Of onderschat jij de kennis van mensen die specifiek voor een groene partij kiezen, waarvan ze weten dat dat een van de grotere partijstandpunten is? Allez, je komt hier wel heel fijn allerlei stellingen neergooien en bouwt daar een redenering op voort, maar op niet veel meer dan onderbuik en aannames gebaseerd lijkt me.Misschien moest ik gemiddelde weglaten, maar ik denk dat je bij heel veel mensen onderschat hoe weinig kennis ze hebben over kernenergie. De manier waarop "kernenergie" gedominiseerd wordt door een groene partij, doet je toch dat vermoeden hebben. En als je het woord kernenergie laat vallen, dan denken mensen aan kernwapens of aan Tsjernobyl. Je kan niet alles weten, daarom het belang aan goede en correcte informatie.
Te weten dat Groen-kiezers over het algemeen iets hoger opgeleid zijn, kan je echt niet zomaar de aanname maken dat het ongeïnformeerde mensen zijn - zeker in relatie tot een van de grotere partijstandpunten.
Zoals @Sir.Killalot al aanhaalde is er een onderscheid te maken tussen milieu en klimaat en is Groen van oorsprong eerder gefocust op het milieu. Daarnaast zijn er ook wel wat argumenten tegen kernenergie buiten diegene die jij aanhaalt (en in het belachelijke trekt). Ook argumenten voor. Maar amai jij verzint iets (domme kiezers, tegenargumenten), gaat er vanuit dat hetgeen jij verzint waar is en begint daar dan tegen te argumenteren. Zo werkt het niet he.
Aanvulling: op hun website vind je hun argumenten voor de kernuitstap:
Samengevat:Kerncentrales houden altijd risico's in, zeker de oude scheurtjescentrales in België. Radioactief afval is een onaanvaardbare erfenis voor de volgende generaties. Bovendien hindert kernenergie de doorbraak van hernieuwbare energie. Daarom sluiten we tegen 2025 alle kerncentrales.
- Kernafval voor de volgende generaties
- Verhinderen doorbraak hernieuwbare energie
- Risico's. Ik lees in de achterliggende documenten dat het dan om kleine lekken of incidenten gaat, er wordt niet echt melding gemaakt van een kernramp.
- Onbetrouwbaar / duur
Bovendien is groen niet tegen kernenergie:
Al zeggen ze zelf:Eerst en vooral is Groen op zich niet tegen de kerncentrales op voorwaarde dat ze kleinschalig, veilig en zonder radioactief en gevaarlijk kernafval werken.
Dat soort kerncentrales bestaan vandaag nog niet. En zeker de huidige, Belgische kerncentrales (die vandaag instaan voor de elektriciteitsvoorziening) voldoen niet aan deze voorwaarden.
Opnieuw, je kan het er wel of niet mee eens zijn, maar dan liefst wel op basis van de juiste argumenten en niet diegene die je zelf verzint.
Je vindt hun argumentatie hier: https://www.groen.be/de_energieswitch_in_vraag_en_antwoord
Gelukkig ben je zelf geen ongeïnformeerde persoon en had je dat al lang zelf gevonden

Laatst bewerkt:
.