Wallfish
Member
Dit is toch zo tegenstrijdig als maar kan? Kritiek ok maar schuldig verklaren mag niet?Kritiek op wat onze generatie heeft laten gebeuren? Prima. Maar “jullie zijn met alle centen gaan lopen”?
Komaan zeg...serieus blijven! Als je mij collectief schuldig wilt verklaren, zul je iets beter moeten meebrengen dan een bevolkingspiramide en een beschuldigend vingertje!!
Kritiek op wat jullie generatie heeft laten gebeuren? Jazeker, gigantische schuldenlast terwijl de vergrijzing voor de deur staat met een leeg zilverfonds, milieuproblematiek waar veel te laat/traag op ingegrepen werd/wordt, migratie / integratieproblematiek, verhofstadse achterlijkheden als publieke gebouwen verkopen en nadien huren, barslechte openbare planning met lintbebouwing tot in den treure, ... De lijst is lang.
Dat zijn nu eenmaal feiten waar je niet langs kan en waar de volgende generaties voor opdraaien. Kortgezegd, inderdaad ja jullie zijn met de centen gaan lopen. Iedereen die tijdens deze gebeurtenissen stembekwaam was is daar in zekere mate schuldig aan, dat is de werking van een democratie. De politiek staat aan het roer maar elke burger heeft macht om bij te sturen zowel met zijn stemrecht als de mogelijkheid om politiek actief te zijn. De huidige situatie is het gevolg van het amalgaam van al die stemmen en het politiek activisme van de burgers.
Als individu is je macht natuurlijk zeer beperkt maar de algemene kritiek tegenover boomers is dan ook gericht tegen de hele generatie, niet tegen specifieke individuen.
En daarmee zeg ik niet dat ik of mijn generatie het beter doe / zal doen. Maar kom nu niet klagen omdat jouw generatie vaak kritiek krijgt wanneer het over politieke zaken gaat, want er is nu eenmaal een hele boel foutgelopen en nu nog steeds zet men bij de nodige maatregelen jouw generatie vaak uit de wind zodat de latere generaties de rekening dubbel zullen moeten betalen.
Er zijn ook een heel aantal goede dingen natuurlijk, waarvoor dank. België is nog steeds een zeer goed land om in te leven. Dat mag ook wel eens belicht worden. Maar als je je in politieke discussies wil mengen moet je aanvaarden dat men doorgaans op de negatieve dingen focust.
: Open VLD/Anders, vroeger was dat een partij die nog redelijk wat jongeren bekoorde. Nu niet meer. Iedereen weet wat hun verpletterende verantwoordelijkheid is 
Alé ff sidetracken, maar de definitieve tekst lag er al sinds juli 2018 en Theo Francken was nota bene staatssecretaris voor Asiel en Migratie (!!!!), maar blijkbaar was iedereen bij NVA maandenlang collectief blind. Om dan later *plots* uit de lucht te vallen over wat erin stond. I mean... worst political movie ever. Doen alsof dat dossier of die tekst pas in december plots kwam aanwaaien, was gewoon onzin. Alleen was het enkele maanden voor de verkiezingen blijkbaar ineens de ondergang van BE waard. Pure politieke cinema dus.