Amai, vind ik wel een goed voorstel van Van Peteghem. Laat ons hopen dat het er in grote lijnen doorgeraakt.
Wat denken jullie, haalbare kaart?
Veel goede dingen, maar het had nog wat verder voor mij mogen gaan op het gebied van de afschaf van extralegale zaken. Al begrijp ik dat men dat er niet simpel zou kunnen doorkrijgen.
Enigste wat ik mij effectief afvraag is hoe haalbaar die verschuiving is, en of de lagere inkomsten uit arbeidsbelasting voldoende gedekt worden door de stijging van de anderen.
Net zoals dat ik een verdere verlaging van de vennootschapsregels niet begrijp. Die zijn nu al absurd laag, en dan willen ze ze nog eens verlagen...
ook niet onbelangrijk:
één regeling waarbij iedereen 6.000 euro onbelast kan bijverdienen. Enkel wat boven die 6.000 euro verdiend wordt zal samen worden belast met de beroepsinkomsten. Zal voor velen welkom zijn vermoed ik.
Ik zie geen enkele reden om dit te doen. Het moet de insteek zijn om rond te kunnen komen met uw inkomen uit uw normale job. Al de rest moet voor mij dan ook op een normale manier verdiend worden. Of wat gaan we doen... een NV verhuurder en Co maken waarbij je dan uzelf en uw kinderen elk jaar 6000€ daaruit uitkeert.
Als men dat bedrag naar 500 - 1000€ zou zetten, dan zou ik nog zeggen, ok dat valt dan onder het principe van de gift van meme, het verenigingsleven waar je als sportclub bij een sportdag eens uitzonderlijk 40e of zo binnenhaalt op jaarbasis, etc..., je iets verkoopt op 2de hands, etc...
6000€ is 500€ netto extra verdienen per maand waarop geen belasting betaald wordt. Als koppel kan dat 1000€/maand zijn... dat is niet peanuts hé... dat lijkt mij gewoon een enorm groot percentage om dat toe te laten...
Aan de andere kant, lijkt het mij dan wel dat flexijob zoals die nu bestaat in deze richting wordt aangepast... en laat mij duidelijk zijn, elke afschaffing/beperking op de flexijob acht ik goed.
Wat een prachtig voorstel. Voor mij als werknemer met een groot brutoloon zou dat een immens verschil betekenen.
Ik maak me wel geen illusies. We leven nog altijd in BE en dit zal er nooit doorkomen. Het blijft wel eens leuk om te dromen.
Stel je voor zeg, de 50% schijf naar 84k!!! Dan doen we het bijna even goed als al onze buurlanden en de UK!
Afwachten hé, afwachten. Leek mij voorlopig dat enkel MR ertegen was. De anderen heb ik er nog niet veel over horen zeggen.
Misbruik van auteursrechten? Niets over te lezen.
Huurinkomsten beter belasten, prima! Wel benieuwd welke omwegen grote verhuurders daar weer gaan vinden. Doorrekenen in de huurprijs lijkt een horrorscenario dat verhuurders graag voorspiegelen om hun fiscale gunstregime te rechtvaardigen maar dat ze daar volledig of zelfs maar grotendeels in zouden slagen lijkt mij onrealistisch. Er zijn ook limieten op wat (ook niet werkende) huurders kunnen betalen. Plus als alternatief is er ook de koopmarkt.
1) Ik dacht dat er ook inzat dat ze dat wilden afschaffen. Had ik toch iets over gelezen de eerste keer dat dat in het nieuws kwam...
2) Wat er wel niet mag vergeten worden is dat lagere belasting op arbeid ook wil zeggen dat er netto meer kan uitgegeven worden. Dus dat er ook budgettaire ruimte is voor stijgende huurprijzen en er zich dus een nieuw marktevenwicht creëren. Maar verwachten dat dit geen verhogende impact zou hebben, zou mij raar lijken. En laat ons eerlijk zijn, een huurder heeft niet graag een niet werkende huurder in zijn kot. Dus die zal zich echt niet oriënteren in die richting.
Oh maar ik krijg dat pand wel verhuurd aan de verhoogde prijs hoor. De huurmarkt is krap genoeg. Het netto resultaat zal gewoon een verhoging van de gemiddelde huurprijs worden.
niet 100% gegarandeerd natuurlijk, maar zie punt 2 hoger

.
Goed voorstel, maar krijgt men nooit verkocht onder de taalgrens.
Ik zou niet weten waarom men dat daar niet verkocht zou krijgen. Lagere belasting op arbeid, wil ook zeggen lagere belasting op werkloosheidsuitkering of op pensioenen hé. Ik zie echt niet in wat hen zou tegenhouden hierin.
Evenveel belastingvoordeel voor elk kind
Ouders krijgen per kind dat ze fiscaal ten laste hebben een verhoging van de belastingvrije som. “Maar vandaag krijg je voor het derde kind drie keer zoveel toeslag als voor de eerste”, aldus Van Peteghem. “Dat klopt niet hè. Wij willen dat de toeslag op de belastingvrije som evenveel is voor elk kind en we geven nog een extra toeslag aan alleenstaande ouders.” Tot slot wil hij ook de fiscale aftrekbaarheid voor kinderopvang nog meer verhogen.
Ideaal moment om dit af te schaffen, en gewoon onderdeel te maken van de verlaagde belasting op arbeid. Dat je van die aparte koterij ook weer af was.
Als deze maatregel op deze manier behouden blijft, dan haalt het de kleine garnalen eruit en gaan de grote vissen wel gevangen worden.
Ik zie niet in hoedat ze die gaan vangen. Lijkt mij gewoon dat daar dan meer NV's of dergelijke gaan uitkomen.