Bij hoeveel banken ben je klant?

Bij hoeveel banken ben je klant (per persoon)?

• 1

Stemmen: 16 13,3%
  • 2

Stemmen: 42 35,0%
  • 3

Stemmen: 22 18,3%
  • 4

Stemmen: 16 13,3%
  • 5

Stemmen: 10 8,3%
  • +5

Stemmen: 14 11,7%

• Totaal aantal stemmers
    120
Gewoonweg reserve,

Op reis 1 kredietkaart op zak, 1 kredietkaart in rugzak en 1 kredietkaart in bagage.
3 e-bankingplatforms zodat je altijd iets kan betalen als het dringend is. Heel vroeger bij Deutsche Bank gezeten, drie maand lang geen toegang gehad tot platform omdat dat toestelletje kapot was maar ze wouden geen nieuwe sturen omdat mijn domicilie nog niet in orde was. Dan maar een rekening geopend bij een andere bank en dat was in 1 week tijd in orde.
Revolut voor virtuele kaarten en toerist uit te hangen.
En die reserves doe je dan bij verschillende banken om de kost laag te houden neem ik aan?

Ik vind het gedoe maar goed, ik ben ook wel nogal gemakzuchtig op dat vlak en wil gewoon eenvoud en vind het ook niet erg daar wat voor te betalen. Bij BNP hebben we (partner en ik) 3 zichtrekeningen, aantal spaarrekeningen en 4 Mastercards gold met limiet telkens op 10k/kaart. Dat is gewoon makkelijk, nooit nadenken nooit gedoe.

Ik heb het nooit echt uitgepluisd wel. Ik zou waarschijnlijk bv 2 van die 4 ‘classic’ kunnen maken en misschien een paar € besparen.
Bij de gratis banken zou ik een gratis kaart kunnen vragen in de plaats maar dan zit je weer met die lage limieten en elke maand zorgen dat je tijdig geld overschrijft. Gedoe dus 😛 en bv de gold kaarten kosten daar ongetwijfeld even veel.
Ik schrik er altijd van hoeveel banken mensen hebben.

Die kosten toch allemaal paar euro's per maand maal zoveel banken.

Altijd gek gevonden dat mensen graag betalen aan een bank om hun centen bij te houden.

Hier degiro / keytrade / argenta. Allemaal gratis.

Wat geven jullie dan uit aan bankkosten per maand / jaar?
Voor het hele pakket betaal ik bij BNP 19,90/maand.

Argenta: zicht + lening + kredietkaart
Keytrade: gemeenschappelijke rekening + kredietkaart
Nibc, medirect, santander: spaar
Saxo, bolero: effecten

En die reserves doe je dan bij verschillende banken om de kost laag te houden neem ik aan?

Ik vind het gedoe maar goed, ik ben ook wel nogal gemakzuchtig op dat vlak en wil gewoon eenvoud en vind het ook niet erg daar wat voor te betalen. Bij BNP hebben we (partner en ik) 3 zichtrekeningen, aantal spaarrekeningen en 4 Mastercards gold met limiet telkens op 10k/kaart. Dat is gewoon makkelijk, nooit nadenken nooit gedoe.

Ik heb het nooit echt uitgepluisd wel. Ik zou waarschijnlijk bv 2 van die 4 ‘classic’ kunnen maken en misschien een paar € besparen.
Bij de gratis banken zou ik een gratis kaart kunnen vragen in de plaats maar dan zit je weer met die lage limieten en elke maand zorgen dat je tijdig geld overschrijft. Gedoe dus 😛 en bv de gold kaarten kosten daar ongetwijfeld even veel.

Voor het hele pakket betaal ik bij BNP 19,90/maand.

Nee, eerder om gewoon een reserve bankkaart te hebben.

Main rekening is Keytrade (Kredietkaart gold gratis + bancontact)

Argenta als backup (enkel bancontact) zodat ik een reserve heb moest ik geen toegang hebben tot Keytrade op een cruciaal moment. Ook omdat Keytrade moeilijk doet met Payconic soms dus Argenta is ook gelinkt aan Payconic.
Curve kredietkaart om met smartphone te kunnen betalen.
Revolut voor virtuele kredietkaarten, extra kredietkaart en geld af te halen in het buitenland.

kost mij 0 euro. (éénmalig eens 5 euro ofzo moeten betalen bij Revolut denk ik?)

behalve revolut, die we aanhouden omwille van de verzekering, en de kosten van een professionele bankrekening (gelinkt aan een winstgevende lening) hebben wij geen kosten, zowel hello bank, ING als KBC zijn gratis.

We hebben hier bovenop revolut ook 2 extra kredietkaarten, voor op reis. Plannen een reis van 37 dagen en zijn wat bezorgd over de waarborgen van de verschillende slaapplaatsen en auto die niet vlug genoeg vrijgegeven worden'. Maar ook die zijn gratis (via KBC)

Nee, eerder om gewoon een reserve bankkaart te hebben.

Main rekening is Keytrade (Kredietkaart gold gratis + bancontact)

Argenta als backup (enkel bancontact) zodat ik een reserve heb moest ik geen toegang hebben tot Keytrade op een cruciaal moment. Ook omdat Keytrade moeilijk doet met Payconic soms dus Argenta is ook gelinkt aan Payconic.
Curve kredietkaart om met smartphone te kunnen betalen.
Revolut voor virtuele kredietkaarten, extra kredietkaart en geld af te halen in het buitenland.

kost mij 0 euro. (éénmalig eens 5 euro ofzo moeten betalen bij Revolut denk ik?)
Bij gelegenheid Keytrade eens bekijken dan, merci voor de tip! Ook Gold en Platinum zijn inderdaad gratis zie ik, verrassend wel, dus dan zou ik ergens wel in mijn BNP Priority pakket kunnen snoeien als het de moeite zou blijken.

1) BNP Paribas fortis voor zichtrekening, spaarrekening, lening en VISA
2) Beobank voor Mastercard
3) Bolero voor effectenrekening

KBC: zichtrekening, zakelijke rekening, lening, spaarrekening(en), kredietkaart en Bolero
BNP Paribas (FR): aandelen van het bedrijf waar ik bij werk
Axa: pensioensparen

Altijd gek gevonden dat mensen graag betalen aan een bank om hun centen bij te houden.

Hier degiro / keytrade / argenta. Allemaal gratis.

Valt wel mee.

KBC is iets van ~3.75 euro per maand. Maar er zijn veel commerciele gestes waar ze dat schrappen of verlagen naar 1 of 2 euro (niet dat het veel uitmaakt :laugh:). Het is inclusief credit card, multi devies rekening, spaarrekening, meerdere bankkaarten etc. Ik wil 3 euro per maand betalen voor comfort van de app en alles in 1 plek te zien.

Die spaarrekeningen zoals NIBC of moneyou of whatever, die zijn uiteraard gratis.

Beobank CC is 5 euro per jaar (kan ook 7 of 10 zij, dunno), maar 1% cashback. Aangezien die ook aankoopverzekering heeft, koop ik al mijn bol.com brol daarmee (nog nooit nodig gehad btw in 10y). En de jaarlijkse gezinsvakantie gaat ook altijd via de CC. Daarmee is die 5 euro kost snel terugverdiend. Hoe ze geld verdienen, no idea. Zie op de website dat de World card die ik heb niet meer bestaat. Nu is het Mastercard extra en die kost 20 euro per jaar (zelfde voorwaarden).

Voor 'gewone bankzaken', liefst zo simpel mogelijk bij 1 bank.

Voor iedereen in het gezin zitten we bij Crelan, zit alles van zichtrekeningen/sparen/lening/verzekeringen

Persoonlijk heb ik nog
Beobank, al lang een Mastercard kaart die ik gebruik voor alle internetaankopen (voor de 1% cashback)
Argenta, pensioensparen. Hangt ook een zichtrekening aan, maar daar doe ik niets mee.

Vroeger was de cashback bij Beobank voor online aankopen 3% en geen limiet van 100 EUR per jaar maar 500 EUR. Dat was wel toen plezant 😋, want dat telt voor letterlijk alles wat je online doet alsook reizen boeken enz.

Ivm kosten:
- Beobank is 20 EUR/jaar, maar krijg je terug via cashback
- Argenta zichtrekening is gratis

Die extra banken kosten dus niets. Het is ook gewoon handig om een backup bank of minstens VISA/Mastercard te hebben. Je weet maar nooit bij problemen.

Ik moet er ook wel bijnemen dat Argenta 1x jaar belt om mij uit te nodigen op hun kantoor om te praten over mijn financiële zaken 😅

Laatst bewerkt:
3 rekeningen (privé).
Voornaamste reden omdat een bank je rekening ten allen tijde zonder boe of ba kan blokkeren.
Zelf voorgehad, zuiver een administratieve fout door hen, maar wel een paar weken om ze gedeblokkeerd te krijgen (Jamaar meneer, eerst intern onderzoek opstarten).
Dan weet je heel snel hoe lastig het is als je geen andere bank hebt....

- BNPP voor zichtrekening + bruikbaar spaargeld (15k buffer) (heb de hypotheek daar, vandaar)
- Belfius voor gezamelijke rekening (gratis)
- Keytrade high fidelity spaarrekening (heb nog hoge getrouwheidspremie tot oktober 2025) voor niet bruikbaar spaargeld
- Bolero voor beleggingen

Ik moet er ook wel bijnemen dat Argenta 1x jaar belt om mij uit te nodigen op hun kantoor om te praten over mijn financiële zaken 😅
Die hebben zelfs ooit mijn vrouw eens gebeld om eens langs te komen, terwijl die helemaal geen rekening bij Argenta heeft. Staat enkel als bestuurder mee op de autoverzekering.

Bij gelegenheid Keytrade eens bekijken dan, merci voor de tip! Ook Gold en Platinum zijn inderdaad gratis zie ik, verrassend wel, dus dan zou ik ergens wel in mijn BNP Priority pakket kunnen snoeien als het de moeite zou blijken.
In het gratis banken topic ga je wel zien dat het allemaal nog niet zo evident is om zo'n kaart vast te krijgen omdat u aanvraag altijd nog moet goedgekeurd worden. Als je als nieuwe klant zomaar platinum of zelfs gold gaat aanvragen bij Keytrade ga je van een kale reis thuiskomen vrees ik. Het is voor niemand echt duidelijk wat de voorwaarden zijn om die kaarten vast te krijgen. Ik heb maanden geleden geprobeerd en werd toen geweigerd (ondanks het feit dat we al 7-8 jaar klant zijn), vorige maand hebben we ervoor gezorgd dat er meer dan 3k op de zichtrekening stond en dan opnieuw geprobeerd en toen kregen we wel gold met 3k limiet. Gratis zijn ze wel maar er eentje vastkrijgen is niet zo eenvoudig als het misschien lijkt ;)

De support is misschien vreselijk maar ik ben wel fan van Keytrade. Wij gebruiken die voornamelijk voor onze gemeenschappelijke rekening en hebben beiden nog wat spaargeld op een eigen High Fidelity rekening. We hebben beiden een Visa gelinked aan de gemeenschap en we krijgen ~€50/jaar terug door de 5€c die je krijgt per transactie.

€20/maand bij BNP is toch al geld vind ik... ik vermoed half dat je een deel van die kosten kan recupereren wel? Ik heb bij Fintro Blue Sky (€7/maand, max 3 zichtrekeningen en max 2x Mastercard Gold) en daar kan ik door bepaalde targets wel een deel terugkrijgen: door bv 24 verrichtingen per jaar met die Mastercard of minstens x bedrag per maand op de zichtrekeningen (wat ik toch haal omdat mijn domicile daar staat voor mijn lening). Waardoor de effectieve kost eerder €4/maand is denk ik.

Ik zie hier drie verschillende bedragen voor een CC bij beobank met cashback. Trump zegt 60 euro per jaar, ik lees ook 10 euro per jaar maar op de site zelf staat 20 euro per jaar? Wat is het nu precies?

Vind het op zich wel interessant, als je gewoon veel met die CC betaalt haal je dat er zo uit.

KBC: algemene werking
BNP: hypotheek en verzekeringen
Bolero: effecten privé
Fidelity: effecten werkgever
AXA: pensioenfondsen
Citi: kredietkaart werkgever

Het financiële luik is een vrij groot foldertje aan apps geworden als ge daar nog Monizze, Edenred, Van Breda, Paypal… begint bij te rekenen.

Ik zie hier drie verschillende bedragen voor een CC bij beobank met cashback. Trump zegt 60 euro per jaar, ik lees ook 10 euro per jaar maar op de site zelf staat 20 euro per jaar? Wat is het nu precies?

Vind het op zich wel interessant, als je gewoon veel met die CC betaalt haal je dat er zo uit.
De Extra Mastercard met cashback is 20€/j, maar oude klanten blijven op 5€/jaar. Althans bij mij toch zo.
Die van 60€ is de Elite Travel Mastercard met extra verzekeringen (en waarbij de cashback in miles verzameld wordt en je pas per 100€ kan inwisselen.)

Laatst bewerkt:
In het gratis banken topic ga je wel zien dat het allemaal nog niet zo evident is om zo'n kaart vast te krijgen omdat u aanvraag altijd nog moet goedgekeurd worden. Als je als nieuwe klant zomaar platinum of zelfs gold gaat aanvragen bij Keytrade ga je van een kale reis thuiskomen vrees ik. Het is voor niemand echt duidelijk wat de voorwaarden zijn om die kaarten vast te krijgen. Ik heb maanden geleden geprobeerd en werd toen geweigerd (ondanks het feit dat we al 7-8 jaar klant zijn), vorige maand hebben we ervoor gezorgd dat er meer dan 3k op de zichtrekening stond en dan opnieuw geprobeerd en toen kregen we wel gold met 3k limiet. Gratis zijn ze wel maar er eentje vastkrijgen is niet zo eenvoudig als het misschien lijkt ;)

De support is misschien vreselijk maar ik ben wel fan van Keytrade. Wij gebruiken die voornamelijk voor onze gemeenschappelijke rekening en hebben beiden nog wat spaargeld op een eigen High Fidelity rekening. We hebben beiden een Visa gelinked aan de gemeenschap en we krijgen ~€50/jaar terug door de 5€c die je krijgt per transactie.

€20/maand bij BNP is toch al geld vind ik... ik vermoed half dat je een deel van die kosten kan recupereren wel? Ik heb bij Fintro Blue Sky (€7/maand, max 3 zichtrekeningen en max 2x Mastercard Gold) en daar kan ik door bepaalde targets wel een deel terugkrijgen: door bv 24 verrichtingen per jaar met die Mastercard of minstens x bedrag per maand op de zichtrekeningen (wat ik toch haal omdat mijn domicile daar staat voor mijn lening). Waardoor de effectieve kost eerder €4/maand is denk ik.
Ah voila, aan zo'n toestanden ben ik dan wel allergisch 😛. Ook slechte service vind ik lastig - vooral het dagdagelijks bankieren moet gewoon werken en als er problemen zijn wil ik tegoei geholpen worden.
20€/maand is inderdaad niet goedkoop maar zoals gezegd, bv 4x MC gold is voor het gemak en dat kost overal wel wat. Ik kan het bij Keytrade wel eens proberen en als ze toch wordt toegekend is het makkelijk bespaard natuurlijk, wat altijd mooi is.
Er waren vroeger wel wat cashbacks ('bonus') maar volgens mij bestaat dat nu niet meer.

Voor die maandelijkse fee krijg ik ook wel wat terug natuurlijk. Ik heb 1 vast contactpersoon die ik gewoon rechtstreeks kan mailen/bellen en ik word eigenlijk altijd binnen de 24u geholpen met vragen of problemen. Of het jou dat waard is is ieder voor zich; ik vind het makkelijk en heb voorts eigenlijk gewoon geen zin om te gaan rondshoppen, op dat vlak ben ik een luie klant.
Voorts bevat dat ook opvolging van ons portfolio (beleggingsadvies, projecten, pensioen, successie, ...) maar daar maak ik geen gebruik van. Beeld je daar ook niet te veel bij in, dit is een zeer standaard aanpak en staat mijlenver van de aanpak bij private.

Het is maar als je specialere of afwijkende vragen hebt dat de 'miserie' begint. Dat is eigenlijk algemeen een ziekte bij B2C: men moet volume draaien en er is geen tijd om speciale verzoeken van particulieren te accomoderen.
Dat heb ik nu aan de hand dus ik overweeg wel om alles nog eens te herbekijken, dat is 1x alles regelen en je bent weer vertrokken. Alleen moet je je geen illusies maken, alle banken zijn uiteindelijk hetzelfde... ook bij Keytrade had ik nu ook een aanvraag lopende en dat is -na foutief advies- gewoon geweigerd. En dan denk ik ja, voor die paar €, laat maar zitten.

Argenta: (lonen, hypotheek,...)
- Gezamenlijke zichtrekening
- Gezamenlijke spaarrekening
- Ik spaarrekening
- Zij spaarrekening
- Kredietkaart

KBC: (autoverzekeringen, pensioensparen, kindergeld,...)
- Gezamenlijke zichtrekening
- Gezamenlijke spaarrekening
- Gezamenlijke spaarrekening voor de kinderen (maar op onze naam)
- Spaarrekening kind 1
- Spaarrekening kind 2
- Spaarrekening kind 3

Terug
Bovenaan