Beyond Smoking: de kost per maand

Hoeveel euro geef je per maand uit aan roken?

• 0-25

Stemmen: 10 4,4%
  • 26-50

Stemmen: 4 1,7%
  • 51-75

• 76-100

• 101-125

Stemmen: 3 1,3%
  • +125

Stemmen: 6 2,6%
  • Ik rook niet

Stemmen: 198 86,5%

• Totaal aantal stemmers
    229
Ik heb vooral tijdens mijn studentenjaren gerookt, enkele sigaretten per dag en tijdens het uitgaan kon dat wel eens een pak zijn. Nadien op mijn eerste werk rookte ik mee met collega’s, eerder voor het sociale. Maar op mijn werk daarna gewoon resoluut mee gestopt om de gewoonte te doorbreken en enkel nog gerookt op café/bij vrienden in het weekend. Uiteindelijk volledig gestopt uit schrik voor kanker en ik mis het alles behalve.

Wat mij vooral verbaasd is dat sommigen dit een hobby noemen. En 1+ pak/dag roken elke dag opnieuw, dat is toch gewoon ranzig?

Hier ondertussen al +5 jaar clean (begonnen in mijn apejaren en toch wel ~20 jaar gerookt met hier en daar wat onderbrekingen). En toch steekt sporadisch wel eens die goesting op, dat kan zijn bij het op stap gaan, op café, of gewoon tijdens het werk. Gaat meestal ook wel snel over, maar moest ik op die momenten een pakje in mijn zak gehad hebben, had ik er toch wel af en toe eentje opgestoken.

Die eerste afkickweken (zeker nadat de fysieke verslaving eruit is) zijn eigenlijk heel gemakkelijk, zelfs een beetje euforisch (zie hoe gemakkelijk ik ben afgekicked!). Het is gewoon de eeuwige strijd daarna die het moeilijkste is. En ik hoor dat soort verhalen ook wel eens van anderen.

Zoals ze vaak zeggen, er bestaat niet zoiets als een ex-verslaafde.

Tgoh, een sigarettenverslaving lijkt me toch een trap lager dan bv. alcoholverslaving.

Begonnen met roken aan mijn 15 jaar (die pakjes van 10 marlboro's voor 45/50 frank waren best wel handig) en vooral tijdens de studentijd op kot was het aan het evolueren richting kettingroken (menig avonden er een hele pak op café doorgesleurd bovenop het reguliere roken aan een pakje om de 1 a 2 dagen). Was ook nog de tijd dat je overal kon roken zonder scheef bekeken te worden, het werd maatschappelijk gewoon aanvaard. In de beginjaren aan de unief stonden er bv. overal in het gebouw aluminium asbakjes uitgezet en zat iedereen lustig in de gangen te paffen. Voor een mondeling examen nog rap een sigaretje tegen de stress en dan met de rook nog half uit je mond naar binnen wandelen en niemand die daar raar van opkeek, integendeel. Op de trein had je rookzones (onwaarschijnlijk "afgesloten" met een halve glazen wand waardoor heel het treinstel even hard in de rook zat), op café was het een grote waas van de rook en diegene die er over foeterde dat zijn kleren stonken had pech.

Achteraf wel gezien blijft het toch ergens opmerkelijk hoe plots (over een aantal jaar) die gehele maatschappelijke perceptie is gedraaid, tegen dat ik de unief verliet was het gewoon ondenkbaar dat je daar binnen nog eentje ging opsteken.

Af en toe wel eens halfslachtig gestopt maar daar ook ontdekt dat je maar kan stoppen als je écht wil stoppen.

Op een warme zomerdag in 2012 het licht gezien en gezegd "fuck it, 'tis genoeg geweest" en sindsdien geen sigaret meer aangeraakt. De eerste jaren inderdaad wel af en toe die "drang" gevoeld (ook wel altijd in een rechtstreekse correlatie met drankgebruik) maar sinds een vijftal jaar eigenlijk nooit meer goesting gehad om nog te roken. Ik voel het echt niet aan als een "gevecht" dat ik moet leveren met onderhuidse verlangens naar sigaretten. Iets wat als ik het moet geloven bij alcoholverslaving wel altijd aanwezig blijft.

Al drie jaar gestopt. Vape heeft me doen afkicken + een mega scare: ik ervaarde zeer veel pijn bovenin mijn luchtpijp dat ik dacht: dit kan niet anders ik heb gewoon kanker.

Ben nu toch wel een jaar of 6-7 geleden gestopt, en heel soms overvalt me dat gevoel van "goesting in een sigaret" wel. Denk niet dat dat er ooit nog uit gaat.

Op bepaalde momenten heb ik toch ook wel van, tghoh vroeger zou ik dit karweitje hier met een saf in mijn bek staan doen. Er zijn nu eenmaal activiteiten die een pak prettiger zijn al rokend imo.

De onderstaande merken zou ik nog wel eens willen roken, gewoon om te proberen. Vroeger vond ik dat toch van de betere merken.
Ne goeien oude Lucky Strike zonder filter. Scheurpakje. Zalig gewoon.

Terug
Bovenaan