BonIver
Well-known member
Hangt af en verschilt per business unit dus kan hier niet veel op zeggen nu. Binnen welke unit start je, of wil je starten?En wat is dat dan voor een starter bruto (netto)?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hangt af en verschilt per business unit dus kan hier niet veel op zeggen nu. Binnen welke unit start je, of wil je starten?En wat is dat dan voor een starter bruto (netto)?
En consultant?Ik denk dat een accountant van 3 of 4 jaar kan uitkomen op 3.100 Euro of 3.300 Euro bruto. Exclusief voordelen zoals machine, netto bedragen
Junior auditor, nog geen contract, maar elke Big4 en lokaal kantoor probeert je binnen te hengelen. Bij een lokaal kantoor is voorstel 2300 bruto en bedrijfswagen (en nog wat voordelen zoals laptop, gsm enz, maar dat is bij elk kantoor binnen audit). Vraag me af of dat bruto bedrag niet wat hoger kan?Hangt af en verschilt per business unit dus kan hier niet veel op zeggen nu. Binnen welke unit start je, of wil je starten?
Junior auditor, nog geen contract, maar elke Big4 en lokaal kantoor probeert je binnen te hengelen. Bij een lokaal kantoor is voorstel 2300 bruto en bedrijfswagen (en nog wat voordelen zoals laptop, gsm enz, maar dat is bij elk kantoor binnen audit). Vraag me af of dat bruto bedrag niet wat hoger kan?
Oké, bedankt. Simulaties zijn soms moeilijk aangezien ik de desbetreffende auto niet ken en dus geen specifieke info kan invullen.Het antwoord lijkt dus ja te zijn, verwachting is dat Big 4 (iets) meer zullen bieden dan €2300 bruto + bedrijfswagen. Voor netto gewoon eens door een online bruto - netto calculator halen en de nodige VAA voor de wagen aftrekken.
Hou er rekening mee dat je ook in die simulatie geen nettovoordelen ziet, dat komt er dus nog netto bij.Oké, bedankt. Simulaties zijn soms moeilijk aangezien ik de desbetreffende auto niet ken en dus geen specifieke info kan invullen.
Mag ik vragen of de waarden betrekking hebben op de masteropleiding of een driejarige opleiding? (de waarde van het eerste jaar is met een triënnale graad en dus als assistent)Ik heb ook handelswetenschappen gestudeerd. Bijna iedereen die werkt binnen audit is afkomstig uit HW, TEW en een kleine minderheid HI.
ik kan je zeker een kort overzicht geven van hoe het loon evolueert de eerste 4 jaar (nadien heb ik er iets minder zicht op, als er iemand binnen dit forum kan aanvullen mag dat zeker)
- jaar 1 : 2.150 bruto -> 1.900 netto incl. nettovergoedingen (+\- 350 euro) en de andere gekende voordelen.
- jaar 2: 2.300 bruto -> 1.950 netto incl. nettovergoedingen (+\- 350 euro) en de andere gekende voordelen.
- jaar 3: 2.600 bruto -> 2.150 netto incl. nettovergoedingenb(+\- 400 euro) en de andere gekende voordelen. Vanaf jaar 3 ook een bonus tbv ongeveer 1.800 netto
- jaar 4: 2.850 bruto -> 2.250 netto incl. nettovergoedingenb(+\- 400 euro) en de andere gekende voordelen.
Er zijn sowieso bedrijven die beter betalen maar onderschat niet hoeveel je kan leren in een Big4. Op 1 jaar tijd krijg je een gedetailleerd zicht op de financiën van meerdere bedrijven. ik heb soms nog het gevoel dat ik nog steeds aan het ‘studeren’ ben en daarvoor betaald krijg.
Er is wel weinig context rond. Bv die ontslagen bij FAANG stellen weinig voor als je kijkt naar hoeveel er aangenomen zijn in de laatste jaren.
Correct, ook bij KPMG US hebben ze significant aangeworven (Bron) maar blijkt achteraf toch een verkeerd ingeschat (i.e te veel). Benieuwd binnen België mbt Big4.Er is wel weinig context rond. Bv die ontslagen bij FAANG stellen weinig voor als je kijkt naar hoeveel er aangenomen zijn in de laatste jaren.
Dat België niet volledig vergelijkbaar is met US, akkoord. Maar ik hoor en zie andere zaken in België. Sinds september’22 zijn RFPs sterk afgenomen of heel beperkt en daarnaast hebben vele new joiners/juniors nog geen full time project gezien.In België verwacht ik geen problemen. De markt staat nog steeds in brand. De war on talent gaat verder, er zijn nog altijd personeelstekorten.
Mijn vriend (consulting) verzuipt in de proposals, dagelijks komen er aanvragen van klanten binnen. Het is en blijft een uitdaging om alles rond te krijgen met beperkt beschikbare werkkrachten.
Je kan de ethiek in de US echt niet doortrekken naar Europa, is nooit het geval geweest.
Consulting/advisory is ene financiële pot eh. Je kan niet massaal gaan ontslaan als de ene tak zwemt in het werk, volop aanwerft en de anderen niet. België heeft nog altijd een zeker personeelsbeleid waar je een ontslag grondig moet kunnen onderbouwen, de VS kent dat niet.Het zal ook wel van het type consulting en de industrie van de klanten afhangen. Niet verkeerd bedoeld, maar nogal kort door de bocht om over "de Belgische consulting markt" te spreken zonder meer nuance, zeker in deze tijden zijn de verschillen groot.
Consulting/advisory is ene financiële pot eh. Je kan niet massaal gaan ontslaan als de ene tak zwemt in het werk, volop aanwerft en de anderen niet. België heeft nog altijd een zeker personeelsbeleid waar je een ontslag grondig moet kunnen onderbouwen, de VS kent dat niet.
Het enige wat je kan doen is uw werknemers flexibel inzetten (bijspringen waar nodig) en uw aanwervingen bijschaven.
In België is de big four ook veel meer bezig met hun imago naar de buitenwereld. Massale ontslagrondes zou hun imago als dienstverlener en vooral employer branding niet ten goede komen. Ze gaan bij de big four echt niet licht over een ontslag. Mijn vriend heeft een coachee die ze al 2 jaar willen ontslaan, die gast weigert projecten, doet enkel waar hij zin in heeft, doet het absolute minimum, je krijgt die niet zomaar buiten. Daar wordt een hele pampercultuur rond gehangen met performance improvement plan en regelmatige check in’s. Pas als ze voldoende onderbouw hebben dat het niet werkt kunnen ze hem ontslaan.

Dat is niet wat ik hoor van mensen die daar ontslagen zijn. Als de dienst niet genoeg opbrengt vallen er gewoon ontslagen. Breng je niet genoeg op word je gewoon ontslagen.Ze gaan bij de big four echt niet licht over een ontslag. Mijn vriend heeft een coachee die ze al 2 jaar willen ontslaan, die gast weigert projecten, doet enkel waar hij zin in heeft, doet het absolute minimum, je krijgt die niet zomaar buiten. Daar wordt een hele pampercultuur rond gehangen met performance improvement plan en regelmatige check in’s. Pas als ze voldoende onderbouw hebben dat het niet werkt kunnen ze hem ontslaan.
Iemand die ontslagen is zal er ook altijd zijn eigen draai aan gevenDat is niet wat ik hoor van mensen die daar ontslagen zijn. Als de dienst niet genoeg opbrengt vallen er gewoon ontslagen. Breng je niet genoeg op word je gewoon ontslagen.
Tenzij dat er recent iets veranderd is?
. Ik heb zelf 10 jaar bij de big four gewerkt en de enkele ontslagen die ik gezien heb waren meer dan terecht. Mijn vriend zit nu zelf in het management (andere big four/andere service line) en die moet echt sleuren en doen om de underperformers buiten te krijgen. Als het niet degelijk onderbouwd is met waarschuwingen en ruimte tot herkansing doen ze het niet. Ze gaan u eerder pushen in een richting waarbij je uit eigen beweging vertrekt dan een ontslag (vb geen promotie/zeer geringe opslag).
. Ik was verantwoordelijk voor een heel team. En moest dus elk jaar door de employee reviews en dat werd op peer niveau gedaan. Dus bvb alle juniors van consulting.Dat is niet wat ik hoor van mensen die daar ontslagen zijn. Als de dienst niet genoeg opbrengt vallen er gewoon ontslagen. Breng je niet genoeg op word je gewoon ontslagen.
Tenzij dat er recent iets veranderd is?