beste hogeschool voor IT

Odisee Gent (of Brussel) kan ook in uw lijstje staan. In Gent nog op de IT dienst gewerkt. Een paar collega's hadden er zelf gestudeerd, en waren best positief.
Je kan er richting master gaan in een KUL opleiding, of bachelor bij Odisee zelf.

Bij geen enkel IT bedrijf heb ik al geweten dat ze onderscheid maken uit welke school je komt.
Véél relevanter is welke talen je al kan en of die matchen met het profiel dat ze nodig hebben.
En natuurlijk ook je voorkomen/motivatie.

Ik heb nog Kaho gedaan in Gent (nu Odisee).

Kan ik aanraden, maar eerlijk: je kan eigenlijk niet echt fout kiezen, hoor.

Bij geen enkel IT bedrijf heb ik al geweten dat ze onderscheid maken uit welke school je komt.
Véél relevanter is welke talen je al kan en of die matchen met het profiel dat ze nodig hebben.

Beat me to it en 100% akkoord.

Als je als IT'er een goed voorkomen en presentatie hebt, u niet te nerdy/IT crowd-achtig gedraagt sta je al ver hoor. Als je dat nog eens kan combineren met goeie technische kennis en prestaties kan je eigenlijk bijna niet falen op de arbeidsmarkt vandaag.

Op het werk komen met star wars tshirt en flipflops, je doet er u zelf geen goed aan op termijn als je verder wil groeien.

Ik ken er minstens een. Mijn vrouw werkt er voor. De CEO heeft overduidelijk een bias voor een bepaalde school. Ze zijn met en 120-tal verspreid over de wereld waarbij 80 in België. Als ze moet aanwerven voor België dan heeft 1 school toch de voorkeur voor hem. Dus voor de duidelijkheid, het proces houd er geen rekening mee, maar het ganse proces moet soms wijken als de baas ziet dat men van die school komt. Toevallig de school waar hij ging.

Ik ken er minstens een. Mijn vrouw werkt er voor. De CEO heeft overduidelijk een bias voor een bepaalde school. Ze zijn met en 120-tal verspreid over de wereld waarbij 80 in België. Als ze moet aanwerven voor België dan heeft 1 school toch de voorkeur voor hem. Dus voor de duidelijkheid, het proces houd er geen rekening mee, maar het ganse proces moet soms wijken als de baas ziet dat men van die school komt. Toevallig de school waar hij ging.
Dan is dat een heel domme policy...

Ik kan niet spreken voor IT, maar had vorig jaar een oproep van een hoge school op LinkedIn zien passeren met vraag naar stageplaatsen voor accountants. Ik had die post naar de HR-dienst van een middelgrote accounting groep gestuurd, waar ik op dat moment als freelance accountant bijsprong. Ik kreeg snel een antwoord dat ze geen goede ervaring hebben met studenten van die Hoge School en merkte dat ze toch wel bewust voorrang gaven aan Odissee en Hogent. Ik ken niets van het niveau in hoge scholen, maar ik vond dat een bekrompen houding voor een knelpuntberoep.

Ik kan niet spreken voor IT, maar had vorig jaar een oproep van een hoge school op LinkedIn zien passeren met vraag naar stageplaatsen voor accountants. Ik had die post naar de HR-dienst van een middelgrote accounting groep gestuurd, waar ik op dat moment als freelance accountant bijsprong. Ik kreeg snel een antwoord dat ze geen goede ervaring hebben met studenten van die Hoge School en merkte dat ze toch wel bewust voorrang gaven aan Odissee en Hogent. Ik ken niets van het niveau in hoge scholen, maar ik vond dat een bekrompen houding voor een knelpuntberoep.
Bekrompen is dat niet... We hebben in Antwerpen qua verzekeringen gelijkaardige ervaringen. 1 hogeschool heeft een zeer goede reputatie, ongeveer de helft van ons kantoor heeft daar ook gestudeerd. De andere helft heeft andere achtergronden, we hebben mensen uit het onderwijs, uit de sociale sector en mensen met enkel een middelbaar diploma. Om maar te zeggen dat we absoluut niet kijken naar diploma of waar ze vandaan komen.

Maar die andere hogeschool... Het is gewoon schrijnend om daar CV's en motovatiebrieven van te krijgen. Het is bijna een klein mirakel als er een CV wordt doorgestuurd waar niet minstens 5 taalfouten in zitten. Dat is gewoon dag en nacht met de eerste hogeschool.

Trouwens bijzonder vreemd dat je het een bekromping houding vindt wanneer een bedrijf rekening houdt met de ervaringen die ze gehad hebben in het verleden... Wat moeten ze dan doen, toch maar blijven die stagiaires aanpakken, er tijd in blijven investeren om na 8 weken vast te stellen dat het er écht niet in zit...

Het is aan de hogeschool om meer voor kwaliteit te zorgen, als een reputatie er is, dan is die er voor een reden en moeten ze kijken waar het schoentje wringt.

Bekrompen is dat niet... We hebben in Antwerpen qua verzekeringen gelijkaardige ervaringen. 1 hogeschool heeft een zeer goede reputatie, ongeveer de helft van ons kantoor heeft daar ook gestudeerd. De andere helft heeft andere achtergronden, we hebben mensen uit het onderwijs, uit de sociale sector en mensen met enkel een middelbaar diploma. Om maar te zeggen dat we absoluut niet kijken naar diploma of waar ze vandaan komen.

Maar die andere hogeschool... Het is gewoon schrijnend om daar CV's en motovatiebrieven van te krijgen. Het is bijna een klein mirakel als er een CV wordt doorgestuurd waar niet minstens 5 taalfouten in zitten. Dat is gewoon dag en nacht met de eerste hogeschool.

Trouwens bijzonder vreemd dat je het een bekromping houding vindt wanneer een bedrijf rekening houdt met de ervaringen die ze gehad hebben in het verleden... Wat moeten ze dan doen, toch maar blijven die stagiaires aanpakken, er tijd in blijven investeren om na 8 weken vast te stellen dat het er écht niet in zit...

Het is aan de hogeschool om meer voor kwaliteit te zorgen, als een reputatie er is, dan is die er voor een reden en moeten ze kijken waar het schoentje wringt.
Ik vond het nogal vreemd om in een sector waar je ronduit geen personeel vindt, je zelf geen kennis wil maken met de student in kwestie. Misschien valt de persoon zelf goed mee. Was inderdaad ook een hoge school in het Antwerpse, ken ze verder niet. Ik ben er intussen 5 maand weg, ik heb ze een jaar uit de nood geholpen tijdens een bevallingsrust en burnout. Die 2 personen zijn terug op post maar dan nog waren ze eigenlijk onderbemand, sinds ik weg ben hebben ze nog altijd niemand extra gevonden, integendeel, er zijn nog 6 mensen vertrokken en 3 mensen uitgevallen met ziekte waarvan 1 halftijds terug aan het werk is, daardoor blijft in 1 van de 3 kantoren in onze cluster nu enkel de vennoot nog over 😅. Als je zo diep in de shit zit zou ik de druk op uw personeel verlichten en elke mogelijke kandidaat op zen minst toch eens zien.

De stagiair die ze dan wel gekozen hadden vond ik persoonlijk geen topper. Die kwam dan van Odissee. Als ik op haar startdag vroeg of ze genoten had van de lesvrije week na de examens kreeg ik al snel een ‘oh maar ik ben al even thuis hoor. Ik had maar 2 examens, heb bewust mijn laatste jaar over 2 academiejaren gespreid want alleja examens, stage en bachelorproef is toch zwaar eh’. Welkom in een job waar je van deadline naar deadline leeft en regelmatig overuren zal presteren :unsure: . Ze zat meteen van dag 1 continu op haar gsm, ik zou de eerste weken toch wat werkijver tonen en afleiding mijden 😅.

Laatst bewerkt:

Je oogst een beetje wat je zaait natuurlijk.
Als jij uw opleiding niet goed organiseert en het niveau niet hoog legt dan trekt dit ook mensen aan waarbij dit past, studenten die dus niet gemotiveerd zijn.
De studenten die je dan aflevert zijn dan ook vaak minder dan op scholen waar men wel de laat hoog legt.

Als ik spreek van mijn sector is het toch ook wel zo dat de hogeschool of universiteit waar ze hun diploma gehaald hebben of gaan halen (al is het aantal stages wel serieus geminderd omdat ook dit wel een druk op het personeel legt) meespeelt.
En dat lijkt me ook niet meer dan logisch.

Het is hier al gezegd, maar uw hogeschool gaat niemand naar kijken als IT'er. Ik heb op een zogezegde "slechte" hogeschool gezeten en heb na 2 jaar een aanbod gekregen om te beginnen met werken.

Waarom? Omdat ik naast school ook mijn eigen projectjes deed, een relevante studentenjob had en op school was ik erdoor met 2 vingers in de neus, als ik de materie eens bekeek.

Ik vond het nogal vreemd om in een sector waar je ronduit geen personeel vindt, je zelf geen kennis wil maken met de student in kwestie. Misschien valt de persoon zelf goed mee. Was inderdaad ook een hoge school in het Antwerpse, ken ze verder niet. Ik ben er intussen 5 maand weg, ik heb ze een jaar uit de nood geholpen tijdens een bevallingsrust en burnout. Die 2 personen zijn terug op post maar dan nog waren ze eigenlijk onderbemand, sinds ik weg ben hebben ze nog altijd niemand extra gevonden, integendeel, er zijn nog 6 mensen vertrokken en 3 mensen uitgevallen met ziekte waarvan 1 halftijds terug aan het werk is, daardoor blijft in 1 van de 3 kantoren in onze cluster nu enkel de vennoot nog over 😅. Als je zo diep in de shit zit zou ik de druk op uw personeel verlichten en elke mogelijke kandidaat op zen minst toch eens zien.

De stagiair die ze dan wel gekozen hadden vond ik persoonlijk geen topper. Die kwam dan van Odissee. Als ik op haar startdag vroeg of ze genoten had van de lesvrije week na de examens kreeg ik al snel een ‘oh maar ik ben al even thuis hoor. Ik had maar 2 examens, heb bewust mijn laatste jaar over 2 academiejaren gespreid want alleja examens, stage en bachelorproef is toch zwaar eh’. Welkom in een job waar je van deadline naar deadline leeft en regelmatig overuren zal presteren :unsure: . Ze zat meteen van dag 1 continu op haar gsm, ik zou de eerste weken toch wat werkijver tonen en afleiding mijden 😅.
Tjah, 1 zwaluw maakt de zomer niet, we hebben afgelopen jaar ook een stagiair gehad uit die "tophogeschool" in het Antwerpse wat dan ook ferm tegenviel en we bijgevolg ook niet hebben aangenomen. Ik ben zelf wel van mening dat als je uw CV niet eens naleest en dit vol met schrijffouten staat, je bij ons zelfs niet op gesprek moet komen. Klinkt hard maar dat laat gewoon al enorm hard zien dat je onzorgvuldig te werk gaat, al mag je nog zo'n geweldig persoon zijn, dat past niet bij onze administratief intensieve job waar je naast een ganse dag administratie ook nog eens een ganse dag in contact staat met cliënteel...

Ter verduidelijking, wij zijn ook een knelpuntenberoep en zijn op 5j tijd met slechts 10% personeel gestegen terwijl onze omzet op 5j tijd wel met ca. 60% à 70% gestegen is. En neen, ons personeel voelt zich niet uitgenepen en neen, wij hebben geen leegloop. In tegendeel, de enige collega's die vertrokken zijn betreft een collega die op pensioen gegaan is, 2 collega's die we zelf hebben laten gaan en 1 collega die op eigen initiatief vertrokken is doordat de reistijd van thuis te veel was (en inmiddels ook gevraagd heeft of hij niet kon terugkomen, hierop zijn we niet ingegaan).

Buiten dat was het selectief te werk gaan met het weinige personeel dat erbij kwam, sinds 5j terug nu toevallig wel 6 collega's uit die "tophogeschool" en dat zijn ook 6 absolute toppers. Die 2 collega's die we hebben laten gaan kwamen ook wel uit die tophogeschool, zoals ik zei, ze kunnen niet allemaal perfect zijn, net zoals van die hogeschool met de slechtere reputatie het niet allemaal rotte appels zullen zijn. Maar als je in het afgelopen jaar een stuk of 10 CV's krijgt en ze allemaal even slecht zijn qua taalgebruik... Waarom dan je tijd erin steken.

Als je trouwens in de shit zit haalt het aanwerven van slecht personeel je niet uit de shit hoor, je moet nakijken waar de problemen zitten en dat aanpakken, allicht door je goed volk te soigneren en dringend volk aan te nemen dat kwaliteit brengt. Dit is wel een forse investering, doen ze dat echter niet, dan wordt dat kantoor allicht binnen dit en X jaar verkocht vanwege niet meer werkbaar. Allemaal natuurlijk heel gemakkelijk gezegd maar soit, knoeiers aannemen om je probleem qua personeel op te vangen zal helaas niet werken, je goed personeel zal enkel meer gefrustreerd geraken en alsnog weggaan.

Je oogst een beetje wat je zaait natuurlijk.
Als jij uw opleiding niet goed organiseert en het niveau niet hoog legt dan trekt dit ook mensen aan waarbij dit past, studenten die dus niet gemotiveerd zijn.
De studenten die je dan aflevert zijn dan ook vaak minder dan op scholen waar men wel de laat hoog legt.

Als ik spreek van mijn sector is het toch ook wel zo dat de hogeschool of universiteit waar ze hun diploma gehaald hebben of gaan halen (al is het aantal stages wel serieus geminderd omdat ook dit wel een druk op het personeel legt) meespeelt.
En dat lijkt me ook niet meer dan logisch.
Voila... Die slechte hogeschool staat in het Antwerpse effectief ook gekend als de gemakkelijke versie van de tophogeschool (die met alle respect nu ook niet zeer zwaar is, al zeg ik het zelf). Haal je het niet bij de ene, dan vloei je af naar de andere en heb je sowieso je diploma. De echt luierikken proberen gewoon meteen bij die 'mindere' hogeschool.

Soit, allicht allemaal off-topic met dat dit in IT duidelijk niet het geval is.

Terug
Bovenaan