Zijn we in België dan de eenzame wereldtop op vlak van elektrificatie van het wagenpark ofzo? Stellen dat salariswagens hiervoor noodzakelijk zijn lijkt me nogal navelstaren eigenlijk.
Duitsers, Fransen en NL'ers zijn even firmawagengek.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zijn we in België dan de eenzame wereldtop op vlak van elektrificatie van het wagenpark ofzo? Stellen dat salariswagens hiervoor noodzakelijk zijn lijkt me nogal navelstaren eigenlijk.

Noorwegen bvb, heeft jarenlang ev's enorm gesubsidieerd zodat het betaalbaar werd. 25% korting, gratis opladen, een hele hoop taxen die wegvallen, ...Zijn we in België dan de eenzame wereldtop op vlak van elektrificatie van het wagenpark ofzo? Stellen dat salariswagens hiervoor noodzakelijk zijn lijkt me nogal navelstaren eigenlijk.
Ik betwijfel gewoon al die "voordelen" die aan bedrijfswagens worden toegekend. In het verleden hielden sommigen al vol dat ze het wagenpark vergroenden, want al die nieuwe wagens die zo op de 2dehandsmarkt kwamen waren zo voordelig voor de uitstoot...compleet negerend dat elke 4 jaar een nieuwe wagen nodig hebben die moet geproduceerd worden een gigantische kost aan grondstoffen met zich mee brengt.Noorwegen bvb, heeft jarenlang ev's enorm gesubsidieerd zodat het betaalbaar werd. 25% korting, gratis opladen, een hele hoop taxen die wegvallen, ...
Alleen vergeet je wel dat het vrijgekomen budget hier énkel de winst uit afschaffen van bedrijfswagens zou zijn. Dat is nog niet in de buurt van het bedrag dat je nodig hebt om voor iedereen een EV te subsidieren.
Dat argument snap ik toch niet goed. Zoals hierboven al aangehaald, geeft de gemiddelde Belg nog geen 20k aan een auto. Dat is dus vrij duidelijk geen nieuwe wagen...Ik betwijfel gewoon al die "voordelen" die aan bedrijfswagens worden toegekend. In het verleden hielden sommigen al vol dat ze het wagenpark vergroenden, want al die nieuwe wagens die zo op de 2dehandsmarkt kwamen waren zo voordelig voor de uitstoot...compleet negerend dat elke 4 jaar een nieuwe wagen nodig hebben die moet geproduceerd worden een gigantische kost aan grondstoffen met zich mee brengt.
En nu is deze Belgische fiscale koterij plots noodzakelijk voor de elektrificatie uiteraard. Volgens mij een nieuwe drogreden om dat systeem goed te praten.
In Noorwegen.Ja, ik vraag me toch af hoe het Noorwegen, Ijsland, zweden, Nederland en Duitsland gelukt is om de top 5 landen met de meeste EV's te worden zo zonder bedrijfswagen, dat moet een hele opgave geweest zijn.
elbil.no
The Norwegian EV incentives:
No purchase/import tax on EVs (1990-)
Exemption from 25% VAT on purchase (2001-)
No annual road tax (1996-2021). Reduced tax from 2021. Full tax from 2022.
No charges on toll roads (1997- 2017).
No charges on ferries (2009- 2017).
Maximum 50% of the total amount on ferry fares for electric vehicles (201
Maximum 50% of the total amount on toll roads (2019)
Free municipal parking (1999- 2017)
Access to bus lanes (2005-). New rules allow local authorities to limit the access to only include EVs that carry one or more passengers (2016)
50 % reduced company car tax (2000-2018). Company car tax reduction reduced to 40% (201and 20 percent from 2022.
Exemption from 25% VAT on leasing (2015)
The Norwegian Parliament decided on a national goal that all new cars sold by 2025 should be zero-emission (electric or hydrogen) (2017).
«Charging right» for people living in apartment buildings was established (2017/2021-)
Public procurement: From 2022 cars needs to be ZEV. From 2025 the same applies to city buses

In Nederland was er ook een heel gunstige bijtellingsconstructie voor EV's. Vanaf januari 2022 is het bijtellingstarief minder gunstig (nog steeds gunstiger dan fossiele, maar minder dan 2021) en je ziet dat ook in de verkoopcijfers.
Tesla verkocht in NL in 2021 4155 wagens, in 2022 YTD net 1000.
Paar afzonderlijke modellen:
Ford Mach-E vorig jaar 4144, dit jaar YTD 426 (!).
EQA van 1293 naar 365
EQC 219 naar 37
Enyaq 6679 naar 2720 (valt nog redelijk mee)
ID4 4216 naar 897
Nu, bijtelling geldt voor zakelijk gereden wagens. Voor particulieren geldt een BPM (aanschafbelasting) en deze is voor BEV's niet veranderd in 2022: bedraagt 0 euro. Voor wagens met verbrandingsmotor is deze in 2022 verhoogd.
Met andere woorden, een terugloop van de voordelen voor bedrijfswagens hebben een duidelijke impact op de snelheid van de elektrisering.
Lijkt me dan inderdaad toch te kloppen dat deze voornamelijk drijft op de zakelijke markt tenzij het voor particulieren echt enorm interessant wordt gemaakt zoals in Noorwegen?
edit: overigens wil ik ermee geen pleidooi houden voor het krampachtig in stand houden van het systeem. De afbouw is duidelijk ingezet en dat is wat het is.
Gewoon wat feitelijke ondersteuning.
Maar daar zijn we dan weer wel koploper: geld uitgeven dat er niet is, we nemen gewoon een voorschot op toekomstige inkomsten, verkopen de boel en huren hem terug, … 1 telefoontje naar Guy en we zwemmen in het geldBedrijfswagens schrappen en subsidies geven voor groene wagens. Dat gaat miljarden kosten die er niet zijn.
De Belgische staat zou ongeveer 3 miljard euro meeropbrengsten hebben per jaar als ze bedrijfswagens normaal zou belasten en in België worden een ongeveer 500.000 wagens verkocht per jaar (nu een pak minder maar laten we ervan uitgaan dat dat het normaal aantal is).Zoals altijd is er 0,0 budgetaire ruimte voor grote veranderingen.
Bedrijfswagens schrappen en subsidies geven voor groene wagens. Dat gaat miljarden kosten die er niet zijn. Tenzij we denken dat de totale prijs van individueel EV te kopen veel goedkoper zal zijn dan een multinational die in bulk 1000 auto's koopt en die dan wat fiscaal inbrengt.
Maar als je de auto niet neemt (want in de meeste gevallen inderdaad de meest voor de hand liggende keuze zou zijn) is er geen reden waarom wat je werkgever je vroeger als een auto gaf, nu niet bruto zou geven. Het is niet alsof de markt bepaalde jobs plots minder waard zou beginnen vinden omdat bedrijfswagens normaal belast worden.Maar niemand moet nog een bedrijfswagen hebben als die belast worden. Yoo, cege, je mag je auto houden, maar je moet nu 5000 taxen erop betalen per jaar. Doei en koop wel een 2e hands sharan of zo ipv rond te tuffen in een 50k auto.
Dat is als reken je rijk met belasting heffen op wie zondags kakt. 10000 euro. Hop 100mrd belasting inkomsten. Denk je dat er veel op zondag gaan kakken of gaan die een dagje wachten?
Ook dat zou ik wat raar vinden, want de kost stijgt niet voor de werkgever dus waarom zou ie de job verplaatsen en jij zal ergens moeten werken dus waarom niet bij je huidige werkgever voor iets minder netto? Het is niet alsof je hierdoor ergens anders meer zou kunnen verdienen dus je hebt niet echt een reden om te stoppen, alle werkgevers gaan even sterk achteruit qua aantrekkelijkheid. Het enige wat je wel zal hebben is dat werknemers meer incentive hebben om zelf naar het buitenland te trekken om te gaan werken maar da's ook maar een realistische mogelijkheid voor een klein groep werknemers. Ook zullen er waarschijnlijk nog wat minder werknemers voor hun carrière gaan omdat de opbrengst kleiner wordt.Mijn job verhuist waarschijnlijk gewoon naar Nederland of Roemenië.
Of het blijft in België, en je brutoloon stijgt een beetje, en je gaat met de trein en bent wat langer onderweg terwijl je op de andere dagen van thuis uit werkt.Mijn job verhuist waarschijnlijk gewoon naar Nederland of Roemenië.

Da's ook wel normaal toch? Het is voor veel mensen een belangrijk deel van hun inkomen dat hen substantieel zou impacteren moest het anders belast worden. Er wordt vaak een pak meer gezaagd over heel wat minder geld.Forum blauwdruk fiscale hervorming en BG community heeft het weer over de heilige koe aka Audi A4, BMW 3 of consorten.
![]()
In die redenering moeten we gewoon alle taxen optrekken naar 60%. Iedereen verliest evenveel.Ook dat zou ik wat raar vinden, want de kost stijgt niet voor de werkgever dus waarom zou ie de job verplaatsen en jij zal ergens moeten werken dus waarom niet bij je huidige werkgever voor iets minder netto? Het is niet alsof je hierdoor ergens anders meer zou kunnen verdienen dus je hebt niet echt een reden om te stoppen, alle werkgevers gaan even sterk achteruit qua aantrekkelijkheid.
Voor mij zal her wel meevallen, maar wat denk je voor de hele big4 sector of anderen die een habbekrats loon geven + auto. Denk je dat die nog veel volk gaan hebben?Het enige wat je wel zal hebben is dat werknemers meer incentive hebben om zelf naar het buitenland te trekken om te gaan werken maar da's ook maar een realistische mogelijkheid voor een klein groep werknemers. Ook zullen er waarschijnlijk nog wat minder werknemers voor hun carrière gaan omdat de opbrengst kleiner wordt.