijn: besparen doe ik niet - ik koop prijsbewust maar koop wel wat ik graag lust, gebruik, ...

Stel uw diepvriezer in op -18°C. Elke graad lager kost je 5% extra verbruik
Een lege diepvriezer verbruikt meer dan een volle. Vul de lege ruimtes met piepschuim
Ontdooi de diepvriezer regelmatig. Een ijslaag vermindert het vriesvermogen waardoor het energieverbruik stijgt
Zijn er mensen die hun diepvries kouder hebben staan??

Ik ga volgende maand een paar bosbessen- en frambozenstuiken planten. Als je wat groene vingers hebt is dat een leuke bezigheid die goed oplevert. Eens geplant is het onderhoud miniem. Wij eten dat met massas.

4 struiken van elk leveren geschat 40 kg fruit op terwijl een bakje van 500 gr 5-6€ kost.
Bosbessen vereisen zure grond, dat is toch iets dat niet bij iedereen goed lukt. Frambozen zijn meestal wel nogal gemakkelijk, ik zou ook eens kijken naar aalbessen en kruisbessen. Ook aardbeien zijn denk ik wel makkelijk zelf te kweken.
Hier ook, we gaan alleen nog maar bij een speciale gelegenheid.
In een simpel brasserie moet ge al 30e/pp rekenen zonder uitgebreid te eten.
In het buitenland gaan we veel vaker op restaurant.
Ik verbaas me er altijd over hoe duur zo'n brasserie met kapsones is hier buiten de stad, om dan een weinig speciale steak friet of vol-au-vent te eten, terwijl ik in Brussel soms voor de helft van de prijs iets "buitenlands" kan vinden.

Op vakantie met 4 op restaurant .. tussen de 60 en 75 euro inclusief dranken. Probeer dat in BE es te vinden. En we zaten niet in een oostblokland.

Op vakantie met 4 op restaurant .. tussen de 60 en 75 euro inclusief dranken. Probeer dat in BE es te vinden. En we zaten niet in een oostblokland.
Is idd een dure affaire geworden in ons land, bijkomend ook vrij grote verschillen per regio - in de ruime regio Aalst helaas duurder dan bvb. de steden Gent / Brussel ...

Ivm uit eten gaan: ook daar kan je op besparen. 😁

Waar we vroeger met de vrienden wel eens op resto gingen, gaan we nu bij elkaar thuis en dan wordt er 1 grote frietbestelling gedaan of pita of zo. Rekening wordt gedeeld door het aantal koppels en klaar.

Of tijdens de week spreken we soms eens af om samen te gaan lunchen met vrienden: bij een chinees die buffet aanbiedt, kost +-20 euro, frisdrank en water inbegrepen.

Het moet natuurlijk wel eetbaar/drinkbaar zijn.

Op verlof of wanneer ik mij een pot bier bestel op café/restaurant, ga ik niet alles zitten uit te rekenen. Als je verder redeneert kan je dan maar beter niet op café/restaurant gaan, want dan spaar je nog meer uit.
Er zijn wel grenzen : de hele tijd gin-tonic drinken i.p.v. bier is iets te kostelijk.

Je moet (als je dat kan) een beetje de kerk in het midden houden.

Waar we vroeger met de vrienden wel eens op resto gingen, gaan we nu bij elkaar thuis en dan wordt er 1 grote frietbestelling gedaan of pita of zo. Rekening wordt gedeeld door het aantal koppels en klaar.

Of tijdens de week spreken we soms eens af om samen te gaan lunchen met vrienden: bij een chinees die buffet aanbiedt, kost +-20 euro, frisdrank en water inbegrepen.

Ik maak nu zelf sushi, dikke besparing daar. Een schotel voor 4 kost ons makkelijk 55 euro in take away.

Heb de rekening gemaakt nu voor laatste keer sushi voor 10 personen (en er was nog over) kwam ik op 35 euro ingredienten. Zot toch?

Sorry maar pita of frietkot noem ik niet echt uit eten gaan :P

Wat wij doen is soms afwisselen met vrienden die koken dan ga je echt uit eten maar niet op resto.
Dat is ook leuk en veel goedkoper.

Sorry maar pita of frietkot noem ik niet echt uit eten gaan :p

Wat wij doen is soms afwisselen met vrienden die koken dan ga je echt uit eten maar niet op resto.

Wij worden niet meer uitgenodigd om te komen eten :( mensen durven ni meer na mijn facebookposts

Veel lekkerder dan een gegrilde zeebaars met asperges bijvoorbeeld...

Sorry maar pita of frietkot noem ik niet echt uit eten gaan :p

Daar zijn wij dus vanaf gestapt omdat het altijd op hetzelfde neer komt: de vrouw in kwestie die een halve dag in de weer is en nadien een grote afwas heeft. Levenskwaliteit bij ons kiest ervoor om frieten of pita te gaan halen 😈

Daar zijn wij dus vanaf gestapt omdat het altijd op hetzelfde neer komt: de vrouw in kwestie die een halve dag in de weer is en nadien een grote afwas heeft. Levenskwaliteit bij ons kiest ervoor om frieten of pita te gaan halen 😈

Ah hier zijn het net de mannen die het beste kunnen koken.

Terug
Bovenaan