'k heb deze discussie niet echt gevolgd, en 'k begrijp wel wat van wat ge zegt, en ga hier gewoon ff op uw initiele post reageren, maar gelooft ge echt zelf wat ge daar precies allemaal zegt? Hebt ge nog nooit eens naar de tegenpunten geluisterd, en eens gekeken wat daar achter zit.
Zeker heel uw "ik heb 45 jaar aan het belgische systeem bijgedragen", good for you, maar dat is het punt niet nee.
De boomers zijn een gigantische blok in onze bevolkinspyramide, in een democratie betekent het dat jullie generatie een enorme macht heeft tov de andere generaties. Zowel de generaties voor jullie als na jullie zijn kleiner.
Dus wat betekent "bijdragen aan het Belgische systeem" dan? Tiens, wat een toeval, er ontstaat een systeem waar ipv dat een generatie voor zichzelf zorgt, de generaties verantwoordelijk zijn voor de generaties voor hen. Voor jullie boomers betekent dat dus dat al die mooie systemen mooi opgezet kunnen worden aan relatief lage kost voor jullie, want de generaties voor jullie zijn gedecimeerd door de oorlogen. En de generaties na jullie krijgen een veel hogere last, want zij moeten jullie generatie die gigantisch is meedragen. En jullie zijn de grootste stemblok dus... wat zal er democratisch beslist worden denk je?
Neem dan verandering pensioenleeftijd, onder druk van dit soort systeem, is dan de conclusie dat mensen later op pensioen moeten. Maar wat een toeval, die beslissing valt pas echt nadat de grootste stemblok waar dit eigl invloed op zou moeten hebben (de boomers), nog net van alle mooie pensioenregelingen hebben kunnen genieten, met alle centen zijn gaan lopen, en de rest heeft achtergelaten om de rommel op te kuisen.
Dus met alle respect, maar als je dan met zo'n post komt... heb je nog nooit met iemand gepraat, of iets gelezen, of ... van waarom het sentiment er is dat de boomers het hebben opgegeten zoals ge het mooi zegt?
Ja, ge hebt braaf gedaan wat er verwacht en democratisch beslist is. En ge hebt daar zeker geen individuele verantwoordelijkheid in. Maar denk dat iets zo uitzonderlijk als de babyboomer generatie ook een zwakheid in de democratie blootlegt. En dat als je een beetje eerlijkheid hebt, en je bekijkt het meer van buitenaf, en niet vanuit het oogpunt "ik heb altijd braaf mijn belastingen betaald en gedaan wat moest", maar ook vanuit het oogpunt "wat heeft mijn generatie voor het systeem betekend, en hoe zijn beslissingen vanwege het democratische systeem mss disproportioneel in het voordeel van mijn generatie geweest?", dan begrijp je mss meer waarom er ergens een hoop is dat er somehow toch iets meer verantwoordelijkheidsbesef komt bij boomers, en meer ademruimte voor de latere generaties.
Echter in een democratie blijft dat moeilijk... je kan niet echt verwachten dat mensen structureel tegen hun persoonlijke baat stemmen, en dat is eigl wat nodig zou zijn... Enkel nu de boomers aan het einde van hun leven komen gaat hoe groot hun electorale invloed is wel stilaan afnemen.
Hmmm... ik had deze thread even op pauze gezet. Ik heb je reactie nog eens gelezen. En hoe vaker ik ze lees, hoe merkwaardiger ik je redenering vind. Je begint met: ‘k Heb deze discussie niet echt gevolgd... Een opmerkelijke aanloop naar een halve bladzijde tekst waarin je vervolgens de Boomers collectief veroordeelt voor zeventig jaar slecht Belgisch begrotings-, pensioen- en sociaal beleid. Maar goed, waarom een discussie volgen als het vonnis blijkbaar al klaar ligt?
De theorie is verbluffend eenvoudig: er waren veel boomers, dus hadden boomers (veel meer) electorale macht, dus ontwierpen boomers systemen in hun eigen voordeel (afgesproken in de plaatselijke parochiezaal uiteraard), betaalden ze zelf relatief "weinig!!!", gingen ze vroeg met pensioen, wachtten ze netjes tot ze zelf binnen waren om de pensioenleeftijd te verhogen, liepen ze met alle centen nog weg ook en op de koop toe en lieten ze bewust een rommeltje achter.
Mooi verhaal, ge moet er maar opkomen zoveel jaar op voorhand, vooruitziend kun je ons Boomers wel noemen, toch?.
Alleen zit er een vervelend detail in: de boomers hebben de Belgische sociale zekerheid en het pensioenstelsel helemaal niet uitgevonden.
De fundamenten daarvan dateren van vóór de babyboomgeneratie. Toen belangrijke onderdelen van het naoorlogse sociale stelsel werden opgebouwd, waren de oudste boomers nog kinderen of moesten nog gemaakt/geboren worden. De meeste Boomers konden toen nauwelijks hun eigen veters strikken, laat staan in een achterkamertje van de parochiezaal het repartitiestelsel ontwerpen om millennials zeventig jaar later een dikke kloot af te draaien. Echter dat betekent niet dat jouw hele argument waardeloos is. Een grote generatie hééft inderdaad meer electoraal gewicht.
Systemen zijn te laat hervormd. Pensioenbeloften zijn te lang politiek beschermd.
De staatsschuld is te hoog geworden. En jongere generaties krijgen daarvan een rekening doorgeschoven. Dat heb ik hier ondertussen zelf letterlijk en veelvuldig erkend.
Maar daaruit volgt nog altijd niet dat “de boomers met alle centen zijn gaan lopen”. Dat is geen echte conclusie. Dat is een moreel oordeel dat je achteraf op een geboortejaar plakt. En dan wordt het echt interessant.
Want als electorale omvang volgens jou betekent dat een generatie collectief verantwoordelijk is voor het beleid dat tijdens haar electorale over(ge)wicht gevoerd wordt, dan heb ik fantastisch nieuws voor jou.
Gen X, millennials en Gen Z zijn vandaag samen electoraal ruimschoots in staat om het beleid te beïnvloeden.
Dus organiseer je. Stem(spreek af zoals wij gedaan hebben in de parochiezaal), maak v/d begroting, pensioenhervorming en fiscaliteit doorslaggevende verkiezingsthema's. Straf electoraal partijen af die volgens jullie de rekening blijven doorschuiven. Doe met jullie democratische macht wat je ons verwijt ermee gedaan te hebben. Maar als je over twintig jaar opnieuw vaststelt dat politici schulden hebben gemaakt en hervormingen hebben uitgesteld, neem ik aan dat je dan consequent zult zeggen:
“Wij hebben dat gedaan. Wij waren het grootste electorale blok.” Toch?
Of werkt collectieve generatieschuld alleen met terugwerkende kracht wanneer er “Boomer” op het etiket staat?
Kritiek op wat onze generatie heeft laten gebeuren? Prima. Maar “jullie zijn met alle centen gaan lopen”?
Komaan zeg...serieus blijven! Als je mij collectief schuldig wilt verklaren, zul je iets beter moeten meebrengen dan een bevolkingspiramide en een beschuldigend vingertje!!