Ik zat hier vandaag bij een klant waarbij de CFO en hoofd accounting ook allebei audit hebben gedaan bij dezelfde big 4 als waar ik werk. Die hebben daar alletwee 15+ jaar gewerkt, zijn ook allebei ex-revisor, en begonnen opeens over de lonen. Die CFO zei dat audit/big 4 de enige sector was waar ze de lonen met de tijd succesvol hebben kunnen doen dalen

een senior had toen 10 jaar geleden blijkbaar dezelfde verloning als wij nu (3K brut + wat nettovergoedingen), managers zaten aan 5k brut met een hoop nettovergoedingen, senior managers 9 a 10k brut! Maar dat is hetzelfde als wat wij nu 10 jaar later hebben, soms zelfs minder, dus qua daling in koopkracht kan dat wel tellen... Blijkbaar zijn ze er dan met tijd ook extra jaren beginnen tussenduwen (die CFO zei dat hij vroeger 2 assistentenjaren had, 2 seniorjaren, 2 managerjaren, 4 senior managerjaren en dat "directors" waarbij die als zelfstandigen moesten factureren er dan ook pas op het einde begon bij te komen...) Ik vond dat wel vrij shockerend om te horen. Het is bekend dat de lonen niet stijgen, we vergelijken dat natuurlijk allemaal met elkaar (een nieuwe senior 1 verdient hetzelfde als een senior 1 vorig jaar... dus we verdienen reëel minder dan dezelfde mensen vorig jaar) maar ik wist niet dat het zo "extreem" was/zo lang al bezig was.