besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Hangt er ook een beetje vanaf op welke manier je u afdroogt.
Ik pak elke keer een bad en ik stap kurkdroog op onze badmat.

Mijn partner doucht zich elke keer en stapt zeiknat op de handdoek waar ze haar vorige keer mee afdroogde en die gaat dan in de was.
Ik geloof zo'n 2 - 3 keer per handdoek. En de vorige versie van de handdoek, dus degene waarmee ik mij afdroog, die verhuist naar de grond.

Ik gebruik nogal graag de reuktest. Dat is zeker de determinerende factor, ook al heb ik er nog maar 1 of 2 keer mij mee afgedroogd...

Mss eens een verbod op strijken invoeren - minder werk, minder energie, functioneel weinig meerwaarde
Dat doe ik al jaren niet meer... mijn grootmoeder streek alles... maar dan ook compleet alles. Mijn vader deed dan een stap minder maar toch in vergelijking met mij nog verdomme veel.

Nu enkel misschien eens vlak voor ik het aandoe per uitzondering een t-shirt. Of in beperkte maten de hemden.

Handdoeken, washandjes, ondergoed, lakens, jeans,... nee jong . Ik ben van nature lui hierin... En ik ben geen grote manager die continue in pak of zo moet opdraven, dus dat helpt dan ook wel :p.

Wij hebben een inkomen van 4400euro.

Dat lijkt voor de meeste mensen meer dan genoeg en we moeten niet klagen, maar..

We hebben een lening van 2k euro voor de nieuwbouw die momenteel gebouwd wordt. We hebben 1.5 jaar vertraging gehad door failliete aannemer waardoor onze nieuwbouw nu 25% duurder is en al ons spaargeld dus aan op is. Wij wonen nog in ons oud huis met overbrugginskrediet van 350euro per maand en dit huis is niet goed geïsoleerd. Wij betalen nu 500euro voorschotfactuur voor electriciteit/gas per maand. We hebben ook 2 jonge kinderen die snel groeien/nieuwe kleren nodig hebben/naart school gaan en dus ook een serieuze duit kosten(pakt 400euro per kind per maand ofzo).. internet/tv(70euro)
4400-2000-350-500-(2*400)-70=680 euro / 4 = 170euro per week voor eten en drinken. Dan moet ge niet zot te doen.. Want dan hebt ge nog geen kleren of niks uitgegeven aan een hobby voor uzelf of iets dergelijk. Sparen is al helemaal onmogelijk.

Ge kunt zeggen, dan had ge maar geen nieuwbouw moeten zetten als ge het niet kunt betalen. We zijn daar 4 jaar geleden mee begonnen toen konden we dat perfect betalen. hindight 20/20. Maar daar kunnen op dit moment niet veel aan doen. En het is ook niet dat we int midden van onzen bouw kunnen zeggen dat we ermee stoppen..

Onzen thermostaat staat op 18.5graden het water van den boiler op 50 we douchen ons max 3 keer per week en de kinderen maar 2 keer (en dan 1 keer bij de oma)
Ik besef heel goed dat veel mensen het slechter hebben dan ons. Maar er wordt altijd maar gedaan of de armen het moeilijk gaan krijgen en dat de rest niet moet zagen.. Als er bij onze rekening 500euro per maand bijkomt dan gaan ik en mijn vrouw droog brood met choco mogen eten, want zoals hierboven al verteld, alles voor de kindjes en die kunnen serieus wat boeffen.

Ik denk dat heel veel mensen die tot vorig jaar relax de eindjes goed aan elkaar konden knopen daar nu gewoon niet meer in gaan slagen zonder aan heel veel (vergaarde/gewende) levenskwaliteit te moeten inboeten.. Triestig is het.
Wij moeten het zo nog tot maart/april trekken en dan kunnen we verhuizen naar onze nieuwbouw die veel beter geïsoleerd zal zijn en dan moeten we ook dat overbrugginskrediet niet meer betalen. Dus laat ons hopen dat we daar zonder kleerscheuren geraken.

Dat lijkt voor de meeste mensen meer dan genoeg en we moeten niet klagen, maar..

We hebben een lening van 2k euro voor de nieuwbouw die momenteel gebouwd wordt. We hebben 1.5 jaar vertraging gehad door failliete aannemer waardoor onze nieuwbouw nu 25% duurder is en al ons spaargeld dus aan op is. Wij wonen nog in ons oud huis met overbrugginskrediet van 350euro per maand en dit huis is niet goed geïsoleerd. Wij betalen nu 500euro voorschotfactuur voor electriciteit/gas per maand. We hebben ook 2 jonge kinderen die snel groeien/nieuwe kleren nodig hebben/naart school gaan en dus ook een serieuze duit kosten(pakt 400euro per kind per maand ofzo).. internet/tv(70euro)
4400-2000-350-500-(2*400)-70=680 euro / 4 = 170euro per week voor eten en drinken. Dan moet ge niet zot te doen.. Want dan hebt ge nog geen kleren of niks uitgegeven aan een hobby voor uzelf of iets dergelijk. Sparen is al helemaal onmogelijk.

Ge kunt zeggen, dan had ge maar geen nieuwbouw moeten zetten als ge het niet kunt betalen. We zijn daar 4 jaar geleden mee begonnen toen konden we dat perfect betalen. hindight 20/20. Maar daar kunnen op dit moment niet veel aan doen. En het is ook niet dat we int midden van onzen bouw kunnen zeggen dat we ermee stoppen..

Onzen thermostaat staat op 18.5graden het water van den boiler op 50 we douchen ons max 3 keer per week en de kinderen maar 2 keer (en dan 1 keer bij de oma)
Ik besef heel goed dat veel mensen het slechter hebben dan ons. Maar er wordt altijd maar gedaan of de armen het moeilijk gaan krijgen en dat de rest niet moet zagen.. Als er bij onze rekening 500euro per maand bijkomt dan gaan ik en mijn vrouw droog brood met choco mogen eten, want zoals hierboven al verteld, alles voor de kindjes en die kunnen serieus wat boeffen.

Ik denk dat heel veel mensen die tot vorig jaar relax de eindjes goed aan elkaar konden knopen daar nu gewoon niet meer in gaan slagen zonder aan heel veel (vergaarde/gewende) levenskwaliteit te moeten inboeten.. Triestig is het.
Wij moeten het zo nog tot maart/april trekken en dan kunnen we verhuizen naar onze nieuwbouw die veel beter geïsoleerd zal zijn en dan moeten we ook dat overbrugginskrediet niet meer betalen. Dus laat ons hopen dat we daar zonder kleerscheuren geraken.

En heb je dan ook al rekening gehouden met de toegenomen kosten van de materialen of is dat er al in verwerkt?
Het is inderdaad triest om te zien hoe een ogenschijnlijk normale situatie op zulke tijd door externe factoren drastisch kan omslaan voor een middenklasse gezin.

Er is wel nog heel wat ruimte tussen elke keer je handdoek wassen, en wachten tot die zijn eigen ecosysteem ontwikkelt en zelf in de wasmachine kruipt terwijl hij "kill meee" kreunt hé.

Overigens hebben wij hier twee grote handdoeken voor ons twee, en we gebruiken gewoon dewelke droog is. Het is mijn vrouw, ik denk dat een beetje dode huidcellen zowat het minste is dat ik van haar ga krijgen. Uiteraard worden die geregeld gewassen vervangen, maar dat zal dan eerder wekelijks zijn.
Hier hangen ook gewoon handdoeken te drogen en dat boeit mij echt 0.0 dat dat die is die ik al gebruikt heb of die mijn vrouw gebruikt heeft.

Ik veronderstel dat al die hygiënestrijders ook hun telefoon niet meenemen naar het toilet (en anders telkens ontsmetten) en bijvoorbeeld hun toetsenbord na/voor elke werkdag kuisen? Of zijn we met zijn allen best selectief hygiënisch?

(En nee, ik ververs mijn handdoeken niet na elke douchebeurt en was mijn lakens ook niet standaard elke week. Ik voel mij al bijna klaar voor zo'n Extreme Cleaners programma als ik het hier zo lees :crazy: )

Je zou kunnen zeggen dat uw hypotheek iets aan de hoge kant is. Zeiden ze vroeger niet altijd max 1/3 van uw inkomen? Maar als het nu 1/3 van uw inkomen ging is of de helft, dan vrees ik dat de impact vrijwel identiek ging zijn in de huidige context.
Vandaag stond er een vrouw aan de kassa in de supermarkt en ze zag eruit als iemand met een normaal inkomen (op basis van uiterlijk). Ze kon haar kar met boodschappen niet betalen want haar rekeningen waren leeg. Ze moest haar visa gebruiken. Zegt natuurlijk niks maar ook weer iets. Ik vrees dat het voor iedereen moeilijk gaat worden.

Je zou kunnen zeggen dat uw hypotheek iets aan de hoge kant is. Zeiden ze vroeger niet altijd max 1/3 van uw inkomen? Maar als het nu 1/3 van uw inkomen ging is of de helft, dan vrees ik dat de impact vrijwel identiek ging zijn in de huidige context.
Vandaag stond er een vrouw aan de kassa in de supermarkt en ze zag eruit als iemand met een normaal inkomen (op basis van uiterlijk). Ze kon haar kar met boodschappen niet betalen want haar rekeningen waren leeg. Ze moest haar visa gebruiken. Zegt natuurlijk niks maar ook weer iets. Ik vrees dat het voor iedereen moeilijk gaat worden.

De bank rekent voor hogere inkomens met 40-50% hypotheek.
Bovenstaande heeft pech. Moest die in zijn zuinige nieuwbouw wonen is er eigenlijk niets aan de hand. Buiten een (voor mijn normen) een hoge hypotheek.
Maar ook dat betert met de tijd.

En heb je dan ook al rekening gehouden met de toegenomen kosten van de materialen of is dat er al in verwerkt?
Het is inderdaad triest om te zien hoe een ogenschijnlijk normale situatie op zulke tijd door externe factoren drastisch kan omslaan voor een middenklasse gezin.
Dat is al in die 25% verwerkt. Gelukkig maar.
Toen we de lening afsloten verdienden we samen meer(5000€) ik ben deeltijds(4/5de met vaderschapsverlof aan het werken momenteel) dus verdien nu een pak minder en mijn vrouw heeft nu ook minder dan toen.

Laatst bewerkt:
22,6 nog steeds binnen. Wel de houtstoof savonds al eens aangestoken. Kwestie van ons huis niet teveel te laten afkoelen. Ik hou vol tot december!!!!
24,5 hier en mijn vrouw heeft de ramen heel de dag open laten staan boven. Ik kom heel de winter door zonder gas.

Ik kan het op dit moment zelf nog niet inschatten, maar is dat niet extreem veel?
Hangt er van af wat je koopt en meetelt he. 😉
Vb 80 euro per kind aan warm eten op school, 40 euro per kind aan voor- en naschoolse opvang + woensdag, dan nog nieuwe schoenen (en hier zijn dat ook én lederen kickers én sportschoenen én regenlaarzen én pantoffels per maand en dan afhankelijk van het seizoen sandalen of lederen laarzen), dan hebben ze nog geen winterjas,...
Ik zal voornamelijk voorraad inslaan in de solden of tweedehands maar veel mensen kopen liever nieuw op dat moment. 🤷🏼

En dat is dan nog los van hobby's, uitstappen, extra lessen of logo, wekelijks naar de McDonald of frietkot,...

Typo: maand moest maat zijn.

Laatst bewerkt:
Ik snap dat er duurdere en goedkopere maanden zijn, maar je gaat toch niet elke maand 4 paar nieuwe schoenen kopen per kind?
Afhankelijk van de leeftijd kan dat 2x per jaar zijn en als je alles nieuw koopt, is dat per kind makkelijk 300-400 euro.
Gespreid over een gans jaar is 400 euro per maand per kind zo gek nog niet hoor. Kampjes tijdens vakanties kosten bvb al vlot 120 euro per week per kind.

Terug
Bovenaan