Alleenstaanden zijn een vogel voor de kat in ons 2-verdien model. Jammer!
Wat natuurlijk ook weer een veralgemening is die nergens op slaat.
Laat ons eerlijk zijn, haar situatie is niet de gemiddelde alleenstaande. 44j met 2 kinderen en geen spaargeld. Schrijnend, zeker, maar niet de norm voor alleenstaanden.
Volgens
statbel waren er in 2021:
5.024.851 particuliere huishoudens in België.
Hiervan waren 35,0% (dus 1.758.698) éénpersoonshuishoudens.
En waren er 9,8% (dus 492.435) éénoudergezinnen.
Haar budget (waar ze geen lening voor kreeg), was €300k. Wat uiteindelijk veel is in de huidige lening-markt. Zeker als je ziet dat ze zelfs moeite had om een 2 slaapkamer huurappartement te vinden met haar loon (dat nergens gespecificeerd werd). Zelfs sociale leningen zijn al tegen de 3%. Als ik eens kijk op de simulator van Vlaams Woningsfonds kan ik geen €300k lenen met haar situatie, zelfs met een hoog loon; wat ik niet denk dat ze heeft gezien ze geen eigen inbreng heeft... €250k lenen op 25j kan wel daar en komt ook al op €1.146,68/maand; wat natuurlijk veel is voor een alleenstaande ouder met 2 kinderen.
Als ik mij niet vergis was het "een huisje met tuintje, met een ruime keuken én drie slaapkamers buiten het centrum" dat gezocht werd. Laat ons aub ook realistisch zijn hé, dat is ook niet het gemiddelde alleenstaandenpand... Ik vind nu op immoweb in Tienen (waar ze ook een bod wouden uitbrengen) voldoende appartementen of zelfs huizen met 3 slaapkamers die instapklaar zijn voor een kleiner budget; als je natuurlijk een paar andere criteria laat vallen. Als je gaat naar 1~2 slaapkamers (wat voldoende is voor het merendeel van de alleenstaanden, namelijk de éénpersoonshuishoudens), vind je in die regio zelfs zaken voor de helft van haar budget; maar wederom met realistische criteria...