Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar dat cordon bestaat toch al +15 jaar niet meer? Dit werd opgesteld tegen het Vlaams Blok en werd nooit "vernieuwd" tegen het Vlaams Belang.

Op federaal vlak zie ik nooit iets veranderen aangezien ze op Belgisch vlak veel te klein zijn. Op Vlaams niveau misschien wanneer er bv met NVA een meerderheid zou kunnen gehaald worden. Voor kleine traditionele partijen zoals een CD&V en OpenVLD is er geen enkel incentive om hier verandering in te brengen omdat dit hun kans op regeringsdeelname serieus zou verkleinen.

Ik denk dat N-VA al meermaals heeft laten blijken niet willen samen te werken met VB . Voor Bart De Wever is het een duidelijke Njet . Als dat zo slim is om dat geregeld mee in de media te laten doorsluimen ,is een andere vraag . Wil N-VA liever met Groen samenwerken dan met VB . Ik weet het eerlijk gezegd niet .

Ik denk dat N-VA al meermaals heeft laten blijken niet willen samen te werken met VB . Voor Bart De Wever is het een duidelijke Njet . Als dat zo slim is om dat geregeld mee in de media te laten doorsluimen ,is een andere vraag . Wil N-VA liever met Groen samenwerken dan met VB . Ik weet het eerlijk gezegd niet .
ik wil nog wel eens zien wat hij zegt als ze samen aan 50% komen, want dat is al lang geen utopie meer.

Het kwam natuurlijk wel van iemand die een organisatie had om de overheid te infiltreren en om de Vlaamse jeugd paraat te houden voor whatever.

Bij een normaal persoon zou die interpretatie misschien vergezocht zijn maar bij DVL is die achterdocht wel op zijn plaats.
Het was TVG, niet DVL. Aangezien ik TVG toch beschouw als een normaal persoon, is die achterdocht dus misplaatst?

ik wil nog wel eens zien wat hij zegt als ze samen aan 50% komen, want dat is al lang geen utopie meer.

BDW zal niet samenwerken met het VB, ook niet indien zij aan 50% komen. Dat wordt ofwel een nieuw kibbelkabinet of een nieuw rondje verkiezingen. Daarna zie ik hem nog eerder een stapje terug nemen, want hij zal zijn vingers niet in het VB-vuur durven steken. Iemand anders kan dat wel oplossen (Theo?).

Bwa, denk dat de bewering van nooit met het VB te willen samenwerken eerder bedoeld is om alle opties open te houden want er moet nog steeds een meerderheid gevonden worden en NVA zit graag in die meerderheid.
Door op voorhand al te zeggen dat ze gaan samenwerken met het VB schoppen ze vooral tegen de schenen van de traditionele partijen en riskeren ze in hetzelfde hoekje geduwd te worden als het VB. Daarnaast is er totaal geen garantie dat het VB en NVA een meerderheid kan halen in Vlaanderen, dus in die zin houdt NVA hiermee alle opties open.
Let wel: als NVA en VB samen een meerderheid van de zetels hebben, dan geeft dat NVA enorm veel gewicht in de onderhandelingen:
- Naar VB toe om zich gematigder op te stellen in hun standpunten bij regeringsdeelname want het lijkt me dat geen enkele andere partij ooit samen in de regering met hen zou stappen.
- Naar de andere traditionele partijen gezien NVA dan toch nodig zou zijn om een meerderheid te vormen.
Nu goed, dat zijn veel 'what if's'...

Ik denk dat N-VA al meermaals heeft laten blijken niet willen samen te werken met VB . Voor Bart De Wever is het een duidelijke Njet .
Omdat er nog bepaalde openlijk ranzige figuren in die partij zitten (dixit BDW), genre De Winter. Eens die de partij hebben verlaten, zou ik het nog wel zien gebeuren dat er een toenadering komt. Een volwaardige coalitie lijkt me straf, maar iets met gedoogsteun...

Wat we sowieso gaan zien is een "Waals blok", waarbij alle Waalse partijen gaan samenklitten in strijd tegen het uitgesproken rechts resultaat in Vlaanderen, en dan is de patstelling compleet.

Omdat er nog bepaalde openlijk ranzige figuren in die partij zitten (dixit BDW), genre De Winter. Eens die de partij hebben verlaten, zou ik het nog wel zien gebeuren dat er een toenadering komt. Een volwaardige coalitie lijkt me straf, maar iets met

Ranzig qua gedachtengoed idd.

Maar bij een partij als bv OpenVLD is men dan corrupt, niet naar woorden, maar naar daden,
En daar regeert men wel mee? Begrijpe wie kan.

Tja , ik zie het toch echt niet gebeuren , een coalitie van N-VA en VB .

Mijn gok in 2024 is gewoon N-VA,Vooruit,CD&V en VLD . En als N-VA niet genoeg stemmen haalt , dan gaan ze zeker proberen voor Vlaamse Vivaldi , maar denk dat ze daarvoor te kort zullen komen .

Het was TVG, niet DVL. Aangezien ik TVG toch beschouw als een normaal persoon, is die achterdocht dus misplaatst?
Fout gelezen, mijn excuses. Maar aangezien het dan om de partijvoorzitter gaat die zo iemand binnen haalt net nadat en waarschijnlijk omdat ie zo'n stoten uithaalt denk ik dat mijn redenering nog steeds opgaat.

Zeg nooit nooit natuurlijk.
Een regering N-VA en VB zou wel een totaal ander beleid betekenen en op Vlaams niveau een ommezwaai.
Het probleem is dat ze elkaar kunnen vinden in bepaalde thema’s. Maar in andere zijn het uiterste.
En die regering vormen zou federaal een serieuze impact hebben. En federaal is nog altijd, spijtig genoeg, een heel impactvol niveau.

BDW zal nooit een coalitie maken met het VB, hij wil immers niet de geschiedenis ingaan als de politieker die het cordon verbrak. Want eerlijk: voor de rest heeft hij weinig betekend qua regeren. Let op: hij is uiteraard de grootste politicus van zijn tijd, ook al ben ik niet akkoord met hem.

Maar vermoed dat er wel al een plan klaar ligt waar BDW zich enkel concentreert op Antwerpen en de hardere lijn met Theo zal overnemen.

Maar vermoed dat er wel al een plan klaar ligt waar BDW zich enkel concentreert op Antwerpen en de hardere lijn met Theo zal overnemen.
Dan splijt de partij gegarandeerd in 2 en als er nu iets is waar ex-VU'ers een trauma hebben aan over gehouden, dan is het dat wel.

Het enige wat BDW interesseert is om zelf aan het infuus te hangen tot hij stopt als politicus.
Hij kan het goed uitleggen, zowat de grootste populist van België, maar tussen woord en daad gaapt een groot gat.

Blijkt echter ook met alles weg te komen.

Het enige wat BDW interesseert is om zelf aan het infuus te hangen tot hij stopt als politicus.
Hij kan het goed uitleggen, zowat de grootste populist van België, maar tussen woord en daad gaapt een groot gat.

Blijkt echter ook met alles weg te komen.
De Antwerpenaren zijn nochtans tevreden met hem als burgemeester lijkt me

Dan splijt de partij gegarandeerd in 2 en als er nu iets is waar ex-VU'ers een trauma hebben aan over gehouden, dan is het dat wel.
De laatste verkiezingen van ondervoorzitter waren toen ook verrassend te noemen met Van Peel en Parys en niet den Theo

Uitspraak van Peter Mertens (PVDA) onlangs vond ik wel toepasselijk:
Niemand durft tegen De Wever in te gaan. Hij is een spar: onder hem is het dor, en alles wat zich tegen hem aanschurkt, gaat kapot. CD&V en Open VLD zijn verschrompeld in de coalitie met hem.

In de verkiezingen hadden VB & N-VA samen 44,2%. Nu hebben ze 46,1%. De stap naar 50% is héél groot.

In zetels is het al wat anders. Maar nieuw dat VB & N-VA een meerderheid hebben is het zeker niet. Provincie Antwerpen, stad Antwerpen en verschillende andere steden is dit al het geval. Het feit dat geen enkele, relatief autonome plaatselijke afdeling van de N-VA dit gedurfd heeft, zegt veel.

Ik vraag me dan ook wel af of het wel slim is van BDW om telkens te pas en te onpas te verkondigen dat je niet wilt samenwerken met VB.

Hoe ga je daarmee stemmen winnen ?
Hij heeft in feite wel gelijk , een stem voor VB is een stem tegen N-VA , en een extra kans voor een Vlaamse Vivaldi . Maar als die tactiek gaat werken om dat de burger duidelijk te maken , daar vrees ik voor .

Ik vraag me dan ook wel af of het wel slim is van BDW om telkens te pas en te onpas te verkondigen dat je niet wilt samenwerken met VB.

Hij heeft in feite wel gelijk , een stem voor VB is een stem tegen N-VA , en een extra kans voor een Vlaamse Vivaldi . Maar als die tactiek gaat werken om dat de burger duidelijk te maken , daar vrees ik voor .

Als hij de deur openhoudt om samen te werken met de VB, waarom zou de NV-A stemmer dan niet op het VB stemmen?

Er zal wel een goeie reden zijn voor meeste NV-A kiezers om voor de NV-A te kiezen en niet voor het VB. Die reden valt weg als je de deur openlaat. Dan kunnen de rechterflank van de NV-A evengoed weer terugstemmen op het VB en de linksere NVA'ers heb je dan weer weggejaagd.

Meer langetermijn succes met de VLD en de CD&V langzaam op te eten :p

In de verkiezingen hadden VB & N-VA samen 44,2%. Nu hebben ze 46,1%. De stap naar 50% is héél groot.

In zetels is het al wat anders. Maar nieuw dat VB & N-VA een meerderheid hebben is het zeker niet. Provincie Antwerpen, stad Antwerpen en verschillende andere steden is dit al het geval. Het feit dat geen enkele, relatief autonome plaatselijke afdeling van de N-VA dit gedurfd heeft, zegt veel.
Wetende dat die peilingen een serieuze foutenmarge hebben en dat het VB meestal te laag gepeild wordt, lijkt me die 50% toch echt geen zeer grote stap.

Is toch gewoon politieke strategie, BDW heeft er helemaal niks bij te winnen om nu te gaan verkondigen dat ze straks (indien mogelijk) in een coalitie willen stappen met het VB. Over de PS heeft hij toch juist hetzelfde verklaard voor de vorige verkiezingen, en daarna stond hij daar met zijn akkoord en verkondiging dat een PS-NVA akkoord noodzakelijk is voor dit land.

CD&V verliest deels ook door demografische evoluties. Dat kan je tegengaan - zie Vooruit - maar van beide partijen is een groot deel van de achterban gewoon 65-plussers. En CD&V trekt niet echt aan bij de actieve bevolking en al zeker niet de jongeren. Verder neemt de invloed van christelijke religie in de maatschappij af, daarom dat al meer gekeken moet worden naar de joodse gemeenschap en de moslimgemeenschap. Weinig mensen weten goed waarvoor ze staan, ja de middenweg. Maar dat zet zich niet echt om in beleidsrealisaties enzovoort. Ze missen verder sterke figuren. Het is moeilijk om relevant te blijven voor de partij of te weten waarvoor ze willen staan. Al kan de middenweg soms ook wel een troef zijn, voor mensen die zelf redelijk onzeker zijn. De partij is verder lokaal nog steeds sterk en soms entrenched, maar diens macht neemt wel af over het algemeen. Het is niet meer de partij van 15 jaar geleden, en al zeker niet van de periode Martens-Tindemans of later Dehaene.

Als CD&V niet snel een oplossing vindt zullen ze binnen afzienbare tijd volledig van het nationale politieke toneel verdwijnen, al kunnen ze her en der lokaal wel nog even relevant blijven in de meer landelijke regio's. Het nationale politieke toneel is al drukbezet en meer ideologieën en partijen komen opzetten. Oudere mensen zijn verder wel niet zo heel swingy, dat is nog hun voordeel. Zij stemmen op CD&V omwille van de traditie en het feit dat de partij al 70-80 jaar een baken van stabiliteit vormt in dit land. Qua trend kan je er vanuitgaan dat het rond 2040-2050 gedaan is met de partij op federaal niveau. Maar dat kan versneld worden bij blunders of slecht beleid. Dat kan uitgesteld worden met goed beleid of als ze zich weten her uit te vinden, wat makkelijker gedaan is dan gezegd.

In het zuiden is die neerwaartse trend ook al ingezet (cdH). In Nederland is er nog wel meer "vraag" voor christendemocratische partijen, maar daar is er ook meer concurrentie door de protestante-katholieke-gereformeerde divide. Maar daar is het wel eenvoudiger om als partij in het peloton te blijven meedoen. Meer partijen spelen een rol in het kiessysteem, de kiesdrempel ligt lager en een partij opstarten is ook iets eenvoudiger. Misschien dat de CD&V met oog op hun eigen toekomst maar voor een lagere kiesdrempel en kieshervorming moet staan. Maar CD&V staat sterker in landelijke(re) provincies, en daar zou het afschaffen van de kiesdrempel geen effect hebben omdat je sowieso maar een beperkt zetels kan verdelen, dus dan zou je het parlement moeten vergroten. Een lagere kiesdrempel zou vooral tot iets meer verkozenen leiden relatief in stedelijkere gebieden. Maar ik denk dat het effect niet zo groot zou zijn.

Limburg heeft bvb. 12 verkozenen nu, Antwerpen 24. Maar qua bevolkingsaantal wonen er meer dan dubbel zoveel mensen in Antwerpen. Door de kiesdrempel van 5% is dat ook meer van belang voor provincies die meer verkozenen hebben. Natuurlijk een partij als CD&V zal sneller onder de kiesdrempel zakken in een provincie als Antwerpen dan in Limburg, maar het zou voor nieuwe partijen met een eerder stedelijke basis wel een groot voordeel zijn omdat dit hun positie kan versterken om verkozen te raken in het parlement (zoals burgerinitiatieven, digitale/groene/paarse partijen), terwijl het een valnet kan zijn voor partijen die in landelijkere provincies een sterkere basis hebben. Vlaams Belang - sterk in Oost-Vl. en Antwerpen word dan ook wel benadeeld bij een lagere kiesdrempel omdat bij een hogere kiesdrempel ze meer recht hebben op zetels. N-VA en Open VLD zou ook een lichte verlies kunnen hebben (door dat in hun sterkste provincies ze ook wat verlies zouden kunnen hebben van 1 of 2 zetels).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven
136K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling