Bezwaar onderhoudsgeld OCMW

Dividenden zijn er spijtig genoeg pas binnen 2 jaar. Mijn 2e boekjaar is net gedaan.
Geloof me vrij 10k per jaar is zuur geld, zeker als je weet dat we daar zelf niet voor gekozen hebben. We kwamen mss niet altijd overeen, maar hij mocht gewoon thuis blijven wonen en we hadden zijn studies wel betaald. Het had ons een pak minder gekost dan nu, terwijl er wel nog iets van contact was. Nu hebben we al 2,5 jaar niets gehoord, mijn schoonouders vinden dat het onze schuld is en willen ook geen contact meer met ons of hun andere kleinkinderen.

Al 2.5 jaar geen contact. dus die persoon is effectief niet ten laste dan toch?

De vrederechter willen we vermijden, we weten dat het OCMW wettelijk gezien juist handelt.

Dus je weet dat het OCMW het bij het rechte eind heeft. Toch teken je bezwaar aan, waarschijnlijk om toch maar te proberen wie niet waagt wie niet wint.
En nu wil je u beroepen op een fout in de termijnen om alsnog er onderuit te komen?

Ik denk dat je in geen enkel geval succes zal hebben. Ook als gaven ze hun repliek na 50 dagen.
Ja ze begaan daarmee een fout. Maar dat verandert niks aan de uitspraak, en dat zal een rechter ook altijd bevestigen. Hoogstens zal er op de vingers worden getikt voor het niet respecteren van de termijnen.

Volgende stappen lijkt me duidelijkheid, uw plichten vervullen conform hun uitspraak.

Dus je weet dat het OCMW het bij het rechte eind heeft. Toch teken je bezwaar aan, waarschijnlijk om toch maar te proberen wie niet waagt wie niet wint.
En nu wil je u beroepen op een fout in de termijnen om alsnog er onderuit te komen?

Ik denk dat je in geen enkel geval succes zal hebben. Ook als gaven ze hun repliek na 50 dagen.
Ja ze begaan daarmee een fout. Maar dat verandert niks aan de uitspraak, en dat zal een rechter ook altijd bevestigen. Hoogstens zal er op de vingers worden getikt voor het niet respecteren van de termijnen.

Volgende stappen lijkt me duidelijkheid, uw plichten vervullen conform hun uitspraak.

Het ocmw heeft altijd gelijk, los van welke beslissing ze nemen. Het enige wat ze moeten doen is de reden geven waarom ze de beslissing nemen. Je hebt als onderhoudsplichtige enkel plichten, geen rechten.
  • Je moet een sociaal onderzoek ondergaan
  • Je moet hun beslissing volgen
  • je moet elke maand betalen naargelang uw brutoloon en gezinssituatie. En die bedragen zijn als koppel voltijds werkende redelijk stevig.
Maar je mag niets weten van diegene waar je voor betaald, je mag zelfs niet weten hoeveel hij/zij verdient, je mag enkel weten hoeveel jij moet betalen.

Het enige dat je mag vragen in je bezwaar is om af te zien van de onderhoudsplicht om billijkheidsredenen (een verbroken relatie is hier een van). Dat is ook wat wij gedaan hebben. Zij hebben dan 30 dagen om te beslissen of ze dit toekennen of niet en die beslissing is te laat gevallen.

Wat mij hierin vooral tegen de borst stoot dat zei termijnen gewoon mogen negeren zonder gevolgen, maar als wij een termijn niet volgen dat er wel gevolgen zijn. Het is ook het menselijke aspect dat hier speelt, ze beslissen daar losweg over tot meer dan 20% van je nettoloon dat je elke maand al of niet moet ophoesten (elke maand mogelijk tot net geen 1000€ betalen). Dan mag die beslissing wel op tijd genomen worden lijkt me.

Het OCMW heeft juridisch gelijk, toch kan je ook dan bezwaar aantekenen omdat billijkheidsredenen overwogen moeten worden. Als die niet correct overwogen zouden worden of bepaalde zaken niet vermeld in de beslissing, kan die beslissing toch teruggedraaid worden.

1. Het ocmw heeft altijd gelijk, los van welke beslissing ze nemen. Het enige wat ze moeten doen is de reden geven waarom ze de beslissing nemen. Je hebt als onderhoudsplichtige enkel plichten, geen rechten.

2. Maar je mag niets weten van diegene waar je voor betaald, je mag zelfs niet weten hoeveel hij/zij verdient, je mag enkel weten hoeveel jij moet betalen.

3. Wat mij hierin vooral tegen de borst stoot dat zei termijnen gewoon mogen negeren zonder gevolgen, maar als wij een termijn niet volgen dat er wel gevolgen zijn. Het is ook het menselijke aspect dat hier speelt, ze beslissen daar losweg over tot meer dan 20% van je nettoloon dat je elke maand al of niet moet ophoesten (elke maand mogelijk tot net geen 1000€ betalen). Dan mag die beslissing wel op tijd genomen worden lijkt me.
1. Nee, het OCMW heeft niet altijd gelijk. Tegen het OCMW worden regelmatig rechtzaken gewonnen (wat ook normaal is, gezien het grote aantal beslissingen die genomen wordt, ze kunnen niet allemaal juist zijn). Je hebt dus wel degelijk rechten, niet enkel plichten.

2. Ja, dat heet privacy. Er zijn waarborgen om te zien dat de beslissing die genomen is gebaseerd is op juiste stukken. Je kan je tot een OCMW raadslid wenden die de beslissing mee zal goedgekeurd hebben mocht je daaraan twijfelen (ook al heeft deze een vorm van beroepsgeheim, dus details ga je ook niet horen).

3. Ook voor hen zijn er gevolgen, ze kunnen bij een beslissing niet met terugwerkende kracht werken, maar een (al dan niet) antwoord op een bezwaar is natuurlijk geen beslissing.

Besef echter ook dat een beslissing om je onderhoudsgeld te laten betalen geen beslissing is die zomaar genomen wordt, een persoon die alleen wil gaan wonen kan niet zomaar de ouder verplichten tot het betalen van onderhoudsgeld via het OCMW. Daar moet een serieuze breuk zijn, waarbij er ook langs de ouder dingen misgelopen zijn. En dat is dan voor alle duidelijk niet altijd met schuld van de ouder, maar wel door de situatie die niet aangepast is aan de noden van het kind om een normale opvoeiding te krijgen.

Het OCMW heeft juridisch gelijk, toch kan je ook dan bezwaar aantekenen omdat billijkheidsredenen overwogen moeten worden. Als die niet correct overwogen zouden worden of bepaalde zaken niet vermeld in de beslissing, kan die beslissing toch teruggedraaid worden.

Dat weet ik dat men als onderhoudsplichtige zich kan beroepen op blijkheidsredenen.
Maar hoe ik het hier lees, ik kan mij hier ook in vergissen, is dat er getracht wordt billijkheidsredenen in te roepen waarvan men op voorhand al weet dat deze niet gegrond zijn.

Er bestaat niet zoiets als een limitatieve lijst, dus kan op vlak van billijkheidsredenen kan je allerlei zaken inroepen die het OCMW kan aanvaarden of weigeren.
Bij een weigering kan je naar de rechtbank stappen, je moet dan vertrouwen op het oordelen van de rechter. Maar hoe ik het lees voelt men op voorhand al aan dat ook een rechter de redenen als ongegrond zal achten.
Persoonlijk heb ik het toch een beetje moeilijk met onder uw familiale verplichting onderuit proberen komen. Ik zal niet ontkennen dat het niet fijn is, maar zoals je zelf ook zegt beroept men zich niet zomaar op die OCMW wet en op de terugvordering op grond van familiale verplichtingen.

Dat weet ik dat men als onderhoudsplichtige zich kan beroepen op blijkheidsredenen.
Maar hoe ik het hier lees, ik kan mij hier ook in vergissen, is dat er getracht wordt billijkheidsredenen in te roepen waarvan men op voorhand al weet dat deze niet gegrond zijn.

Er bestaat niet zoiets als een limitatieve lijst, dus kan op vlak van billijkheidsredenen kan je allerlei zaken inroepen die het OCMW kan aanvaarden of weigeren.
Bij een weigering kan je naar de rechtbank stappen, je moet dan vertrouwen op het oordelen van de rechter. Maar hoe ik het lees voelt men op voorhand al aan dat ook een rechter de redenen als ongegrond zal achten.
Persoonlijk heb ik het toch een beetje moeilijk met onder uw familiale verplichting onderuit proberen komen. Ik zal niet ontkennen dat het niet fijn is, maar zoals je zelf ook zegt beroept men zich niet zomaar op die OCMW wet en op de terugvordering op grond van familiale verplichtingen.

Wij vinden onze redenen wel gegrond, maar via het vredegerecht is het dure loterij. Zo een procedure is niet gratis, zelfs als je het wint. Met advocaat heb je mss meer kans, maar kost het je zoiezo de advocaat (standaard rechtsbijstand dekt dit niet) en als je verliest zit je nog eens met de extra kosten.
Je moet zelfs geen bezwaar indienen om naar de rechtbank te kunnen gaan. Maar bezwaar indienen is gratis, het nadeel is wel dat de beslissing word genomen door dezelfde mensen die initieel de beslissen genomen hebben.

Ik wil dan ook de beslissing niet aanvechten, daar heb ik me de laatste 2 jaar ook bij neergelegd. Ik wil de procedure die fout gelopen is aanvechten. Ik ben 2 maand voor hij vertrokken is begonnen als freelancer met een vennootschap.
Ik zou mezelf ook minder kunnen uitkeren en van de RC leven om zo de boel te belazeren.
Aangezien we niet getrouwd zijn zou ik zelfs officieel bij mijn ouders kunnen gaan wonen, dan zouden we samen nog geen 400€ moete betalen want dan word het te betalen bedrag in 2 gedeeld en is de maximum voor beide lager wegens 2 kleinere inkomens.
Ik wil het spel eerlijk spelen, maar verwacht gewoon dat zij dan hetzelfde doen.

Ik wil het spel eerlijk spelen, maar verwacht gewoon dat zij dan hetzelfde doen.
Heb je zicht op hoeveel het keer per maand het Bijzonder Comité per maand samenkomt?

Het kan zijn dat je 30 dagen (praktisch) verkeerd valt, waardoor ze te laat zijn.

Je wilt hier vooral een principe kwestie aanvechten, en los van het onderwerp, kost dit altijd veel meer dan het u gaat opbrengen.

Onderhoudsplicht werkt in 2 richtingen, als jij op je oude dag uw rusthuisfactuur niet meer kan betalen mag hij ook mee betalen

Heb je zicht op hoeveel het keer per maand het Bijzonder Comité per maand samenkomt?

Het kan zijn dat je 30 dagen (praktisch) verkeerd valt, waardoor ze te laat zijn.

Je wilt hier vooral een principe kwestie aanvechten, en los van het onderwerp, kost dit altijd veel meer dan het u gaat opbrengen.

Onderhoudsplicht werkt in 2 richtingen, als jij op je oude dag uw rusthuisfactuur niet meer kan betalen mag hij ook mee betalen
Het comité komt elke 14 dagen op maandag samen, dus er zijn er 2 gepasseerd tijdens de 30 dagen.

Als het principe aanvechten me echt meer gaat kosten dan het opbrengt laat ik het gewoon zijn, maar als er een redelijke kans is dat het iets opbrengt wil ik er wel voor gaan.

Het comité komt elke 14 dagen op maandag samen, dus er zijn er 2 gepasseerd tijdens de 30 dagen.

Als het principe aanvechten me echt meer gaat kosten dan het opbrengt laat ik het gewoon zijn, maar als er een redelijke kans is dat het iets opbrengt wil ik er wel voor gaan.
Je gaat het niet gaan halen als je enige argument is dat men u te laat heeft ingelicht van het besluit.

Hetgeen je wel kan doen is naar de rechtbank stappen om aan te tonen dat de onderhoudsplicht niet correct is.

Stort het geld rechtstreeks aan je kind? Dan ziet hij dat het van jou komt? En moet je ook niet meer betalen, en moet het ocmw bij hem terugvorderen als er te veel is gestort :)

Wij vinden onze redenen wel gegrond, maar via het vredegerecht is het dure loterij. Zo een procedure is niet gratis, zelfs als je het wint.
Als je wint is dat wel degelijk gratis (alles wat je moest voorschieten krijg je terug), tenzij je natuurlijk een advocaat neemt.

De vraag is vooral op basis van welke argumenten je denkt dat je gelijk zal halen.

Terug
Bovenaan