al bij al werkt de groep van 10 best goed hoor. Ja, de 2-jaarlijkse IPA is altijd miserie, maar dingen zoals de N.A.R. lopen best ok. Ook sectoraal liep het véél vlotter tijdens Corona dan wat de regering deed.Maar is dat realistisch ? Als je ziet hoe moeizaam de "groep van 10" werkt of whatever sociaal overleg en hoe moeilijk basic zaken door de vakbonden en PCs beklonken raken (zware beroepen, index hervorming, pensioen uitzonderingen, ...), hoe realistisch is het om een dergelijke fiscale ont-koterij aan hen over te laten ?
netto naar bruto zal moeten voor sommige zaken, je kan niet anders. Niet 1 op 1, natuurlijk, zeker niet als er een fiscale hervorming erbij komt (wat natuurlijk de voorwaarde zal zijn voor alle politieke partijen)cege zei:Netto voordelen door bruto vervangen zal toch geen enkele werknemer of vakbond aanvaarden ? En zeker niet in een context waar ze (politiek) alle deuren open zetten om zelf geen inspanningen te leveren. Moesten ze nu budgetair hun shit op orde krijgen, zou ik nog kunnen verstaan,
"we leveren allemaal een inspanning". Maar netto naar bruto, komt eigenlijk neer op het werk doen waar de politiek niet in slaag, namelijk saneren.
dat is een kwestie van uitleggen, want eens je over de 25.000 euro belastbaar zit, maar het geen verschil of je nu géén of 2 kinderen hebt. Enkel voor wie meer dan (denk ik) 4 kinderen heeft, zal het dan een verschil maken.cege zei:En zelfs als je netto zou kunnen compenseren. Niemand zal willen inboeten en een systeem invoeren dat voor iedereen equivalent is, is onmogelijk, al was het maar door gepercipieerde verliezen. Leg maar eens uit: ja, je kreeg 250 ecocheques, maar nu 18 euro per maand netto meer. Dankzij vakantiegeld/eindejaarspremie is dat ook 250. En dan zal het gezever zijn want de ene heeft kinderen en de andere niet en dat is voor de ene dan 270 en voor de andere maar 240 netto...
zegt meer over de HR/werkgevercege zei:Ik heb het live zien gebeuren bij een overname. Onze contracten moesten van werkgever 1 naar 2 overgezet worden en wettelijk moet de nieuwe package dus equivalent of beter zijn. Iedereen had 100 of 200 euro nettovergoeding. Er is maaaaanden gezever over geweest omdat de werkgever (genius HR, part 1101) dat gewoon in bruto wou uitbetalen ipv nettovergoeding. Uiteindelijk vakbond moeten dreigen met rechtzaak en iedereen heeft een nieuw contract gekregen, gewoon nettovergoeding x 2 + 100 euro en dat bij de bruto gelapt...
Grootste probleem is onze staatshervorming: immers, 1000 euro voordeel naar bruto omzetten, betekent 130,7 euro voor de RSZ en dat is federaal, geen euro zal daarvan terugvloeien naar de regionale overhedencege zei:Volgens mij zal de werkgevers geen fan zijn van alle koterijen gewoon in bruto uit te betalen. In the end niemand, want het is koterij. Per definitie is dat omzetten naar bruto nadelig en zal iemand de bonen moeten fretten. De politiek zal moeten dat erdoor duwen, anders zal er niks gebeuren...
En ik vermoed dat de politiek in geval van twijfel gewoon wil doen wat ze altijd doet, aan iedereen uitdelen om de hele coalitie te paaien. Ooit zijn de centen op...
. Nu, Vlaanderen kan hier niet klagen, want die RSZ-kortingen van de laatste jaren waren ook allemaal op kap van de sociale zekerheid.
.