Beyond Smoking: de kost per maand

Hoeveel euro geef je per maand uit aan roken?

• 0-25

Stemmen: 10 4,4%
  • 26-50

Stemmen: 4 1,7%
  • 51-75

• 76-100

• 101-125

Stemmen: 3 1,3%
  • +125

Stemmen: 6 2,6%
  • Ik rook niet

Stemmen: 198 86,5%

• Totaal aantal stemmers
    229

Pieterjan94

Well-known member
Ik ben zelf geen roker, maar ik vraag me wel oprecht af wat de maandelijkse kost is van zij die het wel doen.

Wat rook je (zware tabak of lichte)? Rol je of koop je pakjes? Hoeveel sigaretten (pakjes?) rook je per dag, etc etc.

Ik ben nieuwsgierig van aard dus: wat vindt de partner van de kost die hier mee gepaard gaat?

Ben nu al lang gestopt, maar vroeger toch gemiddeld 1 pakje L&M per dag. Tegen de huidige prijzen is dat dus 8€ x 30 = 240€.
Ik had indertijd wel een maat die sigaretten (per slof) bestelde uit Rusland, toen was dat een fractie van de prijs van hier (geen idee of dat nu nog even vlot gaat).

Hier al 4+ jaren een zuiger. (Vape) Zal een 60€/maand zijn. En aankoop vh toestel zelf natuurlijk.
Ervoor toch gemakkelijk een pakje Bastos (25st)/dag.

Na enkele jaren gestopt geweest te zijn, intussen terug een jaar aan het roken. Kost me +-100 euro per maand.
Voornemen is weer te stoppen in 2022.

Mijn man rookt Davidoff Classic en zit aan een pakje per dag. Dat is nu €8 per pakje.
Mijn vader indertijd rookte 4 (ja, 4) pakjes Belga - later noemde dat anders - per dag. Ik herinner mij dat ik er als kind kon gaan kopen (voor hem é) aan 75 Frank per pak.

Het is idd duur als hobby en hij zou al mijn steun krijgen om te stoppen. Ik vraag het hem zelf niet, gaat in tegen mijn weinige principes.

Houdt men hier ook rekening met vaping?

Best een laag percentage rokers hier.
Als je dat vergelijkt met Belgie in het algemeen:
[...] In 2019 was 23 procent van de Belgen een dagelijkse of occasionele roker, in 2021 gaat het om 27 procent. [...]

Al een lange tijd gestopt en ik heb niet meteen het gevoel daar ooit weer verslaafd aan te raken. De kost die je daar tegenwoordig voor draagt, is het ook allemaal weer niet waard. Het meurt, je huis gaat er van stinken en slecht uitzien, je longen gaan eraan kapot en je wordt er ook nog eens armer van. Maar blijkbaar is het een sociale drug, want aan menig portaal van firma's staat er wel een groepje in mekaars gezicht te dampen.

Het is idd duur als hobby en hij zou al mijn steun krijgen om te stoppen. Ik vraag het hem zelf niet, gaat in tegen mijn weinige principes.
Is ook gewoon een correct principe. Om van een verslaving af te komen, moet je het vooral echt zelf willen. Als je het enkel voor een ander doet, loopt het vaak mis. Been there...

Al een lange tijd gestopt en ik heb niet meteen het gevoel daar ooit weer verslaafd aan te raken. De kost die je daar tegenwoordig voor draagt, is het ook allemaal weer niet waard. Het meurt, je huis gaat er van stinken en slecht uitzien, je longen gaan eraan kapot en je wordt er ook nog eens armer van. Maar blijkbaar is het een sociale drug, want aan menig portaal van firma's staat er wel een groepje in mekaars gezicht te dampen.
Ben nu toch wel een jaar of 6-7 geleden gestopt, en heel soms overvalt me dat gevoel van "goesting in een sigaret" wel. Denk niet dat dat er ooit nog uit gaat. Ben best wel verslavingsgevoelig, dus ben wel blij dat die goesting vaak snel weer weggaat. Meestal inderdaad tijdens "sociale" situaties. Gelukking zijn die redelijk beperkt geweest de afgelopen periode ;)

Ben nu toch wel een jaar of 6-7 geleden gestopt, en heel soms overvalt me dat gevoel van "goesting in een sigaret" wel. Denk niet dat dat er ooit nog uit gaat. Ben best wel verslavingsgevoelig, dus ben wel blij dat die goesting vaak snel weer weggaat. Meestal inderdaad tijdens "sociale" situaties. Gelukking zijn die redelijk beperkt geweest de afgelopen periode
Goed dat je er af kan blijven als je weet dat het niet bij die ene trek/sigaret gaat blijven. Maar dat is natuurlijk bij elke verslaving zo. Alles kan, maar dan wel met maten.

Niet-roker. Mijn beide ouders roken al zeer lang en veel. Vader is enkele keren gestopt maar helaas terug hervallen.

Ik rook geen sigaretten, maar normaal rook ik elke zaterdagavond 1 sigaar. Kost meestal tussen de 5-15 euro per stuk.

Houdt men hier ook rekening met vaping?

Best een laag percentage rokers hier.
Als je dat vergelijkt met Belgie in het algemeen:
[...] In 2019 was 23 procent van de Belgen een dagelijkse of occasionele roker, in 2021 gaat het om 27 procent. [...]

Bij de cijfers van België in het algemeen zitten natuurlijk ook de "oudere" generaties waar roken nog veel meer vanzelfsprekend was, die zitten niet in grote getale op BG.

Wel opvallend dat het aantal rokers de laatste twee jaar zou zijn toegenomen. Misschien dat in die toename ook ex-rokers zitten die terug hervallen zijn?

Zelf alleszins nooit gerookt (zelfs geen trek van een sigaret gehad) alhoewel m'n beste kameraden, met wie ik vroeger het vaakst op stap ging, in die tijd nog veel rookten. Ik denk dat ze het zelfs geweigerd zouden hebben moest ik gevraagd hebben ook te mogen proberen.

Laatst bewerkt:
Het valt me, vooral op het werk, toch altijd op hoeveel jonge mensen er roken. Opvallend veel jonge vrouwen ook.
Ik vermoed dat het sociale aspect daar inderdaad een zeer grote rol in speelt.

Het valt me, vooral op het werk, toch altijd op hoeveel jonge mensen er roken. Opvallend veel jonge vrouwen ook.
Ik vermoed dat het sociale aspect daar inderdaad een zeer grote rol in speelt.
Bij jonge vrouwen mogelijks ook de gewichtstoename na het stoppen met roken.

Owkay, nu dacht ik dat deze topic zou gaan hoeveel het BG forum spendeert aan costumes ... 😬

Dat terzijde, er zijn handige apps voor mensen die stoppen met roken om je geldbesparing op te volgen. Zo maak je er een leuke meta-game van als stimulatie.

Owkay, nu dacht ik dat deze topic zou gaan hoeveel het BG forum spendeert aan costumes ... 😬

Dat terzijde, er zijn handige apps voor mensen die stoppen met roken om je geldbesparing op te volgen. Zo maak je er een leuke meta-game van als stimulatie.
Eerste jaar nadat mijn moeder gestopt was zijn mijn ouders daar van op reis geweest. Ze stak elke keer ze normaal een pakje sigaretten zou kopen dat geld in een potje.

Terug
Bovenaan