besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Ik heb daarnet eens alles genoteerd van de laatste 3 maanden wat betreft vaste kosten, voeding, kledij, sociaal "vertier", huisinrichting,... Als ik een beetje strenger ben op mezelf wat betreft aankopen die "leuk zijn maar niet nodig" kan ik eigenlijk wel 150 euro uitsparen per maand zonder honger te moeten lijden of mezelf en de dochter thuis op te sluiten.
Eens zien of ik de komende 2 maanden alvast 100 euro zal kunnen besparen. Ik hou wel van een haalbare uitdaging. 😁

Edit: dat zal wel gepaard gaan met enig verlies aan levenskwaliteit. 😟

Laatst bewerkt:
Voila ik heb mij combi ketel verlaagd van 55 graden naar 40 graden voor de doorvoer van sanitair water (geen boiler) en nu kan ik mijn warmwaterkraan gewoon vol opendraaien en koude kraan dicht: er komt gewoon water uit van normale douche temperatuur. Zonder dat mijn ketel aan en afspringt die kan dat nog juist gemoduleerd krijgen op de laagste stand. Dus perfect, geen onnodig hete rookgassen, en geen water opwarmen dat je daarna weer gaat afkoelen met koud water. Win win energetisch rendement! Free money! Happy showering!
En Legionella er gratis bij..

Nee, daar leg je een inlegvel in.
Pak je wegwerp? Dan schud je de luier boven het toilet uit en spoelt vel+kak weg.
Efkens reageren op dit, want viel me op.
Dus je koopt ze, volgens en latere post, niet om financiële winst, maar om ecologische redenen, maar dan ga je de inlegvellen doorspoelen ofwa? Lijkt me toch ook niet de bedoeling?

En wij hebben hier ook eens de berekening gemaakt, maar gewone luiers komen zelfs voordeliger uit als je slim genoeg koopt. De kost van het wassen (blijkbaar 2 beurten want voorwas?) wordt precies altijd vergeten.

Efkens reageren op dit, want viel me op.
Dus je koopt ze, volgens en latere post, niet om financiële winst, maar om ecologische redenen, maar dan ga je de inlegvellen doorspoelen ofwa? Lijkt me toch ook niet de bedoeling?
Je kiest wat voor jou het makkelijkste is he. Ook in overleg met de crèche hebben we beslist dat we daarvoor wèl wegwerpvellen gebruikten. Wat dus 300-400 papieren vellekes zijn geworden.
En wij hebben hier ook eens de berekening gemaakt, maar gewone luiers komen zelfs voordeliger uit als je slim genoeg koopt. De kost van het wassen (blijkbaar 2 beurten want voorwas?) wordt precies altijd vergeten.
Ik kwam, na verkoop van de luiers op een totale kostprijs van 400 euro voor luiers en alles extra wat wassen betreft (dus ook de slabbetjes, babykleertjes, beddengoed,....) van geboorte tot zindelijkheid.
Voor ons was het financiële zelfs ondergeschikt aan het ecologische (geen chemische producten aan zo een gevoelige zone, geen gigantische afvalberg,...) Maar globaal genomen is de winst aanzienlijk vanaf meerdere kinderen.
Wij kozen voor een wasmachine die na de voorwas alle water wegspoelt, dus 2x 1volledig wasprogramma per week.

Ik ben gestopt met frisdrank drinken thuis en doe meer moeite om ‘s avonds mijn laptop uit te zetten ipv in slaapstand.
Verder ook gewoon het gat in mijn hand aan het toe metsen. De voorbij jaren altijd gekocht wat ik maar wou, maar nu we ook aan het bouwen zijn is daar echt geen ruimte meer voor. Doet wel efkes pijn om te denken “eigenlijk kunnen deze schoenen toch nog wel even mee, ik hoef geen nieuwe” maar dat zal ook wel wennen. Dat is op zich ook gewoon een goede oefening om eens stil te staan bij wat we allemaal nodeloos uitgeven.
Restaurant bezoekjes ga ik ook wel minderen. In augustus door omstandigheden toch een keer of 10 gegaan (dat was hoe dan ook wel uitzonderlijk) maar dat voel je ook wel in de portefeuille.

Je kiest wat voor jou het makkelijkste is he. Ook in overleg met de crèche hebben we beslist dat we daarvoor wèl wegwerpvellen gebruikten. Wat dus 300-400 papieren vellekes zijn geworden.
Het gaat mij vooral om dat inlegvel doorspoelen. Wat heeft dat nog met ecologie te maken? Dat mag je toch helemaal niet doorspoelen?

Ik kwam, na verkoop van de luiers op een totale kostprijs van 400 euro voor luiers en alles extra wat wassen betreft (dus ook de slabbetjes, babykleertjes, beddengoed,....) van geboorte tot zindelijkheid.
Voor ons was het financiële zelfs ondergeschikt aan het ecologische (geen chemische producten aan zo een gevoelige zone, geen gigantische afvalberg,...) Maar globaal genomen is de winst aanzienlijk vanaf meerdere kinderen.
Wij kozen voor een wasmachine die na de voorwas alle water wegspoelt, dus 2x 1volledig wasprogramma per week.
Hoe heb je de kostprijs van dat wassen berekend?

Het gaat mij vooral om dat inlegvel doorspoelen. Wat heeft dat nog met ecologie te maken? Dat mag je toch helemaal niet doorspoelen?

Hoe heb je de kostprijs van dat wassen berekend?
Mijn ex heeft na 1j de eindafrekening van water + elektriciteit met elkaar vergeleken + ik kwam op 30 euro aan extra wasproducten per jaar.

Of je ze mag doorspoelen of niet, hangt van het type inlegvel af. Je hebt er die qua structuur lijken op dikke keukenrol (die had ik)
en je hebt er die qua structuur lijken op vochtige doekjes. Die had ik dus niet.

Mijn ex heeft na 1j de eindafrekening van water + elektriciteit met elkaar vergeleken + ik kwam op 30 euro aan extra wasproducten per jaar.

Of je ze mag doorspoelen of niet, hangt van het type inlegvel af. Je hebt er die qua structuur lijken op dikke keukenrol (die had ik) en je hebt er die qua structuur lijken op vochtige doekjes. Die had ik dus niet.
Keukenrol mag je ook helemaal niet doorspoelen. Ik wil nu niet aanvallend doen, maar als je gaat voor ecologie, moet je geen zo'n dingen beginnen doorsjassen.

Het staat zelfs in de link zelf eigenlijk. Ze doen alsof je het veilig kan doorspoelen, maar niet met oude riolering. Weet je waarom? Omdat het totaal niet afbreekt en dus niets meer met ecologie te maken heeft.

Veel op reis kunnen gaan, maar voor een veel lagere kost? Huizenruil via o.a. homeexchange.com

Ik heb daarnet eens alles genoteerd van de laatste 3 maanden wat betreft vaste kosten, voeding, kledij, sociaal "vertier", huisinrichting,... Als ik een beetje strenger ben op mezelf wat betreft aankopen die "leuk zijn maar niet nodig" kan ik eigenlijk wel 150 euro uitsparen per maand zonder honger te moeten lijden of mezelf en de dochter thuis op te sluiten.
Eens zien of ik de komende 2 maanden alvast 100 euro zal kunnen besparen. Ik hou wel van een haalbare uitdaging. 😁

Edit: dat zal wel gepaard gaan met enig verlies aan levenskwaliteit. 😟
In de zomer doe je ook wel meer dan in de winter natuurlijk...

In de zomer doe je ook wel meer dan in de winter natuurlijk...
Als ik maar 1 of 2x per week naar de supermarkt zou gaan, bespaar ik op impulsaankopen, als ik de Amazon app van mijn gsm gooi idem en als ik beslis dat mijn volle kleerkast echt wel vol genoeg is tot nieuwjaar, kan ik waarschijnlijk 500 euro uitsparen. Ik was niet van plan specifiek te snoeien in het sociale omdat dat voor 80% van de tijd gelinkt is aan de dochter en daar kom ik niet aan. 😇

Tot 30% besparen? Alsof ik mijn huis plots met 1400l mazout ga kunnen verwarmen ipv 2000l.
Het iets sneller verspreiden van warme lucht zal wat tijdswinst opleveren, maar ik kan me niet voorstellen dat dit meer dan enkele luttele procenten gaat uitmaken. Radiatorfolie heeft op dat vlak toch een duidelijkere meerwaarde.
Dit is wel degelijk een veel grotere meerwaarde dan folie. Het is niet enkel die ventilatoren plaatsen, je kan uw aanvoertemperatuur een stuk zakken, en daar zit hem de besparing.

Als ik maar 1 of 2x per week naar de supermarkt zou gaan, bespaar ik op impulsaankopen, als ik de Amazon app van mijn gsm gooi idem en als ik beslis dat mijn volle kleerkast echt wel vol genoeg is tot nieuwjaar, kan ik waarschijnlijk 500 euro uitsparen. Ik was niet van plan specifiek te snoeien in het sociale omdat dat voor 80% van de tijd gelinkt is aan de dochter en daar kom ik niet aan. 😇
Ik kan u nog meer laten besparen.

Voor de volgende 10 jaar kan je nu al de beslissing nemen dat uw kleerkast meer dan goed genoeg gevuld is. Dat is dus 1000€ op jaarbasis dat je uitspaart (500€ van nu tot nieuwjaar * 2). Dat is dus 10k € die je aan de kant kan zetten om uw dochter te laten doorstuderen ;p. Of als budget voor de wagen te vernieuwen binnen dit en 10 jaar.

Ik kan u nog meer laten besparen.

Voor de volgende 10 jaar kan je nu al de beslissing nemen dat uw kleerkast meer dan goed genoeg gevuld is. Dat is dus 1000€ op jaarbasis dat je uitspaart (500€ van nu tot nieuwjaar * 2). Dat is dus 10k € die je aan de kant kan zetten om uw dochter te laten doorstuderen ;p. Of als budget voor de wagen te vernieuwen binnen dit en 10 jaar.
Dat is de definitie van "elke mogelijke levensvreugde wegzuigen" mijn waarde! 😡

Neenee, mijn kledingbudget is echt geen 1000 euro per jaar hoor!
(Mijn Amazonbudget dan weer een veelvoud. 😬)

besparingsvraagske:

zoals jullie weten ben ik een redelijke hobbykok met veel keuken apparatuur (en vooral veel frigo's en diepvriezers)

Nu was ik mijn toestellen es aan het monitoren met een smartstekker en kom tot de constatatie dat die dingen geld slurpen :lol:

vb: 1 van mijn combitoestellen koel/vries heeft een gemiddeld dagverbruik van 1,75kwh. Da's dus 640kWh per jaar voor 1 toestel. En heb er zo 3 staan :lol:

daar valt dus een centje te besparen.

Ik was net es online aan het kijken naar de "energieklasses" en mijn oog viel op een C klasse die zogezegd "160kWh per annum" heeft. Aan deze stroomprijzen is zo een toestel op 1 jaar terugverdiend.

vraag is nu: in hoeverre kloppen die energieklasses? Of is dat iets dat we met een serieuze korrel zout moeten nemen zoals het WLTP bij de auto's.

Dus 160 per jaar (gemeten in een labo, nooit opendoen, perfecte omgevingstemperatuur 24/7) wordt dan minstens 500 of zo bij normaal dagelijks gebruik.

besparingsvraagske:

zoals jullie weten ben ik een redelijke hobbykok met veel keuken apparatuur (en vooral veel frigo's en diepvriezers)

Nu was ik mijn toestellen es aan het monitoren met een smartstekker en kom tot de constatatie dat die dingen geld slurpen :laugh:

vb: 1 van mijn combitoestellen koel/vries heeft een gemiddeld dagverbruik van 1,75kwh. Da's dus 640kWh per jaar voor 1 toestel. En heb er zo 3 staan :laugh:

daar valt dus een centje te besparen.

Ik was net es online aan het kijken naar de "energieklasses" en mijn oog viel op een C klasse die zogezegd "160kWh per annum" heeft. Aan deze stroomprijzen is zo een toestel op 1 jaar terugverdiend.

vraag is nu: in hoeverre kloppen die energieklasses? Of is dat iets dat we met een serieuze korrel zout moeten nemen zoals het WLTP bij de auto's.

Dus 160 per jaar (gemeten in een labo, nooit opendoen, perfecte omgevingstemperatuur 24/7) wordt dan minstens 500 of zo bij normaal dagelijks gebruik.
Ook eens benieuwd naar de antwoorden, dat is WLTP in het kwadraat vrees ik, bij wagens doen ze nog de moeite om een voorzichtige poging tot real life te geven, bij koelkasten etc. zelfs nog geen poging ….

Die cijfers zijn absoluut niet realistisch en hoe dicht ze bij de realiteit staan hangt ook nog eens af van merk tot merk. Die testen gebeuren met een volle koelkast die bij manier van spreken een heel jaar dicht wordt gehouden en dan gaan ze meten hoeveel dat ding verbruikt, totaal geen realistisch scenario. Switchen van pakweg een C naar een A+++ verdien je op termijn wel terug, maar doe uw terugverdientijd maar gerust x3 of x4 tegenover wat je berekent met de cijfers van de fabrikant.

Als je stroom wil besparen dan zit het grote verbruik meestal bij toestellen die koelen of verwarmen: koelkast, diepvries, waterkoker, elektrische boiler, (af)wasmachine, droogkast, ... Op pakweg koelkast kan je ook besparen door hem minder open en dicht te doen (bvb. al uw eten voor het koken in één keer verzamelen uit de koelkast), vooral daar zit het grote verlies. Niet dat je daar honderden euro's mee gaat besparen. Of in simpele dingen zoals uw diepvries niet op een plaats zetten waar hij pal in het zonlicht staat.

A propos, in de meeste gevallen is een afwasmachine zuiniger in stroom- en waterverbruik dan met de hand afwassen, voor wie met het idee speelt om het manueel te doen om te besparen.

Met dat de prijs van een groot bruin brood hier bij de lokale bakker richting de drie euro gaat: in de Aldi koop je een groot volkorenbrood voor €1,10 🤑

Terug
Bovenaan