Bruto-nettoloon, verschil hogere lonen vs lagere lonen.

Bruto-netto: progressiviteit

• -Behouden zoals nu

• -Nog meer progressiviteit dwz lagere lonen hoger, hogere lonen lager

• -Een beetje minder progressiviteit dus hogere lonen omhoog

• -Veel minder progressiviteit dus hogere lonen sterker omhoog eventueel ten nadele vd lagere lonen

• Extra keuze: extralegale voordelen beperken ten voordele vd lonen

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
@anonymousMF die financiële stimulans om minder te gaan werken is natuurlijk wel beperkt èn net bedoelt om mensen aan het werk te houden. Waarom zou ik gaan werken én crèche betalen wanneer ik als totaalplaatje evenveel over houd als wanneer ik thuis zou zitten met een uitkering?
Dus wordt minder werken, maar wel blijven werken gestimuleerd én beperkt in tijd/aan voorwaarden gebonden.

Hangt er van af, want nu wordt dat extraatje gebruikt om lonen bewust laag te houden.

1800 netto + bedrijfswagen, tankkaart, maaltijdcheques,.... = tevreden werknemer.
1800 netto zonder extraatjes= ontevreden werknemer indien het takenpakket hetzelfde blijft. Dus zullen de brutolonen moeten stijgen en als de aanslagvoet naar 30% kan voor iedereen ipv 40% bvb= werknemer ziet ook meer nettoloon ondanks wegvallen van de extraatjes.

Dat is niet altijd zo.
Ik zit aan 3650 netto + wagen, MC, groepsverzekering, bonussen (die trouwens kapot belast worden, niet eens 40% schiet over) etc.) Dus ik betaal al veel belastingen en ik zou er NOG op achteruit gaan. Zoals ik al zei, genoeg is echt wel genoeg. Ik zou niet weten waarom ik nog moet inleveren, zelfs met een belastingsverlaging kan je nooit alles compenseren.

In mijn ogen gaan dus wederom enkel de lage lonen vooruit.

@anonymousMF die financiële stimulans om minder te gaan werken is natuurlijk wel beperkt èn net bedoelt om mensen aan het werk te houden.
Zo beperkt is dat toch niet. Collega met hoog loon heeft partner met laag loon die part-time werkt. Zij overweegde om meer gaan werken maar na berekeningen toch niet gedaan want het nettoverschil is zodanig weinig dat het niet opbrengt en het beter is om die uren te besteden aan huishouden dan werken.

Zo beperkt is dat toch niet. Collega met hoog loon heeft partner met laag loon die part-time werkt. Zij overweegde om meer gaan werken maar na berekeningen toch niet gedaan want het nettoverschil is zodanig weinig dat het niet opbrengt en het beter is om die uren te besteden aan huishouden dan werken.
Omdat je financiëel gecompenseerd wordt, maar dat geldt niet voor een 50-jarige met tieners bvb, als die kiest om deeltijds te gaan werken krijgt hij niet dezelfde "bonus" omdat ouderschapsverlof met extra uitkering aan bepaalde voorwaarden moet voldoen én beperkt is in tijd.

Omdat je financiëel gecompenseerd wordt, maar dat geldt niet voor een 50-jarige met tieners bvb, als die kiest om deeltijds te gaan werken krijgt hij niet dezelfde "bonus" omdat ouderschapsverlof met extra uitkering aan bepaalde voorwaarden moet voldoen én beperkt is in tijd.
Nee, zij heeft geen ouderschapsverlof/compensatie, enkel parttime werken. Gewoon het verschil tussen hoog loon fulltime (en laag loon parttime) en niet interessant genoeg om beide fulltime te gaan werken (tijd vs opbrengst te beperkt van parttime naar fulltime voor het lage loon).

Extralegale voordelen is max x % van je bruto. Rap gedaan met de 1800 bruto + een waslijst voordelen bagger contracten. Dat is waarschijnlijk te gemakklijk... Relatief pijnloos, je laat bestaande contracten as it is, bij aanpassingen/opslag/xxx moet je eerst de bruto aanpassen ipv er een auto bij te geven of de forfaitaire te verhogen. Op termijn zitten we goed. But that's just my idea.

Extralegale voordelen is max x % van je bruto. Rap gedaan met de 1800 bruto + een waslijst voordelen bagger contracten. Dat is waarschijnlijk te gemakklijk... Relatief pijnloos, je laat bestaande contracten as it is, bij aanpassingen/opslag/xxx moet je eerst de bruto aanpassen ipv er een auto bij te geven of de forfaitaire te verhogen. Op termijn zitten we goed. But that's just my idea.
Da's eigenlijk nu al zo, de wet zegt al jaar en dag dat je totale voordelen in natura maximaal 20% van je brutoloon mogen bedragen maar die wet wordt in de praktijk gewoon genegeerd.

Laatst bewerkt:
De enigste manier hoe je dit oplost is door :

1) werkloosheidsvergoeding te verlagen, een pestmaatregel voor werklozen te voorzien of de duur te beperken in de tijd waarna je op leefloon terecht komt waarbij een grondige opvolging is en je bij niet volgen van de voorwaarden zonder geld gezet wordt (voorwaarden kunnen zijn, gemeenschapsdienst, opleiding, ...) maar ik ben er nog niet uit of ik dat eigenlijk wel wil.
Indien je effectief ziek bent, val je defacto terug op ziekenkas, en nooit op de werkloosheidsvergoeding, bij ziekenkas ga je altijd minstens evenveel moeten krijgen als dat als je in werkloosheidsvergoeding was. Ik weet niet of dit nu een verschil is, maar in het geval het wel een verschil is, is dat weggewerkt. En ik zie geen reden voor een verschil.

2) Niet de belastingsvrije som te verhogen, maar de schijf waarin iemand die werken gaat drastisch te verlagen. Op die manier kan je hetzelfde voordeel creëeren om werken nuttig te maken. En verhoog je het verschil tussen ervoor kiezen om hierin te vallen en natuurlijk de pech te hebben om hierin te vallen. Je zou vb die verlaging dan kunnen leggen vanaf het bedrag boven de minimumwerkloosheidsuitkering (om een differentiatie met pech en "keuze" (al is dat een verkeerd woord) beter op te vangen)

3) minimumlonen te verhogen.

4) Categoriseren van elke vorm van verloning bij een zelfstandige voor de eerste 500k als defacto verloning, ongeacht op welke manier dit uitgekeerd wordt. Ik wil nog een uitzondering maken voor uitkering van winst naar een pensioenskas (maar dan omdat we die later een bepaalde heffing kunnen opleggen). Dus als je uitkering voorziet via dividend, via aandelen, via... whatever het is, alles wordt met terugwerkende kracht (tot 45 jaar vanaf moment invoering) opnieuw ingecategoriseerd en dit in functie van de dan geldende heffingspercentages. Dus geen optimalisatie meer onder de 500k om minder belasting te betalen dan wat uw sterke schouders u effectief toestaan. Reden voor schijnzelfstandigheid zal dan ook snel verdwijnen, of die persoon moet het echt doen wegens de reden van zelfstandige te zijn (eigen baas). Dit principe wordt ook toepasselijk gemaakt voor elke multinational.
Er dient wel nog een oplossing voorzien te worden waarbij men toch belast wordt volgens belgisch model indien men dan ervoor kiest om op afstand, vb frankrijk, nederland, duitsland,... te gaan werken en zo dus niet hieraan onderhevig te zijn.
RSZ ook aanrekenen tot die 500k. Indien we effectief stellen dat men recht heeft op een wettelijk minimumpensioen. Als je er toch recht voor hebt, dan lijkt het mij ook logisch dat je eraan bijdraagt als je er de sterke schouders voor hebt.
Mogelijks eenheidsstatuut voorzien met mogelijks in de toekomst dan een verandering van de pensioenen van de ambtenaren om dit standaard te houden op het wettelijke bedrag, met een extra bedrag zoals de private sector. Dan is er voor het wettelijke aspect geen verschil meer tussen werknemers, zelfstandigen en ambtenaren en heb je defacto een eenheidsstatuut. En in mijn ogen ook een justifiëring waarom we zelfstandigen ook aan de pensioenskas laten meehelpen. En vullen we het gat om in de toekomst een echte taxshift mogelijk te maken.

5) afschaffen van alle extralegale voordelen. jaja, ik heb het toch gedaan :p. Ik zie namelijk geen enkele reden waarom we in bonnen en auto's,... moeten betaald worden. Houd het toch gewoon bij loon... is dat nu zo moeilijk ? :(
Maar bon, indien dat echt moet behouden worden lijkt mij de piste van cege ook een optie.

6) dit 5 jaar doen. Zien wat de effectieve inkomsten zijn, en welk effect dit heeft op onze belastingsinkomsten en onze schuld. Daarna indien onze schuld en begrotingstekort enorm gezakt zijn, de belastingsschalen meer in lijn brengen met onze buurlanden en optimaliseren. Ik hoop dat we dan tot 300k jaarloon ongeacht van waar het inkomen komt een heffing kunnen doen van 30-35%. Des te breder de schouders, des te minder zwaar de heffing dient te zijn om het betaalbaar te houden.

Nu ja, dit komt er toch nooit door.

Moeilijk realiseerbaar denk ik, beter alles afschaffen en gewoon loon i.c.m. belastingvoet - dan moeten we enkel zoeken naar een oplossing voor verplaatsingen.

Probleem met % van bruto:
  • Waarde van een wagen is fors i.v.m. loon - dat percentage zal dus meteen redelijk significant moeten zijn of we schrappen een groot deel van de bedrijfswagens. Of heel wat lonen moeten zwaar omhoog.
  • Waarde tankkaart is ook niet echt objectief i.f.v. hoeveel iemand zich verplaatst, of je moet ze beperken - maar op basis van wat -> en zo hebben we terug km -registratie nodig
  • Beetje haaks op het principe van zwaarste schouders -> zwaarste lasten, al kan dat wel opgevangen worden met belastingvoet
  • Het blijft nog steeds complex -> alles verwerken, veel mankracht nodig die geen toegevoegde waarde creëren (waarmee ik niet zeg dat ze niets doen) -> onnodig ingewikkeld = verloren kosten en mensen
In feite zijn heel wat voordelen relatief eenvoudig te schrappen of te waarderen - maar die dekselse wagens, een eenvoudig doch niet gevoelig voor fraude, systeem voor km -registratie zou een heel nuttige toevoeging kunnen zijn voor zowat alles: loonvorming, wegenbelastingen, ...

1 Excel blad met loon / belastingvoet, klaar - als de overheid zeker wil zijn van consumptie: X% van het loon verplicht uit te geven (zoals nu met o.a. MC het geval is).

Moeilijk realiseerbaar denk ik, beter alles afschaffen en gewoon loon i.c.m. belastingvoet - dan moeten we enkel zoeken naar een oplossing voor verplaatsingen.

Maar dat zal zeker nooit gebeuren. Dat is zo risky dat je misschien met een gat van 20mrd zit in de begroting of het hele land staat op zijn achterste poten.

Afschaffing van maaltijdcheques lukt al niet, laat staan alles afschaffen en alles in 1 grote deal hervormen.

Probleem met % van bruto:
  • Waarde van een wagen is fors i.v.m. loon - dat percentage zal dus meteen redelijk significant moeten zijn of we schrappen een groot deel van de bedrijfswagens. Of heel wat lonen moeten zwaar omhoog.

Welja, ik heb 8000 bruto + auto van 750/maand. Dat is waarschijnlijk verdedigbaar. Ik ken er met 2000 bruto met een auto van 1000/maand, 300 nettovergoeding, ... Het is toch niet moeilijk om de uitwassen eruit te halen. Jammer voor de minis met groene spiegel mannen, maar so be it.

• Waarde tankkaart is ook niet echt objectief i.f.v. hoeveel iemand zich verplaatst, of je moet ze beperken - maar op basis van wat -> en zo hebben we terug km -registratie nodig

Je kunt toch ballparken. Telt voor 200 per maand mee. Of 150. De exacte grens kan over gepalaverd worden, maar zal het verschil niet maken. Wederom 1800 + auto + tankkaart + 300 netto + ..., die moeten eruit, niet alles en iedereen.

• Beetje haaks op het principe van zwaarste schouders -> zwaarste lasten, al kan dat wel opgevangen worden met belastingvoet
  • Het blijft nog steeds complex -> alles verwerken, veel mankracht nodig die geen toegevoegde waarde creëren (waarmee ik niet zeg dat ze niets doen) -> onnodig ingewikkeld = verloren kosten en mensen

Het kan nooit ingewikkelder zijn dan nu. SDWorx etc weet toch alles ? Bij mij staat er de fiche, Loon: xxx, VAA: xxx (en de waarde van de auto ergens op een andere fiche), nettovergoeding: xxx (vroeger, nu niet meer). Lijkt me gewoon te doen. Je kunt het ook niet actief policen, steeproeven doen en 20x jaarloon boete geven bij overtreding. De werkgever zal het snel wel niet meer doen.

In feite zijn heel wat voordelen relatief eenvoudig te schrappen of te waarderen - maar die dekselse wagens, een eenvoudig doch niet gevoelig voor fraude, systeem voor km -registratie zou een heel nuttige toevoeging kunnen zijn voor zowat alles: loonvorming, wegenbelastingen, ...

Da's eigenlijk nu al zo, de wet zegt al jaar en dag dat je totale voordelen in natura maximaal 20% van je brutoloon mogen bedragen maar die wet wordt in de praktijk gewoon genegeerd.

Beetje debiele wet als je ziet dat een standaard auto + kaart 1000 euro is. We weten toch allemaal dat niet iedereen met een auto 5000 6000 per maand vangt ?

De enigste manier hoe je dit oplost is door :

1) werkloosheidsvergoeding te verlagen, een pestmaatregel voor werklozen te voorzien of de duur te beperken in de tijd waarna je op leefloon terecht komt waarbij een grondige opvolging is en je bij niet volgen van de voorwaarden zonder geld gezet wordt (voorwaarden kunnen zijn, gemeenschapsdienst, opleiding, ...) maar ik ben er nog niet uit of ik dat eigenlijk wel wil.
Werkloosheid naar beneden dan ga je mensen in de armoede duwen ook diegenen die wel willen werken maar geen job vinden dus beter:
3) minimumlonen te verhogen.
Wat kost dat eigenlijk aan de belastingbetaler al die bedrijfswagens? En als je dit afschaft en integraal naar de lonen doorspeelt: gaat dit wel een significant effect hebben?

Beetje debiele wet als je ziet dat een standaard auto + kaart 1000 euro is. We weten toch allemaal dat niet iedereen met een auto 5000 6000 per maand vangt ?
Die wet bestaat al van lang voordat bedrijfswagen zo in zwang geraakt zijn en in principe zou je zelfs kunnen zeggen dat die wet bedrijfswagens, als ze enkel privé gebruikt worden, zelfs gewoon helemaal niet toelaat. Ook andere zaken zoals bvb een hospitalisatieverzekering lijken eigenlijk niet toegelaten. Het probleem is waarschijnlijk dat die wet gemaakt is om werknemers te beschermen tegen werkgevers die hen teveel in voordelen in natura wouden betalen ipv in loon, terwijl de huidige situatie is dat het eigenlijk de werknemers zijn die er omwille van fiscale redenen van profiteren, het zou wat onbedoeld zijn dat de toepassing van zo'n wet werknemers zou benadelen. Maar dat neemt niet weg dat de wet wel degelijk bestaat en veel arbeidscontracten in overtreding zijn van die wet.

Het kan nooit ingewikkelder zijn dan nu. SDWorx etc weet toch alles ? Bij mij staat er de fiche, Loon: xxx, VAA: xxx (en de waarde van de auto ergens op een andere fiche), nettovergoeding: xxx (vroeger, nu niet meer). Lijkt me gewoon te doen. Je kunt het ook niet actief policen, steeproeven doen en 20x jaarloon boete geven bij overtreding. De werkgever zal het snel wel niet meer doen.
Dat is het juist, het is te ingewikkeld - ook nu, hoeveel mensen zijn met dit soort zaken bezig - duizenden, toegevoegde waarde: 0,0.

Maar dat zal zeker nooit gebeuren. Dat is zo risky dat je misschien met een gat van 20mrd zit in de begroting of het hele land staat op zijn achterste poten.

De overheid geeft best wat geld uit aan studies - mss eens wat budget uittrekken en wat deftige data -analisten daarop loslaten, uiteindelijk zijn het gewoon cijfers die men moet verwerken.

Verder heb ik het best wat moeilijk met die bedrijfswagens, ook al heb ik er zelf een - ik vind dat daar véél te veel budget naartoe gaat, ik zou dat budget liever aan drugs, drank en vrouwen uitgeven bij wijze van spreken. Vrijheid van besteden van inkomen is dan een gevolg van een grondige hervorming - maar ik droom, dat weet ik helaas ook.

Zijn sowieso wel enkele quick wins te doen.
Bedrijfswagen moet in lijn liggen met brutoloon (berekening VAA is mede op basis van catalogusprijs, dus die is al geweten bij de belastingen).
Aftrekbaarheid wagens beperken tot de eerste 50K catalogusprijs.

Nu, bedrijfswagens worden al progressief minder interessant gemaakt voor werkgever/werknemer. Op een bepaald punt gaat dat een soort evenwicht bereiken waarin het niet meer per se interessant is om altijd voor de wagen te kiezen. Het systeem zal -zij het zeer traag- zichzelf overbodig maken.

Nee, omdat de meeste dingen niet als een voordeel in natura beschouwd wordt.

Werkloosheid naar beneden dan ga je mensen in de armoede duwen ook diegenen die wel willen werken maar geen job vinden dus beter:

Daarom dat ik meldde dat ik niet zeker was erover. Maar ik heb wel een lichte voorkeur om het zo te doen. Al is het gewoon in het begin voor het schokeffect te creëren.

Je gaat nu eenmaal een mentaliteitswijziging moeten doorduwen. En dan is een groot verschil, zo groot als mogelijk, daarvoor het beste. Ook al is dat negatief voor mensen die geen job kunnen krijgen. Nu is werkloosheidsvergoeding ook al degressief. Dus dat is niet noodzakelijk al een groot verschil. En ok ideaal is het niet. Maar je kan nu ook niet verwachten dat je voldoende geld krijgt om rond te komen als je niet gaat werken omdat je geen werk vindt. Werkloosheidsvergoeding dient er om pech op te vangen, niet om mensen die geen job vinden eeuwenlang op de dop te laten zitten.

Dan heb ik liever dat die mensen dan naar leefloon overgaan met een zeer stringente opvolgingsprincipe om hen te helpen om toch een job te krijgen. En voor mij wil dat zeggen dat je die mensen dan effectief zonder geld MOET kunnen zetten indien ze zich niet houden aan de afspraken of de opvolging. Ook al is dat hard. Dat moet. Mensen die dit opzettelijk doen, haal je er in mijn opinie op termijn wel uit. Maar we moeten dan wel eerlijk zijn dat dat ook geld gaat kosten. Maar als het echt de intentie is om misbruik tegen te gaan, moet je in mijn ogen dat doen.

Wat kost dat eigenlijk aan de belastingbetaler al die bedrijfswagens? En als je dit afschaft en integraal naar de lonen doorspeelt: gaat dit wel een significant effect hebben?

Het is de koppeling van alles in mijn ogen. Enerzijds de verhoging van de minimumlonen gaat ervoor zorgen dat de laagste lonen, waar geen echte opslagprogressie is in de toekomst, betere brutolonen verdienen.
Je kan vb zeggen van werkloosheidsvergoeding en pensioenen standaard heffing van 35%. Indien loon van x tot y, kun je dan werken met de schijven. Om op die manier zoals hierboven al gezegd een schokeffect te creëren zodanig dat iemand die werkloosheidsvergoeding heeft van 1800€ bruto hier 1300€ netto van overhoudt, terwijl iemand die gaat werken aan 1800€ bruto hier 1650€ aan overhoudt.

De extralegale voordelen afschaffen is dan niet om een significante impact te genereren, maar om het loon in brutoloon de doorslaggevende factor te maken (en loon in andere vormen niet aan te moedigen), de bovenstaande verschillende behandeling mogelijk te maken, en daarnaast ervoor te zorgen dat opslag naar de toekomst lonend is en blijft. Maar ik gebruik dan eigenlijk een beetje de opbrengsten vanwege de sterke schouders van de zelfstandigen alsook alle andere vormen van inkomsten (jaja ook verhuren,...) om de belastingspercentages onderaf te duwen op termijn. En neem zelfstanidige hier mee in op om eventuele mensen die slim denken te zijn om dan zelfstandige in bijberoep te worden te preempten (om de verloning daar dan interessanter uit te trekken dan als ze dat als particulier zouden doen). Hopende dat ik daarnaast abberaties zoals schijnzelfstandigheid volledig naar de vuilbak kan verwijzen terwijl ik hen, de zelfstandigen, een beetje paai door te zeggen dat iedereen vanuit de wetgever eenzelfde pensioen krijgt. En dat dit voor iedereen op eenzelfde manier aangepast wordt (dus verdien je 15k per maand als ambtenaar, dan krijg je hetzelfde wettelijk pensioen als de zelfstandige of werknemer die 15k bruto per maand krijgt - waar je dan evengoed ook nog kan werken met een aftopping die nu op 5.8k bruto of zo ligt, terwijl die bij een ambtenaar op 7.x k nu ligt). De uiteindelijke bedragen kunnen dan altijd nog verschillen, maar het wettelijke stuk is voor iedereen exact hetzelfde principe.

Maar het is gewoon een feit dat als je een loonrange hebt met een progressieve belastinggschaal en je duwt bij aan de onderkant, dat je dan automatisch ook gaat uitkomen met een gecomprimeerde verloningsprogressie. Of je moet die zodanig hervormen dat je de verschillende percentages over een bredere range kan uitsmeren. Dus niet al 50% vanaf 100k ,maar dat dit vb pas is vanaf 500k of 300k. En dat het 35% is tot 150k ,40% tot 350k, 45% tot 500k of 35% tot 100k, 40% tot 200k en 45% tot 300k. Opgelet, zonder rsz bijdrage natuurlijk.

Maar opnieuw, dat gaat enkel lukken indien je andere inkomstenbronnen hebt voor onze begroting dan loon uit arbeid. En je gaat daarmee elke vorm van inkomen dan op gelijke manier moeten gaan behandelen. Anders is het sowieso game over en vergeet een hertekening maar.

Maar zoals gezegd, de kans dat dit er effectief gaat doorkomen acht ik 0. Want mensen die nu laag verdienen vinden dat het maar normaal moet zijn dat ze veel overhouden, want allez ja, wij verdienen laag hé en wij kunnen dat niet meer betalen. En mensen die veel verdienen gaan klagen dat ze hun voordeeltjes kwijt spelen en er te veel belastingen betalen. En ambtenaren gaan zagen dat ze hun pensioen afgepakt wordt. Terwijl zelfstandigen gaan klagen dat zelfstandige zijn niet meer loont en ze beter werknemer kunnen worden. etc...

Mijn reactie, waardoor ik ook geen goede politieker zou zijn, is dat het dan een goed akkoord is aangezien niemand tevreden is.

Maar sowieso zie ik niets anders als oplossing waarbij iemand niet tevreden gaat zijn. En het mest faire lijkt mij dan ook een hertekening waarbij niemand akkoord is maar die wel in het voordeel van de maatschappij is.

Nee, omdat de meeste dingen niet als een voordeel in natura beschouwd wordt.
Maar op basis van wat worden die dan niet als een voordeel in natura beschouwd, want da's wel de terminologie die je overal terugvindt, sociale voordelen vallen er misschien tussenuit maar bedrijfswagens zijn een heel duidelijk voordeel in natura en alleen al die auto is vaak al voldoende om boven die 20% te gaan.

Je zegt nu dus dat extralegale voordelen opofferen NOG eens extra geld in het laatje brengt voor de lage lonen. Die dragen vandaag al zo goed als niets bij, genoeg is wel degelijk genoeg...

Ik heb zoveel extra legale voordelen, ik zou dus NOG achteruit gaan. Enkel voor die profielen zal het nettoresultaat dus wederom negatief zijn en het ziet er vandaag al niet zo goed uit tbh.
Tgoh, tis niet dat mensen met hun laag loon het gewoon op hun spaarrekining zetten he. die hebben minder marge en betalen op alles dat ze spenderen ook gewoon belastingen, ook op hun vakantiegeld en evt 13e maand. Dus dat ze niets bijdragen is een beetje cru imho.

Het is wel een feit dat het triestig is dat een paar 100euro bruto, netto bijna niets opleverd.
Het allemaal op de werkgever schuiven door die meer te belasten is dan ook niet de oplossing want dat gaat Belgie niet intersant maken om als bedrijf te zijn. De loonkost in Belgie is zwz al toren hoog.

Terug
Bovenaan