Beste Boomers, bedankt voor bewezen diensten....de uitgang is daar!

Oké, fijn hij heeft het systeem niet optimaal gebruikt/misbruikt, we zullen hem een fruitmand sturen?
Feit is dat zelfstandigen echt niet het slachtoffers zijn van het systeem zoals ze zichzelf afschilderen.
Een extra eigendom, zeker in deze tijden is allesbehalve een evidentie. Alles boven het absolute minimumpensioen zou op basis van prestaties en bijdragen moeten zijn, en zelfstandigen hebben doorgaans weinig bijgedragen.

Ik zou ook momenteel de voorkeur geven aan zelf kunnen investeren in iets dat van mij (of mijn erfgenamen) blijft, in plaats van te moeten blijven betalen aan een piramidespel dat mijn generatie en zeker die na mij, gaan verliezen.

Babyboomers die klagen in de media, of in deze thread, ik moet er cynisch eens mee lachen. Individueel zullen er genoeg trieste verhalen zijn, maar als generatie zijn dit zonder enige twijfel de grote "winnaars", zowel als ik in mijn omgeving kijk als naar de brede samenleving.
Ik beweer nergens dat zelfstandige het slachtoffer zijn he. Dat van die extra eigendom snap ik niet, het voorbeeld van diene ambtenaar/zelfstandige spreekt niet over extra eigendom. En ook niet elke (ex)zelfstandige boomer heeft meerdere eigendommen.

Als je zelf wilt investeren ipv te betalen aan dat piramidespel dan kan je ook zelfstandige worden he. Ze zijn de regels daar wel aan het verstrengen maar bon.

En je hebt helemaal gelijk dat de babyboomers de gouden generatie zijn. Het individuele geval van diene kerel die 2 jaar ziekenkas mist en daardoor naar een leefloonniveau wordt gekatapulteerd is een triest verhaal. Maar die generatie heeft over het algemeen zeker geen recht op klagen. Nu veel hoor ik die in mijn omgeving niet klagen. Wat ik wel hoor is dat het pensioen daar een parameter is op de dating markt: een tante van mij heeft een nieuw lief die politiecommissaris is geweest. Reactie: ah da's eentje met goed pensioen...

Er is een verklaring voor het feit dat de diverse regeringen de vergrijzingsgolf voor zich uitgeschoven hebben.

De babyboomgeneratie van 1945 tot 1965 komt op de arbeidsmarkt van 1965 tot 1985. En blijft er 40jaar. Dwz dat ze massaal veel bijdragen betalen om de pensioenen van de dan al op pensioen zijnde personen te betalen. Dus de instroom in de kassa is groter dan de uitstroom. Tot max 2025.

Politici kennende, dwz die denken amper een paar jaar vooruit, zeker in BE, die gaan dus zeggen, tot 2020 kunnen we het zeker nog trekken, misschien tot 2025. En dan zijn wij al lang weg.

Ten laatste 2025 slaat het echter helemaal om. En nu is het natuurlijk paniek bij die heren en dames politici. De inkomstengolf waarop ze 40jaar gesurft hebben, is helemaal weg.

Er is een verklaring voor het feit dat de diverse regeringen de vergrijzingsgolf voor zich uitgeschoven hebben.

De babyboomgeneratie van 1945 tot 1965 komt op de arbeidsmarkt van 1965 tot 1985. En blijft er 40jaar. Dwz dat ze massaal veel bijdragen betalen om de pensioenen van de dan al op pensioen zijnde personen te betalen. Dus de instroom in de kassa is groter dan de uitstroom. Tot max 2025.

Politici kennende, dwz die denken amper een paar jaar vooruit, zeker in BE, die gaan dus zeggen, tot 2020 kunnen we het zeker nog trekken, misschien tot 2025. En dan zijn wij al lang weg.

Ten laatste 2025 slaat het echter helemaal om. En nu is het natuurlijk paniek bij die heren en dames politici. De inkomstengolf waarop ze 40jaar gesurft hebben, is helemaal weg.

De inkomstengolf was al een tijd weg. De sociale zekerheidsbijdragen dekken allang niet meer de sociale uitgaven. Ik denk al sinds de jaren '90.
Voor een reden dat ze in de jaren '90 de BBSZ (Bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid) hebben uitgevonden

f
De inkomstengolf was al een tijd weg. De sociale zekerheidsbijdragen dekken allang niet meer de sociale uitgaven. Ik denk al sinds de jaren '90.
Voor een reden dat ze in de jaren '90 de BBSZ (Bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid) hebben uitgevonden
en het zilverfonds.

Dat hoor ik dikwijls, maar moet dat dan ook? Moeten we ervan uitgaan dat iemand na een leven lang werken al zijn uitgaven kan betalen met zijn pensioen?

Ik mag hopen dat het toch de uitzondering is die in een rusthuis belandt zonder ook maar iets van spaargeld of vastgoed te hebben. In die gevallen kunnen de kinderen nog bijdragen of in uiterste nood het OCMW.
'T is ook niet dat de gemiddelde bewoner jarenlang in een rusthuis woont.

Welke vetpot heb je eigenlijk nog nodig als gepensioneerde? Ofwel is jouw huis al jaren afbetaald, ofwel heb je al jaren dik kunnen sparen omdat je ervoor gekozen hebt om te blijven huren (mag ik hopen).

En de boomers kunnen nu naar hartelust flexijobben als ze vinden dat ze niet genoeg pensioen krijgen. Het nieuwe zwartwerk, maar dan in het wit.
Ik ga straks verderlezen (ik heb de topic pas ontdekt), maar hier wil ik wel even bij stilstaan dat die zin getuigd van een enorm "out of touch".

Meeste jongen mensen, met goede diploma's en goede jobs willen kopen.

Maar als je als 2 verdienen (dus koppel) wil kopen, ik hoop dat je rijke ouders hebt want je bent kansloos op de huizenmarkt. Ik heb vorig jaar mijn rijwoning van amper 80 vierkante meter verkocht in Gent. De deur is afgelopen van jonge mensen die wanhopig op zoek zijn naar iets. Ik heb ze allemaal moeten teleurstellen want het is verkocht aan een leeftijdsgenoot die na 12 jaar thuis wonen bij haar ouders het kon kopen.

Dus je huurt dan maar als jong mens. En huren is... pokkeduur. Voor 1200 euro per maand heb je amper iets, vooral in de regio waar jobs zijn. Misschien in Watou dat je daar meer hebt, ik zou het niet weten. Maar tussen Gent, Antwerpen en Brussel: good luck.

Point being: veel mensen die huren, doen dat om dat ze niet kunnen kopen. Niet omdat ze "lekker veel sparen". Want huren en sparen is ook al iets die eigenlijk amper nog lukt. Het perverse? Ik heb vaak gehoord van die jongen mensen: "wij betalen 1200 euro per maand aan huur, maar als we naar de bank gaan, mogen we max voor 1000 euro per maand lenen omdat volgens de bank we dat niet aankunnen"...

Cijfers zijn fictief, maar vaak zo een verhaal gehoord. Dus de huur is meer dan een lening, maar de banken weigeren.

Net de topic gelezen, dit is (alweer) een beetje aan het uitdraaien op een discussie van fiscale koterijen.

Mijn oprechte mening over de openings-post: klagen over de generatie voor of na u, is even nuttig als pissen in de zee. Sure, je voelt je opgelucht achteraf maar de situatie is exact dezelde als vantevoren.

Voor de rest lijkt het mij hier dat we eigenlijk in geuren en kleuren de vergrijzing aan het beschrijven zijn.

Het wordt stilaan tijd dat we het beestje bij de naam noemen.
Wij, boomers, zijn een probleem. Een groot probleem zelfs.
We worden ouder. We krijgen pensioen.We gaan naar de dokter.
Sommigen onder ons hebben zelfs het lef om nog te leven na hun 70ste.

Onverantwoord, eigenlijk. Want alles kost geld.

En als er ergens geld tekort is, dan is de verklaring tegenwoordig bijzonder eenvoudig: de boomers hebben het opgegeten.

Woningmarkt kapot? Boomer.
Pensioenen onbetaalbaar? Boomer.
Zorg onder druk? Boomer.
Te weinig geld voor jongeren? Boomer.
Phishing? Boomer.
Printer doet het niet? Waarschijnlijk ook een boomer.

Ik heb 45 jaar bijgedragen aan het Belgische systeem.

Belastingen betaald. Sociale bijdragen betaald. Mee betaald aan onderwijs, gezondheidszorg, kinderbijslag en de hele sociale constructie.
Ik heb zelf geen kinderen. Dat betekent dus dat ik jarenlang heb meebetaald aan de opleiding en ondersteuning van kinderen van anderen.
Onder andere van mensen die mij vandaag uitleggen dat zij voor mij moeten betalen.
Je moet gevoel voor humor hebben. Ik dacht vroeger dat dit solidariteit heette.
Blijkbaar was het een lening. En blijkbaar is de terugbetaling na vervaldatum.
Dus misschien moeten we meer pragmatisch zijn en de zaak/probleem anders bekijken.
'k heb deze discussie niet echt gevolgd, en 'k begrijp wel wat van wat ge zegt, en ga hier gewoon ff op uw initiele post reageren, maar gelooft ge echt zelf wat ge daar precies allemaal zegt? Hebt ge nog nooit eens naar de tegenpunten geluisterd, en eens gekeken wat daar achter zit.

Zeker heel uw "ik heb 45 jaar aan het belgische systeem bijgedragen", good for you, maar dat is het punt niet nee.

De boomers zijn een gigantische blok in onze bevolkinspyramide, in een democratie betekent het dat jullie generatie een enorme macht heeft tov de andere generaties. Zowel de generaties voor jullie als na jullie zijn kleiner.

Dus wat betekent "bijdragen aan het Belgische systeem" dan? Tiens, wat een toeval, er ontstaat een systeem waar ipv dat een generatie voor zichzelf zorgt, de generaties verantwoordelijk zijn voor de generaties voor hen. Voor jullie boomers betekent dat dus dat al die mooie systemen mooi opgezet kunnen worden aan relatief lage kost voor jullie, want de generaties voor jullie zijn gedecimeerd door de oorlogen. En de generaties na jullie krijgen een veel hogere last, want zij moeten jullie generatie die gigantisch is meedragen. En jullie zijn de grootste stemblok dus... wat zal er democratisch beslist worden denk je?

Neem dan verandering pensioenleeftijd, onder druk van dit soort systeem, is dan de conclusie dat mensen later op pensioen moeten. Maar wat een toeval, die beslissing valt pas echt nadat de grootste stemblok waar dit eigl invloed op zou moeten hebben (de boomers), nog net van alle mooie pensioenregelingen hebben kunnen genieten, met alle centen zijn gaan lopen, en de rest heeft achtergelaten om de rommel op te kuisen.

Dus met alle respect, maar als je dan met zo'n post komt... heb je nog nooit met iemand gepraat, of iets gelezen, of ... van waarom het sentiment er is dat de boomers het hebben opgegeten zoals ge het mooi zegt?

Ja, ge hebt braaf gedaan wat er verwacht en democratisch beslist is. En ge hebt daar zeker geen individuele verantwoordelijkheid in. Maar denk dat iets zo uitzonderlijk als de babyboomer generatie ook een zwakheid in de democratie blootlegt. En dat als je een beetje eerlijkheid hebt, en je bekijkt het meer van buitenaf, en niet vanuit het oogpunt "ik heb altijd braaf mijn belastingen betaald en gedaan wat moest", maar ook vanuit het oogpunt "wat heeft mijn generatie voor het systeem betekend, en hoe zijn beslissingen vanwege het democratische systeem mss disproportioneel in het voordeel van mijn generatie geweest?", dan begrijp je mss meer waarom er ergens een hoop is dat er somehow toch iets meer verantwoordelijkheidsbesef komt bij boomers, en meer ademruimte voor de latere generaties.
Echter in een democratie blijft dat moeilijk... je kan niet echt verwachten dat mensen structureel tegen hun persoonlijke baat stemmen, en dat is eigl wat nodig zou zijn... Enkel nu de boomers aan het einde van hun leven komen gaat hoe groot hun electorale invloed is wel stilaan afnemen.

Ik ga straks verderlezen (ik heb de topic pas ontdekt), maar hier wil ik wel even bij stilstaan dat die zin getuigd van een enorm "out of touch".

Maar als je als 2 verdienen (dus koppel) wil kopen, ik hoop dat je rijke ouders hebt want je bent kansloos op de huizenmarkt. Ik heb vorig jaar mijn rijwoning van amper 80 vierkante meter verkocht in Gent. De deur is afgelopen van jonge mensen die wanhopig op zoek zijn naar iets. Ik heb ze allemaal moeten teleurstellen want het is verkocht aan een leeftijdsgenoot die na 12 jaar thuis wonen bij haar ouders het kon kopen.

Dus je huurt dan maar als jong mens. En huren is... pokkeduur. Voor 1200 euro per maand heb je amper iets, vooral in de regio waar jobs zijn. Misschien in Watou dat je daar meer hebt, ik zou het niet weten. Maar tussen Gent, Antwerpen en Brussel: good luck.

Point being: veel mensen die huren, doen dat om dat ze niet kunnen kopen. Niet omdat ze "lekker veel sparen". Want huren en sparen is ook al iets die eigenlijk amper nog lukt. Het perverse? Ik heb vaak gehoord van die jongen mensen: "wij betalen 1200 euro per maand aan huur, maar als we naar de bank gaan, mogen we max voor 1000 euro per maand lenen omdat volgens de bank we dat niet aankunnen"...

Cijfers zijn fictief, maar vaak zo een verhaal gehoord. Dus de huur is meer dan een lening, maar de banken weigeren.

Dit was natuurlijk fundamenteel anders voor babyboomers. Met een gewone job, laat staan met een diploma en een goede job kon je als koppel kopen!

Daar was méér ruimte om te bouwen/kopen, minder verplichtingen, woningen die uitgedrukt in termen van jaarsalarissen de helft kosten van wat ze nu kostten. Hulp van de ouders zoals de jongere generaties het nu vaak nodig hebben, was toen echt geen noodzaak.

Dus ik heb gemiddeld gesproken, uitzonderingen zijn er immers altijd, ook géén medelijden met babyboomers die klagen over hun pensioen in combinatie met huur. Feit is dat op dit vlak de generaties na hen het véle malen moeilijker hebben.

Hoeveel percent van de huidige verhuurders denk je trouwens dat zelf niet toevallig babyboomers zijn?
Voorbeelden die ik kende hebben die appartementen ook nog eens neergesmeten met zwart geld, want in hun tijd was daar een pak minder controle over, en achteraf zelfs nog herhaaldelijk geregulariseerd.

De start van deze thread en de bijbehorende titel zijn vér verwijder van de waarheid dat het bevreemdend aanvoelt om een aantal van die reacties te lezen.

Nochtans zat er ong 5 miljard in het zilverfonds van belgacom tot men het geplunderd heeft (door vld, spa en groen by the way). En dan zeggen dat men nu bij die partijen scha en schande roept als we de put moeten proberen dichten.

Volstond de rente uit dat fonds om de volledige pensioenen van de voormalige Belgacom statutairen te betalen?
Want anders is dat ook gewoon de zoveelste truuk van de foor hoor, met dank aan Verhofstadt & co.

5 Miljard, zelfs al haal je 10% rente jaarlijks, levert je wat? 500 miljoen op?
En wat betalen we intussen jaarlijks aan pensioenen voor voormalig Belgacom ambtenaren? Ik lees alvast rond de 400 miljoen euro.

NMBS-statutairen hebben datzelfde riedeltje ook al aangehaald om hun absurd vroege pensioen te rechtvaardigen... Ja, er zat geld in dat fonds, nee ze betaalden géén extra bijdragen die andere werknemers niet rechtstreeks of onrechtstreeks zouden betalen, maar boven alles: het geld dekte de kosten sowieso niet, ongeacht of Verhofstadt daar nog even z'n begroting is komen opsmukken door de boel voortijdig leeg te roven.

Volstond de rente uit dat fonds om de volledige pensioenen van de voormalige Belgacom statutairen te betalen?
Want anders is dat ook gewoon de zoveelste truuk van de foor hoor, met dank aan Verhofstadt & co.

5 Miljard, zelfs al haal je 10% rente jaarlijks, levert je wat? 500 miljoen op?
En wat betalen we intussen jaarlijks aan pensioenen voor voormalig Belgacom ambtenaren? Ik lees alvast rond de 400 miljoen euro.

NMBS-statutairen hebben datzelfde riedeltje ook al aangehaald om hun absurd vroege pensioen te rechtvaardigen... Ja, er zat geld in dat fonds, nee ze betaalden géén extra bijdragen die andere werknemers niet rechtstreeks of onrechtstreeks zouden betalen, maar boven alles: het geld dekte de kosten sowieso niet, ongeacht of Verhofstadt daar nog even z'n begroting is komen opsmukken door de boel voortijdig leeg te roven.
Als er destijds 5mrd in zat, moet je er nog pakweg 25 jaar samengestelde interest bijtekenen. Geen idee hoe er geïnvesteerd werd, maar die 5mrd toen kan vlot 10-15mrd nu zijn.

Een uitdovend pensioenfonds gaat naast dividend en intrest ook kapitaal uitkeren uiteraard.

De wooncrisis (want dat is de correcte naam daarvoor) daagt bij velen nog niet genoeg omdat Belgie nu eenmaal 70% huiseigenaars (zal wel minderen nu) heeft. En velen post corona nog hun huizen kochten. Maar wacht maar binnen 5 of 10 jaar als we met nog een pak meer zijn.

In 2019 merkte ik al op dat een (degelijke) huurwoning vinden geen sinecure was, nu is het een catastrofe.
Vermogende ouders of niet, erven of niet; zal steeds meer rol spelen als je wilt kopen. Veel boomer erfenissen komen eraan dus.
Banken zijn nu idd precies wel heel voorzichtig met leningen, want 20 jaar 1000€ betalen is wel nog anders dan 1200€ huur op een 3 6 9 contract die ozpegbaar is. De huisbaas kan je altijd buiten zetten na wanbetalen (niet evident)... of de huurders kunnen kleiner gaan wonen (ook niet evident).

Het is gewoon -sorry mensen- DIKKE SHIT op de woonmarkt vandaag voor veel mensen, tenzij voor de goed vermogenden.

Verder vindt ik het belangrijk dat we geen ganse groepen gaan stigmatiseren of demoniseren zoals @beryl hieronder aanhaalt.
Veel mensen heir zouden de kansen die de boomers hadden maar al te graag pakken vandaag en zonder veel nadenken, want... mijn portomonnee eerst bij velen, idd.

Laatst bewerkt:
'k heb deze discussie niet echt gevolgd, en 'k begrijp wel wat van wat ge zegt, en ga hier gewoon ff op uw initiele post reageren, maar gelooft ge echt zelf wat ge daar precies allemaal zegt? Hebt ge nog nooit eens naar de tegenpunten geluisterd, en eens gekeken wat daar achter zit.

Zeker heel uw "ik heb 45 jaar aan het belgische systeem bijgedragen", good for you, maar dat is het punt niet nee.

De boomers zijn een gigantische blok in onze bevolkinspyramide, in een democratie betekent het dat jullie generatie een enorme macht heeft tov de andere generaties. Zowel de generaties voor jullie als na jullie zijn kleiner.

Dus wat betekent "bijdragen aan het Belgische systeem" dan? Tiens, wat een toeval, er ontstaat een systeem waar ipv dat een generatie voor zichzelf zorgt, de generaties verantwoordelijk zijn voor de generaties voor hen. Voor jullie boomers betekent dat dus dat al die mooie systemen mooi opgezet kunnen worden aan relatief lage kost voor jullie, want de generaties voor jullie zijn gedecimeerd door de oorlogen. En de generaties na jullie krijgen een veel hogere last, want zij moeten jullie generatie die gigantisch is meedragen. En jullie zijn de grootste stemblok dus... wat zal er democratisch beslist worden denk je?

Neem dan verandering pensioenleeftijd, onder druk van dit soort systeem, is dan de conclusie dat mensen later op pensioen moeten. Maar wat een toeval, die beslissing valt pas echt nadat de grootste stemblok waar dit eigl invloed op zou moeten hebben (de boomers), nog net van alle mooie pensioenregelingen hebben kunnen genieten, met alle centen zijn gaan lopen, en de rest heeft achtergelaten om de rommel op te kuisen.

Dus met alle respect, maar als je dan met zo'n post komt... heb je nog nooit met iemand gepraat, of iets gelezen, of ... van waarom het sentiment er is dat de boomers het hebben opgegeten zoals ge het mooi zegt?

Ja, ge hebt braaf gedaan wat er verwacht en democratisch beslist is. En ge hebt daar zeker geen individuele verantwoordelijkheid in. Maar denk dat iets zo uitzonderlijk als de babyboomer generatie ook een zwakheid in de democratie blootlegt. En dat als je een beetje eerlijkheid hebt, en je bekijkt het meer van buitenaf, en niet vanuit het oogpunt "ik heb altijd braaf mijn belastingen betaald en gedaan wat moest", maar ook vanuit het oogpunt "wat heeft mijn generatie voor het systeem betekend, en hoe zijn beslissingen vanwege het democratische systeem mss disproportioneel in het voordeel van mijn generatie geweest?", dan begrijp je mss meer waarom er ergens een hoop is dat er somehow toch iets meer verantwoordelijkheidsbesef komt bij boomers, en meer ademruimte voor de latere generaties.
Echter in een democratie blijft dat moeilijk... je kan niet echt verwachten dat mensen structureel tegen hun persoonlijke baat stemmen, en dat is eigl wat nodig zou zijn... Enkel nu de boomers aan het einde van hun leven komen gaat hoe groot hun electorale invloed is wel stilaan afnemen.
In wereldoorlog 1 en 2 samen zijn er zo'n 140.000 Belgen gestorven, da's zo'n anderhalf procent van de bevolking en ongeveer de hoeveelheid mensen die er typisch in 1 jaar stierven. Je kan de oorlogsjaren niet zo heel makkelijk met het blote oog spotten op een bevolkingsgrafiek, en dat je het kan spotten komt dan nog vooral door de Spaanse griep in 1918. De bevolking is helemaal niet gedecimeerd door de wereldoorlogen.

Da's maar een detail uit je redenering maar de algemene boodschap vind ik nu ook niet echt gestaafd. Dat boomers zo massaal voor hun eigen generatie zouden stemmen is iets dat je in de praktijk niet ziet. Ze zijn net zo politiek verdeeld als andere generaties, er is ooit een ouderenpartij geweest maar die is verdwenen wegens gebrek aan succes. Als we dan toch al een trend willen zien in hoe boomers hun politieke macht gebruiken dan zien we dat vooral de NVA heel populair is bij boomers en laat dat nu misschien wel de partij zijn die het hardst heeft ingezet op de pensioenhervorming, terwijl partijen als Vlaams Belang en de PVDA minst populair zijn (en meer populair zijn bij jongeren) terwijl die partijen de pensioenen meest willen behouden zoals ze bestaan.

Uiteraard denkt iedereen deels aan zijn eigen portemonnee in het stemhokje maar er is eigenlijk niets dat erop wijst dat babyboomers een homogene groep vormen die zichzelf identificeert met hun generatie en gezamenlijk financiële voordelen afdwingen of dat hun stemgedrag een structurele zwakheid in de democratie blootlegt.

Laatst bewerkt:
In wereldoorlog 1 en 2 samen zijn er zo'n 140.000 Belgen gestorven, da's zo'n anderhalf procent van de bevolking en ongeveer de hoeveelheid mensen die er typisch in 1 jaar stierven. Je kan de oorlogsjaren niet zo heel makkelijk met het blote oog spotten op een bevolkingsgrafiek, en dat je het kan spotten komt dan nog vooral door de Spaanse griep in 1918. De bevolking is helemaal niet gedecimeerd door de wereldoorlogen.
fair enough, 't is vooral de letterlijke baby boom die hen groot maakt, maar hun grootte tov de andere generaties is wat hen speciaal maakt.
Da's maar een detail uit je redenering maar de algemene boodschap vind ik nu ook niet echt gestaafd. Dat boomers zo massaal voor hun eigen generatie zouden stemmen is iets dat je in de praktijk niet ziet. Ze zijn net zo politiek verdeeld als andere generaties, er is ooit een ouderenpartij geweest maar die is verdwenen wegens gebrek aan succes. Als we dan toch al een trend willen zien in hoe boomers hun politieke macht gebruiken dan zien we dat vooral de NVA heel populair is bij boomers en laat dat nu misschien wel de partij zijn die het hardst heeft ingezet op de pensioenhervorming, terwijl partijen als Vlaams Belang en de PVDA minst populair zijn (en meer populair zijn bij jongeren) terwijl die partijen de pensioenen meest willen behouden zoals ze bestaan.

Uiteraard denkt iedereen deels aan zijn eigen portemonnee in het stemhokje maar er is eigenlijk niets dat erop wijst dat babyboomers een homogene groep vormen die zichzelf identificeert met hun generatie en gezamenlijk financiële voordelen afdwingen of dat hun stemgedrag een structurele zwakheid in de democratie blootlegt.
'k denk dat het zich eerder uit in dat politieke partijen voelen dat standpunten die babyboomers benadelen electoraal weinig interessant zijn omdat mensen voor hun portemonnee gaan stemmen, en dat het dus idd niet echt tot in't stemhokje echt komt.

En de boomers die voor pensioenhervormingen stemmen, was dat voor of na dat het grootste deel van hen er al van had kunnen profiteren?

En ja, mijn uiteenzetting is uiteraard heel kort door de bocht, en er valt veel te nuanceren, de wereld is zo complex dat er een onvatbare wisselwerking is tussen allerlei mechanismes. Maar valt toch op hoe de grootste generatie redelijk goed bediend wordt. En idd niet door allemaal hetzelfde te stemmen, maar omdat partijen hun programma ook aan hen gaan aanpassen, want ge wilt verkozen geraken...

Wie zegt dat de topic starter zelf ne boomer is? :) (Ik ken hem / haar onvoldoende en ik ga zijne / hare BG historiek niet nakijken)

Ik zou zo'n topic ook durven opstarten als een vorm van cynisme (als NIET boomer) zuiver omdat het altijd leuk en spannend is om 'meerdere' lagen van de bevolking (anders) te zien reageren en je zo veel verschillende meningen kan lezen en analyseren. Die discussies kunnen erg nuttig zijn.

fair enough, 't is vooral de letterlijke baby boom die hen groot maakt, maar hun grootte tov de andere generaties is wat hen speciaal maakt.

'k denk dat het zich eerder uit in dat politieke partijen voelen dat standpunten die babyboomers benadelen electoraal weinig interessant zijn omdat mensen voor hun portemonnee gaan stemmen, en dat het dus idd niet echt tot in't stemhokje echt komt.

En de boomers die voor pensioenhervormingen stemmen, was dat voor of na dat het grootste deel van hen er al van had kunnen profiteren?

En ja, mijn uiteenzetting is uiteraard heel kort door de bocht, en er valt veel te nuanceren, de wereld is zo complex dat er een onvatbare wisselwerking is tussen allerlei mechanismes. Maar valt toch op hoe de grootste generatie redelijk goed bediend wordt. En idd niet door allemaal hetzelfde te stemmen, maar omdat partijen hun programma ook aan hen gaan aanpassen, want ge wilt verkozen geraken...
De helft was al op pensioen toen het debat begon, maar de insteek van de NVA was eerst om de pensioenleeftijd te laten voor wat het was en alle mechanismen voor vroegtijdig op pensioen te gaan op de schop te gaan. Dat was zowat de enige methode om nog een groot deel van de boomers ook te raken met een pensioenhervorming want een stijging van de leeftijd ging nooit per direct ingaan. Niet dat dat de motivatie was van de NVA vermoed ik maar ze hadden eigenlijk het meest anti-boomer standpunt in het pensioendebat van alle partijen en toch zijn ze nu erg populair bij diezelfde boomers.

De wereld is inderdaad complex en er zijn tal van breuklijnen waarvan generaties er zeker één is, maar het is volgens mij niet zo'n grote breuklijn gewoon omdat de groep veel te divers is. Een kinderloze vroeger zelfstandige zeventiger die goed geboerd heeft zal heel andere belangen hebben dan een vroegere arbeider die nu 17 kleinkinderen heeft, belangen waarbij hij zich vaak meer verbonden zal voelen met niet-leeftijdgenoten dan met mensen van zijn eigen generatie.

Hmmm... ik had deze thread even op pauze gezet. Ik heb je reactie nog eens gelezen. En hoe vaker ik ze lees, hoe merkwaardiger ik je redenering vind. Je begint met: ‘k Heb deze discussie niet echt gevolgd... Een opmerkelijke aanloop naar een halve bladzijde tekst waarin je vervolgens de Boomers collectief veroordeelt voor zeventig jaar slecht Belgisch begrotings-, pensioen- en sociaal beleid. Maar goed, waarom een discussie volgen als het vonnis blijkbaar al klaar ligt?
De theorie is verbluffend eenvoudig: er waren veel boomers, dus hadden boomers (veel meer) electorale macht, dus ontwierpen boomers systemen in hun eigen voordeel (afgesproken in de plaatselijke parochiezaal uiteraard), betaalden ze zelf relatief "weinig!!!", gingen ze vroeg met pensioen, wachtten ze netjes tot ze zelf binnen waren om de pensioenleeftijd te verhogen, liepen ze met alle centen nog weg ook en op de koop toe en lieten ze bewust een rommeltje achter.

Mooi verhaal, ge moet er maar opkomen zoveel jaar op voorhand, vooruitziend kun je ons Boomers wel noemen, toch?.
Alleen zit er een vervelend detail in: de boomers hebben de Belgische sociale zekerheid en het pensioenstelsel helemaal niet uitgevonden.
De fundamenten daarvan dateren van vóór de babyboomgeneratie. Toen belangrijke onderdelen van het naoorlogse sociale stelsel werden opgebouwd, waren de oudste boomers nog kinderen of moesten nog gemaakt/geboren worden. De meeste Boomers konden toen nauwelijks hun eigen veters strikken, laat staan in een achterkamertje van de parochiezaal het repartitiestelsel ontwerpen om millennials zeventig jaar later een dikke kloot af te draaien. Echter dat betekent niet dat jouw hele argument waardeloos is. Een grote generatie hééft inderdaad meer electoraal gewicht. Systemen zijn te laat hervormd. Pensioenbeloften zijn te lang politiek beschermd. De staatsschuld is te hoog geworden. En jongere generaties krijgen daarvan een rekening doorgeschoven. Dat heb ik hier ondertussen zelf letterlijk en veelvuldig erkend.

Maar daaruit volgt nog altijd niet dat “de boomers met alle centen zijn gaan lopen”. Dat is geen echte conclusie. Dat is een moreel oordeel dat je achteraf op een geboortejaar plakt. En dan wordt het echt interessant.
Want als electorale omvang volgens jou betekent dat een generatie collectief verantwoordelijk is voor het beleid dat tijdens haar electorale over(ge)wicht gevoerd wordt, dan heb ik fantastisch nieuws voor jou.

Gen X, millennials en Gen Z zijn vandaag samen electoraal ruimschoots in staat om het beleid te beïnvloeden.
Dus organiseer je. Stem(spreek af zoals wij gedaan hebben in de parochiezaal), maak v/d begroting, pensioenhervorming en fiscaliteit doorslaggevende verkiezingsthema's. Straf electoraal partijen af die volgens jullie de rekening blijven doorschuiven. Doe met jullie democratische macht wat je ons verwijt ermee gedaan te hebben. Maar als je over twintig jaar opnieuw vaststelt dat politici schulden hebben gemaakt en hervormingen hebben uitgesteld, neem ik aan dat je dan consequent zult zeggen:

“Wij hebben dat gedaan. Wij waren het grootste electorale blok.” Toch?

Of werkt collectieve generatieschuld alleen met terugwerkende kracht wanneer er “Boomer” op het etiket staat?

Kritiek op wat onze generatie heeft laten gebeuren? Prima. Maar “jullie zijn met alle centen gaan lopen”?
Komaan zeg...serieus blijven! Als je mij collectief schuldig wilt verklaren, zul je iets beter moeten meebrengen dan een bevolkingspiramide en een beschuldigend vingertje!!

Laatst bewerkt:
Hmmm... ik had deze thread even op pauze gezet. Ik heb je reactie nog eens gelezen. En hoe vaker ik ze lees, hoe merkwaardiger ik je redenering vind. Je begint met: ‘k Heb deze discussie niet echt gevolgd... Een opmerkelijke aanloop naar een halve bladzijde tekst waarin je vervolgens de Boomers collectief veroordeelt voor zeventig jaar slecht Belgisch begrotings-, pensioen- en sociaal beleid. Maar goed, waarom een discussie volgen als het vonnis blijkbaar al klaar ligt?
De theorie is verbluffend eenvoudig: er waren veel boomers, dus hadden boomers (veel meer) electorale macht, dus ontwierpen boomers systemen in hun eigen voordeel (afgesproken in de plaatselijke parochiezaal uiteraard), betaalden ze zelf relatief "weinig!!!", gingen ze vroeg met pensioen, wachtten ze netjes tot ze zelf binnen waren om de pensioenleeftijd te verhogen, liepen ze met alle centen nog weg ook en op de koop toe en lieten ze bewust een rommeltje achter.

Mooi verhaal, ge moet er maar opkomen zoveel jaar op voorhand, vooruitziend kun je ons Boomers wel noemen, toch?.
Alleen zit er een vervelend detail in: de boomers hebben de Belgische sociale zekerheid en het pensioenstelsel helemaal niet uitgevonden.
De fundamenten daarvan dateren van vóór de babyboomgeneratie. Toen belangrijke onderdelen van het naoorlogse sociale stelsel werden opgebouwd, waren de oudste boomers nog kinderen of moesten nog gemaakt/geboren worden. De meeste Boomers konden toen nauwelijks hun eigen veters strikken, laat staan in een achterkamertje van de parochiezaal het repartitiestelsel ontwerpen om millennials zeventig jaar later een dikke kloot af te draaien. Echter dat betekent niet dat jouw hele argument waardeloos is. Een grote generatie hééft inderdaad meer electoraal gewicht. Systemen zijn te laat hervormd. Pensioenbeloften zijn te lang politiek beschermd. De staatsschuld is te hoog geworden. En jongere generaties krijgen daarvan een rekening doorgeschoven. Dat heb ik hier ondertussen zelf letterlijk en veelvuldig erkend.

Maar daaruit volgt nog altijd niet dat “de boomers met alle centen zijn gaan lopen”. Dat is geen echte conclusie. Dat is een moreel oordeel dat je achteraf op een geboortejaar plakt. En dan wordt het echt interessant.
Want als electorale omvang volgens jou betekent dat een generatie collectief verantwoordelijk is voor het beleid dat tijdens haar electorale over(ge)wicht gevoerd wordt, dan heb ik fantastisch nieuws voor jou.

Gen X, millennials en Gen Z zijn vandaag samen electoraal ruimschoots in staat om het beleid te beïnvloeden.
Dus organiseer je. Stem(spreek af zoals wij gedaan hebben in de parochiezaal), maak v/d begroting, pensioenhervorming en fiscaliteit doorslaggevende verkiezingsthema's. Straf electoraal partijen af die volgens jullie de rekening blijven doorschuiven. Doe met jullie democratische macht wat je ons verwijt ermee gedaan te hebben. Maar als je over twintig jaar opnieuw vaststelt dat politici schulden hebben gemaakt en hervormingen hebben uitgesteld, neem ik aan dat je dan consequent zult zeggen:

“Wij hebben dat gedaan. Wij waren het grootste electorale blok.” Toch?

Of werkt collectieve generatieschuld alleen met terugwerkende kracht wanneer er “Boomer” op het etiket staat?

Kritiek op wat onze generatie heeft laten gebeuren? Prima. Maar “jullie zijn met alle centen gaan lopen”?
Komaan zeg...serieus blijven! Als je mij collectief schuldig wilt verklaren, zul je iets beter moeten meebrengen dan een bevolkingspiramide en een beschuldigend vingertje!!
Oké, de fundamenten van onze sociale zekerheid dateren uit 1944... klopt? De oudste boomers waren inderdaad nog niet geboren. Proficiat met het ontkrachten van een bewering die @racemaniac eigenlijk feitelijk nergens doet? Het punt was niet dat boomers als "peuters in een parochiezaal" het repartitiestelsel hebben uitgetekend, maar eingelijk wat er daarna, gedurende tientallen jaren, met dat stelsel gebeurd is.

Ook maar heel gek wat je hier doet? Zijn argument eerst ombouwen tot een karikatuur a la “boomers hebben bewust het systeem ontworpen om millennials te kloten.", OM dan die karikatuur neer te schieten en doen alsof je daarmee zijn punt ook weerlegd. Héél gek, maar het blijft een stroman... De FOD Sociale Zekerheid zegt trouwens zelf dat elke generatie de plicht heeft om het systeem aan te passen aan de uitdagingen van haar tijd. Wat dus alleszins véél te laat en te beperkt gebeurd is.

Cijfers zijn dan ook redelijk duidelijk... Belgen verlaten de arbeidsmarkt gemiddeld op 62,4 jaar bij mannen en 60,6 jaar bij vrouwen, tegenover 64,7 en 63,6 jaar gemiddeld in de OESO. Decennialang vroeg stoppen was hier dus geen verzinsel van "ondankbare jongeren", maar een uitzonderlijk part of the system. Handig!

Kijk dan ook ineens naar wie de verhoging van de wettelijke pensioenleeftijd uiteindelijk draagt: Voor 1960 => 65j. Tussen 1960-63 => 66j. Vanaf 1964 => 67j. Vrijwel de volledige klassieke babyboomgeneratie kon dus nog op 65 of maximaal 66 jaar met pensioen. De volle verhoging naar 67 komt pas bij wie vanaf 1964 geboren is. Not a secret complot idd, maar wel lekker gewoon "hervormen" nadat het grootste deel van de betrokken generatie zelf grotendeels buiten schot bleef. Wederom... handig!

Ondertussen is de demografische verhouding ook giga verslechterd. In 1996 waren er 26,7 65plussers per 100 mensen op werkende leeftijd. Vandaag is dat ongeveer 35,9. Mijn generatie betaalt dus niet gewoon hetzelfde systeem verder maar OOK met relatief minder werkenden een veel grotere groep gepensioneerden dragen. De OESO verwacht ook dat onze pensioenuitgaven stijgen van 13,1% naar 15,1% (!!!) van het bbp in de komende dertig jaar. De één na hoogste pensioenfactuur binnen de OESO zijn. The fuck zelfs.

Dus ja, persoonlijk vind ik dat mijn generatie TE veel van die rekening draagt. Wij betalen vandaag de pensioenen van een generatie die gemiddeld vroeger uit de arbeidsmarkt kon stappen, terwijl wij zelf langer moeten werken en tegelijk een steeds grotere pensioenfactuur moeten financieren. Dat is wat mensen (alé ik dan toch) bedoelen wanneer ze spreken over een “gouden generatie”. Niet dat elke boomer rijk is of persoonlijk iets "gestolen heeft", wel dat die generatie gemiddeld onder mega gunstigere voorwaarden door het systeem is kunnen passeren dan de generaties die erna komen.

Je oplossing slaagt ook op niet veel... "Gen X, millennials en Gen Z moeten zich maar organiseren". Sure, als je drie generaties samenvoegt, krijg je inderdaad een grote groep. Sterk... gerekend? Alleen erven die generaties de staatsschuld, de bestaande pensioenbeloften en de stijgende vergrijzingskost. Ze kunnen het vroegere brugpensioen niet meer ongedaan maken en gepensioneerden niet met terugwerkende kracht langer laten werken. Ze kunnen vooral zichzelf langer laten werken, meer bijdragen of toekomstige rechten inperken. Van scheeftrekking gesproken.

En nee... niet elke boomer is persoonlijk verantwoordelijk of “met alle centen gaan lopen", maar jouw counter is evengoed misleidend: eerst doen alsof het over de uitvinding van de sociale zekerheid gaat, daarna drie jongere generaties op één hoop gooien en ten slotte zeggen dat zij het nu maar moeten oplossen. Voor de 3de keer... handig!

Terug
Bovenaan