Enkele dagen geleden kregen we de vraag van het Instituut voor de Nederlandse Taal (ivdnt.org) of ze voor een lopend onderzoek data mogen gebruiken van BeyondGaming. Het taalgebruik vanop het forum zal deel uitmaken van het onderzoek. Het Instituut van de Nederlandse Taal gebruikt daarnaast ook data van Twitter en verschillende kranten waaronder Het Nieuwsblad en de Standaard. Wij zijn dus verheugd dat ook wij hiervan deel kunnen uitmaken.
In het onderzoek worden bepaalde elementen bekeken, waaronder: Hoe vaak gebruiken mensen eigenlijk ‘hun hebben’ of ‘ik besef me’? Zeggen ze vaker ‘...dat ik het gedaan heb’ of ‘...dat ik het heb gedaan’? Welke nieuwe woorden vinden we in 2021?
Om even verdere duiding te geven over wat er met de verzamelde informatie wordt gedaan, geeft het Instituut voor de Nederlandse Taal voorbeelden van hoe alles wordt bijgehouden. Ze zijn alleen geïnteresseerd in taal. Ze slaan van elke post dan ook alléén de zinnen (en de datum) op en geen enkele andere informatie. De anonimiteit van jullie is dus gewaarborgd. Ze zullen de data niet verder verspreiden en enkel intern gebruiken voor taalkundig wetenschappelijk onderzoek.
Als voorbeeld halen ze dus zinnen op zoals hieronder:
"Zit je plaatje dan los ofzo?"
Die zinnen worden vervolgens syntactisch geanalyseerd:
1 Zit zitten [zit] WW(pv,tgw,ev) 0.993151 O B-VP 0 ROOT
2 je je [je] VNW(pers,pron,nomin,red,2v,ev) 0.500000 O B-NP 1 su
3 plaatje plaat [plaat][je] N(soort,ev,dim,onz,stan) 0.999323 O I-NP 1 mod
4 dan dan [dan] BW() 0.925278 O B-PP 3 mod
5 los los [los] ADJ(vrij,basis,zonder) 0.991903 O O 3 mod
6 ofzo ofzo [ofzo] BW() 0.996130 O B-NP 5 mod
7 ? ? [?] LET() 0.999956 O O 6 punct
In het onderzoek worden bepaalde elementen bekeken, waaronder: Hoe vaak gebruiken mensen eigenlijk ‘hun hebben’ of ‘ik besef me’? Zeggen ze vaker ‘...dat ik het gedaan heb’ of ‘...dat ik het heb gedaan’? Welke nieuwe woorden vinden we in 2021?
Om even verdere duiding te geven over wat er met de verzamelde informatie wordt gedaan, geeft het Instituut voor de Nederlandse Taal voorbeelden van hoe alles wordt bijgehouden. Ze zijn alleen geïnteresseerd in taal. Ze slaan van elke post dan ook alléén de zinnen (en de datum) op en geen enkele andere informatie. De anonimiteit van jullie is dus gewaarborgd. Ze zullen de data niet verder verspreiden en enkel intern gebruiken voor taalkundig wetenschappelijk onderzoek.
Als voorbeeld halen ze dus zinnen op zoals hieronder:
"Zit je plaatje dan los ofzo?"
Die zinnen worden vervolgens syntactisch geanalyseerd:
1 Zit zitten [zit] WW(pv,tgw,ev) 0.993151 O B-VP 0 ROOT
2 je je [je] VNW(pers,pron,nomin,red,2v,ev) 0.500000 O B-NP 1 su
3 plaatje plaat [plaat][je] N(soort,ev,dim,onz,stan) 0.999323 O I-NP 1 mod
4 dan dan [dan] BW() 0.925278 O B-PP 3 mod
5 los los [los] ADJ(vrij,basis,zonder) 0.991903 O O 3 mod
6 ofzo ofzo [ofzo] BW() 0.996130 O B-NP 5 mod
7 ? ? [?] LET() 0.999956 O O 6 punct
Laatst bewerkt: