Blind Gekocht 2026

Redelijk trieste verhalen deze aflevering.

Jonge mensen met een dochter die plots zwaar genetisch aangedaan blijkt te zijn. Een alleenstaande werkende vrouw met dochter die geen lening krijgen wegena geen kapitaalkracht. En dan een ander moeder-dochter duo van wie de moeder 400K heeft zien rotten in die befaamde houtskeletbouw van Sint-Truiden.

Kan niet gemakkelijk zijn voor die kandidaten.

Je zou wel best even checken of je een lening kan krijgen vóórdat je meedoet aan zo’n programma…

Je zou wel best even checken of je een lening kan krijgen vóórdat je meedoet aan zo’n programma…
Dit, maar aan de andere kant niet slecht dat ze dit eens laten zien. Veel zitten in dezelfde situatie en door die verbouw/koop programma's krijgen veel mensen een verkeerd beeld van de werkelijke situatie. Hoe jammerlijk de situaties ook kunnen zijn.

Een alleenstaande werkende vrouw met dochter die geen lening krijgen wegena geen kapitaalkracht.
Heeft haar verhaal ook gedaan sinds niet alles (logisch ook) getoond werd op tv:

Betalend artikel, maar ik denk dat dit het voornaamste is:
“Zo probeerde ik in eerste instantie een sociale lening af te sluiten. Dat kan niet bij de reguliere banken, maar wel bij andere instanties (zoals het Vlaams Woningfonds, red.). Helaas bleken de voorwaarden voor zo’n sociale lening jammer genoeg niet compatibel met de werkwijze van ‘Blind gekocht’. Omdat het de eerste keer was dat iemand in het programma beroep kon doen op een sociale lening, kwam dat ook voor de tv-makers als een verrassing.”
Lijkt mij dat ze dus wel een sociale lening kon krijgen, maar dat het concept van het programma niet compatibel was met de voorwaarden. Worden verder geen details gegeven dus geen idee wat er juist niet overeenstemt.
Verder zei ze dat sinds ze aan 100% zou lenen, de banken als eis stelden dat er 2 personen borg stonden; wat ze eerst wel vond maar dat 1 van die personen last-minute het risico te groot vond. Dus ook daar had ze al een lening gevonden maar is een externe partij last-minute van gedacht veranderd.

Ik wil niet snel judgen zonder het hele achtergrondverhaal te kennen, maar als je op die leeftijd 0 euro gespaard hebt lijk je toch weinig financieel inzicht te hebben. Of heel veel pech gehad.

Als je nul eigen inbreng/kapitaal hebt, waarom zijn ze dan op zoek naar een eigen woning? Er is toch helemaal niets mis met blijven huren dan.
Het lijken hier slachtoffers maar ze willen dan toch gewoon iets ver boven hun stand dat helemaal geen basisbehoefte is? Als je al met moeite iets kan huren, zou kopen toch het allerlaatste zijn om aan te denken?
Da's zoals: ik heb geen geld om te tanken, ik ga eens horen voor een nieuwe auto.
En daarmee bedoel ik niet dat het normaal is dat een alleenstaande werkende mens geen klein huisje zou kunnen kopen, da's een heel andere discussie.

Laatst bewerkt:
Details, maar er staat 'zoals Vlaams Woningfonds', wat dus niet per se wil zeggen dat ze daar haar sociale lening aangevraagd/zou kunnen krijgen hebben. Er zijn nog andere instanties die ook sociale leningen toestaan, met andere voorwaarden dan het Vlaams Woningfonds. Ik denk bijvoorbeeld aan de VMSW, Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen.

(En daar zijn idd veel voorwaarden aan verbonden. Min/max inkomen, schatter en experten die huis komen bekijken of het de aankoopprijs wel waard is, welke renovaties nodig zijn en waarvoor geleend kan worden, keuken/badkamer/ramen aan een maximumprijs en de rest zelf op te leggen, wat in dit geval niet mogelijk was dan, soms budget voor leningen van dat jaar al op in september en dan pas nieuwe leningen mogelijk in januari... Kan me voorstellen dat dat te veel regels zijn voor een tv-programma als Blind Gekocht.)

Laatst bewerkt:
Als je nul eigen inbreng/kapitaal hebt, waarom zijn ze dan op zoek naar een eigen woning? Er is toch helemaal niets mis met blijven huren dan.
Het lijken hier slachtoffers maar ze willen dan toch gewoon iets ver boven hun stand dat helemaal geen basisbehoefte is? Als je al met moeite iets kan huren, zou kopen toch het allerlaatste zijn om aan te denken?
Da's zoals: ik heb geen geld om te tanken, ik ga eens horen voor een nieuwe auto.
En daarmee bedoel ik niet dat het normaal is dat een alleenstaande werkende mens geen klein huisje zou kunnen kopen, da's een heel andere discussie.
Ik heb in het vastgoed gewerkt en je zou eens moeten weten hoe mensen hun eigen financiën kunnen opblazen/overschatten/overwaarderen.
Ooit een koppel +-30jr oud horen zeggen "wij hebben wel veel gespaard. We hebben 10.000€ eigen middelen".
En dan moet je jouw eigen gezichtsuitdrukking neutraal houden. En dan nog zeggen "mijn man heeft een goeie job als MacDonald store Manager en verdient wel 2100€ netto".. well 😅.
En die mensen kunt ge ook niks kwalijk nemen. Die hun vriendenkring bestaat waarschijnlijk uit mensen die ook niet meer (kunnen) sparen. En dan lijkt het veel.
Als je binnen je leefwereld blijft, blijf je met oogkleppen lopen.

Als je binnen je leefwereld blijft, blijf je met oogkleppen lopen.
Ja, dat is zoals de cijfers van mediaan spaargeld en vermogen.
Mediaan is namelijk 14k€ spaargeld voor een huishouden. Als je dan 20% van een woning aan de kant moet hebben staan (vb 60 - 100k) dan is dat significant meer dan wat 50% van de bevolking aan de kant heeft staan.

Mediaan is namelijk 14k€ spaargeld voor een huishouden. Als je dan 20% van een woning aan de kant moet hebben staan (vb 60 - 100k) dan is dat significant meer dan wat 50% van de bevolking aan de kant heeft staan.
Dus ik ben rijk? Niceeee

Afleveringen met koppels die het nodig hebben, zoals dat koppel met dat kind met een beperking vind ik wel toffer omdat je die het wel gunt.

Maar voor de kijkcijfers zal het wel niet spannend genoeg zijn. Dat zal altijd de typische koppels met onrealistische verwachtingen.

Ik heb het even opgezocht want kon niet geloven dat de mediaan slechts 14000 euro bedraagt. Het blijkt echter te kloppen volgens een studie van NBB (2022, dus ik hoop dat het ondertussen beter is).

Trouwens, ontstellend dat een zorgkundige onvoldoende verdient om een woning te kunnen kopen. Waarbij ik de aanname maak dat de zorgkundige in Blind gekocht geen gat in haar hand heeft. En ok, ze heeft financiële tegenslagen gekend door het mislukte bouwavontuur met haar ex-partner maar dan nog...

Alleenstaanden zijn een vogel voor de kat in ons 2-verdien model. Jammer!

Dus ik ben rijk? Niceeee

Afleveringen met koppels die het nodig hebben, zoals dat koppel met dat kind met een beperking vind ik wel toffer omdat je die het wel gunt.

Maar voor de kijkcijfers zal het wel niet spannend genoeg zijn. Dat zal altijd de typische koppels met onrealistische verwachtingen.
Voorbij de mediaan ben je bij de betere helft maar daarom nog niet rijk. Dat kan je pas zeggen vanaf P90 of zo.

Alleenstaanden zijn een vogel voor de kat in ons 2-verdien model. Jammer!
Wat natuurlijk ook weer een veralgemening is die nergens op slaat.

Laat ons eerlijk zijn, haar situatie is niet de gemiddelde alleenstaande. 44j met 2 kinderen en geen spaargeld. Schrijnend, zeker, maar niet de norm voor alleenstaanden.

Volgens statbel waren er in 2021:
5.024.851 particuliere huishoudens in België.
Hiervan waren 35,0% (dus 1.758.698) éénpersoonshuishoudens.
En waren er 9,8% (dus 492.435) éénoudergezinnen.

Haar budget (waar ze geen lening voor kreeg), was €300k. Wat uiteindelijk veel is in de huidige lening-markt. Zeker als je ziet dat ze zelfs moeite had om een 2 slaapkamer huurappartement te vinden met haar loon (dat nergens gespecificeerd werd). Zelfs sociale leningen zijn al tegen de 3%. Als ik eens kijk op de simulator van Vlaams Woningsfonds kan ik geen €300k lenen met haar situatie, zelfs met een hoog loon; wat ik niet denk dat ze heeft gezien ze geen eigen inbreng heeft... €250k lenen op 25j kan wel daar en komt ook al op €1.146,68/maand; wat natuurlijk veel is voor een alleenstaande ouder met 2 kinderen.

Als ik mij niet vergis was het "een huisje met tuintje, met een ruime keuken én drie slaapkamers buiten het centrum" dat gezocht werd. Laat ons aub ook realistisch zijn hé, dat is ook niet het gemiddelde alleenstaandenpand... Ik vind nu op immoweb in Tienen (waar ze ook een bod wouden uitbrengen) voldoende appartementen of zelfs huizen met 3 slaapkamers die instapklaar zijn voor een kleiner budget; als je natuurlijk een paar andere criteria laat vallen. Als je gaat naar 1~2 slaapkamers (wat voldoende is voor het merendeel van de alleenstaanden, namelijk de éénpersoonshuishoudens), vind je in die regio zelfs zaken voor de helft van haar budget; maar wederom met realistische criteria...

Het grote probleem is het gebrek aan eigen inbreng. Als je op 44 jarige leeftijd geen 20k gespaard hebt en maar op 1 inkomen kan rekenen, dan ben je gewoon een groot risico voor de bank.

20k op die leeftijd is iets van een 70 euro per maand sparen gedurende uw carrière (Zonder met interesten rekening te houden). Als dat niet lukt is kopen misschien niets voor jou en kan je beter blijven huren. Bij een eigendom moet je namelijk ook geld opzij kunnen zetten voor grotere onderhoudskosten aan het pand die je bij huren niet hebt.

het probleem is dat voor veel mensen in die situatie blijven huren na het pensioen óók boven de stand leven is. of je moet je in de sociale huur gooien, en onderwerpen aan de willekeur van de huisvesting - op een leeftijd waar je al niet meer zo snel van antwoord bent.

en op uw 40ste begin je dàt wel te beseffen

het probleem is dat voor veel mensen in die situatie blijven huren na het pensioen óók boven de stand leven is. of je moet je in de sociale huur gooien, en onderwerpen aan de willekeur van de huisvesting - op een leeftijd waar je al niet meer zo snel van antwoord bent.

en op uw 40ste begin je dàt wel te beseffen
Ze is 44, ze wou €300k lenen. Dat is dus minstens een lening van 25j (tot haar 69) maar waarschijnlijk 30j (tot haar 74). Wat beide ook tot na het pensioen is en dus evenzeer problematisch is. En een héél groot risico voor de instantie die die lening toekent...

Het niet zomaar verkrijgen van die lening had iedereen toch op voorhand als reëel risico moeten gezien hebben... Zelfs met 2 mensen die borg staan (die ze dus ook niet gevonden heeft want het is een risicovolle situatie), vermoed ik dat de bank niet echt staat te springen om zo'n lening toe te kennen.

Blijven huren is ook niet de optimale situatie maar toch beter dan €300k in schulden te staan + in te staan voor de kosten die hoedanook nog zullen moeten gemaakt worden over de looptijd van de lening.
Ze zou beter wachten tot de kinderen uit huis zijn, ondertussen toch iets proberen sparen, en dan kijken voor een klein appartement te kopen.

mja, als haar huur 1.000€ per maand is, heeft ze over 25 jaar ook nog 300k€ te betalen he. alleen zal het meer zijn, omdat die 1.000€ elk jaar geïndexeerd wordt. en na die 25 jaar stoppen de betalingen niet.

dat ze nu niet efkes 300k€ kan lenen zonder eigen inbreng, ik snap dat problematisch is. ze zal bescheidener moeten gaan, vrees ik.

mja, als haar huur 1.000€ per maand is, heeft ze over 25 jaar ook nog 300k€ te betalen he. alleen zal het meer zijn, omdat die 1.000€ elk jaar geïndexeerd wordt. en na die 25 jaar stoppen de betalingen niet.

dat ze nu niet efkes 300k€ kan lenen zonder eigen inbreng, ik snap dat problematisch is. ze zal bescheidener moeten gaan, vrees ik.
Haar huurappartement is in de blok van Leuvensesteenweg 143, 3390 Tielt-Winge. 22maand geleden stond daar een unit met 2 slaapkamers (zoals haar) te huur voor €900. Tijdslijn kan ook kloppen met haar verhaal.

€900 is nogal een groot verschil met de afbetaling voor €300.000 hé. Als je 100% leent, betaal je tegen het einde van de rit natuurlijk veel meer dan die €300k.
Zoals hierboven al gezegd, limiet bij Vlaams Woningsfonds in de simulator was 25j & 250k; wat al op €1.146,68/maand kwam. Zelfde rentevoet maar €300k op 25j is €1.375,72; en €300k op 30j is €1.216,23/maand.

Ze kan nu al niet sparen dus ik snap niet hoe ze ooit dachten dat dat budget realistisch was...

Terug
Bovenaan