Blauwdruk fiscale hervorming

15% meerwaardebelasting op aandelen, geldt dat dan ook voor pensioenfondsen etc?

Vrij zeker van van niet.

Het is nu al zo dat interesten en dividenden behaald binnen een levensverzekering al vrijgesteld zijn. Zou mij verbazen dat "meerwaarden" dan wel belast zouden zijn binnen een levensverzekering/groepsverzekering.

Is de PB geen Vlaamse bevoegdheid, dus wat kan van Peteghem daar aan veranderen?

Nee, is federaal... Alle inkomstenbelastingen zijn federaal.

Enigste wat regionaal is, is een serie belastingverminderingen (Kan je herkennen op je aangifte als ze beginnen met een 3 of 4) en er is een bepaald % die rechtstreeks gaat naar de regio's en dat percentage kan door de regio's aangepast worden. (Brussel heeft dat verlaagd bijvoorbeeld.)

En dat begrijp ik ware het niet dat het al sinds de jaren 70 maar niet lukt om het systematisch te doen zakken ondanks de hoge belastingsdruk.
Dan vermoed ik dat hoge belastingsdruk ook niet helpt om de staatsschuld te doen zakken omdat de regeringen gewoon geen zin hebben om het te doen zakken. Liever cadeautjes geven en doorschuiven naar volgende regering.

@Avi : en dan zou je willen huurprijs verhogen zodanig dat je netto zelfde behoudt?
En jij vermoedt dat jij wel gemakkelijk huurders gaat vinden zo? Nu het is een vrije markt dus ga je gang.
Of verhuurder netto hetzelfde zouden overhouden is twijfelachtig, maar dat verhuurders niets zouden doorrekenen is ook twijfelachtig. Bij een belasting op een transactie, zoals belastigen op loon, BTW op verkoop, belastingen op meerwaarde hebben we vaak de verkeerde indruk dat degene die de belasting aan de staat moet storten degene is die de belasting grotendeels draagt maar dat klopt zelden, afhankelijk van marktomstandigheden zal die kost verdeelt worden tussen de twee partijen en wie ze effectief betaalt is daar maar een kleine, eerder psychologische, factor in.

Als ze compenseren, be my guest.

Yep, ongeveer niks zal gerealiseerd worden. Of op zijn Belgisch, eerst de deur open met de lasten verlaging en dan nadien de centen gaan zoeken en tot de conclusie komen dat ze niet gevonden worden...

Compenseren, compenseren...

Als een systeem momenteel scheef is in het voordeel van sommigen en het nadeel van anderen, dan is het onrealistisch om te verwachten dat er altijd maar "gecompenseerd" moet worden. Wie nu een salariswagen heeft en daar buitenproportioneel voordeel uit haalt, zou bij een fiscaal rechtvaardige hervorming er minder of niet moeten op vooruit gaan ten opzichte van iemand die dat niet heeft.

Maaltijdcheques, hetzelfde verhaal... niet élke werknemer heeft die. Ze worden ook op een belachelijke manier toegekend. Vlaamse ambtenaren krijgen ze wél, maar werk je in het onderwijs? Haha, dan niet... Geef dan gewoon écht élke werknemer €200 belastingvrijstelling extra per maand onder het mom van maaltijdkosten.

Als je iedereen, zoals men steevast tracht te doen, die bij een hervorming verliest, tracht te compenseren, dan kan je niet écht hervormen. Toch niet zonder dat zaken als de staatsschuld exploderen - oh, wacht... - of dat de kwaliteit erop achteruit gaat - onderwijs - of dat het onbetaalbaar wordt in de toekomst - pensioenen - ...

Compenseren, compenseren...

Als een systeem momenteel scheef is in het voordeel van sommigen en het nadeel van anderen, dan is het onrealistisch om te verwachten dat er altijd maar "gecompenseerd" moet worden. Wie nu een salariswagen heeft en daar buitenproportioneel voordeel uit haalt, zou bij een fiscaal rechtvaardige hervorming er minder of niet moeten op vooruit gaan ten opzichte van iemand die dat niet heeft.

Maaltijdcheques, hetzelfde verhaal... niet élke werknemer heeft die. Ze worden ook op een belachelijke manier toegekend. Vlaamse ambtenaren krijgen ze wél, maar werk je in het onderwijs? Haha, dan niet... Geef dan gewoon écht élke werknemer €200 belastingvrijstelling extra per maand onder het mom van maaltijdkosten.

Als je iedereen, zoals men steevast tracht te doen, die bij een hervorming verliest, tracht te compenseren, dan kan je niet écht hervormen. Toch niet zonder dat zaken als de staatsschuld exploderen - oh, wacht... - of dat de kwaliteit erop achteruit gaat - onderwijs - of dat het onbetaalbaar wordt in de toekomst - pensioenen - ...
Een verlies van zo'n 700 à 800 euro NETTO per maand krijg je niet verkocht. Aan niemand. En terecht natuurlijk.
Dus ja, dat zou moeten gecompenseerd worden.

Ik denk dat sommigen eens hun arbeidscontract moeten gaan bekijken, nergens heb je een contract met de belastingsdienst dat garandeerd dat uw bedrijfswagen op een bepaalde manier zal belast worden. Dus je mag al met uw voetjes stampen dat je wil maar nergens hoef men dat de compenseren. Als je niet akkoord bent kan je gewoon naar uw werkgever gaan en uw loon terug gaan onderhandelen.

Een verlies van zo'n 700 à 800 euro NETTO per maand krijg je niet verkocht. Aan niemand. En terecht natuurlijk.
Dus ja, dat zou moeten gecompenseerd worden.

Oe? Ik dacht dat bedrijfswagens niet werden gesubsidieerd dus hoe kan je dan een verlies krijgen?

- Werkelijke huurinkomsten belast, wel met een belastingsvrije som van 6000 euro. Dus de kleine verhuurders met een tweede eigendom die ze verhuren worden minder geimpacteerd.
Als deze maatregel op deze manier behouden blijft, dan haalt het de kleine garnalen eruit en gaan de grote vissen wel gevangen worden.

ook niet onbelangrijk:

één regeling waarbij iedereen 6.000 euro onbelast kan bijverdienen. Enkel wat boven die 6.000 euro verdiend wordt zal samen worden belast met de beroepsinkomsten. Zal voor velen welkom zijn vermoed ik.
Daar bestaan toch flexijobs voor? Is dus niks nieuws.
En flexijobs zijn onbeperkt onbelast. Kunt bij wijze van spreken 25k netto in de hoofdjob doen en 1 miljoen als flexi..onbelast

Daar bestaan toch flexijobs voor? Is dus niks nieuws.
En flexijobs zijn onbeperkt onbelast. Kunt bij wijze van spreken 25k netto in de hoofdjob doen en 1 miljoen als flexi..onbelast
Natuurlijk moet die flexijob dan ook wel goed zijn aangegeven

Ben er al verschillende tegen gekomen die denken dat ze een flexijob doen, maar in feite een foutief contract hebben ondertekend als gewone werknemer. Weg flexijob, weg onbelast verdienen dat jaar.

(Wel geen idee hoe dat nieuwe systeem dat zou kunnen voorkomen)

Amai, vind ik wel een goed voorstel van Van Peteghem. Laat ons hopen dat het er in grote lijnen doorgeraakt.
Wat denken jullie, haalbare kaart?

Veel goede dingen, maar het had nog wat verder voor mij mogen gaan op het gebied van de afschaf van extralegale zaken. Al begrijp ik dat men dat er niet simpel zou kunnen doorkrijgen.

Enigste wat ik mij effectief afvraag is hoe haalbaar die verschuiving is, en of de lagere inkomsten uit arbeidsbelasting voldoende gedekt worden door de stijging van de anderen.
Net zoals dat ik een verdere verlaging van de vennootschapsregels niet begrijp. Die zijn nu al absurd laag, en dan willen ze ze nog eens verlagen...

ook niet onbelangrijk:
één regeling waarbij iedereen 6.000 euro onbelast kan bijverdienen. Enkel wat boven die 6.000 euro verdiend wordt zal samen worden belast met de beroepsinkomsten. Zal voor velen welkom zijn vermoed ik.

Ik zie geen enkele reden om dit te doen. Het moet de insteek zijn om rond te kunnen komen met uw inkomen uit uw normale job. Al de rest moet voor mij dan ook op een normale manier verdiend worden. Of wat gaan we doen... een NV verhuurder en Co maken waarbij je dan uzelf en uw kinderen elk jaar 6000€ daaruit uitkeert.

Als men dat bedrag naar 500 - 1000€ zou zetten, dan zou ik nog zeggen, ok dat valt dan onder het principe van de gift van meme, het verenigingsleven waar je als sportclub bij een sportdag eens uitzonderlijk 40e of zo binnenhaalt op jaarbasis, etc..., je iets verkoopt op 2de hands, etc...

6000€ is 500€ netto extra verdienen per maand waarop geen belasting betaald wordt. Als koppel kan dat 1000€/maand zijn... dat is niet peanuts hé... dat lijkt mij gewoon een enorm groot percentage om dat toe te laten...

Aan de andere kant, lijkt het mij dan wel dat flexijob zoals die nu bestaat in deze richting wordt aangepast... en laat mij duidelijk zijn, elke afschaffing/beperking op de flexijob acht ik goed.

Wat een prachtig voorstel. Voor mij als werknemer met een groot brutoloon zou dat een immens verschil betekenen.
Ik maak me wel geen illusies. We leven nog altijd in BE en dit zal er nooit doorkomen. Het blijft wel eens leuk om te dromen.
Stel je voor zeg, de 50% schijf naar 84k!!! Dan doen we het bijna even goed als al onze buurlanden en de UK!
Afwachten hé, afwachten. Leek mij voorlopig dat enkel MR ertegen was. De anderen heb ik er nog niet veel over horen zeggen.

Misbruik van auteursrechten? Niets over te lezen.

Huurinkomsten beter belasten, prima! Wel benieuwd welke omwegen grote verhuurders daar weer gaan vinden. Doorrekenen in de huurprijs lijkt een horrorscenario dat verhuurders graag voorspiegelen om hun fiscale gunstregime te rechtvaardigen maar dat ze daar volledig of zelfs maar grotendeels in zouden slagen lijkt mij onrealistisch. Er zijn ook limieten op wat (ook niet werkende) huurders kunnen betalen. Plus als alternatief is er ook de koopmarkt.

1) Ik dacht dat er ook inzat dat ze dat wilden afschaffen. Had ik toch iets over gelezen de eerste keer dat dat in het nieuws kwam...
2) Wat er wel niet mag vergeten worden is dat lagere belasting op arbeid ook wil zeggen dat er netto meer kan uitgegeven worden. Dus dat er ook budgettaire ruimte is voor stijgende huurprijzen en er zich dus een nieuw marktevenwicht creëren. Maar verwachten dat dit geen verhogende impact zou hebben, zou mij raar lijken. En laat ons eerlijk zijn, een huurder heeft niet graag een niet werkende huurder in zijn kot. Dus die zal zich echt niet oriënteren in die richting.

Oh maar ik krijg dat pand wel verhuurd aan de verhoogde prijs hoor. De huurmarkt is krap genoeg. Het netto resultaat zal gewoon een verhoging van de gemiddelde huurprijs worden.
niet 100% gegarandeerd natuurlijk, maar zie punt 2 hoger ;).

Goed voorstel, maar krijgt men nooit verkocht onder de taalgrens.
Ik zou niet weten waarom men dat daar niet verkocht zou krijgen. Lagere belasting op arbeid, wil ook zeggen lagere belasting op werkloosheidsuitkering of op pensioenen hé. Ik zie echt niet in wat hen zou tegenhouden hierin.

Evenveel belastingvoordeel voor elk kind

Ouders krijgen per kind dat ze fiscaal ten laste hebben een verhoging van de belastingvrije som. “Maar vandaag krijg je voor het derde kind drie keer zoveel toeslag als voor de eerste”, aldus Van Peteghem. “Dat klopt niet hè. Wij willen dat de toeslag op de belastingvrije som evenveel is voor elk kind en we geven nog een extra toeslag aan alleenstaande ouders.” Tot slot wil hij ook de fiscale aftrekbaarheid voor kinderopvang nog meer verhogen.
Ideaal moment om dit af te schaffen, en gewoon onderdeel te maken van de verlaagde belasting op arbeid. Dat je van die aparte koterij ook weer af was.

Als deze maatregel op deze manier behouden blijft, dan haalt het de kleine garnalen eruit en gaan de grote vissen wel gevangen worden.
Ik zie niet in hoedat ze die gaan vangen. Lijkt mij gewoon dat daar dan meer NV's of dergelijke gaan uitkomen.

Oe? Ik dacht dat bedrijfswagens niet werden gesubsidieerd dus hoe kan je dan een verlies krijgen?

Er stroomt geen geld vanuit de overheid naar de bedrijven om bedrijfswagens te voorzien voor werknemers. Het geld wordt uitgegeven en er worden belastingen op betaald door zowel werkgever als werknemer.

Natuurlijk moet die flexijob dan ook wel goed zijn aangegeven

Ben er al verschillende tegen gekomen die denken dat ze een flexijob doen, maar in feite een foutief contract hebben ondertekend als gewone werknemer. Weg flexijob, weg onbelast verdienen dat jaar.

(Wel geen idee hoe dat nieuwe systeem dat zou kunnen voorkomen)
Ben dus iemand in die situatie.. gelukkig maar 1 keer gewerkt bij die werkgever.
Officieel staat op de overeenkosmt "flexijob"..bij het indienen van de belastingen zag ik plots dat het geen flexijob was..
Werkgever doet alsof zn neus bloedt.
Nu heb ik wel een flexijob en volledig onbelast. Zijn geen massive grote uurlonen, maar om "maar" 2 avondenm/week te werken zit ik aan 400€ netto/mnd extra bovenop mijn vaste job. Altijd mooi meegenomen

Laatst bewerkt:
Er stroomt geen geld vanuit de overheid naar de bedrijven om bedrijfswagens te voorzien voor werknemers. Het geld wordt uitgegeven en er worden belastingen op betaald door zowel werkgever als werknemer.

dus je verliest niks, je gaat gewoon meer belastingen moeten betalen ;)

Bij verlies denk ik : je krijgt iets bv 500€ per maand en ze nemen het weg : je verliest inderdaad 500€ per maand
Nu krijg je dat niet maar je moet nu wel 500€ per maand belastingen betalen op iets.

dus je verliest niks, je gaat gewoon meer belastingen moeten betalen ;)

Hangt ervan af wat ze op welke manier gaan doen he. Tankkaart is 1 ding maar het ging hier even over bedrijfswagens en dan is daar nog niet direct iets over gezegd? Behalve de hervormingen die er al aan zitten te komen natuurlijk.

De subsidie zit hem in de details: de belastingen dekken volgens mij niet de bedragen die rond zouden gaan als je prive de wagen zou aanschaffen en onderhouden (hier komt naast de inkomstenbelasting op het brutobedrag ook bvb 21% BTW bij kijken op... alles inzake aanschaf, onderhoud, brandstof, verzekeringen). Ik wil het dan nog niet eens hebben over de mogelijke kostenadschrijvingen die een bedrijf doet voor hun bedrijfswagens.

Je gaat me niet wijsmaken dat een bedrijfswagen in dat totaalbeeld niet voordeliger is (door minder belastingskosten) dan een prive-wagen. Geen kat zou het doen indien dit wel het geval was.
En dus stroomt er (indirect) wel degelijk geld vanuit de overheid om salariswagens te subsidieren, in de vorm van "gemiste" belastinginkomsten.
Hetzelfde kan gezegd worden over ieder ander extralegaal voordeel natuurlijk. Maar geeneen daarvan is zo groot (in brutobedragen) als een bedrijfswagen.

Hangt ervan af wat ze op welke manier gaan doen he. Tankkaart is 1 ding maar het ging hier even over bedrijfswagens en dan is daar nog niet direct iets over gezegd? Behalve de hervormingen die er al aan zitten te komen natuurlijk.

Inderdaad, bedrijfswagens zitten nu niet in het voorstel. Maar we zitten ook met de Groenen en PS aan tafel waar mee moet onderhandeld worden.
Ik ben er zeker van dat die bedrijfswagens vlug op tafel worden gelegd.

- minder lasten op arbeid.
  1. Belastingsvrije som optrekken van 9.270 euro naar 13.390 euro
  2. bestaande schijven van 40 en 45% worden verlaagd naar 35 en 40%.
  3. De schijf van 50%, waar je vandaag al aan zit als je een belastbaar inkomen hebt van 42.370 euro per jaar wil hij voorbehouden voor mensen met een inkomen van meer dan 84.740 euro.
De dag dat dit erdoor komt doneer ik €500 aan dit forum.
Geloof me, ik kan niet wachten om dat te doneren maar ik vrees ervoor.

Waar zitten de gigantische adders onder het gras voor gewone werknemers?

De subsidie zit hem in de details: de belastingen dekken volgens mij niet de bedragen die rond zouden gaan als je prive de wagen zou aanschaffen en onderhouden (hier komt naast de inkomstenbelasting op het brutobedrag ook bvb 21% BTW bij kijken op... alles inzake aanschaf, onderhoud, brandstof, verzekeringen). Ik wil het dan nog niet eens hebben over de mogelijke kostenadschrijvingen die een bedrijf doet voor hun bedrijfswagens.

Je gaat me niet wijsmaken dat een bedrijfswagen in dat totaalbeeld niet voordeliger is (door minder belastingskosten) dan een prive-wagen. Geen kat zou het doen indien dit wel het geval was.
En dus stroomt er (indirect) wel degelijk geld vanuit de overheid om salariswagens te subsidieren, in de vorm van "gemiste" belastinginkomsten.
Hetzelfde kan gezegd worden over ieder ander extralegaal voordeel natuurlijk. Maar geeneen daarvan is zo groot (in brutobedragen) als een bedrijfswagen.

Dat is een redenering die enkel maar opgaat als je ervan uitgaat dat in een systeem waar bedrijfswagens minder voordelig zijn, er exact evenveel wagens gekocht worden en deze ook sneller rouleren. En ik kan je wel garanderen dat dat niet het geval zou zijn.

Dus nu heb je meer wagens die per wagen minder opbrengen voor de overheid, maar nog steeds goed opbrengen. Durf jij uitspreken dat dat nadeliger is voor de overheid dan een systeem waarin er minder wagens verkocht worden die meer opbrengen per wagen? Ik wil de berekening wel eens maken wanneer ik cijfers heb van autoverkopen per capita in landen waar bedrijfswagens niet of nauwelijks bestaan. En tijd. :)

Terug
Bovenaan