De enigste manier hoe je dit oplost is door :
1) werkloosheidsvergoeding te verlagen, een pestmaatregel voor werklozen te voorzien of de duur te beperken in de tijd waarna je op leefloon terecht komt waarbij een grondige opvolging is en je bij niet volgen van de voorwaarden zonder geld gezet wordt (voorwaarden kunnen zijn, gemeenschapsdienst, opleiding, ...) maar ik ben er nog niet uit of ik dat eigenlijk wel wil.
Indien je effectief ziek bent, val je defacto terug op ziekenkas, en nooit op de werkloosheidsvergoeding, bij ziekenkas ga je altijd minstens evenveel moeten krijgen als dat als je in werkloosheidsvergoeding was. Ik weet niet of dit nu een verschil is, maar in het geval het wel een verschil is, is dat weggewerkt. En ik zie geen reden voor een verschil.
2) Niet de belastingsvrije som te verhogen, maar de schijf waarin iemand die werken gaat drastisch te verlagen. Op die manier kan je hetzelfde voordeel creëeren om werken nuttig te maken. En verhoog je het verschil tussen ervoor kiezen om hierin te vallen en natuurlijk de pech te hebben om hierin te vallen. Je zou vb die verlaging dan kunnen leggen vanaf het bedrag boven de minimumwerkloosheidsuitkering (om een differentiatie met pech en "keuze" (al is dat een verkeerd woord) beter op te vangen)
3) minimumlonen te verhogen.
4) Categoriseren van elke vorm van verloning bij een zelfstandige voor de eerste 500k als defacto verloning, ongeacht op welke manier dit uitgekeerd wordt. Ik wil nog een uitzondering maken voor uitkering van winst naar een pensioenskas (maar dan omdat we die later een bepaalde heffing kunnen opleggen). Dus als je uitkering voorziet via dividend, via aandelen, via... whatever het is, alles wordt met terugwerkende kracht (tot 45 jaar vanaf moment invoering) opnieuw ingecategoriseerd en dit in functie van de dan geldende heffingspercentages. Dus geen optimalisatie meer onder de 500k om minder belasting te betalen dan wat uw sterke schouders u effectief toestaan. Reden voor schijnzelfstandigheid zal dan ook snel verdwijnen, of die persoon moet het echt doen wegens de reden van zelfstandige te zijn (eigen baas). Dit principe wordt ook toepasselijk gemaakt voor elke multinational.
Er dient wel nog een oplossing voorzien te worden waarbij men toch belast wordt volgens belgisch model indien men dan ervoor kiest om op afstand, vb frankrijk, nederland, duitsland,... te gaan werken en zo dus niet hieraan onderhevig te zijn.
RSZ ook aanrekenen tot die 500k. Indien we effectief stellen dat men recht heeft op een wettelijk minimumpensioen. Als je er toch recht voor hebt, dan lijkt het mij ook logisch dat je eraan bijdraagt als je er de sterke schouders voor hebt.
Mogelijks eenheidsstatuut voorzien met mogelijks in de toekomst dan een verandering van de pensioenen van de ambtenaren om dit standaard te houden op het wettelijke bedrag, met een extra bedrag zoals de private sector. Dan is er voor het wettelijke aspect geen verschil meer tussen werknemers, zelfstandigen en ambtenaren en heb je defacto een eenheidsstatuut. En in mijn ogen ook een justifiëring waarom we zelfstandigen ook aan de pensioenskas laten meehelpen. En vullen we het gat om in de toekomst een echte taxshift mogelijk te maken.
5) afschaffen van alle extralegale voordelen. jaja, ik heb het toch gedaan

. Ik zie namelijk geen enkele reden waarom we in bonnen en auto's,... moeten betaald worden. Houd het toch gewoon bij loon... is dat nu zo moeilijk ?

Maar bon, indien dat echt moet behouden worden lijkt mij de piste van cege ook een optie.
6) dit 5 jaar doen. Zien wat de effectieve inkomsten zijn, en welk effect dit heeft op onze belastingsinkomsten en onze schuld. Daarna indien onze schuld en begrotingstekort enorm gezakt zijn, de belastingsschalen meer in lijn brengen met onze buurlanden en optimaliseren. Ik hoop dat we dan tot 300k jaarloon ongeacht van waar het inkomen komt een heffing kunnen doen van 30-35%. Des te breder de schouders, des te minder zwaar de heffing dient te zijn om het betaalbaar te houden.
Nu ja, dit komt er toch nooit door.