Ik heb een contract van een architect.
Over de bepaling van het ereloon staat er het volgende:
"Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat het ereloon wordt vastgesteld op 9% excl BTW op de uitvoeringskost van de verschillende aannemers voor de werkzaamheden tot 200.000 EUR excl BTW, dus op de totale globale waarde van het bouwproject, zonder taksen; dat wil zeggen op alle reële uitgaven tot de volledige voltooiing, zonder toerekening van kortingen of minwaardes en de economische waarde van de eigen werken door de opdrachtgever uitgevoerd. Het ereloon wordt voorlopig berekend op basis van de raming. Het zal aangepast worden volgens de werkelijke kostprijs, inbegrepen de herzieningen."
Kan iemand me dit uitleggen in mensentaal, en dan vooral de hoofdvraag: als ik zelf werken uitvoer, ga ik daar dan ook 9% excl BTW moeten op betalen aan de architect? CHATGPT zegt:
"
Zeker! Wat er in deze clausule staat, kan als volgt worden uitgelegd:
"
Maar ik wou het toch van een mens weten.
Over de bepaling van het ereloon staat er het volgende:
"Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat het ereloon wordt vastgesteld op 9% excl BTW op de uitvoeringskost van de verschillende aannemers voor de werkzaamheden tot 200.000 EUR excl BTW, dus op de totale globale waarde van het bouwproject, zonder taksen; dat wil zeggen op alle reële uitgaven tot de volledige voltooiing, zonder toerekening van kortingen of minwaardes en de economische waarde van de eigen werken door de opdrachtgever uitgevoerd. Het ereloon wordt voorlopig berekend op basis van de raming. Het zal aangepast worden volgens de werkelijke kostprijs, inbegrepen de herzieningen."
Kan iemand me dit uitleggen in mensentaal, en dan vooral de hoofdvraag: als ik zelf werken uitvoer, ga ik daar dan ook 9% excl BTW moeten op betalen aan de architect? CHATGPT zegt:
"
Zeker! Wat er in deze clausule staat, kan als volgt worden uitgelegd:
- Erelonenpercentage: Het ereloon (honorarium) van de architect is 9% van de kosten van de werkzaamheden die uitgevoerd worden, exclusief btw. Dit geldt voor projecten tot een waarde van 200.000 euro.
- Basis van de berekening: De 9% wordt berekend op de totale kost van het bouwproject, inclusief de kosten van alle aannemers en alle echte uitgaven, tot het project helemaal klaar is. Dit is zonder belastingen en zonder rekening te houden met eventuele kortingen of verminderingen in waarde.
- Eigen werk van de opdrachtgever: Als de opdrachtgever zelf bepaalde werkzaamheden uitvoert, wordt de economische waarde van dat werk ook meegerekend in de totale kosten.
- Voorlopige berekening: In het begin wordt het ereloon berekend op basis van een schatting van de kosten, maar later wordt dit aangepast aan de werkelijke kosten, inclusief eventuele prijsaanpassingen.
"
Maar ik wou het toch van een mens weten.