BeyondGaming @ Spel Antwerpen 2024

Elk jaar bezoek ik minstens twee bordspelbeurzen en die staan elk jaar vast: Zomerspel te Merelbeke en Spel Antwerpen. Af en toe komt er nog eens een andere beurs tussen, maar een zekerheid is dit niet. Ook dit jaar bezocht ik Spel Antwerpen, dat plaatsvond op 23 en 24 november. Ikzelf ging op zondag 24 november vergezeld door mijn zoon van twaalf. Collega FreakyJP maakte er een weekendvullende activiteit met zijn gezin van.

Net als enkele jaren geleden, werd Spel Antwerpen dit jaar in hetzelfde weekend gehouden als de LEGO-beurs die ook in de Antwerpse Expohallen gehouden werd. Twee jaar geleden betekende dat wat parkeerproblemen als je wat later arriveerde, dus zorgde ik er ditmaal voor dat ik op tijd kwam. Dat resulteerde in het vlot vinden van een parkeerplek en zo'n kwartiertje op voorhand in de hal te mogen vertoeven. Hoewel de organisatie je wel binnen laat, moet je wachten tot 10 uur vooraleer je aan tafel mag om een spel te spelen, of voor het bezoeken van de twee winkels. De reden waarom Spel Antwerpen een van mijn favoriete beurzen is, is omdat er altijd wel tafeltjes vrij zijn om te spelen. Geen gek gedoe zoals op Spiel Essen of Spellenspektakel te Utrecht. Gewoon rustig spelletjes spelen zonder last te hebben van overvloedig zwetende individuen.

Bij het binnenkomen krijg je een bandje om de pols en wordt er een papier in je handen geduwd door de mannen van Bordspelmania. Deze website is elk jaar aanwezig op de beurs en organiseert samen met de diverse aanwezige uitgevers steeds een leuke zoekwedstrijd. Op dat papier staan er elf spellen en het is aan jou om zowel de Nederlandstalige uitgever als het spel op te schrijven. Onder andere De Piraten van Maracaibo, Pindua en Harmonies moesten gevonden worden. Afgelopen twee jaar ging ik telkens zonder prijs naar huis, maar dit jaar had ik meer geluk. Ik werd door een onschuldige hand als vierde winnaar uit de box met alle juiste antwoorden getrokken en mag hierdoor Fit to Print van uitgever White Goblin Games aan de collectie toevoegen.

Spel 5.jpg

Een aankoopje of drie​

Enerzijds heb je de winkel van Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen, die het event mee organiseert, anderzijds is er een tweedehandswinkel waar je kunt kiezen uit enkele honderden titels. De tweedehandsspellen laat ik altijd aan me voorbijgaan, maar een bezoekje aan de winkel van Adriaensen is altijd eens de moeite waard. Tijdens de beurs staan diverse spellen, zéker niet allemaal, iets goedkoper dan normaal. Een snelle zoektocht op de smartphone leert ook dat de concurrentie nog steeds duurder is, dus ging ik, helaas, weer met enkele nieuwe aankopen naar huis. De Dieren van Baker Street van DSV Games, Chronicles of Light: Darkness Falls van Ravensburger en een Exit Adventskalender van 999 Games die nergens meer te krijgen was, was het resultaat van een bezoekje aan de winkel.

Uiteraard zijn we op de spellenbeurs om enkele spellen aan de tand te voelen, en met mijn zoon in de slipstream was het even zoeken naar spellen die hem interessant leken. De eerste stop van de dag was bij de heren van Intrafin Games, een Belgische verdeler van bordspellen en tevens ook uitgever van spellen zoals Cartographers en Terraforming Mars. Binnenkort mag je de reviews van The Isle of Cats en Pampero verwachten, maar op de beurs speelde ik Kasteel in de Steigers. Dit spel is van een van de Fryxelius-broers en laat je stap voor stap een kasteel bouwen. Ofwel neem je enkele gedekte tegels uit de algemene voorraad, ofwel bouw je een van je tegels in jouw voorraad. Daarbij moet een eenvoudige rekensom gemaakt worden die moet kloppen (met maximum één verschil), waarna je aan je kasteel kunt bouwen. Kasteel in de Steigers speelde erg vlot en mijn zoon was fan, dus normaal gezien mogen we daar binnenkort ook een reviewexemplaar van verwachten.

Er moet ook gespeeld worden​

Het volgende spel was Surfosaurus MAX van Geronimo Games. Ook dat zag er door de dino's best cool uit, waardoor mijn zoon ernaartoe getrokken werd. Hier speel je gezamenlijk kaarten op tafel en hoop je dat jouw kaarten bijdragen aan de sterkste combinatie van kaarten. Zo kun je onder andere punten verdienen door mee te doen aan vier dezelfde kleuren, vier opeenvolgende cijfers, vier dezelfde cijfers of aan de Surfosaurus MAX, zijnde vier opeenvolgende cijfers in dezelfde kleur. De vier kaarten van de sterkste combinatie scoren punten, maar hebben ook andere spelers diezelfde kaart gelegd, dan wordt die kaart maar voor de helft van de punten gescoord. Een tof en vlot spel waar voor mij persoonlijk toch iets teveel geluk mee is gemoeid.

Spel Antwerpen blijft een van mijn favoriete beurzen.

Toen mijn zoon Monkey Palace op de stand van Asmodee zag, blonken zijn ogen. Helaas waren de twee tafels waarop dit spel stond continu bezet, tot er plots een gaatje was. Ik zette een sprintje in van twintig meter, moest zeven minuten bekomen, en kon dan naar de speluitleg luisteren. In Monkey Palace, een spel waarin je bouwt met LEGO-steentjes, bouw je gezamenlijk aan een paleis voor de apen. Toch kan er maar een iemand de winnaar zijn. Je start telkens op de grond en moet dan een verbinding maken met het paleis in het midden van het spelbord. Het aantal bruggen dat je maakt, is de aankoopwaarde die je krijgt om kaarten aan te schaffen. Die kaarten geven je soms een eenmalige bonus, soms een terugkerende bonus, of soms beide. Hierdoor ontvang je nieuwe stenen voor de volgende rondes. Die kaarten zijn punten waard, maar weet je een pilaar van minstens vijf hoog te bouwen voor je er een brug op plaatst, dan krijg je bonuspunten. Monkey Palace is een tof uitziend spel dat vlot speelt en dat zowel volwassenen als kinderen zal aanspreken.

Spel 3.jpg

Ook een hapje en een drankje?​

Op Spel Antwerpen staan ook kleinere uitgevers of zelfs eenmansprojecten en ook die verdienen aandacht. Zo ging ik langs bij de heren van Pindua, die MomoGames hebben opgestart. Pindua werd gemaakt door drie vrienden en ik speelde een potje met mijn zoon. In Pindua verander je de kleuren van de vijf zonnen, in de hoop dat je het patroon op je handkaart of de eerste gemeenschappelijke handkaart kunt nabouwen. Je kunt maar drie acties doen: ofwel draai je één kaart om, ofwel verwissel je twee kaarten, ofwel draai je alle kaarten om. De andere speler mag de actie van de vorige speler niet ongedaan maken, behalve als die daar diens handkaart mee kan voltooien. Ook hier is best wel wat geluk mee gemoeid en ondertussen heb ik het ook met meerdere spelers gespeeld. Twee of drie lijkt het ideale aantal, omdat je dan nog ietwat invloed hebt op de kaarten. Met meer spelers geef je alle controle uit handen.

Afgesloten werd er met Collect a Lotl van White Goblin Games. Hierin moet je axolotls verzamelen, maar je kunt je handkaarten niet direct gebruiken. Eerst moeten ze naar gemeenschappelijke waterpartijen worden gebracht. Eens een rij vol is, wordt er om beurt een axolotl gekozen. Het beest in waterpartij B moet ook in je persoonlijke waterpartij B geplaatst worden. D gaat naar D. Het is dus een kwestie van hopen dat je tegenspeler niet weg is met een axolotl die je zelf wil. Punten scoor je door zoveel mogelijk axolotls van dezelfde kleur in een waterpartij te hebben, al zijn er ook actiekaarten die je een handje kunnen helpen. Weet je in elke waterpartij bijvoorbeeld een rode axolotl te zetten, dan verdien je ook daar punten mee. Dat was hetgeen ik probeerde, om in elke waterpartij een 'straat' aan axolotls te maken van dezelfde kleur. Helaas moest ik het onderspit delven.

Ook andere uitgevers zoals 999 Games, Ravensburger, Tucker's Fun Factory en Gam'inBIZ waren aanwezig, maar daar heb ik helaas niks gespeeld. Er moeten nu eenmaal keuzes worden gemaakt. Daarnaast maak ik graag al eens een praatje met de mensen van de PR, kom ik daar vrienden en kennissen tegen en eet ik al eens graag een hapje. Qua keuze was er op dat vlak niets aan te merken. Zo waren er frieten, frikandellen, belegde broodjes en soep, al was de soep tegen de middag al op. Ook de drank was niet genoeg voorradig, met in de namiddag op zondag een al beperktere keuze. Daarnaast was het best prijzig. Drie euro voor een frisdrank en een aantal jetons meer voor een belegd broodje waarbij van groenten helaas geen sprake was. Culinair hoogstaand moet het niet zijn, maar Zomerspel bewees eerder al dat het naar feedback luistert. Zo werden er op afgelopen beurs wél groentjes tussen de broodjes gelegd.

Spel 4.jpg

Terug
Bovenaan