besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Ah ja , en koop uw privé auto in Duitsland.
3 keer gedaan voor mezelf en ouders, 3 keer ettelijke duizenden euro uitgespaard.
Ik ken iemand die dat als job heeft. Auto's daar kopen en hier gewoon aan onze prijs verkopen. En die boert allesbehalve slecht... .

Kan inderdaad veel schelen... .

Ivm uit eten gaan: ook daar kan je op besparen. 😁

Waar we vroeger met de vrienden wel eens op resto gingen, gaan we nu bij elkaar thuis en dan wordt er 1 grote frietbestelling gedaan of pita of zo. Rekening wordt gedeeld door het aantal koppels en klaar.
<>
- De tips hieronder hebben NIET als doel om elke vorm van comfort op te geven. Wel om een reeds aanwezige levensstijl betaalbaarder te maken of houden.

Wat jij hier voorstelt is puur besparing en heeft niets meer te maken met dezelfde levensstijl behouden :P

Ah hier zijn het net de mannen die het beste kunnen koken.
Bij ons zijn het de mannen die enkel de voeten onder tafel schuiven en zich met plezier laten bedienen. Ik vraag me van sommigen af of ze zelfs hun eigen boterhammen kunnen smeren... :unsure:

En dan zijn we gelukkig al geëmancipeerd genoeg om als vrouw te zeggen: "f*ck it, ik kook ook niet!"
Ik hoop dat het puur het generatieverschil is! 😇

Ivm uit eten gaan: ook daar kan je op besparen. 😁

Waar we vroeger met de vrienden wel eens op resto gingen, gaan we nu bij elkaar thuis en dan wordt er 1 grote frietbestelling gedaan of pita of zo. Rekening wordt gedeeld door het aantal koppels en klaar.

Of tijdens de week spreken we soms eens af om samen te gaan lunchen met vrienden: bij een chinees die buffet aanbiedt, kost +-20 euro, frisdrank en water inbegrepen.

Je zet in de topictitel zelf 'zonder aan kwaliteit in te moeten boeten' en vervangt dan een restaurantbezoek met vrienden door een frituurbezoek? Eh, ironie en zo.

Soit, ik kan beide appreciëren, maar op restaurant gaan maakt nu eenmaal deel uit van ons leven en dat mag dan wel iets kosten.

<>

Wat jij hier voorstelt is puur besparing en heeft niets meer te maken met dezelfde levensstijl behouden :p
Uit eten gaan = niet thuis moeten koken en met vrienden samen zijn.

Dat dat voor JOU een minderwaardige levensstijl is, is toch jouw ding maar daarom niet het mijne? 🤷🏼

Bij ons zijn het de mannen die enkel de voeten onder tafel schuiven en zich met plezier laten bedienen.
Aanwezig!
Ik vraag me van sommigen af of ze zelfs hun eigen boterhammen kunnen smeren... :unsure:
Kunnen wel.
Je zet in de topictitel zelf 'zonder aan kwaliteit in te moeten boeten' en vervangt dan een restaurantbezoek met vrienden door een frituurbezoek? Eh, ironie en zo.
Uit eten gaan = niet thuis moeten koken en met vrienden samen zijn.
Idem hier, tofste avondjes zijn dikwijls ook de 'laat pizza komen' avondjes bij vrienden.

Maar hangt af van uw persoonlijke voorkeur (zoals zo dikwijls hier).

Ga je vooral op restaurant voor de unieke wagyu die je thuis nooit kan eten, of gaat het grotendeels over het gezellig samenzijn met vrienden zonder zelf te moeten koken?

In het tweede geval is @Mulan haar alternatief geen inboeten aan levenskwaliteit.

Ik ga volgende maand een paar bosbessen- en frambozenstuiken planten. Als je wat groene vingers hebt is dat een leuke bezigheid die goed oplevert. Eens geplant is het onderhoud miniem. Wij eten dat met massas.

4 struiken van elk leveren geschat 40 kg fruit op terwijl een bakje van 500 gr 5-6€ kost.
Ik ga je moeten ontgoochelen.
Ik hoop dat je geen bosbessen planten hebt gekocht maar wel blauwbessen? Reken op 2-3 kg oogst per plant indien je die de juiste locatie kan geven (zure en vochtige grond)
Frambozen geven flink opbrengst maar voor 20 kg ga je toch behoorlijk wat plantgoed moeten kopen.

Maar de pay back van frambozen is minder dan een jaar iig

Ik ga je moeten ontgoochelen.
Ik hoop dat je geen bosbessen planten hebt gekocht maar wel blauwbessen? Reken op 2-3 kg oogst per plant indien je die de juiste locatie kan geven (zure en vochtige grond)
Frambozen geven flink opbrengst maar voor 20 kg ga je toch behoorlijk wat plantgoed moeten kopen.

Maar de pay back van frambozen is minder dan een jaar iig
Nog niets gekocht, maar bedankt voor de tip. Ik bedoelde idd blauwbessen.

Misschien toch eerder stekelbessen of aalbessen planten.

Nog niets gekocht, maar bedankt voor de tip. Ik bedoelde idd blauwbessen.

Misschien toch eerder stekelbessen of aalbessen planten.
Makkelijkste kleinfruit: aalbessen, cassis, kruisbessen, frambozen en saskatoon.
Indien je graag kiwi’s lust en de plek hebt is dat ook een aanrader. Ik kweek tot 100 kg kiwi per jaar tegen een muur op het oosten van 8 meter breed. Ook druiven zijn makkelijk, reken op 15 kg per stok, en dan spreek ik van winkelkwaliteit.
Ook braambessen en sommige braambosjes (Logan) geven veel oogst (5kg per plant)

Laatst bewerkt:
Indien je graag kiwi’s lust en de plek hebt is dat ook een aanrader. Ik kweek tot 100 kg kiwi per jaar tegen een muur op het oosten van 8 meter breed.

Welk ras teel je? En hoe teel je die exact (gewoon aan een rooster?)? 100 kilogram kiwi hebben we niet nodig maar met een kwart komen we ook wel toe, en ik heb nog wel makkelijk 2 meter muur.

Welk ras teel je? En hoe teel je die exact (gewoon aan een rooster?)? 100 kilogram kiwi hebben we niet nodig maar met een kwart komen we ook wel toe, en ik heb nog wel makkelijk 2 meter muur.
“Green light “ is het ras, je moet ook nog een mannelijke bestuiver voorzien. Ik heb een spandraad tegen de muur. Een kiwi op 2m houden? Ik wens je veel succes, dat groeit nogal hard (zoals in >10 meter per jaar). Je kan dat ook wel kweken in volle zon op een vierkanten pergola van 3 m x 3 m (ideaal als schaduwterras). Ik wil dat nog wel eens uitleggen, maar dat zal niet voor vandaag zijn, beentjes onder tafel schuiven nu.

Terug
Bovenaan