Blijft Carrefour in België?

Jozf

Active member
Carrefour gaat zich concentreren op drie kernmarkten (Frankrijk, Spanje en Brazilië).

Voor de andere landen gaat de voorkeur uit naar "dynamisch vermogensbeheer" en blijven alle strategische opties (waaronder een verkoop) open.

Als Carrefour effectief haar Belgische activiteiten zou verkopen, dan zullen de franchisewinkels (Market en Express) wel een nieuwe partner vinden.

De 40 hypermarkten in eigen beheer? Dan staat ons een tweede Cora-scenario te wachten.

Ergens wel begrijpelijk he. Zo'n hyper is toch ook maar een raar geval met 0.0 gezellige insteek. Op 1 of andere manier vind ik ne Colruyt nog gezelliger want dat pretendeert ook niet meer dan een magazijn te zijn. Geen idee wat het is met Carrefour, maar dat is altijd zo'n winkel geweest die precies niet wist hoe zich te positioneren. Delhaize was de chiquere/duurdere winkel, Aldi de goedkope en Carrefour wou precies de twee zijn, zowel chiquer en tegelijk bekend voor zijn wit product.

Wel nostalgie, want als wij naar die in zwijndrecht (of bij vakantie die van Marche en Famenne) gingen dan dropten onze ouders ons aan de strips en een uur later werden we daar weer opgepikt als mijn ouders hun inkopen hadden gedaan. Kan wel zijn dat mijn ma alleen de inkopen deed en m'n pa ook ergens aan de boekskes zat, maar dat zullen dan andere 'strips' zijn geweest hem kennende.
Ook wel mijn eerste pc in die van Zwijndrecht gekocht (voor school en ik heb hem moeten beloven dat ik hem ging terugbetalen als ik begon te werken. Topvader.) Ah, de nostalgie.

Ik denk met het online shoppen dat er niet veel mensen meer naar een hypermarkt gaan. 't Is tof voor kinderen wel, terwijl vroeger mijn ma dan boodschappen ging doen ging ik ondertussen wat naar de games en de TV's gaan kijken. Tegenwoordig kan je die echter gemakkelijk laten leveren aan huis en uw games/boeken etc kopen via Amazon, bol.com of Steam (tijdens sales) voor minder geld.

En als Colruyt goedkoper is dan gaan mensen eerder daar naartoe gaan voor hun grote boodschappen. En een kleinere Carrefour/Aldi/Delhaize voor hun kleine boodschappen.

Ik zou de Carrefour wel missen, al goedkoop games en tv's gekocht.
Hebben een groot aanbod in allerlei zaken.
Het was voor mij altijd al een magische winkel.
Veel beter voor games dan bv game mania...

Toen ik kind was, dan was het voor ons een uitstap om eens naar de GB in Ninove te gaan. Vandaag is dat tijdverlies voor de meeste mensen.

De carrefour heb ik nooit echt gezellig gevonden. Ging vroeger veel liever naar Makro (en als kind, was er altijd een speeltuin, bij de Makro in Eke)

Winkelen in een Carrefour Hypermarché kost mij veel meer tijd. Voedingsproducten kunnen op 3 of 4 verschillende plaatsen liggen, zonder veel logica.

Het concept van die hypermarkt Carrefours past ook niet meer in de hedendaagse realiteit. Een grote winkel waar je voeding, electronica, tuinmeubelen, kleren, etc kan kopen is niet echt meer van deze tijd. Omdat je gamma nooit kan concureren met een winkel die zich volwaardig op 1 ding focust zoals bv. een Media Markt.

Nu, langs een kant zou ik het ook wel spijtig vinden. Toch vaak games een stuk goedkoper kunnen kopen dan in andere winkels.

Winkelen in een Carrefour Hypermarché kost mij veel meer tijd. Voedingsproducten kunnen op 3 of 4 verschillende plaatsen liggen, zonder veel logica.
Dit moeten ze doen van de bazen, zodat je zou rondlopen en nog meer kopen.
Hier zit een gedachtengang achter hoor.

Nooit de Carrefour gesnapt

- De prijs is in de buurt van de Delhaize maar Delhaize heeft veel aangenamere winkels.
- Genoeg goedkopere winkels die stukken goedkoper zijn en die vaak nog beter gelegen zijn.
- Hypermarchés liggen eigenlijk niet echt dichtbij. Liggen meestal op ergens een autobaan op een half industriegebied waar je eigenlijk niet wil zijn. Het is niet zoals in Frankrijk dat je nog andere dingen tenminste in de buurt hebt waar je mogelijks nog wil zijn. Who the fuck gaat er helemaal naar randje Koksijde voor een hypermarché met enkel een Brico ernaast met niks anders.
- De kleine Carrefours Markets zijn pokkeduur terwijl een standaard Albert Heijn ook open is op zondag. Soms een prijsverschil van 30%...
- Van horen zeggen: Personeel wordt beter behandeld bij een Aldi dan bij een Carrefour.

Wel nostalgie, want als wij naar die in zwijndrecht (of bij vakantie die van Marche en Famenne) gingen dan dropten onze ouders ons aan de strips en een uur later werden we daar weer opgepikt als mijn ouders hun inkopen hadden gedaan.

Ja, het spijtige aan dat ze geen strips meer verkopen in supermarkten. Ik herinner me zelfs een paar winkels waar er een Sega Mega Drive kiosk stond om op te spelen. Niet zeker of dat er ooit was in een hypermarché.

Waarom moet alles op Zondag open zijn, die mensen hebben ook recht op verlof.
Ze zijn tot de middag open op Zondag sinds paar maand.
Carrefour is een heel andere winkel als Delhaize, Carrefour verkoopt ook Multimedia etc...
Strips hebben ze daar ook, kleding, fietsonderdelen,autoonderdelen.
De Carrefour is een hele aangename winkel en in Leuven/Korbeek lo is er wel iets meer dan een Brico ronddom.
De Carrefour is toch redelijk betaald hoor, werken niet full time.
Jij zegt genoeg winkels dat goedkoper zijn, maar dat maak je zo duur of goedkoop als je zelf wilt.
Ze hebben namelijk hele goede carrefour producten.
Dat geloof ik niet dat het personeel beter bij Aldi behandeld word, veel van mij familieleden hebben heel hun leven bij Carrefour gewerkt, het is overal hetzelfde liedje.

- Hypermarchés liggen eigenlijk niet echt dichtbij. Liggen meestal op ergens een autobaan op een half industriegebied waar je eigenlijk niet wil zijn. Het is niet zoals in Frankrijk dat je nog andere dingen tenminste in de buurt hebt waar je mogelijks nog wil zijn. Who the fuck gaat er helemaal naar randje Koksijde voor een hypermarché met enkel een Brico ernaast met niks anders.
Die in Koksijde zit nochtans vaak goed vol. Als het eens wat drukker is qua toerisme (wat vaak voorkomt).
De hypermarkt in Sint denijs westrem zit altijd goed vol. Die zit op een gigantisch drukke as.
Andere hypermarkten van Carrefour kom ik niet vaak, maar ik heb nog maar zelden eentje meegemaakt waar er niet veel volk was in verhouding tot andere supermarkten.

Om Carrefour te snappen moet je terug in de geschiedenis, naar een geschiedenis die de meeste niet meegemaakt hebben (ik ook niet), naar "GB" en zelfs nog vroeger naar "Grand Bazar".

De vele retailsites waar je nog een Carrefour, Auto 5, Lunch Garden, Brico en Quick naast elkaar ziet is geen toeval - vroeger behoorden die ketens allemaal tot dezelfde (Belgische) GIB groep. Maar Carrefour uit Frankrijk, die aan een Europese expansie bezig was, wou enkel GB hebben (de toenmalige marktleider van supermarkten in Belgie nadat ze eerder Unic en Nopri hadden overgenomen) en de rest niet, dus die groep viel uit elkaar, en het aanbod op de sites werd dan ook niet meer afgestemd op elkaar.

Natuurlijk, zoals je bijna altijd ziet bij Franse overnames, legde de Franse overnemer een managementstijl op die niet werkte in België en die vooral weer te veraf van de klant stond. Dat werkt misschien in Frankrijk, maar dat werkt niet hier. Managers van Belgische supermarkten werden plots afgerekend op KPI's die nog weinig met de ervaring vandoen hadden. Winkels begonnen te verloederen, vaak werden ze rommelig, maar de prijzen bleven wel hoog. De opgang van Colruyt/Aldi/Lidl en natuurlijk e-commerce wat betreft de hypermarkten, allemaal zaken die Carrefour bij de overname niet voorzag, zorgden ervoor dat het nooit echt een winstgevende investering was. Iedereen kent wel de Carrefour hypermarkt met de "electronica-afdeling" met het bureautje waar een werknemer de hele dag op z'n GSM zit te tokkelen.

En daarnaast kan er nog veel meer gezegd worden, maar soit. Ik zou iig niet willen dat ze verdwijnt of overgenomen wordt. Elke verdwijning is uiteindelijk minder concurrentie (en duurdere prijzen) en een verschraling van het aanbod. Onlangs nog gezien toen Louis Delhaize/Match/Smatch/Cora verdwenen en ondergebracht werden bij Delhaize of Colruyt, enkele unieke zaken die je enkel in die winkels kon vinden zijn verdwenen uit het aanbod. Daarnaast blijft Carrefour ook vriendelijk naar mensen die weinig tijd hebben, self check-out is in alle grote winkels, geen ellenlange wachtrijen aan kassa's zoals bij Lidl of Colruyt. Anderzijds is het ook wel verlies na verlies en zitten we al lang op geleende tijd met Carrefour.

Die in Koksijde zit nochtans vaak goed vol. Als het eens wat drukker is qua toerisme (wat vaak voorkomt).
De hypermarkt in Sint denijs westrem zit altijd goed vol. Die zit op een gigantisch drukke as.
Andere hypermarkten van Carrefour kom ik niet vaak, maar ik heb nog maar zelden eentje meegemaakt waar er niet veel volk was in verhouding tot andere supermarkten.

Vroeger deed men nog moeite om naar daar te rijden maar nu? Bijvoorbeeld iemand van Veurne heeft absoluut geen reden meer om daarnaartoe te gaan. Die heeft nu een Albert Heijn, Jumbo, een Action voor al het brol,... in zijn stad. 0,0 reden om te tsjoolen naar die Hypermarché in Koksijde.
Vroeger wel want je had al die alternatieven niet in Veurne maar nu?

Een voorbeeld van een Carrefour die ik altijd triestig vond. Leuven op de ring (enfin Heverlee eigenlijk). Tussen een Colruyt en de Delhaize aan het voetbalstadion + een relatief recente Aldi op de Kapucijnenvoer.

Je ziet het eigenlijk ook aan de google reviews hoe vaak elk bezocht wordt.
Delhaize 1900 reviews
Colruyt 2500 reviews
Aldi op Kapucijnenvoer: 1.000 reviews
Carrefour 400 reviews
...

Je ziet het eigenlijk ook aan de google reviews hoe vaak elk bezocht wordt.
Delhaize 1900 reviews
Colruyt 2500 reviews
Aldi op Kapucijnenvoer: 1.000 reviews
Carrefour 400 reviews
...
Wel mee opletten om zomaar conclusies uit te trekken. Als je ziet bij Delhaize, die hebben wel heel veel reviews waarbij gewoon sterren gegeven worden maar geen tekst geschreven wordt. Carrefour heeft die veel minder, bij de meeste reviews wordt er iets geschreven.

Dat wil zeggen dat er wss via de een of andere manier gepushed werd door Delhaize om die reviews te zetten, wat Carrefour niet deed.

Maar soit, ik ben ook bekend met die winkels en het is wel een feit dat de Delhaize veel drukker bezocht wordt en ook gewoon een aangenamere winkel is.

Vroeger deed men nog moeite om naar daar te rijden maar nu? Bijvoorbeeld iemand van Veurne heeft absoluut geen reden meer om daarnaartoe te gaan. Die heeft nu een Albert Heijn, Jumbo, een Action voor al het brol,... in zijn stad. 0,0 reden om te tsjoolen naar die Hypermarché in Koksijde.
Vroeger wel want je had al die alternatieven niet in Veurne maar nu?
Dat is het grootste probleem. Vroeger snapte ik de GB's zeer zeker. En ze waren ook de grootste in België. Maar het supermarkt landschap is ondertussen hard verandert.

Al je punten van je vorige post zijn nu misschien van toepassing, maar daarom misschien vroeger niet:

- De prijs is in de buurt van de Delhaize maar Delhaize heeft veel aangenamere winkels.
- Genoeg goedkopere winkels die stukken goedkoper zijn en die vaak nog beter gelegen zijn.
- De kleine Carrefours Markets zijn pokkeduur terwijl een standaard Albert Heijn ook open is op zondag. Soms een prijsverschil van 30%...
- Van horen zeggen: Personeel wordt beter behandeld bij een Aldi dan bij een Carrefour.
  • De Carrefour hier is goedkoper dan de Delhaize, gemiddeld gezien. Zal vooral afhangen van wat je koopt.
  • Nu ja, vroeger niet. En hangt ook van locatie af. Zie hieronder voor de 2 ervaringen die ik heb.
  • Hypermarchés zijn gewoon niet meer van deze tijd. Daarom dat Cora & Makro ook niet meer bestaan.
  • Wederom, nu. En zie ook 1e puntje, is ook locatie gebonden. Hier is de AH zo goed als enkel goedkoper bij promoties. Met als verschil dat de Carrefour op wandelafstand ligt en dichtsbijzijnde AH 20min rijden is...
In het dorp waar ik opgroeide was enkel een kleine superette. Dus mijn ouders gingen wekelijks grote boodschappen doen in een nabijgelegen gemeente met de wagen. Toen was de toenmalige SuperGB (nu Carrefour Market) de beste optie: vlot bereikbaar, grote parking, grote winkel, goede prijzen. Delhaize in die gemeente lag in het centrum met een heel kleine parking. Colruyt was slechter gelegen met kleine parking.

Ondertussen is die Colruyt vernieuwd met grotere parking + is er een Colruyt bijgekomen (ook goed gelegen met grote parking) in een andere naburige gemeente en is de Delhaize daar ook van een klein buurtwinkeltje uitgebreid naar een grote winkel. Dus momenteel zijn er meer mogelijkheden. Dichtsbijzijnde AH (die trouwens nog niet zo lang in België zitten) is 30min rijden.

Dan de Carrefour Market in de gemeente waar ik woon. Vroeger was dit de enige winkel die laat (20u, toen Colruyt maar tot 19u open was indertijd) open was in de week + op zondagvoormiddag. Ondertussen doen meer winkels dat, maar toen zij nog de enigen waren, was dit voor mij soms de enige mogelijkheid.

Die Carrefour in heverlee is wel een goudmijn hoor, een echte studentenwinkel.
Idd das 1 groep geweest Guglielmo en de Inno hoorde daar ook nog bij toen in de tijd...

Een Duitse investeringsmaatschappij zou Carrefour België willen overnemen:

De Duitse investeerder Aurelius is een van de gegadigden voor de overname van Carrefour België. Dat zeggen meerdere bronnen. Het is de eerste keer dat een naam naar buiten sijpelt in het dossier over de supermarktketen.

Volgens onze informatie zou dat interesse tonen in de overname van de Belgische Carrefour-tak, in samenwerking met het lokale management. Aurelius zou niet voor een opknipscenario kiezen, waarbij Carrefour België in verschillende (verkoopbare) onderdelen zou worden verdeeld. De Duitsers zijn niet de enige kandidaat, maar de appetijt voor het dossier is naar verluidt niet enorm.

Aurelius is geen onbekende in ons land. Het kocht eind 2024 de charcuteriebusiness van het voedingsbedrijf What’s Cooking (bekend van Come A Casa) voor 100 miljoen euro. Twee jaar voordien legde het de hand op de drukplatendivisie Offset Solutions van Agfa.

Eerder raakte ook al bekend dat Biedronka (bij ons actief via de Promo Supermarkten) geïnteresseerd is in de Poolse activiteiten van Carrefour.

Terug
Bovenaan