Blauwdruk fiscale hervorming

Of het blijft in België, en je brutoloon stijgt een beetje, en je gaat met de trein en bent wat langer onderweg terwijl je op de andere dagen van thuis uit werkt.

Een bedrijfswagen gaat de verhuis van die job naar Nederland of Roemenië niet tegenhouden. Kostenoptimalisering voert men toch door.
Alsof mijn werkgever "het brutoloon een beetje" zal doen stijgen wegens een fiscale hervorming. Zal even doorbellen naar usa dat er een off cycle increase nodig is. Ze gaan lachen.

Da's ook wel normaal toch? Het is voor veel mensen een belangrijk deel van hun inkomen dat hen substantieel zou impacteren moest het anders belast worden. Er wordt vaak een pak meer gezaagd over heel wat minder geld.
Ik zou denken dat dit net geen substantieel deel van een inkomen kan uitmaken.

Immers, zo'n een wagen mag je gebruiken zonder dat je daar enige eigenaarschap over verwerft. Van het loon dat op je rekening wordt gestort ben je wel eigenaar.

Ik heb, voor ik zelfstandige werd, altijd een bedrijfswagen gehad dus ken het wel. Maar serieus: krijg je 600 euro dan heb je 600 euro (al moeten er nog belastingen af). Mag je een wagen gebruiken met een maandelijkse lease van 600 euro dan verwerf je niet meer eigendom. Je zal alleen wat minder belasting als je de wagen kiest versus het equivalent in geld.

Vanuit strikt economisch standpunt is een wagen net niet interessant.

Duitsers, Fransen en NL'ers zijn even firmawagengek.
"Gemiddeld 130 auto's per bedrijf zijn er in België, in Europa zijn dat er gemiddeld 72. Bijna dubbel zo veel dus. En rekenen we de bestelwagens en vrachtwagens erbij, dan loopt dat aantal op tot 180 - tegenover 107 in de rest van Europa. Dat blijkt uit een studie van leasemaatschappij Arval bij 5.600 bedrijven in twintig landen, waarvan driehonderd in België."

Alsof mijn werkgever "het brutoloon een beetje" zal doen stijgen wegens een fiscale hervorming. Zal even doorbellen naar usa dat er een off cycle increase nodig is. Ze gaan lachen.

In veel private bedrijven had je de keuze tussen x loon of een bedrijfswagen. Ik ga er vanuit op het moment dat die bedrijfswagen afgeschaft is en einde contract dat je dan die x brutoloon erbij hebt.

Ik zie niet direct in wat daar een off cycle increase aan is... aangezien dat budget van die bedrijfswagens gewoon geheroriënteerd wordt en de fleetmanager buitenvliegt.

Dat argument snap ik toch niet goed. Zoals hierboven al aangehaald, geeft de gemiddelde Belg nog geen 20k aan een auto. Dat is dus vrij duidelijk geen nieuwe wagen...
Bijgevolg is het toch positief dat die 15% zuinige auto's een bron zijn voor die 85% andere auto's?
maar kan je één argument geven waarom je in de praktijk een fiscaal voordeel zou geven aan een bepaalde groep van werknemers die het in vele gevallen zelfs niet nodig hebben?
anders zei:
De groei van aantal auto's is stabiel in België, dus voor elke auto die er bij komt als nieuwe bedrijfswagen, verdwijnt er ergens anders in de keten een oudere wagen.
euh, ik hoop dat je zelf ziet dat dit niet klopt :)

maar kan je één argument geven waarom je in de praktijk een fiscaal voordeel zou geven aan een bepaalde groep van werknemers die het in vele gevallen zelfs niet nodig hebben?
euh, ik hoop dat je zelf ziet dat dit niet klopt :)
Er is geen argument om specifiek een bepaalde groep werknemers dat te geven. Volledig akkoord.

Maar, het is wel efficiënter om een deel van de bevolking genoeg te geven om effectief over te stappen dan om iedereen de kans te geven, maar niemand te kunnen overtuigen.

En ik wou zeggen dat de groei van aantal auto's gelijk loopt met bevolkingsgroei he :p (+- 0,6% blijkbaar)

In veel private bedrijven had je de keuze tussen x loon of een bedrijfswagen. Ik ga er vanuit op het moment dat die bedrijfswagen afgeschaft is en einde contract dat je dan die x brutoloon erbij hebt.

Ik zie niet direct in wat daar een off cycle increase aan is... aangezien dat budget van die bedrijfswagens gewoon geheroriënteerd wordt en de fleetmanager buitenvliegt.
Bedrijfswagen zitten bij ons niet in payroll budget.

Ook geen keuze geweest hier. Vanaf niveau x krijg je een auto erbij ipv loon.

Er is geen argument om specifiek een bepaalde groep werknemers dat te geven. Volledig akkoord.

Maar, het is wel efficiënter om een deel van de bevolking genoeg te geven om effectief over te stappen dan om iedereen de kans te geven, maar niemand te kunnen overtuigen.
nu zou je plots niemand kunnen overtuigen om over te stappen met een premie die gemakkelijk (zie beryl) 6000 euro kan bedragen? waarom zou dat zo zijn?
anders zei:
En ik wou zeggen dat de groei van aantal auto's gelijk loopt met bevolkingsgroei he :p (+- 0,6% blijkbaar)
euh? En wat zou dit betekenen over bedrijfswagens?

Bedrijfswagen zitten bij ons niet in payroll budget.
Dat dat niet in payroll budget zit is gewoon een intern boekhoudkundig detail. Het geld stroomt buiten en hangt vast aan de werknemer (toch zolang die blijft werken...). Of ze dat nu zo opschrijven of niet, dat verandert niets aan de zaak. Dat geld zou evengoed wel in het payroll budget kunnen steken.

Dat een multinational dat niet kan inzien kan ik nog inkomen. Zo hebben ze bij ons de interne accountant ontslagen en de boekhouding naar Roemenië verhuist. Jaar later was alles in de soep gedraaid en nemen ze terug een Belg aan. 't Is echt triestig zo'n zaken.

nu zou je plots niemand kunnen overtuigen om over te stappen met een premie die gemakkelijk (zie beryl) 6000 euro kan bedragen? waarom zou dat zo zijn?

euh? En wat zou dit betekenen over bedrijfswagens?
6000€ subsidie + 24592€ gemiddeld gespendeerd bedrag =30592€

Daar heb je net een Opel Corsa voor.
Een id3 (+- het equivalent van wat de meeste mensen nu privé rijden) start vanaf 14000€ meer dan dat bedrag he. Je gaat dus "de gemiddelde Belg" niet kunnen overtuigen zonder de belastingen op ICE enorm omhoog te trekken.
En wie ga je daarmee straffen... Het zullen niet de rijken met hun Ferrari zijn, want die betalen al lang zoveel belastingen.

6000€ subsidie + 24592€ gemiddeld gespendeerd bedrag =30592€

Daar heb je net een Opel Corsa voor.
Een id3 (+- het equivalent van wat de meeste mensen nu privé rijden) start vanaf 14000€ meer dan dat bedrag he. Je gaat dus "de gemiddelde Belg" niet kunnen overtuigen zonder de belastingen op ICE enorm omhoog te trekken.
De gemiddelde mens koopt geen auto elke 4 jaar, dus die subsidie zou perfect een heel stuk hoger kunnen zijn. Bovendien ligt de onderhoudskost en brandstofkost een stuk lager.

De gemiddelde mens koopt geen auto elke 4 jaar, dus die subsidie zou perfect een heel stuk hoger kunnen zijn. Bovendien ligt de onderhoudskost en brandstofkost een stuk lager.
Brandstofkost gaat al niet meer zoveel schelen momenteel, maar dat is natuurlijk situatieafhankelijk.
Je gaat volgens mij nooit zover kunnen komen dat je genoeg gaat kunnen subsidiëren om "de gemiddelde Belg" te overhalen (aan de huidige prijzen).

Losstaand puntje dat volgens mij ook wel van belang is bij afschaffen bedrijfswagen: ik denk dat het merendeel niet dezelfde wagen privé zou kopen. Dat wil dan zeggen dat er op die moment 400k nieuwe auto's geleverd gaan moeten worden. Dat is een verdubbeling van een ander jaar he.
Daar gaan ze toch een serieuze overgangsmaatregel voor moeten voorzien dan.

Als ze bij de pensioenen die zever mogen gebruiken dan hier ook: mijn bedrijfswagen is een verworven recht

Dus die maatregel mag enkel voor mensen die er geen hebben en mensen dat nog niet werken!

Het is een blauwdruk dus die dient nergens voor tenzij we Vivaldi 2 krijgen (en dan nog), please no

Maar is het enkel voor 1 bepaalde groep werknemers?
Volgens mij kan elk bedrijf dit opzetten.
Je kan ook de vraag stellen of dit een maatregel is voor werknemers of voor werkgevers waarbij werknemers mee van kunnen genieten.

Als ze bij de pensioenen die zever mogen gebruiken dan hier ook: mijn bedrijfswagen is een verworven recht

Dus die maatregel mag enkel voor mensen die er geen hebben en mensen dat nog niet werken!

Het is een blauwdruk dus die dient nergens voor tenzij we Vivaldi 2 krijgen (en dan nog), please no
Je bedrijfswagen is een verworven recht, contractueel. De fiscaliteit niet, net zoals dat bij pensioenen ook niet is.

Maar is het enkel voor 1 bepaalde groep werknemers?
Volgens mij kan elk bedrijf dit opzetten.
Je kan ook de vraag stellen of dit een maatregel is voor werknemers of voor werkgevers waarbij werknemers mee van kunnen genieten.
Ik zei er duidelijk bij 'in de praktijken. Bij bedrijven waar er geen voldoende marge is tussen minimumlonen en de realistisch te betalen lonen is die mogelijkheid er in de praktijk niet. 't is niet zomaar dat er in de dienstencheques quasi geen bedrijfswagens zijn (behalve die waar de werknemer er eigenlijk geen voordeel bij doet :D)

Je bedrijfswagen is een verworven recht, contractueel. De fiscaliteit niet, net zoals dat bij pensioenen ook niet is.
Oei ben een smiley vergeten zetten :laugh:

Bedrijfswagen is fiscaal voordeel akkoord maar wel een waarvoor elke werkende mens in aanmerking komt itt vele andere.

Een echt goede hervorming hoeft dit niet ter sprake te brengen want dan zou het voordeel er niet meer zijn.
Ik ben gestopt met lezen toen ik las dat de werkbonus ging uitgebreid worden :wtf: dat zou ook net volledig moeten verdwijnen als je uw hervorming deftig doet.
En van die bucht van IP ruling staat er dacht ik ook niets in?

En geen enkel cijfer in hoe het allemaal gefinancierd wordt, niets om onze vette staat af te slanken...

Wordt er eigenlijk onderscheid gemaakt tussen salariswagens en bedrijfswagens die je nodig hebt?

Ik rij al jaren rond met een veel te dikke BMW in verhouding met m'n loon maar ik cross wel het hele land rond voor m'n werk. Privé gebruik valt heel goed mee.

Terug
Bovenaan