Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Misschien moest ik gemiddelde weglaten, maar ik denk dat je bij heel veel mensen onderschat hoe weinig kennis ze hebben over kernenergie. De manier waarop "kernenergie" gedominiseerd wordt door een groene partij, doet je toch dat vermoeden hebben. En als je het woord kernenergie laat vallen, dan denken mensen aan kernwapens of aan Tsjernobyl. Je kan niet alles weten, daarom het belang aan goede en correcte informatie.
Of onderschat jij de kennis van mensen die specifiek voor een groene partij kiezen, waarvan ze weten dat dat een van de grotere partijstandpunten is? Allez, je komt hier wel heel fijn allerlei stellingen neergooien en bouwt daar een redenering op voort, maar op niet veel meer dan onderbuik en aannames gebaseerd lijkt me.

Te weten dat Groen-kiezers over het algemeen iets hoger opgeleid zijn, kan je echt niet zomaar de aanname maken dat het ongeïnformeerde mensen zijn - zeker in relatie tot een van de grotere partijstandpunten.

Zoals @Sir.Killalot al aanhaalde is er een onderscheid te maken tussen milieu en klimaat en is Groen van oorsprong eerder gefocust op het milieu. Daarnaast zijn er ook wel wat argumenten tegen kernenergie buiten diegene die jij aanhaalt (en in het belachelijke trekt). Ook argumenten voor. Maar amai jij verzint iets (domme kiezers, tegenargumenten), gaat er vanuit dat hetgeen jij verzint waar is en begint daar dan tegen te argumenteren. Zo werkt het niet he.

Aanvulling: op hun website vind je hun argumenten voor de kernuitstap:
Kerncentrales houden altijd risico's in, zeker de oude scheurtjescentrales in België. Radioactief afval is een onaanvaardbare erfenis voor de volgende generaties. Bovendien hindert kernenergie de doorbraak van hernieuwbare energie. Daarom sluiten we tegen 2025 alle kerncentrales.
Samengevat:
  • Kernafval voor de volgende generaties
  • Verhinderen doorbraak hernieuwbare energie
  • Risico's. Ik lees in de achterliggende documenten dat het dan om kleine lekken of incidenten gaat, er wordt niet echt melding gemaakt van een kernramp.
  • Onbetrouwbaar / duur
Je kan het er mee eens zijn, of oneens, maar dit zijn ze. Dus, geen rampen, geen kernwapens. Oeps, dat waren wel de argumenten die jij verzonnen had.

Bovendien is groen niet tegen kernenergie:
Eerst en vooral is Groen op zich niet tegen de kerncentrales op voorwaarde dat ze kleinschalig, veilig en zonder radioactief en gevaarlijk kernafval werken.
Al zeggen ze zelf:
Dat soort kerncentrales bestaan vandaag nog niet. En zeker de huidige, Belgische kerncentrales (die vandaag instaan voor de elektriciteitsvoorziening) voldoen niet aan deze voorwaarden.

Opnieuw, je kan het er wel of niet mee eens zijn, maar dan liefst wel op basis van de juiste argumenten en niet diegene die je zelf verzint.

Je vindt hun argumentatie hier: https://www.groen.be/de_energieswitch_in_vraag_en_antwoord
Gelukkig ben je zelf geen ongeïnformeerde persoon en had je dat al lang zelf gevonden :unsure:

Laatst bewerkt:
ik weet dat het gevaarlijk is omdat ik natuurlijk weinig affectie heb met N-VA, maar Weyts zal toch een grote aderlating nalaten omdat hij imho enkele cruciale beleidsbeslissingen verkeerd heeft gedaan. Tijdens de coronacrisis is er met geld naar het onderwijs gesmeten, maar weinig efficient: er waren extra middelen voor leerkrachten (die er gewoon/te beperkt niet zijn), er was extra geld voor vervangingen van directeurs, na enkele maanden al terug afgeschaft (terwijl daar een gigantische nood is), ... maar binnenkort zal je een groot tekort aan leerkrachten hebben die nog altijd niet opgelost is en waar de voorstellen weinig zullen opbrengen, lijkt me. Ik denk niet dat iemand binnenkort zal zeggen dat hij het al bij al niet slecht doet ;).

Goh, zijn oplossingen voor het lerarentekort zijn inderdaad lapmiddelen, maar nog altijd beter als die van z'n voorgangers. Dat het extra geld omwille van corona niet efficiënt besteed is, zal later waarschijnlijk nog in vele domeinen blijken, ... ik wil hem op die vlakken eigenlijk ook niet eens per se verdedigen. Zijn 'pluspunten' heeft hij wat mij betreft verdiend door vurig het open houden van de scholen zo lang mogelijk te verdedigen (credit where credit is due, net zoals de PS dat in Wallonië gedaan heeft) want dat is voor kansarme leerlingen toch wel vrij belangrijk. Ook tof om eindelijk eens een minister te hebben die meer tegen de koepels ingaat, vergelijkende examens invoert (al is het wat mij betreft een misser dat hij rankings per decreet wilt verbieden). Ik zal mijn visie over het lerarentekort wel eens in de relevante thread toelichten, maar die koepels spelen daar zonder twijfel een rol in.

saai vind ik goed (liever een FvDB dan een Jambon of Weyts), dat werkt veel beter. maar CD&V heeft idd weinig goeie figuren die ze uitspelen.

Oké, wat mij betreft ook sowieso liever een FvDB dan Jan Jambon, maar dat zijn andere partijen, kan je moeilijk vergelijken.
Bovendien heeft elke partij desondanks toch ook een aantal spitsen nodig, en de CD&V heeft die niet.
Hun minister van Financiën is een grijze muis, verpletterd door Bouchez op vlak van fiscale hervorming.
Verlinden maakt de ene kemel na de andere op vlak van coronabeleid én zit daar vooral voor het ARCO-dossier, niet te vergeten.
Beke faalde begin corona ook volop, maar haalt nu de schade wel wat in. Crevits, tja, misschien verkwanseld als minister van werk, maar was er ook niet bepaald van onder de indruk als minister van Onderwijs.
Coens? Ruggengraatloze, grijze muis die ook nog eens de coronaregels overtreden heeft. Kan er weinig tot niets positief over zeggen.

je mag het gerust met me oneens zijn, maar De Croo doet dat best goed qua stijl. Zeker gezien de tegenstellingen in zijn coalitie en de profileringsdrang op verschillende niveaus.

Ik denk dat mijn mening over De Croo junior hier naderhand wel gekend is. Dat hij een goede manager is van een vierkoppige draak, tja, dat wil ik hem nog als compliment geven. Maar de leider zijn van een coalitie van verliezers, is niets om trots op te zijn. Op het bedriegen - of zelfs maar de intentie te hebben om dat te doen - van je vrouw, de moeder van je kinderen en desondanks toch op de radio te pronken als een familieman (nog maar de afgelopen week) ook niet.

die zonder enig draagvlak mag je nuanceren. Er is een draagvlak van meer dan 10% voor de sluiting van de kerncentrales, dat lijkt me duidelijK. En erg dat je hetzelfde riedeltje van BDW aanhaalt die werkelijk geen enkele basis heeft behalve dat ze voor de sluiting van kerncentrales is.

Ik verwees naar de barometer van Le Soir. Bovendien dat er een aantal mensen hun wel volgen, zal gerust zijn, misschien zelfs iets meer dan hun lamlendig stemmenaantal, maar daarbij gaan evenzeer veel mensen zitten die het concept van kernenergie niet eens volledig vatten. Ik heb al effectief van mensen gehoord dat ze bijvoorbeeld denken dat er CO2 uit die koeltorens van kerncentrales kwam (Groen-kiezer uiteraard).
Bart De Wever z'n riedeltje herhalen is niets mis mee als hij in deze gelijk heeft.

Hedebouw is idd een sterke communicator + perfect tweetalig. Ik verfoei de partij meer dan N-VA (wegens hun extremisme), maar ze zijn héél goed georganiseerd.

Goh, dat extremisme kan ik moeilijk peilen. Ik stoor me vooral aan hun communistische oorsprong en hun bijbehorende buitenlandpolitiek.Ik zou nog durven compromissen sluiten met extremen via gedoogsteun. De PvdA heeft bijvoorbeeld ook toen de regering in lopende zaken was, mee gezorgd voor meer verpleegkundigen zelfs voor de pandemie.
Dat van die organisatie heb ik ook geen zicht op, ik zie vooral een partij die helder en duidelijk hun boodschap overbrengt, maar goed dat kan gerust te danken zijn aan een goede organisatie.

@JPV Ik vind het vooral jammer jouw visie op Vooruit niet eens te kunnen lezen? Gegeven jouw werkgever. Bewuste keuze deze hier weg te laten?

@JPV Ik vind het vooral jammer jouw visie op Vooruit niet eens te kunnen lezen? Gegeven jouw werkgever. Bewuste keuze deze hier weg te laten?
Nee, ik had gewoon niks te zeggen op wat jij zei... Ik ben, tegen de visie van mijn werkgever in, altijd een fervent voorstander geweest van Frank VDB. En dat blijf ik nu zeker, gezien de omstandigheden doet hij dat super (loopt ook niet weg van de camera's om in detail uitleg te geven).

Toch nog enkele belangrijke elementen t.a.v. de peiling:
1) De extremen worden vaak onderschat.​
2) De manier waarop er naar de "populairste" politics gepeild wordt, is een complete grap.​

Los daarvan kan je je beginnen afvragen in welke mate de kiesdrempel en het minimum aantal stemmen dat je nodigt hebt in kleine provincies (bv. Limburg) een rol zal beginnen spelen voor bepaalde partijen.

En voor de liefhebbers is de synthese van de afgelopen (politieke) week bij Business Am ook wel interessant leesvoer. Veel interne kritiek en verdeeldheid binnen de Federale Regering.

Laatst bewerkt:
Iemand dit al gelezen

N-O-O-I-T krijgen ze mijn stem. En ja, klimaat blijft issue nummer 1. Daarmee dat ik niet op hun stem.

Op wie dan wel natuurlijk, want geen enkele van de andere partijen maakt van klimaat issue nr. 1...

De communicatie is natuurlijk verschrikkelijk vanuit Groen/Ecolo, maar ik blijf ergens wel achter het principe van de Europese ETS staan. Laat de Commissie maar technocratisch zijn, zo beweegt er tenminste nog wat. En ja, het systeem is zeker niet perfect maar het principe is wel vrij goed. Alleen mogen er meer sectoren in ondergebracht worden (landbouw en transport) en de achterpoortjes en de gratis gegeven emissiecertificaten mogen er uit.

Op wie dan wel natuurlijk, want geen enkele van de andere partijen maakt van klimaat issue nr. 1...
Dat begrijp ik, maar een zelfverklaarde groene partij moet je niet belonen na al die zever van de afgelopen tijd. Ze mogen echt eens hun partij rebranden, want dit slaat op niets meer.

Waar het mij om draait dat de emissies naar beneden gaan, en dat ETS principe verandert daar niets aan, want uiteindelijk gaan de emissies niet naar beneden omdat je van het een Europees perspectief kijkt. Is exact hetzelfde als groene lucht gaan kopen in een derdewereld land. Allemaal goed en wel, maar het haalt de emissies niet naar beneden, en dat heeft geen enkele zin vervolgens dan. Dan is er geen enkele zin dat er een klimaatcrisis is.

De communicatie is natuurlijk verschrikkelijk vanuit Groen/Ecolo, maar ik blijf ergens wel achter het principe van de Europese ETS staan. Laat de Commissie maar technocratisch zijn, zo beweegt er tenminste nog wat. En ja, het systeem is zeker niet perfect maar het principe is wel vrij goed. Alleen mogen er meer sectoren in ondergebracht worden (landbouw en transport) en de achterpoortjes en de gratis gegeven emissiecertificaten mogen er uit.
Ze hadden even goed belastingsgeld kunnen gebruiken om ETS rechten te kopen om daarna dan toch voor kernenergie te gaan. Dan was de CO2 uitstoot effectief gedaald.

Ze hadden even goed belastingsgeld kunnen gebruiken om ETS rechten te kopen om daarna dan toch voor kernenergie te gaan. Dan was de CO2 uitstoot effectief gedaald.
Wie is 'ze' hier? Ik ben niet goed mee met je punt vrees ik..

Kan zijn dat ik mis ben, maar de uitstoot van sectoren die binnen de ETS vallen wordt zelfs niet meegerekend in de nationale emissies die voor Europa naar beneden moeten in de Green Deal, dacht ik. Dus zolang het daar op Europees niveau naar beneden gaat is dat toch wel meegenomen voor het klimaat. Punt is dat het totnutoe veel te traag gaat natuurlijk.

Wie is 'ze' hier? Ik ben niet goed mee met je punt vrees ik..

Kan zijn dat ik mis ben, maar de uitstoot van sectoren die binnen de ETS vallen wordt zelfs niet meegerekend in de nationale emissies die voor Europa naar beneden moeten in de Green Deal, dacht ik. Dus zolang het daar op Europees niveau naar beneden gaat is dat toch wel meegenomen voor het klimaat. Punt is dat het totnutoe veel te traag gaat natuurlijk.

Je kan die ETS ook kopen zonder dat je CO2 uitstoot. Als je gascentrales zet dan moet je ze inderdaad kopen, moest je verdergaan met kerncentrales moet je er geen kopen maar je zou het nog steeds kunnen doen, dan zou er ergens anders in Europa ook iemand moeten stoppen met CO2 productie. Dan zou je een effectieve daling van de CO2 emissies kunnen bekopen.

Bovendien is die ETS ook een systeem om ervoor te zorgen dat de industrie de CO2 winsten haalt waar die het meest efficiënt verminderd kan worden en dat de fabrieken die het minst winst genereren het eerst gesloten worden door de vrije markt zijn werk te laten doen, wat op zich een heel goed systeem is. Als je daar echter als overheid gaat in tussenkomen en de certificaten gaat opkopen, whatever de prijs, dan ben je dat systeem wat op zijn kop aan het zetten. In principe zou de overheid ook alle certificaten kunnen opkopen, dan is de CO2 problematiek morgen opgelost maar is de helft van het land werkloos.

Je kan die ETS ook kopen zonder dat je CO2 uitstoot. Als je gascentrales zet dan moet je ze inderdaad kopen, moest je verdergaan met kerncentrales moet je er geen kopen maar je zou het nog steeds kunnen doen, dan zou er ergens anders in Europa ook iemand moeten stoppen met CO2 productie. Dan zou je een effectieve daling van de CO2 emissies kunnen bekopen.

Bovendien is die ETS ook een systeem om ervoor te zorgen dat de industrie de CO2 winsten haalt waar die het meest efficiënt verminderd kan worden en dat de fabrieken die het minst winst genereren het eerst gesloten worden door de vrije markt zijn werk te laten doen, wat op zich een heel goed systeem is. Als je daar echter als overheid gaat in tussenkomen en de certificaten gaat opkopen, whatever de prijs, dan ben je dat systeem wat op zijn kop aan het zetten. In principe zou de overheid ook alle certificaten kunnen opkopen, dan is de CO2 problematiek morgen opgelost maar is de helft van het land werkloos.
En wat als co2 certificaten opgekocht worden door sectoren waar de winstmarges veel hoger liggen. En de minder winstgevende sectoren dan verhuizen buiten europa. Gaat dat dan zoveel beter zijn. Imo heeft de huidige crisis aangetoond dat we misschien best zorgen dat we alle sectoren best voor een deel lokaal houden willen we niet opeens met grote problemen geconfronteerd worden.

En wat als co2 certificaten opgekocht worden door sectoren waar de winstmarges veel hoger liggen. En de minder winstgevende sectoren dan verhuizen buiten europa. Gaat dat dan zoveel beter zijn. Imo heeft de huidige crisis aangetoond dat we misschien best zorgen dat we alle sectoren best voor een deel lokaal houden willen we niet opeens met grote problemen geconfronteerd worden.
Da's een andere discussie inderdaad. Mijn punt was eerder dat het standpunt van de groenen tot gevolg heeft dat een hoop fabrieken nog rapper uit boot gaan vallen door dat systeem. En de CO2 reductie waar die ETS deel van uitmaken gaat politiek nog heel wat moeilijke waters moeten doorzwemmen, eens de maatregelen zo duur en ingrijpend worden dat er belastingsverhogingen nodig zijn en dat fabrieken gaan moeten beginnen sluiten gaat er veel druk zijn om die ETS reserves uit te breiden, acties zoals die van groen gaan ervoor zorgen dat die politieke druk groter wordt. Als we tussen nu en 10 jaar om economische redenen gas gaat moeten terugnemen met de CO2 reductie dan gaat onze sluiting kerncentrales daar zijn steentje aan bijgedragen hebben.

Het is dus helemaal niet neutraal wat groen doet en er is veel kans die er meer emissierechten gaan uitgedeeld worden tengevolge van wat Groen doet.

Da's een andere discussie inderdaad. Mijn punt was eerder dat het standpunt van de groenen tot gevolg heeft dat een hoop fabrieken nog rapper uit boot gaan vallen door dat systeem. En de CO2 reductie waar die ETS deel van uitmaken gaat politiek nog heel wat moeilijke waters moeten doorzwemmen, eens de maatregelen zo duur en ingrijpend worden dat er belastingsverhogingen nodig zijn en dat fabrieken gaan moeten beginnen sluiten gaat er veel druk zijn om die ETS reserves uit te breiden, acties zoals die van groen gaan ervoor zorgen dat die politieke druk groter wordt. Als we tussen nu en 10 jaar om economische redenen gas gaat moeten terugnemen met de CO2 reductie dan gaat onze sluiting kerncentrales daar zijn steentje aan bijgedragen hebben.

Het is dus helemaal niet neutraal wat groen doet en er is veel kans die er meer emissierechten gaan uitgedeeld worden tengevolge van wat Groen doet.
Op die manier begrijp ik wat je bedoeld.

Ik ben toch niet mee hoor. Groen of de Belgische regering koopt toch helemaal niet Co2 certificaten op? De regeringen beschikken over een bepaalde hoeveelheid certificaten vanuit Europa die ze dan aan specifieke bedrijven kunnen geven om ze competitief te houden. Notoir voorbeeld is Arcelor.. De beschikbare pool aan totale hoeveelheden certificaten wordt echter op Europees niveau geregeld en daalt jaar tot jaar. Op dat vlak is het systeem vrij transparant en is het aan de bedrijven om hun uitstoot te verlagen door innovatie. Althans dat is het idee. Verder zijn ze nu bezig met die carbon border tax om ervoor te zorgen dat bedrijven toch binnen de EU blijven en niet gaan verkassen.

We zijn off-topic aan het gaan, excuses

Ik ben toch niet mee hoor. Groen of de Belgische regering koopt toch helemaal niet Co2 certificaten op? De regeringen beschikken over een bepaalde hoeveelheid certificaten vanuit Europa die ze dan aan specifieke bedrijven kunnen geven om ze competitief te houden. Notoir voorbeeld is Arcelor.. De beschikbare pool aan totale hoeveelheden certificaten wordt echter op Europees niveau geregeld en daalt jaar tot jaar. Op dat vlak is het systeem vrij transparant en is het aan de bedrijven om hun uitstoot te verlagen door innovatie. Althans dat is het idee. Verder zijn ze nu bezig met die carbon border tax om ervoor te zorgen dat bedrijven toch binnen de EU blijven en niet gaan verkassen.

We zijn off-topic aan het gaan, excuses
Gascentrales gaan er toe leiden dat er certificaten moeten opgekocht of gebruikt worden, en het is de beslissing van de overheid op gascentrales te zetten en het is ook de overheid die er uiteindelijk zal moeten voor betalen (of het wordt via de elektriciteitsfactuur gedaan maar de rekening komt hoe dan ook bij de Belgische belastingbetaler terecht, door een beslissing van de overheid).

Als die gascentrales certificaten krijgen wil dat zeggen dat iemand anders die uitstoot niet meer zal kunnen doen, ergens zal er dus economische schade zijn. In het beste geval pakken er ergens wat aandeelhouders minder winst door een CO2 reducerende investering, in het slechte geval sluiten er fabrieken.

De hele discussie rond CO2 uitstoot en hoeveel en hoe snel we die moeten reduceren gaat over de afweging tussen economie en uitstoot. Dat ETS systeem is bvb ontworpen om die afweging op een zo efficiënt mogelijke manier aan te pakken. Of we we het tempo van CO2 reductie al dan niet opdrijven, bvb door de pool aan ETS rechten sneller te verminderen, zal afhangen van de discussie over hoeveel "economie" we willen of kunnen opofferen. De sluiting van de kerncentrales nu zal ergens een opoffering van economie vereisen, wat de bereidheid om CO2 rapper te verminderen erodeert.

Open-VLD zal het niet doen want het kost de bedrijven geld, Vooruit zal het niet doen want het kost het volk geld, CDenV zal het ook niet doen want dat willen de boeren niet en volgens de N-VA zal het allemaal zo'n vaart niet lopen en zal Professor Gobelijn wel iets uitvinden.

Ik stem al enkele jaren op Groen maar dat is vooral ideologisch want er zit daar intern iets serieus mis. Te beginnen bij de voorzitster. Ik 'los dat wel op' door enkel op personen te stemmen die ik competent acht.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
704
Weergaven
39K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven