Boeken nieuws

De reddit boekencommunity r/TrueLit heeft een eigen lijst gemaakt van de beste boeken van de laatste 25 jaar. Geeft een goed overzicht van de populairste “literaire” werken van die periode, lijkt me.

https://www.lit.salon/lists/literat...-100-Best-Books-of-the-Quarter-Century?page=1

Ik heb 39 boeken ervan gelezen dus ik weet waar te kijken als ik even geen inspiratie heb voor een volgend boek.
Ik kom aan 25 gelezen boeken. Staan wel een paar op waarvan ik niet snap dat ze op zo'n lijst geraken. :P Maar zeker interessant om inspiratie uit te putten!

South Korean author Han Kang wins the 2024 Nobel prize in literature

Dat het een Aziatische vrouw geworden is, is niet zo’n verrassende keuze als je naar de laatste jaren van de prijs kijkt. Dat het Han Kang geworden is, misschien wel.

Ik heb The Vegetarian enkele jaren geleden gelezen maar herinner me er eerlijk gezegd niet meer zoveel van. Als ik op mijn gevoel in plaats van geheugen vertrouw, denk ik dat ik het eerder ok dan heel goed vond, maar ik lees nu wel dat er veel kritiek was op de Engelse vertaling. Misschien later nog eens wat werk van haar een kans geven.

Bart Stouten heeft een nieuw boek uit en ik denk dat @PBR Streetgang wel eens geïnteresseerd kan zijn:

‘Zonde van de hemel’ leest als een eerbetoon aan een andere, beroemdere Yasujiro: de grote regisseur achter het visioen, Yasujiro Ozu. Flanerend door beelden die zijn overgebleven uit zijn jeugd gaat de verteller in deze autofictieve vertelling recht naar de roots van een fascinatie voor zijn eigen medium: radio.

Neil Gaiman aangeklaagd door 2 dames voor vermeende sexual assault.
Nu ook uitgebreider artikel op Vulture :frown: zelf niks van hem gelezen maar wel eng om te lezen allemaal.

Gaiman asked her to sit on his lap. Pavlovich stammered out a few sentences: She was gay, she’d never had sex, she had been sexually abused by a 45-year-old man when she was 15. Gaiman continued to press. “The next part is really amorphous,” Pavlovich tells me. “But I can tell you that he put his fingers straight into my ass and tried to put his penis in my ass. And I said, ‘No, no.’ Then he tried to rub his penis between my breasts, and I said ‘no’ as well. Then he asked if he could come on my face, and I said ‘no’ but he did anyway. He said, ‘Call me ‘master,’ and I’ll come.’ He said, ‘Be a good girl. You’re a good little girl.’”

On one of these visits, he found her crying by the fireplace. He walked over to her, stuck his thumb in her mouth, and twisted her nipples. She told Gaiman the arrangement was making her “feel bad.” She recalls him replying, “I don’t want you to feel bad.” But nothing changed. Caroline had no income at the time and was borrowing money from her sister to get by. She worried that if she didn’t appease Gaiman, he’d kick her out of her house and then she and her three daughters would have nowhere to go. “‘I like our trade,’” she remembers him saying. “‘You take care of me, and I’ll take care of you.’”

One evening, Palmer dropped Pavlovich and the child off with Gaiman and retreated back to her own place. Pavlovich was in the kitchen, tidying up, when he approached her from behind and pulled her to the sofa. “It all happened again so quickly,” Pavlovich says. Gaiman pushed down her pants and began to beat her with his belt. He then attempted to initiate anal sex without lubrication. “I screamed ‘no,’” Pavlovich says. Had Gaiman and Pavlovich been engaging in BDSM, this could conceivably have been part of a rape scene, a scenario sometimes described as consensual nonconsent. But that would have required careful negotiation in advance, which she says they had not done. After she said “no,” Gaiman backed off briefly and went into the kitchen. When he returned, he brought butter to use as lubricant. She continued to scream until Gaiman was finished. When it was over, he called her “slave” and ordered her to “clean him up.” She protested that it wasn’t hygienic. “He said, ‘Are you defying your master?’” she recalls. “I had to lick my own shit.”

Ik ben moeten stoppen met lezen. Afgrijselijk. Ik heb onlangs mijn boekenkast opgeruimd en ik heb al zijn boeken weg gegooid met uitzondering van Stardust en die ga ik nu ook weg doen. Helaas.

Ik vind het toch altijd pijnlijk om te leren dat een artiest die ik leuk vind/vond een verschrikkelijk persoon blijkt te zijn.

Ik ben ook moeten stoppen met lezen.
Vreselijk gewoon. Een van mijn favoriete schrijvers en normaal kan ik nog wel zeggen dat het werk van de artiest apart staat van het leven van de artiest maar hier is dat onmogelijk voor mij.

Onyx Storm van Rebecca Yarros verkoopt 2.7 miljoen kopieën in 1 week tijd. Dit zorgt er blijkbaar voor dat het boek het snelste verkopende fictie boek voor volwassenen is in de laatste 20 jaar. Bovendien waren er middernacht openingen van boekenwinkels (ook enkele in België) en release feestjes. Ik denk dat dit sinds Harry Potter niet meer is gebeurd.

https://people.com/rebecca-yarros-n...ist-onyx-storm-shatters-sales-records-8783719

Bovendien heeft Yarros haar Empyrean serie (waarvan Onyx Storm het 3de boek is) op minder dan twee jaar 12 miljoen boeken verkocht. Op reddit zijn ze wat dieper in de cijfers gedoken:

Het is wel grappig dat zaken dat (voornamelijk) vrouwen leuk vinden vaak worden behandeld als onbelangrijk, kinderachtig, niet de moeite waard of als van mindere waarde/kwaliteit dan wat (voornamelijk) mannen leuk vinden in alle aspecten van het leven. En toch is het een 'vrouwen' genre zoals romantasy dat belachelijk goed verkoopt.

Wel gek eigenlijk, die schrijft al bijna 10 jaar met tegen de 20 boeken in die tijd zonder enig bijzonder commercieel succes en dan plots deze serie die haar tot de top van de literaire wereld bombardeert out of nowhere. En dat als moeder van 6 kinderen, hallo.
Die hun leven zal de afgelopen 2 jaar ook wel heel ingrijpend veranderd zijn.

Dat pulp goed verkoopt, is niets nieuws ook niet he. Danielle Steel is arguably de best verkochte auteur aller tijden.

Ik zou het zelf nooit lezen, maar ik gun het haar van harte.

Dat pulp goed verkoopt, is niets nieuws ook niet he. Danielle Steel is arguably de best verkochte auteur aller tijden.

Ik vind het een beetje bizar dat je romanticy direct als pulp bestempeld.

Romance is het/een van de grootste genre. Maar het feit dat de mash-up met fantasy (niet echt nieuw) , het zogenaamde romantisy, zo aan populariteit wint en veel meer shelf space krijgt in winkels dan ooit tevoren (zo ver ik weet) is toch nieuw hoor.

Dit is begonnen met Sarah J Maas en het blijft maar doorgaan. En toch wordt het vaak nog als minderwaardig bestempeld ook al verkoopt het veel beter dan andere fantasy.

Is het trouwens pulp omdat er veel nadruk wordt gelegd op romance, of is het gewoon geschreven zoals een stationsroman?

In elk geval nog niks gelezen van Maas noch van Yarros maar ik zal het altijd toejuichen dat er meer gelezen wordt. Misschien moet ik die trilogie ook eens een kans geven. Mijn to read lijst loopt ondertussen wel al over maar ik heb Empyrean er toch maar bij gegooid.

Is het trouwens pulp omdat er veel nadruk wordt gelegd op romance, of is het gewoon geschreven zoals een stationsroman?

In elk geval nog niks gelezen van Maas noch van Yarros maar ik zal het altijd toejuichen dat er meer gelezen wordt. Misschien moet ik die trilogie ook eens een kans geven. Mijn to read lijst loopt ondertussen wel al over maar ik heb Empyrean er toch maar bij gegooid.

Waarschijnlijk een beetje van beide? Al heb ik nog nooit een stationsroman gelezen.
Ik vind het eigenlijk helemaal niet slecht geschreven. Het is gewoon heel simpel en het verhaal gebruikt veel cliches. Ik vergelijk het met een leuke popcorn / blockbuster film alla Avengers ofzo

Fantastische winnaar van de Nobelprijs dit jaar: László Krasznahorkai

Fantastische winnaar van de Nobelprijs dit jaar: László Krasznahorkai

Ik heb al een tijdje Melancholie van het verzet op het oog - de verfilming van Bela Tarr is ronduit schitterend. Het lijkt me wel literatuur waar je echt je tijd voor moet nemen en ik heb schrik dat ik te snel de draad ga verliezen omdat mijn aandacht na een lange werkdag niet zo optimaal is.

Leesverlof, dat zou eens leuk zijn.

Cees Nooteboom overleden op 92 jaar. Een van de naoorlogse literaire reuzen uit Nederland. Een gevolg van zo'n overlijden is dat de kans groot is dat ik een van zijn boeken nog eens ter hand ga nemen.

Terug
Bovenaan